Podrobně o novém BMW řady 1 M Coupé – o mimořádně výkonném a přitažlivém modelu

Jeho šestiválcový motor 3,0 l s přeplňováním M TwinPower Turbo a přímým vstřikováním s výkonem 250 kW/340 k umožňuje vozu dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km za 4,9 sekund

Fascinující jízdní zážitky vysokovýkonného sportovního vozu se díky novému BMW řady 1 M Coupé poprvé dostávají také do kompaktního prémiového segmentu.

Podrobně o novém BMW řady 1 M Coupé - o mimořádně výkonném a přitažlivém modelu

BMW řady 1 M Coupé spojuje motoristickým sportem inspirované technologie s praktičností pro každý den a svébytným designem. Již při prvním pohledu na tento kompaktní dvoudveřový vůz jsou jasně patrné stylistické prvky, které jsou podřízené funkčnosti spočívající ve zcela výjimečné dynamice.

Již samotné dynamické proporce BMW řady 1 Coupé naznačují jeho jízdní kvality, jež jsou v daném segmentu na jedinečné úrovni. Nové BMW řady 1 M Coupé se vyznačuje typickými rysy designu, kterými se prezentují všechna kupé od BMW: dlouhou přední kapotou, krátkým předním převisem, dozadu posunutým prostorem pro posádku a dlouhým rozvorem náprav. S délkou 4380 mm a výškou 1420 mm se jedná o nejkratší a současně nejnižší vůz z produkce BMW M GmbH. Automobil je také o 55 mm širší než BMW 135i Coupé – celková šířka 1803 mm je důsledkem zvětšeného rozchodu přední a zadní nápravy, který je nezbytný pro zvětšenou jízdní dynamiku tohoto specifického modelu.

Jasné vyjádření nejvyšší dynamicky: dravá přední část s dominantními nasávacími otvory.

Vzhled přední části nového BMW řady 1 M Coupé působivě vyjadřuje značný výkonový potenciál vozu. Originálně navržené spodní části nárazníku dominuje trojice hlavních nasávacích otvorů, které zajišťují přívod chladicího vzduchu pro přeplňovaný šestiválec. Střední část je kryta jemnou mřížkou, zatímco otvory po stranách, kde mají standardní modely mlhová světla, jsou nekryté. Chladiče oleje na pravé a levé straně vozu tak mají vždy zajištěn přísun čerstvého vzduchu.

Známým charakteristickým prvkem designu přední části je také maska chladiče, umístěná ve stejné výšce jako hlavní světlomety, stejně široký je i pod nimi umístěný centrální nasávací otvor, což dodává automobilu dojem značné síly.

Standardní výbavou nového BMW řady 1 M Coupé jsou bi-xenonové světlomety se světelnými kroužky v horní části ohraničené světelným proužkem. Toto řešení vytváří typický soustředěný výraz také u ostatních modelů značky BMW.

Inovace pro optimalizaci aerodynamiky: vzduchové záclony.

Pro modely BMW M je typické, že jsou primárně navržené účelně, tedy tak, aby funkce vytvářela výsledný vzhled. Přesně to samé platí také pro řešení přední části, a to nejen pro zajištění přísunu potřebného množství vzduchu, ale rovněž pro optimalizaci aerodynamiky. Změny provedené na modelu BMW řady 1 M Coupé mají za cíl snížení odporu vzduchu při současném zajištění potřebné přítlačné síly ve vysokých rychlostech. Právě tyto nároky si vynutily zcela nové řešení otvorů v předním nárazníku. Poprvé se proto v sériovém automobilu objevují tzv. vzduchové záclony, které usměrňují proudění vzduchu kolem předních blatníků tak, aby zmenšily vznikající turbulence.

Toto pokrokové aerodynamické řešení spočívá ve svislých otvorech na krajích spodní části předního nárazníku, jež rozdělují přicházející vzduch na dvě části. Otvory jsou vysoké přibližně 10 cm, široké 3 cm a jsou navržené tak, že vzduch vedou vnitřní částí nárazníku do slepého ramene v podběhu. Odtud je odváděn tenkou štěrbinou vysokou rychlostí kolem vnější strany kola. Proudící vzduch putuje kolem předních kol a překrývá je podobně jako záclona – odtud pochází pojmenování těchto speciálních otvorů. Toto vzduchové zakrytí kol účinně snižuje aerodynamicky nevýhodné turbulence vznikající kolem podběhů kol. Výsledkem je citelné snížení aerodynamického odporu.

