Jak bych se netěšil na usednutí za volant robustního modelu Land Rover Defender, jehož předchůdce jsem poprvé spatřil před více jak padesáti lety – a jehož vzhled se tehdy ani nějak výrazně nelišil od tohoto testovaného.
A co nejdůležitější: jeho jízdní vlastnosti v těžkém terénu byly již tenkrát tak jako jsou i dnes obdivuhodné.
Pokud tedy potřebujete vůz, který zdolá těžký terén, přebrodí řeky, uveze ve dvojité kabině 5 cestujících, na korbě převeze náklad až 800 kg a ještě k tomu všemu má maximální výdrž, pak jste na správné cestě ve výběru vozu pro vás.
Samozřejmě na karoserii i v interiéru došlo během 55 let k určitým úpravám jako na příklad vyšší kapota, aby se mohl pod ní umístit nový motor, nové světlomety, úprava palubní desky, vybavení klimatizací, ohříváním předních sedadel atd.
Podstatnou změnou byl nový naftový čtyřválcový motor s rozvodem OHC s turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu s přímým vstřikováním paliva common rail objemu 2,4 litru, který dosahuje výkon 90 kW (122 k) při 3500 ot/min. a nejvyšší točivý moment 360 Nm při 2000 ot/min. 90 % točivého momentu je k dispozici již od 2150 až do 5350 ot/min. Tento výkon a vysoký točivý moment plně dostačují k tomu, k čemu je pravý off-road předurčen.
Manuální šestistupňová převodovka je vhodně odstupňovaná, rozjíždění je možné bez problémů na dvojku. V terénu po zařazení redukce zdolá Defender opravdu i velmi těžký náročný terén. Poušť i džungle nejsou pro něj překážkou. Stoupání zvládne do 45 stupňů a boční náklon až 35 stupňů. Přední nájezdový úhel 48,7 stupňů a zadní 34,6 stupňů. Maximální světlá výška 314 mm. Hloubka brodění 50 cm. A na dálnici zvládne i největší povolenou rychlost.
Palubní deska
Přední sedadla jsou pohodlná s dobrým držení těla v zatáčkách i terénu, bohužel mně při řízení chybělo místo na loket levé ruky a levou nohu jsem nemohl položit vedle spojky, ale pouze pod pedál spojky.
Všechny ovládače a ve dne i v noci dobře čitelné sdělovače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Elektricky ovládaná přední okna a centrální zamykání je v základní výbavě. Brzdový systém ABS+ETC, rádio a klimatizace v testovaném voze byly za příplatek.
Výrobce udává kombinovanou spotřebu nafty 11,1 litru na 100 km. Při testování jsem ji nepřekročil. Spotřebu v terénu jsem neměřil.
Maximální povolená hmotnost nebrzděného přívěsu je 750 kg, brzděného 3500 kg.
Cena testovaného modelu Land Roveru Defender v provedení Pick Up s kabinou pro 5 osob a korbou s plátěnou střechou ve středním stupni výbavy S je 713 742 Kč bez DPH (856 491 Kč včetně DPH).
Pro informaci uvádím, že uvedený model je možné zakoupit ve třech stupních výbavy: E, S a SE v cenách od 667 482 do 753 395 Kč bez DPH.
Vcelku si myslím, že výše uvedené ceny s ohledem na to, co Defender umí, nejsou vysoké. Samozřejmě pro toho, kdo jeho terénní schopnosti potřebuje a využije.
Dá se předpokládat, že v dohledné době dojde u tohoto modelu k dalším úpravám a modernizaci.
A ještě mi dovolte, abych uvedl jednu příhodu, kterou jsem zažil při testování tohoto vozu. Při parkování ke mně přišel starší pán a s radostí prohlížel testovaný vůz a sděloval mně své osobní zkušenosti, kdy v sedmdesátých letech s ním jezdil při průzkumných vrtech v Africe a znovu mně zdůrazňoval co všechno tento vůz zvládl a vydržel.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”