Ochrana proti čelnímu podjetí

Společnost Scania přichází s novou bezpečnostní výbavou vozů

V zemích Evropské unie vstoupí od 10. srpna 2003 v platnost nový zákon o ochraně proti čelnímu podjetí u nákladních automobilů.

Ochrana proti čelnímu podjetí
Ochrana proti čelnímu podjetí

Všechny vozy zaregistrované po 10. srpnu tohoto roku budou muset být vybaveny ochranou, která nesmí přesahovat vzdálenost 400 mm od terénu za předpokladu, že vozidlo není plně naloženo. V úvahu je třeba brát všechny součásti karosérie, pérování a pneumatiky, které mění výšku a polohu podvozku.

Scania jako první zavedla ochranu proti vniknutí objektů pod přední část vozidla již v roce 1995 a instaluje ji jako standardní výbavu pro vozy 4. série. Nyní Scania uvádí na trh nové komponenty, a reaguje tak na novelizované předpisy Evropské unie.


Systém ochrany proti podjetí vychází z maximální přípustné výšky 400 mm nad terénem, protože odpovídá výšce nárazníku u osobních automobilů. V případě že, nákladní vůz narazí do osobního vozu, uplatní se v plném rozsahu protinárazová ochrana a bezpečnostní klec. Střet tahače s osobním vozidlem v této úrovni maximálně absorbuje náraz, což zvýší ochranu cestujících v osobním automobilu.

Plastové a ocelové nárazníky


Nová konstrukce předního nárazníku se vyznačuje masivnějším upevněním vnějších dílů. Tyto úpravy zahrnují silnější držáky a koncové profily. U nákladních vozů s nízkým podvozkem nebo s podvozkem s nízkoprofilovými pneumatikami je dostačující zesílený nárazník, to platí pro výšku podvozků až do 960 mm. Aby byly splněny evropské požadavky, instaluje Scania u vozů s vyššími podvozky přídavný nárazník tak, aby zasahoval do předepsané výšky. Jedná se o podvozky s výškou od 960 mm do 1100 mm.


Systém ochrany proti čelnímu podjetí zahrnuje tyto varianty:

  • nový zesílený plastový nárazník
  • nový zesílený ocelový nárazník
  • plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, sklápěcí nástupní schody
  • plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, pevné nástupní schody
  • ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem
  • ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí níž pod nárazníkem

Díky speciálnímu programu mohou odborníci Scanie navrhnout odpovídající sestavu komponentů pro různé vozy, včetně předpokládaných změn polohy v závislosti na hmotnosti nástavby.


„Je zbytečné, aby docházelo k úmrtím v silničním provozu z důvodu lidského selhání. Scania vyvíjí silniční techniku s cílem zachránit v případě kolize co nejvíce lidských životů. Naším hlavním úkolem je zkombinovat vestavěné prvky systému ochrany proti podjetí s robustností, která je charakteristickým rysem vozů Scania,“ říká Ole Pihlgren z konstrukčního oddělení.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....