Optimalizace proudění vzduchu v blatnících a kolem kol umožnila značné zdokonalení proudění vzduchu kolem celého vozu. Není divu, že právě tyto otvory jsou hlavním prvkem aerodynamické účinnosti celého vozu. Podobně řešené vzduchové záclony předních koly byly k vidění již v roce 2009 na konceptu BMW Vision EfficientDynamics na autosalonu ve Frankfurtu. Jedná se jeden z hmatatelných výsledků vývojové činnosti nového aerodynamického testovacího centra BMW Group Aerolab, kde probíhají testy modelů ve skutečné velikosti v reálných podmínkách.

Pohled z boku: zvýrazněné blatníky a charakteristický prolis na bocích.

Z boku nové BMW řady 1 M Coupé působí jako typické kupé od BMW M. Má výrazný ponton karoserie a směrem vzad posunutý a lehce působící prostor pro posádku. Nezaměnitelné je také tvarování boků. Přehlédnout nelze ani značně objemné blatníky, jež přímo vyjadřují větší rozchod kol, který je přínosem pro dynamiku. Zcela originální je svislý prolis na bocích za předními koly, v němž je umístěno logo M a boční směrovka. Tento prolis je dalším prvkem, který opticky zvýrazňuje zvětšení předních blatníků.

Výsledkem ladění v aerodynamickém tunelu je také konečný tvar zpětných zrcátek s dvojicí ramen, jejichž tvar v principu odpovídá zrcátkům modelu BMW M3.

Pohled zezadu: zdůraznění šířky horizontálními linkami.

Značně rozšířené zadní blatníky automobil opticky spojují se silnicí a dodávají mu sílu. Zadní části dominují pro optické rozšíření horizontální linie, s nimiž ladí i decentní spoiler na víku prostoru pro zavazadla, jehož úkolem je zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech.

Na krajích zadního nárazníku jsou svislé štěrbiny evokující podobné otvory vpředu. Černá spodní část zadního nárazníku připomínající difuzor opticky automobil snižuje. Pro modely BMW M jsou charakteristické především dva páry koncovek výfuku.

Nově pojaté zadní skupinové svítilny mají červené krycí sklo, avšak obrysová světla jsou tvořena pro vozy BMW charakteristickými homogenními světelnými proužky tvořenými LED.

Exkluzivní barvy karoserie a 19palcová litá kola.

Pro BMW řady 1 M Coupé jsou připraveny tři speciální barvy. Kromě nemetalické bílé barvy je k dispozici černá metalická barva a také výhradně pro tento vysokovýkonný model určená oranžová Valencia Orange.

Standardní výbavou jsou působivá 19palcová kola v M designu. Kola s paprsky ve tvaru písmene Y se vyznačují dynamickým vzhledem a jedná se o stejná kola, která se dodávají v rámci paketu Competition také pro BMW M3.

Vzhled interiéru: dokonalá atmosféra pro radost z jízdy.

Bez ohledu na odstín karoserie jsou použité materiály a barevné schéma interiéru navrženy tak, aby podpořily zaměření na dynamickou jízdu. BMW řady M Coupé má specificky navržený interiér s černým stropem, originální šedé podkreslení přístrojů s červenými ukazateli a bíle podsvícenými čísly. Černá alcantara je použita pro čalounění dveřních panelů, dekoračních lišt, štítek přístrojů, manžetu řadicí páky a madlo ruční brzdy.

Černou kůží čalouněná sedadla se vyznačují kontrastními oranžovými švy a také vytlačeným logem M na obou předních hlavových opěrkách. Kontrastní švy se objevují i na dalších částech interiéru nového BMW řady 1 M Coupé. Na kůží čalouněném multifunkčním sportovním volantu je umístěno také tlačítko M pro aktivaci sportovního režimu motoru.

Hnací ústrojí:

Vrcholnou jízdní dynamiku zajišťuje BMW řady 1 M Coupé řadový šestiválec s podmanivou ochotou k vytáčení a s dlouhotrvajícím zátahem. Takto řešený koncept pohonu má u vozů BMW M dlouhou tradici, protože právě vysokootáčkový řadový šestiválec byl velmi oblíbený. Používal se například ve druhé a třetí generaci BMW M3, kde stál jako základní stupínek do světa vozů s logem M na zádi. V BMW řady 1 M Coupé se tato osvědčená koncepce motoru objevuje v nejmodernější formě.

Motor s objemem 3,0 litru spojuje typický projev M motorů s příkladnou úsporností. Prošel velmi pečlivým laděním mnoha detailů, aby vyhověl nejvyšším nárokům na vůz z divize BMW M a byl vhodný jak pro použití při běžném ježdění, tak pro jízdu na závodním okruhu. Výsledek: výkon 250 kW/340 k je na téměř stejné úrovni jako v případě třetí generace BMW M3, avšak svojí dynamikou je sportovní novinka BMW řady 1 M Coupé téměř na úrovni aktuální generace kultovního BMW M3. Když se dynamika obou vozů srovná na Nordschleife okruhu Nürburgring – nekompromisní testovací trati pro nastavení všech modelů BMW – BMW řady 1 M Coupé mělo jasný náskok.

M TwinPower Turbo a přímé vstřikování: více výkonnosti, méně paliva.

Těchto protichůdných vlastností bylo dosaženo kombinací přeplňování M TwinPower Turbo a přímého vstřikování. Přeplňování umožňuje zvýšení výkonu, které by bylo u atmosférického motoru jinak možné pouze zvětšením počtu válců a objemu motoru – jinými slovy také zvětšením hmotnosti motoru. Motor BMW řady 1 M Coupé je ale díky hliníkové konstrukci velmi lehký, a tím přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti a příkladné agilitě svého projevu.

Technologie M TwinPower Turbo použitá v BMW řady 1 M Coupé je tvořena dvojicí relativně malých turbodmychadel, které se vyznačují malou setrvačností. Každé z nich je zásobované výfukovými plyny z trojice válců. Malá setrvačnost turbodmychadel je zárukou rychlých reakcí motoru i v nízkých otáčkách. Turboefekt známý z konvenčních přeplňovaných motorů je v tomto případě eliminován. Kromě značného výkonu se motor BMW řady 1 M Coupé vyznačuje také točivým momentem 450 Nm, který je dostupný již od 1500 min-1.

Výkonová křivka v typickém duchu vozů BMW M a funkce overboost pro dlouhotrvající zátah.

Systém přeplňování dodává plnicí tlak v celém spektru otáček progresivně. To znamená, že největší plnicí tlak je k dispozici v rozpětí 4500 min-1. Při plném sešlápnutí plynového pedálu se navíc aktivuje funkce overboost, jež přinese dalších 50 Nm. Tímto způsobem se dosahuje lineárního nárůstu výkonu, který je od motoru vozu z dílny BMW M očekáván. I proto je BMW řady 1 M Coupé připravené z klidu na 100 km/h zrychlit během pouhých 4,9 s a o 12,4 sekundy později dosáhnout hranice 200 km/h. Řídicí jednotka aktivuje omezovač rychlosti při 250 km/h.

Motor dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW/340 k při 5900 min-1, avšak je připraven aktivně dodávat výkon až za hranici 7000 min-1. Díky tomu se tento sportovně navržený šestiválcový motor dokonale hodí pro použití ve vysokovýkonném voze BMW M.

Technologie přeplňování M TwinPower Turbo nepřekonává konvenční přeplňované motory pouze v otázkách výkonu a jeho produkce, ale také v oblasti úspornosti. Turbíny turbodmychadel jsou totiž vyrobené z ultravysokopevnostní oceli a jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám více než 1000 stupňů Celsia. Díky tomu nevyžadují žádné dodatečné chlazení, které by zvyšovalo spotřebu paliva zejména při plném využívání potenciálu motoru.

Značná úspornost nového motoru je zaručena také přesným dávkováním paliva, jež má na starosti druhá generace vysokotlakého přímého vstřikování paliva, pracujícího s tlakem 20 MPa. Přímé vstřikování má kromě přesnějšího dávkování přednost také v tom, že aktivně chladí spalovací prostory, a tím umožňuje pracovat s vyšším kompresním poměrem, který zlepšuje účinnost celého spalovacího procesu.

Spotřebu snižuje rovněž regenerace kinetické energie a podle aktuální potřeby řízené příslušenství motoru.

Účelné využívání energie obsažené v palivu je nesmírně důležité také ve výrazně sportovně zaměřených automobilech. V BMW řady 1 M Coupé zastávky u čerpacích stanic přeruší fascinující radost z jízdy méně často, než to bývá u takto dynamických vozů obvyklé. Kromě úsporného motoru totiž spotřebu paliva snižuje také balíček technologií BMW EfficientDynamics, jímž je vybaven i tento vysokovýkonný model.

Standardní výbavou BMW řady 1 M Coupé je proto například systém regenerace kinetické energie, který zajišťuje, že elektřina potřebná pro provoz automobilu je de facto zdarma. Alternátor je totiž aktivní pouze v okamžicích, kdy není motor v tahu. Dalšími prvky snižujícími spotřebu paliva je aktivně řízené příslušenství motoru, které odebírá energii pouze v případě, že je jeho činnost opravdu potřeba. Reálným výsledkem všech moderních technologií snižujících množství potřebného paliva je kombinovaná spotřeba ve výši 9,6 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 224 g/km.

Na výkon zaměřený chladicí systém, odlehčený dvouhmotový setrvačník, dvě charakteristiky motoru

Typická M-charakteristika použitého šestiválcového motoru je zajištěna rovněž mnoha dalšími technickými detaily. Jedním z nich je například chladicí systém, který byl navržen speciálně tak, aby obstál i v případech maximálního dlouhodobého nasazení motoru. Řešením je nejen dodatečný chladič, ale také jeho speciální přívodní kanál pro chladicí vzduch.

Důraz kladený na dravý projev přesně ve stylu vozů M a úspornost se projevuje rovněž v nově řešeném dvouhmotovém setrvačníku. Jeho nová konstrukce je nejen lehčí, ale současně také pevnější. Účinně si proto poradí i s 500 Nm točivého momentu silného šestiválce.

Řídicí jednotka motoru s přeplňováním M TwinPower Turbo může pracovat s dvojicí různých charakteristik, může se tedy přizpůsobit aktuální jízdní situaci i náladě řidiče. Již v základním nastavení se motor projevuje pro vozy BMW M typickou chutí po otáčkách a rychlými reakcemi, avšak po aktivaci režimu M Drive tlačítkem na volantu se jeho reakce dále vyostří. I minimální pohyb plynového pedálu v tomto režimu vyvolá masivní zátah a nárůst otáček motoru. Šestiválec ze sebe vydá to nejlepší.

Rozdíly mezi oběma charakteristikami však nejsou pouze v samotném projevu, ale také ve zvuku motoru. Výfukový systém BMW řady 1 M Coupé je nastaven tak, aby reflektoval vysokootáčkový charakter motoru a jeho zvuk gradoval spolu s otáčkami a zatížením. V režimu M Drive ale kromě samotných reakcí přiostří také zvuk motoru, aby ještě více odpovídal sportovnímu charakteru.

Klasická sportovní přitažlivost, moderní účinnost: 6stupňová manuální převodovka.

Zbrusu nová šestistupňová převodovka se vyznačuje mazáním se suchou skříní a s minimálními ztrátami posílá sílu motoru k zadním kolům BMW řady 1 M Coupé. Převodovka byla navržena speciálně pro spojení s motory disponujícími značným točivým momentem. Předností nově navržené převodovky je ve srovnání s konvenčními skříněmi i velmi nízká hmotnost, pouhých 43 kg. K ovládání je připravena krátká řadicí páka s designem M.

Podvozek:

Nezaměnitelný styl jízdy s vozem produkce BMW M je dán nejen mimořádně výkonným motorem, ale také specificky řešeným podvozkem, který je schopen účinně přenést potenciál motoru na vozovku. U každého vozu BMW M, a BMW řady 1 M Coupé není výjimkou, vždy platilo a platí, že podvozek musí být rychlejší než motor. Výsledkem tohoto přístupu je komplexní a harmonicky sladěný vysokovýkonný vůz, nabízející nejvyšší možnou míru radosti z jízdy.

