Osm vyvolených pro Auto roku 2023: Které byste brali vy?

Už 60 let se uděluje jedno z nejprestižnějších automobilových ocenění, Evropské auto roku. Pro rok 2023 se bude vybírat z jedné Ameriky, tří Evropanů a čtyř Asiatů. Jaký byste brali vy?

Jako každý rok vybral panel 58 odborných porotců z 22 zemí 27 modelů, z nichž do užšího výběru vybral osm nejlepších. Jsou jimi: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X a její dvojče Subaru Solterra a nakonec legendární „Busík“ VW ID.Buzz. Vítěz bude slavnostně vyhlášen v pátek 13. ledna 2023 na autosalonu v Bruselu. Minule vyhrál plně elektrický high-tech crossover Kia EV6.

1. Jeep Avenger

První elektrický Jeep vstoupil mezi výjimečné zhurta. Jeho model Avenger je poháněn druhou generací 400V elektropohonu koncernu Stellantis, tedy elektromotorem s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 260 Nm. Baterie má kapacitu 54 kWh a dle WLTP s ní kombinovaně ujedete 400 kilometrů, ve městském cyklu pak až 550 kilometrů.

Zdroj: Jeep

2. Kia Niro

Kia se opět probojovala do nejvyššího kola soutěže, tentokrát se zcela novým kompaktním crossoverem Niro, který nabízí trojici elektrifikovaných pohonů – hybridní (HEV), plug-in hybridní (PHEV) a čistě elektrického (EV). Nejlepší a nejdražší provedení Niro EV nabízí čistě elektrický dojezd 463 km; v případě plug-in hybridu to je 65 km elektrické jízdy, což by mělo spolehlivě pokrýt většinu každodenních potřeb. Niro je klíčovou součástí strategického ‚Plánu S‘ značky, jenž definuje cíle trvalé udržitelnosti včetně plné elektrifikace evropské modelové nabídky osobních vozů do roku 2035. 

Zdroj: Kia

3. Nissan Ariya

A další elektromobil ve finále. Ariya není nic míň než první elektrické SUV Nissanu. Jde o pohledný a sofistikovaný vůz se zcela novou platformou pro elektromobily s bateriemi v podlaze – ty mají dvojí kapacitu (63 kWh a 87 kWh), z nichž vyždímáte až 525 km dojezdu a z elektromotorů až 400 koní. Cenově je jako konkurence, od 1,3 milionu Kč.

Zdroj: Nissan

4. Peugeot 408

Nový Peugeot 408 navazuje na čarokrásnou 308 a i o stovku vyšší řada překvapuje jedinečným vzhledem, atraktivní siluetou a inovativní architekturou zvýšeného fastbacku. Vůz je určený na mezinárodní trhy se bude vyrábět nejprve ve francouzském Mulhouse pro evropský trh a později v čínském městě Čcheng-tu pro místní trh. Bude nabízen se dvěma plug-in hybridními motory ve výkonových variantách 225 a 180 k a s benzinovým motorem PureTech 130.

Zdroj: Peugeot

5. Renault Austral

Další neznámé/nové jméno. Renault Austral přijíždí jako hybridní SUV inspirovaný sportovními alpinkami a jako náhrada za model Kadjar. Stojí na nejnovější platformě CMF-CD a umožňuje vzadu buď torzní příčku, nebo víceprvkovou se schopností natáčení zadních kol 4Control Advanced s poloměrem otáčení 10,1 metru. To má třeba Mercedes třídy S. Pod kapotou nabídne nový hybridní motor E-Tech vycházející z přeplňovaného tříválce o objemu 1,2 litru, elektromotoru a lithium-iontové 400voltové baterie o kapacitě 1,7 kWh. Kombinovaný výkon se dostane až 146 kW (199 koní) a spotřeba na 4,6 l/100 km. Dále jsou k mání ještě mild-hybridy.

Zdroj: Renault

6. Toyota bZ4X

Toyota si dala se svým prvním elektromobilem na čas, ale výsledek stojí za to – konkrétně 1 220 000 korun za bZ4X v „základní výbavě“ Comfort. Nekonvenčný crossover se pyšní promyšleným pojetím, špičkovou technikou, a udivuje slibem, že baterie po 10 letech používání ztratí jen 10 % kapacity. Ve finále je vlastně „dvakrát“, protože je něco jako sestrou Subaru Solterra

Zdroj: Toyota bZ4X

7. Subaru Solterra

Dvojče Toyoty bZ4X od Subaru má jméno Solterra, aby evokovalo drsnější náturu svých sourozenců. Drsnější je i cenovka, protože kde Toyota cenově končí, tam Subaru teprve začíná. Startuje na částce 1 580 000, zatímco bz4x končí na 1 565 000. Solterra na našem trhu používá k pohonu výhradně konfiguraci dvou elektromotorů pro systémový výkon 160 kW (217,5 k). Kapacita akumulátoru je 71,4 kWh a to stačí na ujetí 465 km v případě základní výbavy a 414 km v případě obou Executive.

Zdroj: Subaru

8. Volkswagen ID.Buzz

A na konec legendární „Busík“ v elektrické variantě. Volkswagen oživil praktické rodinné MPV a zařadilo ho do rodiny ID pro osobní variantu i užitkovou verzi. Pohon obstarává vzadu uložený elektromotor o výkonu 150 kW (204 k). Na jedno nabití sady lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh lze ujet až 423 kilometrů (Cargo: 425 km). Pětimístný model ID. Buzz s výbavovým stupněm „Pro“ startuje od 1 537 556 Kč.

Zdroj: VW

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...