Podíl prodejů osobních automobilů se vznětovým motorem v roce 2004 činil 30,24 %, což je menší podíl než v roce 2003 (32,06 %) či v roce 2002 (31,64 %).
Osobních automobilů se vznětovým motorem bylo prodáno celkem 40 208 ks, což ve srovnání s rokem 2003 znamená pokles o 14,01 %. Prodej osobních automobilů se zážehovým motorem se v roce 2004 oproti roku 2003 rovněž snížil a to na 92 765 ks, tedy o 8,15 %. Celkový pokles prodejů osobních automobilů přitom činil 11,08 %.
U prodejů malých užitkových vozidel byl v roce 2004 zaznamenán zcela jiný vývoj než u prodejů osobních automobilů. Podíl vozidel se vznětovým motorem zde sice rovněž poklesl (z 85,74 % v roce 2003 na 80,95 %), avšak jejich prodej se zvýšil o 39,35 % a dosáhl čísla 21 640 ks (oproti 15 529 ks v roce 2003). Prodej vozidel kategorie N1 se zážehovým motorem se v porovnání 2004/2003 zvýšil dokonce o 97,23 % a činil 5 094 ks. Celkový nárůst prodejů malých užitkových vozidel tak v souhrnu „nafta + benzin“ představuje 47,6 %.
Přestože u osobních automobilů i u malých užitkových vozidel se podíl prodaných vozidel se vznětovým motorem oproti roku 2003 snížil, v souhrnu za tyto dvě kategorie je podíl vozidel se vznětovým motorem téměř o 1 % vyšší než v roce 2003. Tento zdánlivě nelogický závěr je dán tím, že prodej vozidel kat. M1 + N1 se vznětovým motorem poklesl meziročně jen o 2,56 %, kdežto prodej vozidel se zážehovým motorem se snížil o 6,07 %.
Z výše uvedených čísel a diagramů vyplývá, že změny v podílech „nafta“ a „benzin“ u osobních automobilů a malých užitkových vozidel jsou dány především jinou skladbou celkových prodejů v těchto kategoriích, tedy zřejmou zákaznicky zajímavější nabídkou v kategorii malých užitkových vozidel. O tom svědčí i rostoucí podíl prodejů malých užitkových vozidel na úkor osobních automobilů v průběhu roku 2004. Oproti roku 2003 se tento podíl za rok 2004 zvýšil téměř o 6 %.
Vývoj podílu prodejů v jednotlivých obchodních třídách v roce 2002 až 2004
(nové osobní automobily a malá užitková vozidla)
V porovnání 2004 / 2003 došlo k nejvyšším poklesům prodejů osobních automobilů v tržních segmentech „terénní“, vyšší střední“ a „luxusní“. Nižší, ale rovněž dvouciferný, pokles byl zaznamenán též v obchodní třídě „velkoprostorové“, „malé“ a „střední“. Naopak nárůst prodejů byl podchycen v segmentu „sportovní“ a „mini“, nepatrný nárůst pak i ve třídě „nižší střední“.
I z těchto údajů lze usuzovat na změny ve skladbě prodejů ve vazbě na nárůst prodejů ve všech třech tržních segmentech malých užitkových vozidel. Zatímco v kategorii N1 nad 3 tuny celkové hmotnosti byl nárůst prodejů malých užitkových vozidel jen 6,90 %, ve zbývajících dvou, hmotnostně nižších třídách (tedy bližším osobním automobilům), se nárůst pohyboval kolem 60 %.
Všechny údaje poskytlo Sdružení automobilového průmyslu ČR.