V Austrálii jej čeká letošní předposlední šotolinová rally. Kris Meeke – Paul Nagle a Mads Ostberg – Jonas Andersson obsadí dva vozy DS3 WRC.
Rally Austrálie se v roce 1988 stala součástí kalendáře mistrovství světa
– a zpočátku se konala na západním pobřeží země. Posazená do Perthu se stala velkou výzvou pro posádky, na které čekaly neuvěřitelně kluzké cesty pokryté drobnými kamínky. Na těchto tratích si v roce 2002 odbyla svou premiéru posádka Sébastien Loeb a Daniel Elena, když dojela sedmá, a všechny tři vozy Citroën Racing obsadily v roce 2003 místo mezi nejlepšími pěti. Tehdy Sébastien Loeb finišoval před tandemem Colin McRae a Carlos Sainz. Následující dva ročníky byly svědkem vítězství Sébastiena Loeba a pak hned Francoise Duvala na voze Xsara WRC.
Při jejich jediném startu v Austrálii v roce 2009 na voze C4 WRC skončili Sébastien Loeb a Dani Sordo na stupních vítězů. O dva roky později se rally přestěhovala na do Kingscliffu na sever do Nového Jižního Walesu, aby po dalším stěhování na Coffs Harbour tu zajel Mikko Hirvonen třetí místo pro Citroën.
Typická šotolinová trať
Rally Austrálie v současném formátu se jako mistrovství světa jela již jednou. A Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team se do boje s tímto podnikem již pustil. Za současných pravidel, které týmům dávají pouze 42 dní na testování za celou sezonu a zakazují pilotovat v místě konání rally před jejím startem, tak posádky Citroënu musely oželet jakýkoli zkušební a testovací pobyt.
„Na Austrálii jsme se tudíž připravovali během jiných kempů,“ zdůraznil Yves Matton, šéf Citroën Racing. „Připravit testovací program je velice důležitá součást programu na sezonu. Na tuto rally jsme se tak připravovali před i po Rally Finsko. Naše současná testování totiž zaměřujeme hlavně na soutěže na asfaltu.“
Obě posádky Citroënu pojedou ve WRC vozech, které byly ve formě ve Finsku a Německu.
Kris a Mads naznačili své schopnosti dobře pilotovat na tratích, které znají. Druhá polovina sezony by pro ně měla znamenat zúročení zkušeností, které nasbírali a které by měly přinést ovoce v podobě dobrých výsledků.
Podle Didiera Clémenteho, šéf inženýra pro DS3 WRC, by Austrálie neměla přinést neočekávané problémy.
„Tratě jsou celkem slušně hladké a s minimálním převýšením. Jsou poměrně rychlé i přesto, že díky počasí mohou být značně kluzké. I když se člověk má pořád co učit, díky našim startům za posledních 15 let si myslíme, že víme, jak v Austrálii zajet. Velice rychle jsme se v týmu shodli na optimálním nastavení vozů. Z tohoto pohledu nepatří Austrálie k obtížnějším rally. Můžeme využít naši databázi nastavení k tomu, abychom vůz nastavili podle potřeb každého pilota.“
Mads Ostberg pokračuje ve shánění bodů
Šestí v Německu, Mads Ostberg a Jonas Andersson, ovšem nedosáhli na body v Polsku a Finsku. Úspěšné vystoupení na asfaltu v Německu jim před dalšími starty pozvedlo sebevědomí. „Bylo pro nás důležité zvládnout Německo až do cíle,“ říká Mads. „Skončili jsme pouhých dvacet sekund od pódia, ale mnohem důležitější pro nás byly body pro tým.“
Loni norský pilot se svým spolujezdcem skončil v Austrálii celkově pátý.
