Filtr pevných částic FAP, představený poprvé s modelem 607 v roce 2000 a následně rozšířený do řady téměř všech dieselových HDI motorů, slaví milióntý vyrobený kus určený pro vůz značky Peugeot.
Všestranný úspěch
Filtr pevných částic FAP, technologie vyvinutá společností PSA Peugeot Citroën, je dílčí částí celkové strategie značky zaměřené na snižování emisí škodlivých látek. Z pohledu vztahu k životnímu prostředí znamená FAP pro dieselový motor jednoznačné pozitivum, redukcí nespálených částic obsažených ve výfukových plynech efektivně doplňuje ekologické parametry samotného motoru.
Uvedené přednosti mu zajistily úspěch u všech modelů řady Peugeot: více než 500 000 exemplářů ve vozech 307, celkem 220 000 v modelové řadě 407, téměř 100 000 v limuzínách 607 a více než 80 000 ve vozech 807. Dokonce i model 206, který je filtrem pevných částic vybavován až od května 2004 a pouze ve spojení s jedním motorem, vykazuje již přes 40 000 namontovaných jednotek.
Podstata strategie
Ochrana životního prostředí se pro značku Peugeot stala strategickou prioritou a filtr pevných částic FAP je jedním z hlavních příkladů její realizace v praxi. Nicméně nezůstává pouze u filtru FAP, předmětem výzkumu jsou i další technologie z různých oblastí automobilového průmyslu, všechny orientované na vývoj vozidla minimálně zatěžujícího životní prostředí a s co nejnižší spotřebou paliva.
Počáteční převaha
Vedle pokračování vývoje dieselového motoru s filtrem pevných částic FAP se značka Peugeot zaměřuje i na politiku označovanou jako downsizing, která spočívá ve snižování zdvihového objemu válců při současném zvyšování výkonnosti motorů. Dále dochází v rámci spolupráce skupin PSA Peugeot Citroën a BMW i k obnovení nabídky benzinových motorů.
Všechny tyto aktivity umožňují značce Peugeot zaujmout pozici lídra v oblasti zavádění automobilů s nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi škodlivých látek: jsou to právě vozy modelové řady Peugeot, které v rámci evropské automobilové produkce vykazují jedny z nejlepších hodnot průměrné spotřeby paliva měřené v kombinovaném provozu (od 4,1 l u verze 107 1.4 HDI po 10,2 l u vozu 607 s benzinovým motorem 3.0 l V6 a automatickou převodovkou BVA). Další důležitou skutečností je, že Peugeot prodává proporcionálně dvakrát více vozů, které produkují méně něž 120 g CO2 na 100 km, než je jeho celkový prodejní podíl na automobilovém trhu: v období od roku 2000 do 2005 prodala značka více než 500 000 vozidel s výše uvedenými emisními hodnotami, tedy celých 14%, přičemž její prodejní podíl na evropských trzích je 8%.
Alternativní energie
S cílem nalézt odpověď na ekologické požadavky a očekávání zákazníků značka prostřednictvím vývojového týmu odborníků PSA Peugeot Citroën aktivně rozvíjí výzkum a vývoj možného využití alternativních energií.
Na prvním místě, mimo jiné také proto, že se jedná o již dnes aplikovatelné řešení, se nachází biologická paliva, zejména bionafta (100%): ta představuje dvojí výhodu, neboť je bezprostředně použitelná pro všechny dieselové motory a navíc, oproti motorům poháněným klasickou naftou, dochází ke snížení emisí CO2 o 18%. Značka Peugeot ji dokonce využívá i na závodním poli v rámci soutěže RC Cup, kde vozy jezdí na směs 50 % nafty a 50 % bionafty. Nechme se překvapit na příštím mistrovství Le Mans European Series…
Výzkumný potenciál značky Peugeot je zaměřen i na další projekty, jako například hybridní pohon. Ten využívá dvou odlišných energetických zdrojů (elektrického a termického) a má nejen tu výhodu, že v elektrickém režimu neprodukuje žádné škodliviny, ale zároveň snižuje i spotřebu fosilních paliv a tedy také emise CO2. Termický zdroj totiž pracuje pouze v režimech, které jsou pro chod motoru nejvýhodnější.
Jako odezvu na výzkumy iniciované skupinou PSA Peugeot Citroën představí Peugeot v nejbližší době prototyp vybavený hybridním elektro/dieselovým pohonem.
Co se týče technologie palivových článků, otevírá tento způsob pohonu ještě zajímavější možnosti z pohledu snížení emisí CO2, i přes skutečnost, že jeho sériové použití je zatím otázkou vzdálené budoucnosti. Prozatím značka Peugeot představila několik konceptů (Taxi PAC v roce 2001, H2O v 2002 a Quark v 2004), které jsou důkazem její výzkumné činnosti a posunu v této oblasti.
Zelený uhlíkový filtr
Peugeot je jedním z hlavních aktérů ekologických aktivit zaměřených na omezení dopadu skleníkového efektu a aktivně přispívá k celosvětové snaze o snížení emisí uhlíkových plynů. Jeho velké ekologické poslání – založení zeleného uhlíkového filtru v pralesích Amazonie, prezentované v roce 1998, přináší své první a velice povzbuzující výsledky: přes dva milióny vysazených stromů a více než 80 % úspěšnost.
Zelený uhlíkový filtr Peugeot je pilotní projekt a živý prototyp:
Pilotní projekt vzhledem k závazkům, které si stanovil: na poškozeném území provést zalesnění velkého rozsahu za účelem zachycení uhlíkových plynů z ovzduší, současně zajistit určitou obnovu biodiverzity a následně měřit účinnost takto vytvořeného ekosystému z pohledu absorpce CO2.
Živý prototyp, neboť se jedná o hmotnou realizaci doposud teoretického konceptu. Tento experiment velkých měřítek umožní lépe poznat vlastnosti a schopnosti lesního ekosystému, který je technikou výzkumného modelování nepostižitelný.
Projekt představuje investici ve výši 10 miliónů Euro.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií