Podnikatelé a politici se shodli: Šrotovné je lepší než nic, přestože se jedná o nesystémový krok

Automobilovému průmyslu v České republice by mělo pomoci šrotovné, které ve středu schválila Poslanecká sněmovna.

Přestože podnikatelé považují toto opatření za krátkodobé a nesystémové opatření, může podle nich pomoci některým firmám lépe ustát dopady hospodářské krize.

Podnikatelé a politici se shodli: Šrotovné je lepší než nic, přestože se jedná o nesystémový krok

Každá podpora státu je většiny pro český průmysl významná, ačkoliv může být diskutabilní. Podle podnikatelů česká vláda správný termín pro zavedení šrotovného již propásla, kdy optimální doba byla na přelomu minulého a začátku tohoto roku. Podnikatelé dále upozorňují na nedostatek malých aut o něž je největší zájem a na které by se mohlo čekat i více než čtvrt roku. Shodla se na tom většina podnikatelů a politiků, kteří dnes zasedli ke společné diskusi u kulatého stolu na téma budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Organizátorem akce byla Unie malých a středních podniků ČR.

 „Tuzemské firmy se potýkají s obrovskými problémy souvisejícími s propadem zakázek a prodejů. Automobilový průmysl je dnes páteří české ekonomiky a je na něj navázáno velké množství dodavatelů, ale i subdodavatelů mimo automobilový průmysl. Vnímáme, že pro mnohé firmy toto opatření představuje zvýšení zakázek a udržení počtu stávajících pracovních míst. Uděláme maximum proto, aby dopady na firmy byly pokud možno co nejmenší, jsme připraveni k maximální součinnosti s ostatními ministerstvy a vládou,“ uvedl na úvod ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský.

„Každá podpora státu je pro podniky významná, včetně zavedení diskutabilního šrotovného, kde kvůli nedostatku času neexistují jakékoliv studie efektivity a dopadů na českou ekonomiku. Velmi pozitivně proto vnímáme vznik expertní komise při ministerstvu průmyslu a obchodu, která může sehrát velmi důležitou roli a identifikovat hlavní problémy, které je třeba včas vyřešit, abychom se vyvarovali chyb ze zahraničí,“ doplnil předseda Unie malých a středních podniků ČR David Šeich.

Tuzemské automobilky a jejich dodavatelé ze Sdružení automobilového průmyslu čekají letos kvůli recesi pokles tržeb o pět až deset procent. Přitom klesá i průměrná mzda, která v odvětví klesla za poslední rok o 2,5 procenta. U kulatého stolu k situaci v automobilovém průmyslu za účasti ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Tošovského to dnes uvedl ředitel sdružení Automobilového průmyslu Antonín Šípek. Firmy z tohoto odvětví podle jeho vyjádření od poloviny loňského roku do letošního pololetí propustily více než 11 tisíc zaměstnanců a přes 8000 agenturních pracovníků z celkového počtu zhruba 15O tisíc. Datum zavedení šrotovného zatím není jasné a měla by o něm rozhodovat nová vláda, která vzejde z předčasných voleb.Podle viceprezidenta automobilky TPCA Czech Jiřího Černého by bylo optimální načasování na začátek příštího roku, tedy v lednu 2009, kdy již skončí šrotovné v Německu a automobilky stihnou zároveň včas naplnit prázdné sklady. Správné načasování považuje za velmi důležité i ředitel společnosti Auto Duba Pavel Duba. Podle něj lze očekávat, že bude podobně jako na Slovensku, největší zájem především o malá auta. Těch je ale v současné době nedostatek a dealeři tyto auta ve skladech nemají. Proto je třeba šrotovné načasovat tak, aby se importéři mohli včas zásobit a měli dostatek času na přípravu.

Zatímco většina podnikatelů a považuje šrotovné za opatření se sporným účinkem, stínový ministr průmyslu ČSSD Milan Urban by si dokázal představit jeho rozšíření i na užitkové vozy. Podle něj se jedná o dočasné opatření, které české ekonomice v žádném případě neuškodí. Naopak podle jeho slov může přispět k překlenutí současného propadu výroby a prodejů v mnoha tuzemských firmách.

Odlišný názor na zavedení šrotovného prezentoval ekonomický expert ODS Michal Doktor. Ten se obává, že díky šrotovnému se ještě více zhorší schopnost utrácet ze strany spotřebitelů. Lidé, kteří by využili šrotovného a zakoupili si nové auto, již nebudou mít peníze na další nákupy. Z této formy veřejné podpory tak bude profitovat pouze jedno odvětví průmyslu, ostatní odvětví a obory se díky tomuto kroku dostanou ještě do horší finanční situace. „Je to forma dotace a jasného zvýhodnění určitého odvětví na úkor ostatních, vůči kterým to není fér,“ uvedl Michal Doktor a dodal: „Automobilový průmysl nemůže již růst takovým tempem, jak tomu bylo v posledních letech. Je nutné inovovat a modernizovat, přestože to může znamenat určitě snížení zaměstnanosti.“

Také ekonomický expert TOP 09 Jaromír Drábek se domnívá, že je řada způsobů podpory tuzemského průmyslu, které jsou efektivnější, než šrotovné. Pokud takové politické rozhodnutí však existuje, je třeba podle Drábka tento krok udělat maximálně zodpovědně a poučit se ze zkušeností a chyb se zaváděním šrotovného v zahraničí tak, aby tyto veřejné peníze byly vynaloženy co nejefektněji.

Podle vrchního ředitele České pojišťovny Tomáše Machance je potřebné udržet stimulací spotřebitelské poptávky co nejvyšší prodeje a zaměstnanost, které v posledních měsících dramaticky klesají. Šrotovné podle jeho vyjádření jedno z možných opatření, které může pomoci dosáhnout těchto cílů a zároveň může znamenat i nový impuls pro růst české ekonomiky.

Podle marketingové ředitelky Citroen s. r. o. Lenky Martinové existují i další nástroje na podporu automobilového průmyslu, jako jsou například zkrácené odpisy, které platí od jara letošního roku. Většina firemních klientů, kteří si pořizují nová auta, však podle ní o opatření ani neví. Pokud by chtěli zkrácené odpisy uplatnit ještě letos, museli by si auto pořídit do konce září.

„Pokud u přímých prodejců automobilů dochází ke zhoršení prodejů v době krize, pak subdodavatelé do automobilové branže zaznamenávají dvojnásobný propad celkových prodejů. Zákazníci nakupují pouze vozy v základní výbavě bez jakýchkoli doplňků či zabezpečení,“ uvedl ředitel marketingu společnosti Defend Group Slavomír Rozman a dodal: v případě ekonomických pobídek do automobilového trhu je důležité, aby došlo k přiblížení subdodavatelů a prodejců, obchodně až k provázání produktu výhodnějšími nabídkami pro zákazníka formou atraktivních balíčků. Neopakujme chyby v případě šrotovného v ČR jiných zemí, ať už co se týká subdodavatelů nebo jiných oblastí.“

Na Slovensku si vůz v rámci šrotovného letos pořídilo 37.258 zájemců. Stát na dotacích vyplatil 47,6 milionu eur a na daních a dalších poplatcích vybral 65,7 milionu eur. Šrotovné tak na Slovensku podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka vyneslo v přepočtu téměř půl miliardy korun do tamního státního rozpočtu.

Většina tuzemských firem je toho názoru, že by stálo za to jednat o další koncepčnější, systémovější a především efektivnější podpoře podnikové sféry, která půjde napříč všemi odvětvími a pomůže všem tuzemským firmám.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...