Prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček uvedl:
„Přijali jsme od nočních hodin z neděle na pondělí tisíce hovorů a naše vozy vyjíždějí tam, kde je to potřeba. Pomoci, a to nejen na cestách, považujeme za svoji přirozenou povinnost.“
K dispozici všem jsou krizové informační linky.
První 1234: Zde se dozvíte informace o situaci na silnicích a poradí vám o konkrétním stavu v daném místě a popřípadě poskytnou další potřebné kontakty.
Bezplatnou 800 123 003: další poskytl linku ÚAMK. Ta je za normálních okolností určena pro Zelené anděly – zpravodaje, kteří poskytují informace z terénu, ale v tuto chvíli tato linka přijímá informace o situaci v jednotlivých místech ČR a hlavním městě Praze v souvislosti s povodněmi. Tato čísla uvidí motoristé při příjezdu do Prahy na jejích hlavních komunikacích na světelných informačních tabulích.
Kapacita informačního callcentra ÚAMK
– je posílena tak, aby žádný hovor neskončil jako nepřijatý a od nedělní noci do pondělního rána bylo přijato asi 4000 telefonátů. Současně linka dovolí přijímat až 150 souběžných volání.
Tuto pomoc ocenil i první náměstek primátora hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pověřený výkonem kompetencí primátora hl. m. Prahy, když uvedl:
„Rozhodli jsme se podobně, jako tomu bylo i v roce 2002, využít informačního callcentra ÚAMK a posílit tak svou infolinku. Rád bych touto cestou požádal veřejnost o pomoc. Případní dobrovolníci se tak mohou hlásit na telefonní lince 1234. Tato linka bude sloužit nejen pro evidenci dobrovolníků, ale také jako linka, kam lidé mohou volat své dotazy ohledně povodní. Na další číslo, tzv. Zelenou linku, mohou lidé poskytovat své poznatky o povodních: 800 123 003.“
Bezprostředně na pracích při odstraňování důsledků povodní se v ČR podílí 10 000 lidí, pro které jsou linky 1234 a 800 123 003 pomocí při hledání informací nebo cestou, jak je poskytnout. Jde o ty, kdo pomáhají v terénu, ale i krizové štáby v krajích, městech a obcích, stejně jako složky záchranného systému. Právě možnost využít callcentra a napřímo komunikovat prostřednictvím telefonu, ocenili mnozí záchranáři.
Dále Ústřední automotoklub poskytl při záchraně před povodněmi prostředky své technické základny, například své a svých partnerů odtahové vozy a dalších techniku, která může pomoci tam, kde je to při záchraně před stoupající vodou potřeba.
A jaké informace mají pracovníci informačního callcentra ÚAMK pokud jde o situaci na silnicích Prahy?
Pokud se vůbec musíte vydat do Prahy, pak v zásadě z páteřových komunikací je průjezdná jen Jižní spojka, ale i na ní čekejte kolony díky Barrandovskému mostu, který je „úzkým místem“. Ostatní příjezdové komunikace do Prahy jsou ucpané. V samotném centru města pak je uzavřena řada míst: Strakonická ulice, Bubenské nábřeží, most Závodu míru, Těšnovský tunel, Smetanovo nábřeží v místě Novotného lávka… V řadě míst se uvažuje nebo byly provedeny evakuace, jako je spodní část Smíchova, Karlína, Holešovic, Zbraslavi… Pro motoristy z toho vyplývá jediné, kdo nemusí jet do hlavního města, ať tam vůbec nejezdí. Ostatně hlavní příjezdy do Prahy jsou zcela zahlceny. Při příjezdu do Prahy po dálnici D1 musí motoristé počítat s tím, že kolona je už od Průhonic a prakticky až do samého středu města. Z opačné strany od Teplic stojí kolona až po Argentinskou ulici.
Takže jediné rozumné řešení je, zcela se vyhnout cestě do centra Prahy, stejně jako do mnoha míst České republiky postižených povodněmi.
Pokud potřebujete informace o své cestě, volejte do callcentra ÚAMK na linku 1234, a když získáte důležité informace, sdělte je na: 800 123 003.
Další informace najdete na webu ÚAMK www.uamk.cz.
Mgr. Michaela Škardová, Oddělení vnějších vztahů ÚAMK
ÚAMK, a. s. | Na Strži 9/1837 | 140 00 Praha 4 | Česká republika
internet: www.uamk.cz | tel 261 104 344| mobil: 737 234 622