Podvozek BMW řady 1 M Coupé vychází ze zkušeností BMW M GmbH získaných v motoristickém sportu. Změny se dotkly nejen odpružení a tlumení, ale také brzdové soustavy a především celkové konstrukce podvozku a jeho kinematiky. Mnoho dílů podvozku bylo odvozeno od stejných částí použitých na zavěšení v BMW M3. Výsledné nastavení vozu probíhalo při dlouhodobém testování na Nordschleife okruhu Nürburgring, kde byl kladen největší důraz především na celkové sladění vozu a jeho jednotlivých komponentů.

Nízká hmotnost, mimořádná tuhost: hliníkové přední i zadní zavěšení.

Přední náprava s dvojicí samostatných spodních ramen je takřka celá vyrobená z hliníku. Svislá pružicí jednotka a těhlice jsou také vyrobeny z hliníkových slitin, dutý zkrutný stabilizátor byl optimalizován z pohledu tuhosti a hmotnosti. BMW řady 1 M Coupé se vyznačuje rovněž originálním pomocným rámem přední nápravy.

Hliníková pětiprvková zadní náprava je taktéž vybavena dutým stabilizátorem. Jednotlivá ramena náprav jsou vyrobena z kované hliníkové slitiny, z hliníku jsou vyrobené i tlumiče, což jen dokresluje intenzivní důraz na účelné snižování hmotnosti. Specifická kinematika nápravy v klasickém stylu BMW M je zárukou, že podvozek dokáže být v každé jízdní situaci pro pouze 1495 kg těžký automobil potřebnou oporou a zajistí typickou radost z jízdy. Automobil je připraven na intenzivní sportovní využívání, jedním z detailů, který na toto nepříliš časté zaměření poukazuje, je například mohutné žebrování na zadním diferenciálu, určené pro jeho účinné chlazení.

Inteligentní distribuce výkonu pomocí M diferenciálu s variabilní svorností.

Zadní M diferenciál je standardně vybaven variabilním závěrem, který je připraven podle potřeby plynule měnit míru svého sevření od 0 do 100 %. Tím je zaručena optimální trakce na všech druzích povrchu. M diferenciál automaticky a ve zlomcích sekundy vyrovnává rozdíly v otáčení hnaných zadních kol. To znamená, že síla motoru se vždy dostane přesně tam, kde ji lze nejlépe využít.

Činnost v závislosti na otáčkách motoru řízené svornosti diferenciálu má největší přínos zejména v případech, kdy se kola nacházejí na površích s různou trakcí. Se zvětšujícím se rozdílem otáček obou hnaných kol dochází k větší svornosti diferenciálu. Ve srovnání s konvenčními samosvornými diferenciály je M diferenciál schopen přenášet větší točivý moment za různých jízdních situací.

M diferenciál dodává BMW řady 1 M Coupé nadstandardní trakci především na kluzkém povrchu, jako je například voda nebo sníh. Řidič přínos M diferenciálu pocítí také při sportovním stylu jízdy na úzkých a zatáčkovitých silnicích. Například ve výjezdech z ostrých zatáček v horských pasech zajistí M diferenciál více trakce a současně umožní maximální vychutnání předností pohonu zadních kol.

Nezdolné a lehké: kombinované brzdové kotouče.

Další z charakteristik skutečného vozu BMW M je kromě dechberoucí akcelerace a fascinujícího chování v zatáčkách také mimořádné brzdné schopnosti. BMW řady 1 M Coupé je vybaveno výkonným brzdovým systémem s kombinovanými brzdovými kotouči, které se vyznačují značnou stabilitou při zatížení a současně také nízkou hmotností.

Specialitou těchto brzdových kotoučů je konstrukce odvozená od řešení používaných v motoristickém sportu. Kotouče jsou tvořeny litinovým třecím členem s vnitřním chlazením, který je s pomocí ocelových hrotů spojen s hliníkovou střední částí. Hliníková střední část samozřejmě snižuje hmotnost, ale přispívá také k účinnějšímu odvodu tepla. Tím se dosahuje nejen větší odolnosti při intenzivním brzdění, ale současně také delší životnosti brzdových kotoučů. Přední kotouče mají průměr 360 mm a zadní 350 mm.

