Pavel Louda: „Carsharing je o pohodlí a výhodné ceně“

Praha se postupně řadí po bok velkých západních metropolí, které nabízejí revoluční systém půjčování aut pro rychlý a pohodlný pohyb po městě. Fenomén jménem carsharing se stále častěji objevuje na scéně.

Další informace o službě poskytl Pavel Louda, ředitel společnosti CAR4WAY, která zahájila v Praze svou činnost.

Kde se poprvé objevil fenomén carsharingu?

Nepochybně v USA, kde carsharing funguje skvěle už několik desítek let. Postupem času se pak sdílení aut mezi obyvateli velkých měst rozšířilo do západní Evropy a nyní pokračuje své „tažení“ dál směrem do České republiky.

Komu se carsharing vyplatí, pro jakou skupinu lidí je vhodný?

Pro všechny, kteří chtějí využít svobody, kterou nabízí doprava autem, ale zároveň nechtějí vlastnit svoje auto, třeba proto, že jej nevyužijí tak často. S autem nejste vázáni na jízdní řády MHD a vlaků, nejste omezeni zastávkami a ani při delších vzdálenostech si nezruinujete peněženku. Auto si můžete samozřejmě koupit, ale ve chvíli, kdy si ho můžete kdykoliv půjčit a za rozumné peníze dojet tam, kam potřebuje, a pak se vrátit zpátky do města, tak vlastně není ani moc důvodů si auto pořizovat. Ve vyspělejších státech už lidé nemají takovou potřebu to auto vlastnit, protože všechny jeho výhody mohou mít i bez toho. Například v USA je jen cca 10 procent aut v přímém osobním vlastnictví – zbytek jsou auta v pronájmu, firemní auta nebo i auta využívaná přes carsharing.

V čem je carsharing lepší než taxi nebo autopůjčovna?

Největší výhodou je samozřejmě cena. Oproti taxi je bezkonkurenční, ale carsharing je i levnější než autopůjčovna. Další proti půjčovně je fakt, že si auto můžete půjčit třeba jen na hodinu, zatímco u autopůjčovny je to minimálně na den. Navíc je s tím i spousta administrativy, podepisování papírů a podobně. To u carsharingu neexistuje. Tam jsou prostě auta k dispozici přímo na ulici, na předem určených místech, která uživatelé vidí v reálném čase na webových stránkách.

Vaše služba CAR4WAY byla spuštěna v listopadu loňského roku. Jaká auta mohou vaši uživatelé využít a kolik jich je/bude?

Provozujeme tři základní typy aut – Škoda Citigo, Rapid a Octavia Combi. V první fázi jich bude po Praze rozmístěno padesát, během letošního roku ale plánujeme počet aut zvýšit až na 150. Do budoucna plánujeme rozšíření i pro další typy aut, třeba i pro užitkové vozy. Nicméně předpokládáme, že CAR4WAY bude využívána především pro osobní dopravu.

Jak vlastně probíhá celý proces rezervace auta?

Každý nový uživatel se musí nejprve zaregistrovat na našich webových stránkách a na základě smlouvy o členství získá elektronickou kartu, kterou odemkne jakékoliv rezervované auto. Poté si už může kdykoliv auto zarezervovat, dostane potvrzení rezervace a pak, půl hodiny před jejím zahájením, i SMS, ve které mu ještě připomeneme GPS souřadnice auta, aby jej nemusel někde složitě hledat.

Jak dlouho dopředu je nutné rezervaci provést?

Bez problémů stačí dvě minuty před tím, než si jej chcete vzít. Takže rezervaci můžete provést třeba přes chytrý telefon ve chvíli, kdy auto někde vidíte stát. A do dvou minut si ho můžete čipovou kartou odemknout. Do budoucna plánujeme i aplikace pro Android i pro iOS.

Jak jsou určována místa, kde jsou auta k dispozici?

Místa jsou vybírána zpravidla v prostorech, kde se pohybuje nejvíc lidí. Takže v Praze to je u stanic metra, u náměstí a modrých parkovacích zónách. Prostě tam, kde by člověk své auto normálně nezaparkoval. Všechna auta mají samozřejmě zaplacenou parkovací kartu na dané území.

Můžete prozradit, jakým způsobem bude fungovat placení?

Je to velmi jednoduché. Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu. Ta se dělí na noční a denní sazbu, přičemž ta noční je výhodnější. K tomu je ještě částka za ujetý kilometr, která je 5 korun a obsahuje v sobě všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a podobně. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné.

Bude carsharing nějak podporovat i pražský magistrát?

Carsharing je samozřejmě zajímavý pro vylepšení dopravní situace v Praze a přispívá i k ekologii dopravy ve městě. S magistrátem města jsme jednali, avšak z dosavadního jednání nemáme pocit, že si dostatečně uvědomuje přínos této služby městu.

A co rozšíření mimo Prahu? Uvažujete o něm?

Služba typu CAR4WAY má smysl ve městech s vysokou koncentrací obyvatel. Samozřejmě bychom chtěli naši nabídku rozšiřovat i do dalších větších měst. A nejde přitom jen o počet obyvatel – carsharing může být zajímavý i pro města, kde jsou třeba vysoké školy.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jeden vůz, bezpočet možností

Jeden vůz, bezpočet možností

Velká část Evropanů dává při cestování na zahraniční i tuzemskou dovolenou přednost automobilu Obyvatelům měst i milovníkům přírody přinášíme pět tipů, jak si užít samotnou cestu i...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motor vdechuje život mobilitě budoucnosti v metaversu Hyundai Mobility Adventure na Robloxu

Hyundai Motor vdechuje život mobilitě...

Hyundai Motor v říjnu oficiálně spustí metaverse „Hyundai Mobility Adventure“ Otevřená beta verze je přístupná již od 1. září, aby si ji uživatelé mohli vyzkoušet a sdílet své dojmy...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Každou šestou dopravní nehodu zaviní nepozornost řidiče

Každou šestou dopravní nehodu zaviní...

Nepozornost či nevěnování se plně řízení vozidla patří dlouhodobě do pětice nejčastějších příčin dopravních nehod na silnicích v České republice. Důvodů, proč řidič motorového...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai prozrazuje podrobnosti o výrobě modelu IONIQ 5

Hyundai prozrazuje podrobnosti o výrobě...

Hyundai v novém videu nabízí pohled na výrobní proces modelu IONIQ 5 IONIQ 5 nabízí zákazníkům řadu elektrifikovaných benefitů díky exkluzivní platformě Hyundai E-GMP pro elektromobily...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 100% elektromobil CUPRA Born: 3D interiér

100% elektromobil CUPRA Born: 3D interiér

Vnitřní design modelu CUPRA Born vdechuje jednotlivým částem interiéru život prostřednictvím způsobu, jakým je naše smysly vnímají Designéři využili všechno od parametrických metod až po...