V zemích Evropské unie vstoupí od 10. srpna 2003 v platnost nový zákon o ochraně proti čelnímu podjetí u nákladních automobilů.


Všechny vozy zaregistrované po 10. srpnu tohoto roku budou muset být vybaveny ochranou, která nesmí přesahovat vzdálenost 400 mm od terénu za předpokladu, že vozidlo není plně naloženo. V úvahu je třeba brát všechny součásti karosérie, pérování a pneumatiky, které mění výšku a polohu podvozku.
Scania jako první zavedla ochranu proti vniknutí objektů pod přední část vozidla již v roce 1995 a instaluje ji jako standardní výbavu pro vozy 4. série. Nyní Scania uvádí na trh nové komponenty, a reaguje tak na novelizované předpisy Evropské unie.
Systém ochrany proti podjetí vychází z maximální přípustné výšky 400 mm nad terénem, protože odpovídá výšce nárazníku u osobních automobilů. V případě že, nákladní vůz narazí do osobního vozu, uplatní se v plném rozsahu protinárazová ochrana a bezpečnostní klec. Střet tahače s osobním vozidlem v této úrovni maximálně absorbuje náraz, což zvýší ochranu cestujících v osobním automobilu.
Plastové a ocelové nárazníky
Nová konstrukce předního nárazníku se vyznačuje masivnějším upevněním vnějších dílů. Tyto úpravy zahrnují silnější držáky a koncové profily. U nákladních vozů s nízkým podvozkem nebo s podvozkem s nízkoprofilovými pneumatikami je dostačující zesílený nárazník, to platí pro výšku podvozků až do 960 mm. Aby byly splněny evropské požadavky, instaluje Scania u vozů s vyššími podvozky přídavný nárazník tak, aby zasahoval do předepsané výšky. Jedná se o podvozky s výškou od 960 mm do 1100 mm.
Systém ochrany proti čelnímu podjetí zahrnuje tyto varianty:
- nový zesílený plastový nárazník
- nový zesílený ocelový nárazník
- plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, sklápěcí nástupní schody
- plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, pevné nástupní schody
- ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem
- ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí níž pod nárazníkem
Díky speciálnímu programu mohou odborníci Scanie navrhnout odpovídající sestavu komponentů pro různé vozy, včetně předpokládaných změn polohy v závislosti na hmotnosti nástavby.
„Je zbytečné, aby docházelo k úmrtím v silničním provozu z důvodu lidského selhání. Scania vyvíjí silniční techniku s cílem zachránit v případě kolize co nejvíce lidských životů. Naším hlavním úkolem je zkombinovat vestavěné prvky systému ochrany proti podjetí s robustností, která je charakteristickým rysem vozů Scania,“ říká Ole Pihlgren z konstrukčního oddělení.