Potřebný kontakt s vozovkou je zajištěn 19palcovými litými koly.

Jedná se o kola s M designem a Y paprsky, které jsou také součástí paketu Competition určeného pro BMW M3. Přední kola mají rozměr 9J x 19 a obouvají pneumatiky 245/35. Zadní kola disponují rozměrem 10J x 19 a pneumatikami 265/35.

Standard: řízení s funkcí Servotronic.

Pohon zadních kol BMW řady 1 M Coupé oddělující funkce pohonu a řízení je ideálním základem pro jeho fascinující jízdní podmanivost. Hřebenové řízení je vybaveno hydraulickým posilovačem s funkcí Servotronic, která se zvyšující rychlostí jízdy snižuje posilový účinek. Výsledkem je nejen mimořádná přesnost řízení, ale také velmi citlivá zpětná vazba – to jsou typické atributy pro všechny vozy z dílny BMW M.

Nejmodernější stabilizační systémy: Dynamic Stability Control s funkcí M Dynamic Mode.

Dokonalá jízdní stabilita, a to jak při jízdě za horších povětrnostních podmínek, tak při dynamickém stylu na závodním okruhu, je zaručena speciálně nastaveným stabilizačním systémem DSC. Součástí systému DSC v BMW řady 1 M Coupé je i protiblokovací systém ABS, protiprokluzová funkce ASC, stejně tak jako brzdový asistent DBC, asistent rozjezdu a rozdělovač tlaku při brzdění v zatáčkách CBC. Aktivní modulací posilového účinku stabilizační systém DSC dokáže kompenzovat pokles brzdného účinku v případě, že stoupne teplota brzdové soustavy. Samozřejmostí je také funkce sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti.

Na mokrém nebo kluzkém povrchu jsou zásady stabilizačního systému rychlé a citlivé. Aktivací režimu M Dynamic Mode (MDM) však lze posunout zásahy stabilizačního systému. Tato funkce usnadní rozjezd nebo například jízdu na zasněžených silnicích. Častěji se ale zřejmě využije při dynamické jízdě na limitu, kdy dovolí i kontrolovaný drift v zatáčce. Delším podržením tlačítka MDM dochází ke kompletnímu vypnutí stabilizačního systému DSC.

Interiér, ovládání a výbava:

BMW řady 1 M Coupé spojuje vrcholnou dynamiku a radost z jízdy s praktičností nutnou pro každodenní používání. K dispozici je tedy čtveřice pohodlných míst, vpředu se sportovními sedadly, stejně tak jako zavazadlový prostor o objemu 370 l s integrovaným otvorem pro převoz dlouhých předmětů.

Nicméně exkluzivita modelu BMW řady 1 M Coupé je uvnitř patrná ještě předtím, než jej nastartujete. Různými detaily se dosáhlo nezaměnitelně sportovní atmosféry. Připravena je navíc také další výbava, která BMW řady 1 M Coupé dále individualizuje. Jedná se například o kvalitní audioaparaturu, navigační systém či produkty z programu BMW ConnectedDrive.

Potřebná podpora, exkluzivita: sportovní sedadla ve standardu.

Sportovní sedadla jsou standardně čalouněná kůží Boston a zaručují potřebnou oporu těla i v rychle projížděných zatáčkách. Jejich nedílnou součástí je kontrastní oranžové šití, stejně tak jako logo M vytlačené na aktivních hlavových opěrkách. Na přání se dodává také elektrický pohon pro sedadla, stejně tak jako jejich vyhřívání.

Dalšími doplňky, které podtrhují exkluzivní postavení modelu BMW řady 1 M Coupé, je například černý strop, ale především také alcantarou s oranžovým prošíváním čalouněné dekorační lišty, dveřní výplně, štítek přístrojů, madlo ruční brzdy a manžeta řadicí páky. Celek doplňuje M podložka na levou nohu a nástupní lišty s typickým logem a trikolórou divize BMW M GmbH.

Ve stylu M: multifunkční volant s tlačítkem M.

