Osmé vítězství Audi v desátém startu na Le Mans

Ve tři hodiny odpoledne projelo Audi R10 TDI pilotované triem Capello, Kristensen a McNish vítězně do cíle, po 381 odjetých kolech (5194,6 km), a průměrné rychlosti 216,300 km/h.

Audi R10 TDI zůstává i po letošním závodě 24 hodin Le Mans neporažené, když také třetí start proměnil vůz se vznětovým motorem ve vítězství v nejtěžším vytrvalostním závodě světa.

Jen těžko bychom hledali v uplynulých 76 ročnících napínavější závod, v němž nakonec triumfovalo trio Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish.

S napětím očekávaný duel mezi Audi a Peugeotem se nakonec vyplnil do puntíku. Před rekordní kulisou 258 500 diváků předvedli oba výrobci se svými dieselovým sportovními vozy napínavý souboj, jenž rozhodlo Audi s náskokem 4,31 minuty.

Během celého závodu nebyl rozdíl mezi vítězným Audi a nejlepším Peugeotem větší než jedno kolo. Zatímco Peugeot udával tempo v úvodní fázi, v noci se prosadila spolehlivost a výkonnost Audi R10 TDI. Když v Le Mans začalo pršet, převzali ve čtvrt na šest ráno vedení Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish a už před sebe nikoho nepustili.

Na mokré vozovce mohli piloti Audi využít převahu motoru Audi TDI a získali jednokolový náskok. Zároveň profitovali ze skutečnosti, že Audi Sport Team Joest odstartoval s takovým nastavením vozu, které představovalo nejlepší kompromis pro suchou a mokrou trať. Zatímco konkurence musela během závodu setup přestavovat na mokro, tak jezdci Audi pouze měnili pneumatiky. K tomu docházelo velice často, protože podmínky se v druhé polovině závodu neustále měnily. Pneumatiky suché, intermedia, mokré – rozhodující bylo trefit se ve správný okamžik do správné volby.

Jezdci týmu Audi Sport Joest přitom využívali svých bohatých zkušeností a jeli bezchybně. Jedinou dramatickou chvilku zažili v závěrečné fázi při nezaviněné kolizi při předjíždění pomalejšího automobilu. Naštěstí se obešla bez následků a prokázala robustnost sportovních vozů Audi R 10 TDI, který absolvoval celý závod bez nejmenších technických problémů.

Skot Allan McNish si připsal druhé vítězství v Le Mans od roku 1998 a první s Audi. Dán Tom Kristensen zvýšil počet prvenství z Le Mans na rekordních osm a Ital Dindo Capello vyhrál po letech 2002 a 2003 potřetí. Team Audi Sport Joest získal s Audi R10 TDI třetí vítězství v řadě a po letech 2000 až 2002 má na kontě již druhý hattrick: tří vítězství se stejným týmem. Při 10. startu v závodě 24 hodin zvítězilo Audi již poosmé. Od roku 2000 nenašla „Audi Technologie“ v Le Mans přemožitele.

Obě další Audi R10 TDI dojely na 4. a 6. místě. Mladíci Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller měli ještě před koncem závodu šanci na stupně vítězů, když se dostali na třetí místo. V předposlední hodině však museli vyměnit olejový filtr vidlicového dvanáctiválce TDI. Smůlu měli také Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner. Vítězové z let 2006 a 2007 ztratili šanci na lepší umístění v neděli ráno výměnou spojky.

„Byl to úspěch jezdců, týmu a výkonnosti technologie Audi TDI – triumf spolehlivosti,“ řekl Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG, který závod v Le Mans sám sledoval z boxů. „Byl to nejnapínavější závod Le Mans, na který si vzpomínám. Měli jsme silného soupeře s extrémně rychlým autem. Opět se ukázalo, že v Le Mans rozhoduje především spolehlivost.“

Dindo Capello: „Byl to jedinečný a perfektní závod. Jsem přešťastný a hrdý, že jsem součást tohoto týmu. Naše Audi nemělo nejmenší problém, v boxech jsme neztratili ani sekundu.“

Allan McNish: „Jsem šťastný, že jsem konečně vyhrál 24 hodin Le Mans s Audi, už několikrát jsem měl k vítězství hodně blízko. Přestože byla tentokrát konkurence těžší a počasí nevypočitatelné, tak všechno klaplo. Na startu jsem nic neriskoval a spokojil jsem se jet za Peugeotem, který měl brzy problémy nejrůznějšího druhu. V dešti byla trať extrémně kluzká, připadal jsem si chvílemi, jako bych jel na ledě. Naštěstí se auto chovalo skvěle. Ale když člověk sedí za volantem v takových podmínkách déle než tři hodiny, musí se stoprocentně koncentrovat. Nejmenší chyba by neznamenala nejen opuštění tratě, ale havárii a konec závodu.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 10 pancéřovaných vozů Audi A8 L Security pro světové lídry

10 pancéřovaných vozů Audi A8 L...

Značka Audi dodala Odboru dopravy chráněných osob Ochranné služby Policie České republiky na základě vítězství ve výběrovém řízení flotilu luxusních limuzín, která zajišťovala...