Novou verzí mezi nimi je střední kategorie „oblékaná“ finskou karosárnou Lahden Autokori, která má i v českých zemích dlouhou tradici známou pod zkráceným názvem Lahti.
Scania nabízí již delší dobu luxusní meziměstskou verzi s karoserii od osvědčeného španělského dodavatele Irizar. Nadstavbou tohoto produktu a rovněž další krok o kategorii výše nabízí finská varianta Scania OmniExpress. Odstartovala nejprve sérií určenou pouze pro skandinávské trhy, následovaná verzí s pravostranným řízením pro britský trh a hned sklidila úspěch. Zaujala jak střízlivým a velmi elegantním designem, tak zejména progresivitou konstrukce, ale i vysokou úrovní dílenského zpracování a nespornými předpoklady pro výrazně nadprůměrné provozní parametry i dlouhou životnost. Nyní proto vyjíždí také na kontinentální silnice s volantem vlevo. Jak si poradí s tradičními evropskými konkurenty? Posuďte sami…
Volit lze mezi dvěma modely – H a HD. Rozdíl mezi těmito modely je ve výšce karoserie. Verze H s výškou 3.400 mm a verze HD s výškou 3.600 mm. Tradiční je modulární systém Scania, který byl použit i u tohoto autobusu, proto vás nemůže překvapit možnost volby délky autobusu od 11 do 15 metrů v obou výškových verzích.
Karosárna Lahden Autokori se při koncipování nové řady zaměřila v duchu své tradiční technologie především na redukci celkové hmotnosti vozidla prostřednictvím důsledného využití moderních materiálů – panelů z lehkých slitin a kompozitů. Dlouhou životnost pak zajišťuje nosná struktura z nerezavějící oceli, která současně přináší velmi dobrou tuhost a tedy i bezpečnost celku při případné havárii. Podle viceprezidenta společnosti Rista Rantanena konstruktéři usilovali také o flexibilitu, tedy poskytnutí co nejširšího výběru uspořádání vozidla podle různorodých požadavků uživatelů při aplikaci standardizovaných instalačních prvků. Buňka WC může být situována buď u druhých dveří, tedy uprostřed délky vozidla, nebo v zádní části.
Svébytný moderní design přináší zásluhou velkorysého zasklení mimo jiné výtečný výhled vpřed (v tomto směru má svůj podíl také nízko umístěný přístrojový panel na pracovišti řidiče) a k obrubníkům. Postranní zasklení determálním sklem má jednotný formát 860 x 1790 mm (výjimkou je nižší sklo nad druhými dveřmi). Výškový rozdíl dvou typů (200 mm) představuje jednak jeden schůdek ve dveřním prostoru navíc, ale především diferenci v objemu zavazadlového prostoru. Počet sedadel závisí na požadavku zákazníka, pohodlí a komfortu, který chce dopravní společnost svým cestujícím nabídnout. Obsaditelnost od 45 míst cestujících až po 71 míst u 15-ti metrové verze řádí tento model mezi nejflexibilnějí autobusy této kategorie.
Autobus využívá robustního a tuhého rámového podvozku Scania KEB 4×2 (ve verzích do délky 12.800 mm) nebo Scania KEB 6×2*4 v délkách nad 13 metrů. Pohon standardní verze 12 metrového autobusu zajišťuje dvanáctilitrový přeplňovaný vznětový šestiválec DC 1210 o výkonu 250 kW (340 HP)/1800 min-1 s točivým momentem 1700 Nm/1100-1350 min-1 splňujícího limity normy Euro 4 s využitím technologie EGR (recirkulace výfukových plynů). Delší verze autobusu znamenají i vyšší hmotnost a tedy vyšší nároky řidiče na výkon, který zcela uspokojí motory o výkonu 380 HP, 420 HP až po nejsilnější 480 HP (všechny tyto motory s limitní normou EURO 4). Standardně na něj navazuje převodovka Scania GR875R s ovládáním řazení ComfortShift nebo se samočinným systémem řazení OptiCruise.
Finská karosárna Lahden Autokori Oy
– je rodinným podnikem, vznikla v roce 1945 ve městě Lahti nedaleko hlavního města Helsinek. Od počátku se specializovala na karosování autobusů na podvozcích Scania, Volvo a Mercedes-Benz (poslední dvě značky jsou již historií) vyvážených úspěšně především do Dánska, Norska a Švédska s výrobní kapacitou okolo jednoho autobusu denně. Produkce ve spolupráci se značkou Scania činí okolo 130 autobusů ročně (data roku 2008).