Oproti minulému roku se prodává jen desetina ojetých aut

Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl prodej ojetých vozů meziročně o 86 %. Koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o 5 %. Během následujících měsíců ale Carvago očekává výrazné oživení aktuálně stagnujícího trhu.

Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 4 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur.

„S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě on-line transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání,“ říká Jan Kranát, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago.

Až do letošního jara meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících. Carvago odhaduje, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.

„Celá situace není nijak překvapivá vzhledem k tomu, že byly zavřeny všechny kamenné pobočky, ve kterých by si zákazníci mohli koupit vůz. Realizovány tak byly hlavně již rozjednané zakázky. Pokud by byl trh připraven na online prodej, nemusela se opatření projevit tak drasticky,“ dodává Jan Kranát.

Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce (viz tabulka), mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.

Meziroční srovnání prodejů vozů
(při 30 dnech v měsíci)
  2019 vs. 2020
únor 1,70 %
březen -39,70 %
duben -86,10 %

 

Pokles prodejů od února v březnu a dubnu
(při 30 dnech v měsíci)
únor 2020 100 %
březen 2020 -34,30 %
duben 2020 -83,20 %


Pokles prodejů jednotlivých modelů vozů

  srovnání únor a březen srovnání únor a duben
PEUGEOT-3008 -65 % -94 %
FORD-GALAXY -59 % -92 %
HONDA-CIVIC -57 % -91 %
RENAULT-CAPTUR -55 % -93 %
DACIA-SANDERO -54 % -92 %
TOYOTA-YARIS -53 % -88 %
HYUNDAI-I40 -52 % -84 %
CITROEN-C3 -50 % -91 %
KIA-CEE_D -50 % -88 %
KIA-RIO -49 % -85 %
RENAULT-MEGANE -47 % -85 %
VOLKSWAGEN-TIGUAN -47 % -89 %
OPEL-CORSA -45 % -88 %
VOLKSWAGEN-PASSAT -45 % -83 %
PEUGEOT-508 -45 % -82 %
VOLVO-XC60 -44 % -86 %
SKODA-YETI -44 % -77 %
BMW-X3 -44 % -86 %
BMW-320 -44 % -90 %
HYUNDAI-IX20 -43 % -88 %
RENAULT-CLIO -42 % -85 %
SEAT-LEON -42 % -92 %
FORD-FUSION -42 % -93 %
SEAT-IBIZA -42 % -91 %
SKODA-RAPID -41 % -78 %
SKODA-ROOMSTER -41 % -76 %
FORD-FIESTA -41 % -89 %
PEUGEOT-308 -39 % -86 %
TOYOTA-RAV_4 -39 % -87 %
NISSAN-QASHQAI -39 % -86 %
VOLKSWAGEN-CADDY -37 % -81 %
     
Highlights    
SKODA-OCTAVIA -33 % -74 %
SKODA-SUPERB -31 % -77 %
SKODA-FABIA -33 % -71 %
VOLKSWAGEN-PASSAT -45 % -83 %
VOLKSWAGEN-GOLF -39 % -84 %

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejen bleskurychlé řazení: Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Nejen bleskurychlé řazení: Nový...

Modernizovaný Hyundai i30 N získal nový design se zaměřením na sportovní výkony, emoce a charakter Nový model i30 N bude poprvé k dispozici s osmistupňovou převodovkou N DCT se dvěma...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT „VZHŮRU NA CËSTU“ V PŘEDPREMIÉŘE PŘED ZAHÁJENÍM PRODEJE!

NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT...

Citroën zveřejnil spot „Nový Citroën C4, vzhůru na cëstu“. Scénář je inspirován pocity, které pohodlí vozů Citroën vyvolává, vrací každého do dětství a působí na všechny generace....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Při srážce chodce s tramvají je na...

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický skvost s výjimečným designem

Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický...

Pokrokový a experimentální: Zcela nový Tucson není pouhou evolucí, nýbrž revolucí designu značky Hyundai Nová „Parametrická skrytá světla“ jsou unikátní designovou a technologickou...