Dokonalá kontrola nad vozem za všech okolností vyžaduje přehlednost. I proto jsou přístroje šedé s červenými ukazateli a bíle podsvícenými čísly. Rychloměr je ocejchovaný do 300 km/h. Samozřejmostí je M kožený sportovní volant s ovládacími tlačítky, z nichž na jednom je symbol M a slouží k volbě sportovnější charakteristiky motoru.

Prémiový charakter podtrhuje široká nabídka pokrokové doplňkové výbavy.

Bohatá výbava je i v tomto případě samozřejmostí. To platí zejména o bezpečnostním standardu s dvojicí čelních, bočních a hlavových airbagů, které doplňují předpínače bezpečnostních pásů s omezovači jejich síly. Standardně dodávaná manuální klimatizace může být na přání vyměněna za automatický systém s oddělenou regulací pro levou a pravou stranu interiéru. Dalšími možnostmi rozšíření výbavy jsou determální skla či sklopná a samozatmavovací zpětná zrcátka. Vítaným komfortním prvkem je například také systém komfortního přístupu do vozu.

Další komfort a zlepšená viditelnost díky asistenčním systémům BMW ConnectedDrive.

Pro cestování na dlouhé vzdálenosti jistě přijde vhod standardně dodávaný tempomat. Noční cestování usnadní také na přání dodávaný asistent dálkových světel. Bi-xenonové světlomety mohou být doplněny adaptivní funkcí, jejíž součástí jsou rovněž odbočovací světla. Usnadnění parkování má oproti tomu na starosti zadní parkovací asistent PDC, který ve spojení s navigačním systémem zobrazuje své informace na hlavním displeji.

Kvalitní audioaparatura a navigační systém, prvotřídní integrace mobilních telefonů a externích hudebních přehrávačů.

Audiosystém BMW Business, který je nedílnou součástí výbavy BMW řady 1 M Coupé, disponuje přehrávačem CD a šesti reproduktory. Systém lze rozšířit CD měničem, digitálním tunerem, rozhraním USB nebo hifi reproduktory. Nejlepší hudební zážitek však nabídne Surround Sound systém Harman Kardon s digitálním zesilovačem a deseti reproduktory.

Současně s volbou navigačního systému Professional se do BMW řady 1 M Coupé dostává systém iDrive, který zajistí intuitivní obsluhu zábavních systémů, navigace i komunikace pomocí posuvného a otočného ovladače, doplněného tlačítky přímé volby a osmi volně programovatelnými spínači umístěnými na středovém panelu. Všechny informace se zobrazují na 8,8palcovém barevném displeji nacházejícím se v dokonale ergonomické pozici nahoře uprostřed přístrojové desky.

Nejmodernější navigační systém nabízí hned několik možností navádění do cíle cesty. Svá data má umístěna na pevném disku s kapacitou 80 GB, na nějž lze ukládat také libovolné hudební soubory. Na vyčleněných 12 GB lze hudbu nahrávat z CD, externích MP3 přehrávačů nebo USB flash disku.

Když se navigační systém Professional zkombinuje s přípravou pro mobilní telefon, je celý systém připraven plně integrovat mnoho mobilních telefonů či externích hudebních přehrávačů. Velmi intenzivní spolupráce systému vozu a externích zařízení umožňuje, že lze tyto přístroje ovládat pomocí ovladače systému iDrive. Systém je navržen tak, že je schopen spolupracovat například s nejnovějšími generacemi přístrojů Apple iPhone a Apple iPod touch.

Nejnovější funkcí z programu BMW ConnectedDrive je také možnost čtení e-mailů na displeji vozu. Ke komunikaci mezi telefonem a vozem dochází pomocí Bleutooth. Majitelé telefonů BlackBerry® od společnosti RIM (Research In Motion) dokonce mohou prostřednictvím systému iDrive přímo procházet e-maily v telefonu.

Připravena je také možnost prohlížení internetu, stejně tak jako využívání dalších specifických služeb z programu BMW ConnectedDrive vycházejících právě z internetu. Jedná se například o služby Google (Google Local Search přes Google Maps nebo Google Panoramio), prostřednictvím internetu lze také aktualizovat databázi hudebních CD.

