Podrobně o nových modelech Volkswagenu na českém trhu: o Multivanu, Transporteru, Caravelle a Californii

Nové modely VW modernizované modelové řady s interním označením T5 jsou ještě hospodárnější, čistější, kultivovanější a dynamičtější než dosud.

Transporter, Multivan, Caravelle a California vděčí za to především novým motorům TDI s přímým vstřikováním common rail a dalším technickým úpravám.

Podrobně o nových modelech Volkswagenu na českém trhu: o Multivanu, Transporteru, Caravelle a Californii

Vzhled přídě byl přizpůsoben novému stylu designové DNA značky Volkswagen, uvnitř pak čekají na posádku nové informační, zábavní a asistenční systémy, které dále zvyšují komfort a bezpečnost.

Kořeny páté generace legendárních vozů Volkswagen Transporter, jejichž nabídka byla postupně rozšířena o další víceúčelové varianty Caravelle, California a Multivan, sahají až do roku 1950, kdy byl na trh uveden Volkswagen „Typ 2“, slavný Brouk nesl označení „Typ 1“.

Všestranný automobil si rychle získal po celém světě miliony příznivců mezi živnostníky, řemeslníky, rodinami, podnikateli a cestovateli, kteří oceňují jeho neomezenou mobilitu a variabilitu.

Dodnes se prodalo více než 8 milionů Transporterů a jeho derivátů, z toho přes jeden milion vozů připadá na současnou pátou generaci T5. Jednotlivé generace byly představeny v letech 1950 (T1), 1967 (T2), 1979 (T3), 1990 (T4) a 2003 (T5). Divize Volkswagen Užitkové vozy vyrábí modelovou řadu T5 ve svém hlavním závodě v Hannoveru, v němž vznikají všechny uzavřené varianty od skříňových dodávek až po Multivan; otevřené varianty užitkových vozů Transporter (podvozky s kabinou a dvojitou kabinou) a Kombi vznikají v polské Poznani.

Nyní uváděná modernizovaná verze modelové řady T5 měla výstavní premiéru v září na Frankfurtském autosalonu 2009. Nabídku znovu tvoří velkoprostorová limuzína (Multivan), mikrobus (Caravelle), cestovní obytný vůz (California) a všestranný talent pro řemeslníky a živnostníky (Transporter).

T5 vyhoví každému požadavku na mobilitu, ať se jedná o skříňový vůz, podvozek s kabinou nebo dvojitou kabinou, kombi, mikrobus, obytný vůz nebo van s normálním nebo dlouhým rozvorem. Pokud k tomu připočteme rozmanitou nabídku motorů, získáme 460 základních variant vozů T5. I když současná pátá generace nemá se svým předchůdcem T1 po technické stránce už nic společného, základní filozofie je pořád stejná. Dodnes platí, že rodina vozů Transporter je robustní, spolehlivá a mnohostranná a díky vysoké kvalitě se vyznačuje extrémně dlouhou životností a cenovou stabilitou na trhu ojetých vozidel.

Kvantový skok v oblasti pohonu

Oblíbené vozy T5 prošly ve všech ohledech důkladným zdokonalením. Doslova kvantového skoku dosáhly vývojové týmy ovšem v oblasti pohonu. Díky novým a extrémně tichým čtyřválcovým vznětovým motorům s přímým vstřikováním common rail definuje tento evropský bestseller nová měřítka ekologie a hospodárnosti provozu.

V modernizovaných vozech Volkswagen T5 byly všechny dosavadní čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska nahrazeny novou generací motorů s přímým vstřikováním common rail a emisemi podle normy Euro 5.

Celkem jsou k dispozici čtyři nové čtyřválce TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru, které se dodávají ve výkonových stupních 62 kW (84 k), 75 kW (102 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k). Výkonové varianty 62 kW – 103 kW jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Nejvýkonnější provedení 132 kW spoléhá na dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly. Ze zážehových motorů zůstal v nabídce dvoulitrový čtyřválec s výkonem 85 kW (115 k), který rovněž plní Euro 5.

Mezi přednosti nových vznětových motorů common rail patří výrazně dynamičtější průběh točivého momentu a kultivovanější akustický projev při spotřebě paliva, která je v průměru o 10 % nižší než dosud. S tím samozřejmě souvisí odpovídající snížení emisí CO2. Nejvýkonnější varianta motoru TDI dosahuje suverénního maxima točivého momentu 400 N.m, a přesto v závislosti na zvolené převodovce spotřebuje až o 1,9 litru paliva méně, což odpovídá snížení emisí CO2 o 52 g/km.

