Obavy z vlivu zákazu jízdy kamionů v pátek mezi pátou hodinou odpolední a devátou večer se potvrdily v plné míře.
Červencové pátky byly ve znamení špatně průjezdných silnic, nepřehledných a zaplněných čerpacích stanic, parkovišť a dálničních odpočívadel. Vinu na tom nese novelizace Zákona o provozu na pozemních komunikacích, která oficiálně vstoupila v platnost 1. července 2006.
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA se v souvislosti s pátečním zákazem jízdy kamionů potvrdily nejhorší scénáře – na silnicích se vždy v pátek před pátou hodinou vytvářejí kolony nákladních vozidel, přeplněné jsou odpočívky a parkoviště na čerpacích stanicích. Kromě jiného páteční zákaz jízdy kamionů způsobuje také výrazné zvýšení intenzity dopravy ve dnech, kdy je povolena jízda nákladních automobilů. „Měli jsme možnost vidět situaci v pátek před pátou hodinou na vlastní oči. Potvrdilo se nám, že páteční zákaz jízdy kamionů bude znamenat velké komplikace pro dopravu. Na silnicích je zmatek. Kamiony se snaží těsně před pátou zaparkovat a kvůli nedostatku míst musejí postávat podél silnice. Tím ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Novela přinesla spíše problémy než lepší podmínky pro řidiče,“ přibližuje situaci dopravců Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. První pátky v červenci před pátou hodinou odpolední tak řidiči nákladních automobilů zaplnili se svými vozy nejen místa určená k parkování, ale i odstavné pruhy, čerpací stanice a další místa. Paradoxně tak s tímto zákazem přišlo namísto zlepšení dopravní situace zhoršení bezpečnosti a plynulosti provozu. Martin Špryňar očekává, že se podobná situace bude opakovat již pravidelně každý pátek odpoledne.
Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA novela zákona přinesla více problémů než užitku. „Dopravní společnosti nemohou narušit plynulost zásobování svých klientů, proto budou nuceny dohnat výpadky v dopravě způsobené zákazem jízdy kamionů v pátek odpoledne nasazením zvýšeného počtu nákladních vozů v době, kdy jezdit mohou,“ říká Martin Špryňar.
Zastavení nákladní dopravy v pátek odpoledne bylo vedeno snahou zákonodárců a vlády uvolnit silnice převážně pro řidiče osobních automobilů, kteří se před víkendem přesouvají z měst na venkov. „Bohužel však už nikdo neřešil, kde v pátek před pátou hodinou zaparkuje takové množství kamionů. Denně se po českých silnicích pohybuje velké množství kamionů, kterému však zdaleka neodpovídá kapacita odstavných parkovišť nebo dálničních odpočívadel,“ dodává Martin Špryňar.
Podle Martina Špryňara jsou toto dostatečné důvody, které vedou Sdružení ČESMAD BOHEMIA k boji za zrušení omezení pátečního provozu pro nákladní automobily. „Uvedené omezení patří mezi jedno z nejtvrdších v Evropě. V jiných zemích jsou srovnatelné zákazy provozu kamionů v sobotu a v neděli,“ doplňuje Martin Špryňar.
Zákaz jízdy kamionů před účinností novely a po 1. červenci, kdy vstoupila v platnost:
Stav před 1.7. 2006 | Stav po 1.7. 2006 | |
pátek | bez zákazu | zákaz od 17.00 do 21.00 hodin (ovšem jen na červenec a srpen) |
sobota | zákaz jízdy od 07.00 do 20.00 hod. (ovšem jen červenec a srpen) | zákaz jízdy od 07.00 do 13.00 hod. (pouze v červenci a v srpnu) |
Neděle a státní svátek | zákaz jízdy od 00.00 do 22.00 hod. (celoročně) | zákaz jízdy od 13.00 do 22.00 hod. (po celý rok) |
Přehled klíčových problémů, které přináší zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne:
Reakce na zákaz provozu
- kumulace velkého množství kamionů na jednom místě ve stejném čase (před pátou hodinou odpoledne)
- dopravci nucení dodávat zboží před víkendovým volnem budou časově vytíženi – tlak na splnění dodávky zboží budou dopravci řešit zvýšením počtu kamionů
Dopady na řidiče
- zmatky u čerpacích stanic
- nedostatečná kapacita odpočívek/stání kamionů přímo na silnicích
- nepřehledné situace v dopravě
- dopravní kolony hustší provoz na silnicích
- nervozita řidičů
- potenciální zvýšení počtu dopravních nehod