Po dokončení autoškoly sedejte za volant se zdravou sebedůvěrou, ale rozhodně ne s arogancí. Naučit se dobře řídit je běh na dlouhou trať

Autoškola je pouhým začátkem. Pokud vám někdo tvrdí, že hned po obdržení řidičského průkazu uměl řídit, tak vám lže. Je pravda, že základy ovládání auta má po autoškole skoro každý, ale kvalitně a bezpečně řídit vozidlo se naučíte až po najetí mnoha tisíc kilometrů. S radami, jak se při začátcích za volantem chovat, přichází projekt Ty to zvládneš, který realizuje Asociace Záchranný kruh.

Při vzpomínce na první jízdu bez instruktora se většině z nás vybaví především stres. Jde o přirozenou reakci, přesto by novopečený řidič neměl mít za volantem strach. Ten totiž nejčastěji vede ke zkratovému jednání, a bývá tak velmi často příčinou dopravních nehod. „Každému z nás někdy chcípnul motor. Není se za co stydět, a hlavně to není důvod ke strachu a panice. Pamatujte, že zmatkování nikdy ničemu nepomůže. To ale neznamená, že by si řidič za volantem měl myslet, že ho na silnici nemůže nic překvapit. Ostražitost je na místě,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Řízení je činnost jako každá jiná a zdokonalujete se v ní postupem času. Samozřejmě platí, že čím více toho najedete, tím si můžete být za volantem jistější. První jízdy si plánujte s rodiči nebo zkušenějšími kamarády, kteří s vámi budou mít trpělivost a poskytnou vám základní rady. „Dopravní odborníci se shodují, že sám by se do provozu měl vydat nový řidič teprve po najetí zhruba 3 000 kilometrů pod dohledem učitele autoškoly či zkušeného šoféra. A za zkušeného se může považovat teprve ten, kdo má za sebou minimálně 100 000 kilometrů za volantem. Ale i zkušení šoféři vždy usedají za volant s náležitou pokorou,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0.

Ze začátku si vybírejte méně frekventované trasy. Postupem času je ale vhodné cesty měnit. To platí i pro případy, kdy máte stejný cíl. S přibývajícími kilometry se snažte překonávat komfort a pohodlí. Nebojte se jízdy v dešti, ve špičce či v centru. Trénink je nejlepší učitel.

Desatero, na které by začátečníci za volantem neměli zapomínat

  1. Nebojte se
  2. Jezděte co nejčastěji
  3. Trénujte na méně frekventovaných úsecích
  4. Řiďte pod dohledem zkušenějších spolujezdců
  5. Buďte ostražití a soustřeďte se
  6. Vhodně si upravte polohu sedadla
  7. Volant držte pevně, ale ne křečovitě
  8. Postupně se přizpůsobujte rychlejšímu provozu
  9. Kontrolujte technický stav vozidla
  10. Nepoužívejte mobilní telefon

Správně nastavené sedadlo je nutnost

Nikdy nezapomínejte na kontrolu polohy vašeho sedadla. Za volantem se musíte vždy cítit komfortně, to znamená, že nemáte žádný problém při řazení a sešlapování pedálů. Volant držte pohodlně, ale zároveň pevně. „Nikdy volantem prudce netrhejte a nezapomínejte, že při řízení pouze jednou rukou nemáte dostatečnou kontrolu nad vozidlem zejména při nenadálých situacích v silničním provozu. Ohrožujete tak sebe, spolujezdce i ostatní řidiče a účastníky silničního provozu. Volant vždy držte v poloze třičtvrtě na tři,“ radí Pavel Žíha z dopravní policie Karlovarského kraje.

Cítíte-li se za volantem už lépe, většinu věcí už máte zautomatizovanou, nezapomínejte na to, že vůz, ve kterém jezdíte, také stárne. Nejvíce trpí brzdy a pneumatiky, proto si tyto komponenty nechávejte pravidelně kontrolovat.

„Stav svého vozidla začátečníci velmi často podceňují, nebo si zkrátka vůbec neuvědomují, že kontrola technického stavu automobilu je stejně důležitá jako samotné řízení. Řidič by se měl alespoň jednou měsíčně seznámit s tlakem v pneumatikách a zkontrolovat hloubku dezénu. Zároveň platí, že jakmile se rozsvítí v autě jakákoliv kontrolka, nebo když uslyšíte podezřelé zvuky, poraďte se s odborníkem, případně si pro jistotu zajeďte do autoservisu,“ uzavírá Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, se kterými vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Bližší informace o projektu financovaného z Fondu zábrany škod ČKP naleznete na realita.tytozvladnes.cz.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...