Například u skříňové varianty Transporteru sahají hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u variant s předním pohonem a mechanickou převodovkou od 7,2 l/100 km (190 g CO2/km) u obou nejméně výkonných verzí, přes 7,4 l/100 km (195 g CO2/km) u verze 103 kW (140 k) až k 7,5 l/100 km (197 g CO2/km) u varianty s výkonem 132 kW (180 k) – to je až o 0,9 litru méně než dosud.

Systém common rail nabízí maximální variabilitu v řízení vícenásobného vstřikování paliva přímo do válců. Motoráři tuto přednost využili pro zlepšení zvukového projevu motorů TDI. Nová verze o výkonu 132 kW (180 k) je například s hodnotou vnější hlučnosti 70 dB (A) o výrazné 4 dB (A) tišší a verze o výkonu 103 kW (140 k) je dokonce o 5 dB (A) tišší než odpovídající dosavadní modely s motory TDI PD (čerpadlo-tryska). Lidský sluch vnímá tento rozdíl jako snížení hlučnosti o polovinu.

K větší hospodárnosti přispívá také nově vyvinuté čerpadlo posilovače řízení, jehož výkon je optimálně regulován v závislosti na skutečné potřebě. S provozní hospodárností souvisí také nízké servisní náklady. Interval pro výměnu ozubeného řemene byl například prodloužen ze 125 000 kilometrů na 210 000 kilometrů.

Obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic ve výfukových plynech snižuje systém chlazené recirkulace výfukových plynů, který je doplněn u všech karosářských variant a motorů oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.

Hlavním cílem vývoje nových motorů bylo výrazné snížení spotřeby paliva a emisí doprovázené citelně lepší dynamikou. Tohoto cíle bylo dosaženo kompletní změnou průběhu točivého momentu. Nejméně výkonná varianta TDI s výkonem 62 kW (84 k) vytváří maximální točivý moment 220 N.m už při 1250 min-1 a na této hodnotě setrvává až do 2500 min-1.

Prudce stoupající křivkou točivého momentu s maximem v širokém rozsahu otáček se vyznačují také tři výkonnější varianty motorů TDI. Verze o výkonu 75 kW (102 k) nabízí 250 N.m mezi 1500 a 2500 min-1. TDI o výkonu 103 kW (140 k) dosahuje úctyhodných 340 N.m od 1750 do 2500 min-1. Ve vrcholném provedení TDI 132 kW (180 k) působí na klikový hřídel suverénních 400 N.m v rozsahu otáček od 1500 do 2000 min-1. Nejméně 90 procent této hodnoty je přitom k dispozici až do 5000 min-1. V praxi to znamená, že všechny motory dosahují podstatně lepších hodnot „pružného“ zrychlení.

Na přání převodovka DSG a nová generace pohonu všech kol 4Motion

Poprvé se v modelové řadě T5 objevuje inovativní dvouspojková automatizovaná převodovka DSG, která se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI. Převodovka DSG nahrazuje ve výrobním programu klasické samočinné převodovky, které předčí nejen výrazně vyšší účinností, ale i rychlostí a komfortem řazení. Premiéru ve vozech T5 má rovněž kombinace převodovky DSG a pohonu všech kol 4Motion, který prošel výraznou modernizací.

Současně s novými motory 2.0 TDI slaví ve vozech T5 premiéru také sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, která spojuje vysokou úroveň jízdního komfortu konvenční samočinné planetové převodovky s vysokou účinností mechanické převodovky. Nová převodovka je z vývoje značky Volkswagen, který ji vyrábí v svém závodě v Kasselu. Je určena pro vozidla s pohonem předních nebo všech kol.

Převodovka DSG se bude pro lehké užitkové vozy dodávat ve spojení se vznětovými motory TDI o výkonu 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k). Volkswagen poprvé nabídne také modely Caravelle, Multivan a Transporter v často žádané kombinaci automatizovaného řazení (DSG) a pohonu všech kol (4Motion se spojkou Haldex 4. generace), a to v nejvýkonnější verzi TDI (132 kW/180 k). Vozy T5 tak znovu představují ideální volbu pro tahání přívěsů, které mohou mít v závislosti na variantě hmotnost až 2500 kg.

Komfortní a hospodárná převodovka DSG přináší nový rozměr řazení, které probíhá extrémně rychle během několika setin sekundy bez přerušení toku hnací síly. Žádná jiná převodovka s automatizovaným řazením se nemůže pochlubit takovou hospodárností, rychlostí a precizností.

Sedmý převodový stupeň převodovky DSG má charakter rychloběhu s velmi dlouhým převodem, který snižuje otáčky motoru především při jízdě na dálnici, čímž klesá spotřeba, emise a hlučnost. Vozidla s touto převodovkou dosahují nejvyšší rychlosti na šestý převodový stupeň. Snížení spotřeby v porovnání s dosavadním pětiválcovým motorem TDI a šestistupňovou samočinnou převodovkou je nečekaně velké. V případě motoru o výkonu 103 kW (140 k) klesla spotřeba o 1,6 litru na 7,9 l/100 km a motor Biturbo o výkonu 132 kW (180 k) vystačí dokonce se 7,8 l/100 km, což je o 1,9 litru méně než dosud.