„Bylo to vůbec poprvé, co jsme tu startovali. Rychlostní zkoušky jsou nádherné, s množstvím změn rychlosti. Budeme se muset vyrovnávat s odlišnými podmínkami na trati, kde vládnou smíšené povrchy asi jako v Mexiku, na Sardinii a ve Finsku.“ „Opravdovou výzvou jsou pro každého jezdce úzké cesty, kolem nichž jsou stromy tak blízko, že máte dojem jízdy přímo mezi nimi. Náš cíl se nemění – bojovat o místo na stupních vítězů. Se zdejšími tratěmi nemá nikdo velké zkušenosti, což může hrát v náš prospěch. Určitě to bude velice náročná rally, ale máme šanci dojet mezi prvními třemi…“
Druhá šance Krise Meekeho
Loni se Kris Meeke v DS3 WRC postavil na start ve Finsku a právě v Austrálii. Britský pilot tak nyní přemítá nad tím, že by díky těmto zkušenostem mohl zamíchat pořadím na čele. Minulý měsíc zajel skvělé třetí místo v Jyväskylä…To bylo před tím, než poprvé v kariéře průběžně vedl v soutěži WRC v Německu. „Ano, bylo to skutečně poprvé, co jsem byl ve vedení soutěže WRC,“ potvrzuje Kris. „Trvalo to, než jsem se přenesl přes zklamání z toho, že jsem nedojel až do cíle. Tahle zkušenost mi ale určitě pomůže k tomu, abych byl ještě silnější.“
V loňském roce poprvé nahradil Kris Daniho Sorda v Citroënu právě v Austrálii.
„Tenkrát jsem byl hodně pod tlakem. Nebyl jsem si jistý, jak mám bojovat s ostatními piloty za situace, kdy jsme potřebovali bodovat do Poháru konstruktérů pro Citroën. Zajeli jsme výborný čas při kvalifikaci a po většinu soutěže jsme se drželi mezi nejlepší trojkou. Nakonec se nám výsledek nepovedl, ale i tak to byla velice cenná zkušenost.“ Tehdy současný spolujezdec Paul Nagle ještě po boku Andrease Mikkelsena držel vedení po prvním dnu…
Letos budou mít Kris Meeke a Paul Nagle velice dobrou startovní pozici pro první etapu. „Je to sice pro nás důležité, ale nesmíme se na to příliš soustředit. Nemusíme ve voze dělat nic zvláštního. Musíme se koncentrovat na pilotování na rychlostních zkouškách a zajet maximálně rychlé časy. Myslím si, že bychom mohli absolvovat dobrou rally. To nejdůležitější je, abychom projeli cílovou čarou!“
Velmi kompaktní soutěž
Coffs Coast bude Rally Austrálie hostit podruhé za sebou. Většina tratí z loňska přijde s menšími úpravami na pořad i letos. Zejména co se komfortu a přístupu diváků týče. Trasa je jednou z nejkompaktnějších v sezoně vůbec – na necelých 1000 km připadá 315 km měřených tratí rozložených do tří dnů. Žádná z rychlostních zkoušek neleží dál než 55 kilometrů od základny rally.
Čtvrtek
Nová trat shakedownu využívá částí RZ 1 a RZ 4, ovšem v opačném směru, než se pojedou v řádném programu. Rally začíná shakedownem ve čtvrtek v 8 ráno, pak následuje slavnostní startovní ceremoniál v Coffs Harbour jako součást Rally show, která proběhne od 16 do 18.30 hodin.
V pátek vyrazí posádky na start
– v 8.30 (0.30 CET) na smyčku tří rychlostních zkoušek, které si zopakují také odpoledne: Hydes Creek (10,73 km – 9.18/14.27 hod.), Bellingen (10,72 km – 10.11/15.20) a Newry (24,91 km – 10.39/15.48). Od 18.30 následují dvě kola na 1,56 km dlouhém oválu super speciálky s kombinací šotoliny a asfaltu.
Další den v sobotu
– trať zamíří jižněji do dvou sekcí pro dvě rychlostní zkoušky: nejdelší bude Nambucca test (48,92 km – 8.18/14.24) a poté Valla (8,96 km – 10.06/15.52), která bude dopoledne přenášena živě televizí. Podobně jako v pátek zakončí program dvě kola na super speciálce.
V nedělním programu
– posádky pojedou severněji, aby zakončily rally finálovými rychlostními zkouškami. Rally Austrálie završí třemi rychlostními zkouškami, každou z nich odjedou dvakrát: Shipmans (30,2 km – 8.08/12.52), Bucca (10,86 km – 9.16/14.00) a Wedding Bells (9,23 km – 10.06/15.06). Poslední rychlostní zkouška se v obou průjezdech odjede také jako Power Stage a rovněž ji živě uvidí diváci na televizní obrazovce.
Cílem by posádky měly projíždět v neděli kolem 17 hodin.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií