Originál má jméno Scania

Nejmodernější speciální odtahový vůz společnosti Marfi

Na našich silnicích se můžeme běžně setkat s nákladními vozy Scania určenými pro dálkovou, stavební či rozvážkovou přepravu. A nejen to – podvozky Scania jsou vhodné pod nejrůznější nástavby a některé z nich jsou opravdu jedinečné. Takový je i odtahový vůz Scania společnosti Marfi s.r.o.

Originál má jméno Scania
Originál má jméno Scania
Originál má jméno Scania


Dopravní firma Marfi se specializuje na přepravu zboží do zemí jižní a východní Evropy. V současné době zaměstnává 35 řidičů a v průběhu deseti let své existence rozšířila vozový park až na 30 nákladních vozidel, z nichž 29 nese značku Scania. Společnost je schopna vyjít vstříc většině zákazníkům, což znamená vyhovět jejich specifickým požadavkům: „Byl bych nerad, kdybychom někomu museli říct, že něco neumíme odvézt,“ říká majitel společnosti Filip Rydal. První nákladní vůz Scania si pořídil v roce 1992. „Je to tahač s motorem V8, který má najeto dva miliony kilometrů a pořád bezvadně jezdí. Nikdy ho neprodám! Musím pochválit především spolehlivost a jízdní vlastnosti Scanií. Léta bezproblémového provozu jen potvrdila, že to byla dobrá volba.“


V rámci rozšiřování aktivit své firmy si Filip Rydal pořídil v letošním roce nový odtahový vůz Scania R 164 GB8x4NB 580 s kabinou Topline: „Odtahovka má při současné situaci na našich silnicích určitě zajištěnou budoucnost. Navíc končí trend oprav přímo na silnici“, hodnotí své rozhodnutí. Podvozek je vybaven nejsilnějším 16litrovým vidlicovým osmiválcem s maximálním výkonem 426 kW (580 HP), 12+2stupňovou převodovkou s rychloběhem a retardérem Scania. Všechny čtyři nápravy jsou vzduchově odpruženy. V kabině má řidič k dispozici klimatizaci, navigaci, kameru na couvání a ukazatele zatížení náprav.


Šasi vozu pochází z Holandska a nástavba z ušlechtilé nerezové oceli, osazená moderním elektronickým systémem s vlastní diagnostikou, byla vyrobena na zakázku ve Švédsku. Masivní opěrné výklopné rameno má v základní poloze nosnost 20 000 kilogramů, při plném vysunutí 10 000 kg. Umožňuje tak odtah těžkých silničních vozidel, včetně celých souprav a autobusů. „Jedná se o nový model ramena, v celé Evropě jsou zatím jenom tři,“ říká pan Rydal a dodává: „S takovým vozem můžete tahat úplně všechno.“


Při plném vysunutí a použití autobusových brýlí dosahuje rameno délky více než pět metrů, maximální výškový dosah je šest metrů. Umožňuje také naklápění v horizontální poloze pro nízká vozidla a autobusy. Nechybí ani kladky pro snadné vyprošťování do boku a tahání nízko nad zemí, točna pro tažení návěsů či systém pro přesun těžiště nad první řiditelnou nápravu pro odtahy velice těžkých vozidel a strojů. Veškeré funkce může obsluha ovládat pomocí bezdrátového dálkového ovládání. Součástí nástavby je také pracovní ponk s nářadím, autogenní soupravou a zásuvkami na 12, 24 a 220 voltů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...