Také zdokonalený systém pohonu všech kol 4Motion pro novou modelovou řadu T5 představuje poslední stav technického vývoje. Nejnovější generace lamelové spojky od švédského dodavatele Haldex stanovuje nová měřítka v oblasti trakce, bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti. Pohon všech kol se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory TDI (103 kW/140 k a 132 kW/180 k) a v případě vrcholné varianty ho lze kombinovat dokonce s převodovkou DSG.

Na rozdíl od dosud používaného mechanicky regulovaného systému Haldex2 podléhá nový systém Haldex4 elektronickému řízení. Výsledkem je rychlá a citlivá reakce a tichý provoz. Tlak oleje, který je potřebný pro přenos točivého momentu na zadní nápravu, není již vytvářen rozdílem v otáčkách mezi přední a zadní nápravou, nýbrž elektrickým čerpadlem, které vytváří tlak 30 barů. Tlakový zásobník umožňuje přechodné vypínání olejového čerpadla, čímž se snižuje spotřeba paliva. Elektronicky řízený ventil přivádí pak stlačený olej z tohoto zásobníku k lamelám spojky. Velikostí takto působícího hydraulického tlaku lze precizně a plynule měnit tok hnací síly k zadním kolům.

Samotná spojka reaguje na povely řídicí elektroniky extrémně rychle, což zlepšuje nejen trakci v těžkém terénu a na kluzkém povrchu, ale všeobecně i úroveň aktivní bezpečnosti. Pokud například senzory na kolech zaregistrují na předních kolech prokluz, je už hnací moment převáděn na zadní nápravu, tedy ještě dřív, než by se mohla projevit nedotáčivost. Elektronická řídicí jednotka sleduje celkem téměř 40 různých signálů, například úhel natočení volantu, míru stáčení vozu kolem svislé osy, polohu pedálu plynu a otáčky motoru. Ztrátě trakce jednotlivých kol dokáže aktivním brzdovým zásahem zabránit elektronická uzávěrka diferenciálu EDS. Volkswagen nabízí ovšem pro systém 4Motion na přání také mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu, která zajišťuje maximální trakci mimo zpevněné cesty. A zdokonalený systém ESP se již při zapnuté uzávěrce zadního diferenciálu nevypíná.

Nejnovější generace ESP a nové asistenční systémy

Nová generace vozů T5 dosahuje příkladné úrovně bezpečnosti díky velkému počtu asistenčních a ochranných systémů. Mezi ně patří například zdokonalený stabilizační systém ESP, který se nyní dodává sériově pro všechny modely, dále asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), zadní kamera (Rear Assist), adaptivní funkce světlometů a kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách (RKA).

Všechny modely Transporter, Caravelle, California a Multivan mají v sériové výbavě nejnovější generaci elektronického stabilizačního systému ESP včetně asistentu pro rozjezd do kopce. Tento důležitý bezpečnostní prvek nabízí celou řadu nových funkcí. Zlepšila se například účinnost brzdění na nezpevněných cestách.

Kromě toho se při nouzovém brzdění zapnou výstražné blikače, aby byli následující řidiči včas upozorněni na nebezpečí. Funkce pro stabilizaci přívěsu je vyladěna pro ještě vyšší citlivost a účinnost. Zároveň ESP omezuje riziko převrácení při vysokém příčném zrychlení. Na základě porovnání točivého momentu a skutečného zrychlení zjišťuje řídicí jednotka skutečný stav zatížení vozidla (prázdné, poloprázdné, plné) a odpovídajícím způsobem přizpůsobuje charakteristiku regulačních zásahů ESP.

Na přání dodávaný systém Side Assist upozorňuje řidiče na vozidla, která se momentálně nacházejí v tzv. mrtvém úhlu v blízkosti vozidla nebo se zezadu rychle přibližují. Prostor po stranách vozidla a za ním sleduje radarový systém pracující na frekvenci 24 GHz. Na nebezpečí upozorňují diody LED v krytu vnějších zpětných zrcátek.

Dalším příspěvkem k aktivní bezpečnosti a většímu jízdnímu komfortu na křižovatkách a při odbočování jsou mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáček, k jejichž aktivaci dochází při natočení volantu anebo zapnutých směrových ukazatelích. Řidič může díky této funkci dříve rozpoznat případné chodce, cyklisty nebo jiné potenciální nebezpečí a to díky lépe osvětlenému pravému nebo levému přednímu rohu vozidla.