Vybrané údaje BMW řady 1 M Coupé:

Karoserie

  • Počet dveří: 2 /
  • Počet sedadel: 4
  • Délka/šířka/výška (nezatíženo): 4380/1803/1420 mm
  • Rozvor: 266 cm
  • Rozchod, vpředu i vzadu: 1541 mm
  • Průměr otáčení: 11,5 m
  • Palivová nádrž: 53 l

Hmotnost

  • Provozní: 1495 kg
  • Užitečné zatížení: 405 kg
  • Max. přípustná hmotnost: 1900 kg
  • Max. zatížení náprav, vpředu/vzadu: 940/1030 kg
  • Zatížení střechy: 75 kg
  • Zavazadlový prostor: 370 l

Motor

  • Řadový šestiválec s 24 ventily
  • Technika: M TwinPower Turbo, přímé vstřikování (druhá generace)
  • Zdvihový objem: 2979 cm3
  • Vrtání/zdvih: 89,6/84,0 mm
  • Výkon: 250 kW/340 k při 5900 min-1
  • Točivý moment: 450 + 50 Nm (overboost) při 1500–4500 min-1

Elektrický systém

  • Akumulátor: 70 Ah umístění v zavazadlovém prostoru
  • Alternátor: 180 A – 2520 W

Převodovka

  • Manuální šestistupňová

Jízdní výkony

  • Zrychlení 0–100 km/h: 4,9 s
  • Zrychlení 0–200 km/h: 17,3 s
  • Nejvyšší rychlost: 250 km/h (elektronicky omezena)

Spotřeba paliva v l/100 km

  • Město: 13,6
  • Mimo město: 7,3
  • Kombinace: 9,6
  • Emisní norma: EU5
  • Emise CO2: 224 g/km

Podvozek a odpružení

  • Přední náprava: hliníková dvojice příčných ramen, mírně kladný poloměr rejdu; kompenzace příčných sil; kinematika proti ponořování přídě při brzdění
  • Zadní náprava: hliníková pětiprvková náprava, omezování předklánění a zaklánění vozu
  • Brzdové třmeny, vpředu: jednopístkové plovoucí hliníkové třmeny, kombinované kotouče
  • Průměr: 360 x 30 mm vnitřní chlazení, odvrtávané
  • Brzdové třmeny, vzadu: jednopístkové plovoucí třmeny, kombinované kotouče
  • Průměr: 350 x 24 mm vnitřní chlazení, odvrtávané
  • Stabilizační systémy standard: DSC včetně ABS, M Dynamic Mode (MDM), CBC, brzdový asistent (DBC), sušení brzd, kompenzace vadnutí brzd, asistent rozjezdu, M diferenciál s variabilní svorností
  • Bezpečnostní výbava standard: čelní airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, aktivní opěrky hlav, tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy, vpředu s předpínači a omezovači síly, čidla nárazu, systém kontroly tlaku v pneumatikách
  • Řízení: hřebenové s hydraulickým posilovačem a funkcí Servotronic
  • Pneumatiky, vpředu/vzadu: 245/35 R 19 93Y XL / 265/35 R 19 98 Y XL
  • Kola, vpředu/vzadu: 9J x 19 EH2 IS 31 litá hliníková / 10J x 19 EH2 IS 25 litá hliníková

BMW EfficientDynamics

Standardní prvky: regenerace kinetické energie, parametricky řízené příslušenství motoru, lehký a malý zadní diferenciál se zrychleným zahříváním, optimalizace aerodynamiky – vzduchové záclony

BMW ConnectedDrive

Komfort na přání: BMW Assist, funkce dálkového ovládání vozu a V-Info+, BMW TeleServices, integrace mobilních telefonů a dalších zařízení

Zábava na přání: přístup na internet, BMW Online včetně parkovacích informací, praktických informací, Google Local Search, novinek, předpovědi počasí a služby BMW Routes, kancelářské služby, Bluetooth audio streaming a online aktualizace hudebních titulů

Bezpečnost na přání: adaptivní světlomety s odbočovacími světly, variabilní rozdělení světel, asistent dálkových světel, parkovací asistent (PDC), rozšířený systém nouzového volání

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...