Obnova vozového parku v ČR je stále na nízké úrovni

Exporty ojetých osobních automobilů z ČR vzrostly téměř o 25 %, téměř polovina vozidel byla vyvezena do 1 roku po první registraci

Přestože trh nových osobních automobilů v ČR vzrostl v roce 2011 o 2,39 %, obnova vozového parku v této kategorii vozidel dosáhla hodnoty 3,85 %.

V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje u nových osobních automobilů v rozmezí od 8 % do 10 %, v dobách ekonomického růstu se přibližuje hodnotě 12 %.

Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003

– v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 %. Tento pokles byl způsoben deformací na trhu osobních automobilů danou nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 %.

Zcela opačný vývoj byl zaznamenán v dovozech ojetých osobních automobilů

– kde se hodnota „obnovy“ v letech 2004 až 2008 prudce zvyšovala a v roce 2008 dosáhla 5,40 %, tedy historického maxima.

V součtu za nové a dovezené ojeté osobní automobily

– byly hodnota obnovy vozového parku v ČR vyšší než 8 % pouze 4x; v roce 1996 (historické maximum 9,09 %) a dále v letech 1997 (8,86 %), 2007 (8,41 %) a 2008 (8,75 %).

Údaje z Centrálního registru vozidel umožňují provést celou řadu zajímavých porovnání.

Z dat za rok 2011 vyplývá, že každoročně vzrůstá počet ojetých osobních automobilů v ČR zaregistrovaných a z ČR následně exportovaných. V roce 2011 se jednalo celkem (tedy bez ohledu na stáří vozidel) o 20 040 ks, přičemž v roce předchozím to bylo 16 191 ks (nárůst o 23,77 %) a v roce 2009 bylo z ČR exportováno jen 12 041 ks ojetých osobních automobilů.

Nejvíce vyváženou značkou v roce 2011

– byla značka Ford (3 717 ks) následovaná značkou Volkswagen (3 074 ks) a Škoda (2 551 ks). Z uvedeného počtu 20 040 ks vyvezených ojetých osobních automobilů bylo celkem 9 928 ks (tedy téměř polovina) ve věku do 1 roku od první registrace (tedy vozidla poprvé zaregistrována v roce 2011).

Na druhé straně bylo v roce 2011 v ČR poprvé zaregistrováno 131 707 ks ojetých osobních automobilů z dovozu. Nejvíce dováženou značkou byla Škoda s celkem 23 498 ks (z toho 588 ks ve věku do 1 roku), následovaly značky Ford s 19 387 ks (z toho do 1 roku 483 ks) a Volkswagen s 16 557 ks (z toho do 1 roku 372 ks). Ojetých osobních automobilů ve věku do 1 roku bylo dovezeno jen 3 841 ks.

K diskuzím k otázce vykazování prvních registrací osobních automobilů v ČR nutno uvést

– že statistika prvních registrací vozidel v ČR je tvořena podle stejných pravidel jako statistika prvních registrací v celé Evropské unii. Z těchto údajů je Evropskou organizací výrobců automobilů (ACEA) následně sestavována statistika prvních registrací vozidel v zemích EU27+EFTA.

Pro objasnění podstaty problematiky prvních registrací AutoSAP poprvé a zcela výjimečně zpracoval stručnou analýzu údajů o registracích osobních automobilů ve věku do jednoho roku, tedy přehled zahrnující všechna vozidla ve věku do 1 roku v daném roce v ČR zaregistrovaná a vozidla, od jejichž první registrace uplynul méně než 1 rok a která byla z ČR exportována (dále uváděno jako přehled „nových a zánovních“ osobních automobilů).

Další sledovaným údajem jsou osobní automobily vyřazené z provozu.

V roce 2011 bylo z registru vyřazeno 172 496 ks osobních automobilů, z toho 20 040 ks bylo exportováno a 152 456 ks bylo zrušeno. Nejvíce zrušených vozidel bylo značky Škoda (66 150 ks, to je 43,39 % všech zrušených), následují značky Ford (15 266 ks), Renault (10 238 ks), Peugeot (8 923 ks) a Opel (8 716 ks).

V roce 2011 byla zveřejněna studie Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD):

Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku na silniční síti v ČR a jeho emisních parametrů v roce 2010“. V této studii je uvedeno průměrné stáří vozového parku za rok 2010 ve výši 8,5 roku, což bylo v řadě případů převzato jako argument s tím, že stáří vozového parku osobních automobilů v ČR je vlastně na úrovni motoristicky vyspělých zemí (tedy pod 10 let). K tomu je nutno uvést, že roční proběh km u vozidel starších než 10 let je zhruba poloviční než u vozidel mladších, tedy že starší vozidla jsou v provozu zhruba 2x méně „vidět“ a proto byla při šetření logicky zaznamenána v cca 2x menším počtu. Pokud se tento fakt se promítne do výpočtu průměrného věku, vychází průměrný věk osobních automobilů na silnicích v ČR ve výši 13,62 roku. Podle údajů CRV byl průměrný věk vozového parku osobních automobilů k 30.6.2010 na hodnotě 13,65 roku. Studie ŘSD tak vlastně potvrdila, že průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v ČR odpovídá údajům z CRV.

K datu 30.6.2011 bylo v České republice registrováno celkem 4 552 158 osobních automobilů a jejich průměrný věk činil 13,76 roku. Více než 60 % registrovaných vozidel bylo starších než 10 let.

Pro další informace možno kontaktovat:

Sdružení automobilového průmyslu, Opletalova 55, 110 00 Praha 1, www.autosap.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...