Poškozená pneumatika znamená nejen náklady na opravu, ale také bezpečnostní riziko například při výměně na krajnici. Nejčastější příčinou poškození je jízda na podhuštěných pneumatikách. Tomu se snaží předcházet systém kontroly poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách (RKA), který porovnává otáčky kol a na základě toho zjišťuje rozdíly v tlaku pneumatik, na něž řidiče následně upozorní výstražná kontrolka v rychloměru ve sdruženém přístroji.

Zadní kamera se dodává na přání pro všechny verze se zadním výklopnými dveřmi ve spojení s rádiem a navigačním systémem RNS 510. Rear Assist se aktivuje zařazením zpětného převodového stupně a doplňuje akustickou signalizaci překážek barevným obrazem prostoru za vozem na displeji systému RNS 510. Dynamické pomocné linie ukazují dráhu pohybu vozidla v závislosti na úhlu natočení volantu.

Nové modely s novou designovou DNA značky Volkswagen

Multivan, Transporter, Caravelle a California představují klasiku německého designu. V rámci decentního faceliftu došlo k integraci nového stylu designové DNA, v níž Walter de Silva precizně zachytil typické stylistické prvky značky Volkswagen z uplynulých šesti desetiletí, do celkového ztvárnění karoserie. Příď nové modelové řady T5 proto zřetelně připomíná nové typy osobních vozů Volkswagen. Ke změnám došlo rovněž v interiéru, jemuž dominují nové přístroje s doporučením zařazení vhodného převodového stupně a nové generace volantů a zábavních a informačních systémů. Jednotlivé varianty se mohou pochlubit také bohatší sériovou výbavou.

Nová generace se od dosavadních modelů zřetelně odlišuje kompletně upravenou přídí. Její jasné horizontální linie vytvářejí hodnotnější a nadčasovější dojem. Nárazníky modelů Transporter a Caravelle Trendline jsou z tmavého plastu, zatímco u všech ostatních variant jsou v barvě vozu. Upravena byla rovněž mřížka chladiče, jejíž lamely jsou v závislosti na modelu matně nebo leskle černé. V nárazníku jsou nově tvarované mlhové světlomety, které mohou na přání plnit funkci statického přisvěcování do zatáček.

Modely Caravelle, Multivan a California mají nové zadní svítilny, které se vyznačují stylem nové designové DNA značky Volkswagen. Při pohledu z boku padnou do oka aerodynamicky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, v nichž je poprvé uložen kompletní systém antén pro příjem analogového a digitálního rozhlasového a televizního vysílání a signálů GSM a GPS.

přepracovaném interiéru se uplatnila komfortnější samostatná sedadla, nová generace tříramenných volantů a celá řada nových elektronických komponentů. Přístroje zdobené ve vybraných verzích chromovaným rámečkem mají nyní bílé podsvícení, displej s novou technologií a ukazatel vhodného převodového stupně. Špičkovým přístrojem nové generace autorádií a navigačních systémů je model RNS 510 s dotykovým displejem a pevným diskem pro navigační systém. Na přání dodávaná zvuková aparatura Dynaudio promění interiér vozu T5 v koncertní síň. Dokonalé připojení přehrávačů MP3 umožňuje rozhraní USB MEDIA-IN.

Nový ovládací panel topení, větrání a klimatizace se vyznačuje větší optickou přitažlivostí a ergonomičtějším ovládáním. V závislosti na modelu se dodává poloautomatická klimatizace Climatic nebo plně automatická klimatizace Climatronic. Climatic automaticky udržuje nastavenou teplotu a posádka si manuálně upravuje pouze rozdělení vzduchu a rychlost ventilátoru. Modely Caravelle, Multivan a California Comfortline mají navíc v sériové výbavě výdechy ventilační soustavy i pro zadní sedadla. Klimatizace Climatronic se pro modely Multivan, Caravelle a California dodává v třízónovém provedení s individuální regulací i pro zadní část interiéru. Zárukou maximálního tepelného komfortu v chladnějším ročním období je nově vyvinuté nezávislé topení, které má kompaktnější rozměry a je téměř o čtvrtinu lehčí než u dosavadních modelů.

Přední a samostatná otočná sedadla mají optimalizovaný tvar opěradel a sedáků s ještě vyšším komfortem sezení. Boční partie sedadla mají pěnovou výplň z tužšího materiálu, zatímco prostřední část sedadel je měkčí. Pro sedadlo řidiče se nyní na přání dodává elektricky ovládaná bederní opěrka nastavitelná ve čtyřech směrech. Pro vybrané modely jsou v nabídce speciální otočná sedadla s integrovanými dětskými sedačkami pro děti s hmotností od 15 do 36 kg.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...