Počet v ČR registrovaných osobních automobilů k 30. červnu 2009 oproti konci roku 2008 poklesl

Podíl osobních automobilů ve věku nad 15 let se snížil pouze o 1,5 %

OSOBNÍ AUTOMOBILY

Počet v ČR registrovaných osobních automobilů v průběhu 1. pololetí 2009 poklesl o 13 862 ks a k 30.6.2009 činil 4 409 508 ks.

Určitým pozitivním momentem podchyceným v 1. pololetí 2009 bylo snížení podílu osobních automobilů ve věku nad 15 let o 1,47 % (o 69 106 ks) a mírné snížení průměrného věku vozového parku osobních automobilů na 13,68 roku.

Na uvedený vývoj v 1.pololetí 2009 mělo jednoznačně pozitivní vliv využití některých prvků obnovy vozového parku, motivujících občany k vyřazování přestárlých vozidel, spojené s účinným uplatňováním platných legislativních norem. Těmito nástroji byla kampaň České kanceláře pojistitelů (§ 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) a zavedení poplatků při první registraci či přeregistraci vozidla dle stupně plnění emisních limitů (§ 37e Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků zákona č. 185/2001 Sb., Zákon o odpadech).

Především díky těmto opatřením bylo za první pololetí roku 2009 vyřazeno z provozu v ČR 150 110 osobních automobilů (z toho cca 7 000 vozidel bylo z ČR exportováno). Za stejné období roku 2008 to bylo necelých 54 000 ks, za celý rok 2008 pak cca 170 000 z provozu vyřazených osobních automobilů (k nárůstu vyřazování došlo zejména v závěru roku 2008, kdy zmíněná opatření již vešla ve známost u motoristické veřejnosti). Na uvedený relativně pozitivní vývoj mělo samozřejmě vliv i značné snížení dovozů ojetých osobních automobilů do ČR v 1. pololetí tohoto roku (oproti stejnému období roku 2008 došlo ke snížení dovozů ojetých osobních automobilů o 40,3 %).

Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že použití prvků pro podporu obnovy vozového parku vede k žádoucím změnám ve struktuře vozového parku vozidel v ČR. Dalším z těchto prostředků obnovy by měl být i státní příspěvek na nákup nového vozidla při současném vyřazení vozidla staršího než 10 let (tzv. “šrotovné“) či aplikace ostatních běžně požívaných ekonomických a jiných nástrojů upravených tak, aby motivovaly občany k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících automobilů.

Z porovnání věkové struktury vozového parku osobních automobilů k 30.6.2009 s koncem roku 2008 však vyplývá, že podíl vozidel ve věku nad 10 let zůstal v podstatě stejný a stále tvoří téměř 60 % (58,96 %) vozového parku osobních automobilů.

AUTOBUSY

Průměrný věk autobusů se v průběhu 1. pololetí 2009 mírně snížil a k 30.6.2009 činil 14,27 roku. Počet autobusů zůstal prakticky stejný (v registru ubylo za 1. pololetí pouze 198 autobusů).

UŽITKOVÉ AUTOMOBILY

Počet v ČR celkově zaregistrovaných užitkových vozidel se zvýšil celkem o 2 367 ks, nárůst celkových registrací byl podchycen pouze v kategorii malých užitkových vozidel (N1) a to i přes značný pokles prvních registrací v 1. pololetí 2009.

MOTOCYKLY

Průměrný věk motocyklového parku v ČR je historicky velmi vysoký, oproti konci roku 2008 však došlo ke snížení o 0,36 roku. Od roku 2006 je patrný trend mírného snižování průměrného věku motocyklů registrovaných v ČR.

SOUHRNNÉ ÚDAJE (celkové registrace silničních vozidel v ČR)

Dle údajů CRV bylo k 30.6.2009 v ČR registrováno celkem  7 091 963 ks vozidel všech kategorií, k 31.12.2008 to bylo 7 081 145 ks. Celkový nárůst registrací silničních vozidel za 1. pololetí 2009 byl tedy pouhých 10 818 ks vozidel.

Průměrný věk celého vozového parku v ČR se snížil z 16,93 roku na 16,86 roku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...