Každý vůz a každá situace však vyžaduje zcela specifické pneumatiky a analýz toho kterého závodního okruhu a každý z partnerských týmů dostává od Michelinu na závod tři druhy pneumatik, připravených přesně pro den „D“. Divize koncernu Michelin, která je zodpovědná za přípravu pneumatik pro partnerské týmy F1, má dokonce několik specialistů-chemiků, kteří objíždějí spolu se závodními týmy všechny okruhy F1 a přímo na místě sbírají podklady, podle kterých se upravuje receptura výroby plášťů.
Pneumatika pro osobní automobil je naopak citlivě vyváženým kompromisem – musí být výborná jak na vodou skrápěných silnicích severního Skotska, tak na rozpáleném asfaltu španělské Sevilly. Musí perfektně držet stopu při jízdě na plný plyn po německých dálnicích, tak i v nekonečných alpských serpentinách… A navíc každý řidič požaduje, aby jeho plášť měl co nejdelší životnost!
V souhrnu musí běžná pneumatika pro osobní automobil odpovídat mnohem širšímu spektru podmínek a situací než obutí pro závody F1. I když tedy výrobní technologie běžných i formulových pneumatik je do značné míry shodná, jejich vlastnosti se výrazně liší.
Poměr hmotnost/výkon je v případě monopostu F1 více než šestkrát vyšší než u sportovního prestižního úspěšného osobního vozu BMW. Také brzdné síly, které musí pneumatika přenést na vozovku, jsou v případě monopostu F1 výrazně – čtyřikrát – vyšší. I když sportovně laděné BMW dokáže z rychlosti 200 km/h zastavit během 5,5 sekundy na dráze dlouhé pouze 160 m, monopost F1 zastaví z rychlosti 300 km/h během dvou sekund na dráze dlouhé jenom 85 m!
Formulová pneumatika musí přenést pětkrát větší příčné zrychlení než plášť vozu BMW. V praxi to znamená, že např. zatáčku o poloměru 100 m dokáže jezdec v monopostu F1 projet rychlostí 250 km/h, stejný řidič za volantem sportovního vozu BMW M3 si může dovolit rychlost nejvýše 110 km/h.
Svět motoristického sportu a běžného řidiče se navzájem výrazně ovlivňují, aniž si to možná leckterý z řidičů uvědomuje. Formule 1 je pro automobilové producenty laboratoří ověřující životaschopnost konstrukcí, které se s určitým odstupem mohou objevit i v sériových modelech a stejně tak je tomu i v případě pneumatik. Mimořádná zkušenost a tradice ve výrobě automobilových plášťů firmy Michelin se odráží ve špičkových parametrech jejich závodních pneumatik. Michelin před lety např. způsobil v F1 doslova revoluci když jako první obul na kola monopostů F1 radiální pláště. A naopak – z poznatků o chování extrémně namáhaných formulových pneumatik těží běžní zákazníci, protože vývojoví specialisté všechny informace získané v „laboratoři F1“ aplikují i při výrobě standardních osobních plášťů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií