Od mistra světa k mistru světa? (II.)

V minulém dílu jsme si připomněli začátky motoristického sportu v Mladé Boleslavi až do šedesátých let. Dnes se podíváme na škodovácké úspěchy v posledních 40 letech.

Od mistra světa k mistru světa? (II.)

Znovuzrození sportovních aktivit odstartovala v 60. letech Octavia, která slavila úspěchy v řadě mezinárodních soutěží včetně Rallye Monte Carlo. Tento model vystřídala „tisícovka“, na kterou navázaly upravené vozy řady 100, 110 a 120. Vyvrcholením byly prototypy dvoumístného kupé Š 180 RS a 200 RS. Jako základ posloužila upravená karosérie kupátka, která byla snížena o 150 mm, ale také o 60 mm rozšířena a 155 mm zkrácena. Přední víko a střecha byly z hliníku a kapota motoru z laminátu. Vývojový řadový čtyřválec OHC (objem 1771 ccm – 113 kW/153 k, 183 N.m nebo 1997 ccm – 120 kW/163 k a 210 N.m) byl uložen za zadní poháněnou nápravou. Motor oddělovala suchá jednokotoučová spojka. Při hmotnosti 805 kg dosahovala silnější verze přes 200 km/h.

V té době přišla na svět také Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších soutěžních automobilů. Její slávu šířili po Evropě nejen soutěžáci Blahna, Kvaizar, Zapadlo, Šedivý či Haugland, ale i vrchaři Doležal a Charouz, autokrosař Kačírek nebo okruhové hvězdy Vojtěch, Enge, Šenkýř, kteří také v roce 1981 vybojovali pro značku evropský titul na okruzích. Za všechny úspěchy připomeňme např. 12 místo z Rallye Monte Carlo 77, dvě osmá a deváté místo z Akropolis 79, 81 a 78 anebo 16. příčku z RAC 76.


Od mistra světa k mistru světa? (II.)

Řadový vodou chlazený čtyřválec OHV s třikrát uloženým klikovým hřídelem, s dvěma dvojitými karburátory Weber a suchou klikovou skříní disponoval při objemu 1289 ccm výkonem od 88 kW/120 k (u prvních verzí) až 103 kW (140 k)/8500 min-1 a točivý momentem 137 N.m/5000 min-1. Za základ vozu (rychlost 145 až 210 km/h dle převodů) posloužil opět skelet kupé 110 R, ke kterému byly přišroubovány široké, do stran vytažené blatníky ze skelného laminátu, laminátová zadní kapota a z hliníkových plechů vyrobená přední kapota, dveře a střecha. Čtyřstupňovou převodovku nahradila později pětistupňová.

Od mistra světa k mistru světa? (II.)

Na ni navázal pak model 130 LR skupiny B. V 70. letech vyvinuli škodováci pro okruhy a vrchy dva spidery, z nichž se dochoval pouze starší model „720“. Speciál vycházel ze skeletu modelu 110, u něhož došlo ke zvýšení prahů a snížení podběhů. Ze série pocházela i přední náprava. Spider poháněl před zadní nápravou uložený a otočený celohliníkový čtyřválec (objem 1500 ccm, výkon 110 kW/150k), který při hmotnosti 630 kg zajišťoval rychlost 220 km/h. Úpravu doznala rovněž pětistupňová převodovka z Tatry 603. V letech 1972 až 74 s ním vybojoval Jaroslav Bobek několik titulů mistra republiky.

V roce 1975 vznikl nejkrásnější spider „733“, postavený v Mladé Boleslavi ve spolupráci s Aero Vodochody, ÚVMV a Výzkumným a zkušební leteckým ústavem. Vzadu přivařená příhradová konstrukce nesla čtyřdobý dvoulitrový celohliníkový čtyřválec 2xOHC o výkonu 132 kW/180 k, se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovku Hewland. Spider řízený Jaroslavem Bobkem zrychlil z klidu na 100 km/h za 4 až 5 sekund. O jeho zničení se postaral v Hlásné Třebáni jezdec Syřiště, když v cíli závodu do vrchu couval v okamžiku, kdy přijížděl J. Bobek.


Na přelomu 80. a 90. let došlo ve škodovce k zásadnímu zlomu. S příchodem Favorita se vše „přestěhovalo“ dopředu, na rozdíl od dřívějších koncepcí s motorem vzadu a poháněnými zadními koly. v letech 1992 až 1994 začal Favorit řízený Pavlem Siberou a Emilem Trinerem dobývat světové soutěže. V roce 1993 zvítězila Škoda Favorit ve Světovém poháru FIA dvoulitrových automobilů s jednou poháněnou nápravou. V následujících třech letech (1995 až 97) přiváželi jezdci úspěchy ze světa s Felicií Kit Car 1.3 a 1.6, kterou dovedl mj. Stig Blomqvist na třetím místě ve slavné RAC rallye 96, tehdy se však soutěž nezapočítávala do MS „velkých automobilů“.


Ještě než se vrátíme do současnosti, a ke Škodě Octavii WRC, tak si možná už jen málokdo vzpomene, že ani přeplňovaný motor či pohon všech kol není u vozů Škoda zas takovou novinkou, i když byly někdy vyrobeny v soukromých dílnách. Sama továrna vyzkoušela v roce 1983 soutěžní prototyp Škoda 120 Turbo, jejíž motor o objemu 1140 ccm dosahoval s turbodmychadlem výkonu 110 kW (150 k). Ovšem mnohem dříve, v roce 1975 předvedl Bořivoj Kořínek ve svém voze Škoda 2000 MI Turbo uprostřed uložený čtyřválec o objemu 1771 ccm (výkon 175 kW/238 k) přeplňovaný turbodmychadlem.


V roce 1998 vyjela na tratě světových rallye Škoda Octavie WRC s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol, která má všechny teoretické předpoklady k tomu, aby jednou mohla snad i bojovat o absolutní vítězství. A pokud ne, tak už jen účast mezi absolutní špičkou je ohromný úspěch, na který marně čekalo mnoho generací.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...