Všechny automobily s užitečnou hmotností od 0,25 do 1,25 runy nahradil vojenský Humvee, jehož konstrukce byla podřízena co nejlepším jízdním vlastnostem v terénu.
Z vojenského Humvee byl pak odvozen civilní Hummer H1 se samonosnou ocelovou karoserií s dvoumístnou kabinou, širokým podvozkem s nezávislým zavěšením kol, pohonem všech kol a vidlicovým vznětovým osmiválcem 6.5. V americké armádě byly nejrozšířenější pick-upy Trooper/Cargo Carrier – buď s otevřenou ložnou plochou nebo s plachtou zakrývající osmimístnou lavici. Mezi oblíbené osobní verze patřila především Armament Carrier, u níž budku i ložný prostor kryje jako celek kompozitová nástavba.
Hummer H1 pohání kapalinou chlazený osmiválcový turbodiesel objemu 6,5 litru s přímým vstřikem paliva o výkonu 145 kW při 3400/min a točivém momentu 580 N.m dosahovaného už při 1800 ot/min.
Mezi technické zajímavosti lze zahrnout třeba centrální ventilační systém zajišťující vyrovnávání vzduchu a vnějších tlaků ve všech částech vozidla. Motor, převodovky, koncové převisy a nádrže jsou propojeny hadicemi, která ústí do vzduchového filtru, což zaručuje, že se voda nedostane do částí poháněcího ústrojí ani při brodění.
Při řízení vozu, který se stal americkou legendou, pomáhají řidiči nejrůznější elektronické systémy jako například trakční systém TT4 (torqtrac 4) monitorující protáčení kol a zabezpečující stálý přenos točivého momentu na kolech za jakýchkoliv podmínek. Stačí, aby pouze jedno kolo stálo na pevném podkladě.
Další lahůdkou je centrální systém CTIS (Central Tire Inflation System) dohušťování a vypouštění vzduchu do každé pneumatiky během jízdy. Stisknutím tlačítka lze upustit vzduch v pneumatice, čímž se může podle velikosti tlaku zvýšit jejich styčná plocha dotýkající se země až na dvojnásobně.
K dispozici je ještě Runflat Tire System, umožňující ujet s jednou nebo více zcela prázdnými pneumatikami až 50 kilometrů rychlostí 48 km/h.
Kvůli životnosti vozu – u vojenských verzí 12 let, u civilních prakticky neomezená, motor jeden milion kilometrů – je hlavní část karoserie vyrobena z hliníkových slitin, kapota z laminátu, střecha, dveře a masivní nosný rám z oceli.
Oproti strohému interiéru vojenské verze není u H1 interiér už tak jednoúčelový, ale mnohem přívětivější pro každodenní používání, o což se postaralo mj. látkové čalounění, elektrické ovládání oken, klimatizace nebo centrální zamykání.
Nesmrtelnost přinesla Hummeru H1 především válka v zálivu, které se zúčastnilo na dvacet tisíc těchto vozidel a o popularitu se postaral Arnold Schwarzenegger, který si jako první koupil civilní verzi označenou Hummer H1. Rostoucí zájem veřejnosti donutilo společnost AM General k produkci limitované série v počtu jednoho tisíc kusů. Ani vysoká cena však neodradila další zájemce, a proto byla v Detroitu 1994 představena první civilní verze Hummer H1 osazená rovněž kapalinou chlazeným vznětovým osmiválcem 6,5 od General Motor s výkonem zvýšeným o dvanáct procent ze 127 kW na 145 kW a zdokonalenou čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Na přání byl od roku 1995 dodáván ještě zážehový osmiválec 5,7 o výkonu 142 kW.
Motor:
- Kapalinou chlazený vznětový vidlicový osmiválec.
- Zdvihový objem: 6473 cm3
- Vrtání x zdvih: 103,1 x 97 mm
- Kompresní poměr: 20,2:1
- Výkon: 145 kW při 3400/min
- Točivý moment: 583 N.m při 3400/min
Převodné ústrojí:
- Stálý pohon všech kol
- Čtyřstupňová samočinná převodovka (2,48 – 1,48 – 1,00 – 0,75 – Z2,08)
- Dvoustupňový stálý převod náprav, TT4, ABS
Podvozek
- Bezrámová konstrukce
- Vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, dvojitá ramena ve tvaru A, pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči.
- Vpředu i vzadu kotoučové brzdy (o 267 mm)
- Systém regulace tlaku v pneumatikách během jízdy.
Provozní vlastnosti:
- Největší rychlost: 105 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 19,5 s
Rozměry a hmotnosti
- Rozvor náprav: 3302 mm
- Rozchod kol vpředu/vzadu: 1829/1829 mm
- Celkové vnější rozměry: 4686 x 2197 x 1905 mm
- Světlá výška: 406 mm
- Pohotovostní hmotnost: 2930 – 3198 kg
- Celková hmotnost: 4672 kg
- Objem nádrže paliva: 90 l (hlavní nádrž) + 65 l (přídavná)
- Nájezdový úhel vpředu 72o, vzadu 37,5o
- Přechodový úhel: 28,5o
- Boční náklon: 36o
- Stoupavost: 54o
- Brodivost: 75 cm
Po testovacích jízdách v terénu můžeme plně potvrdit platnost hesla o těchto vozech: Tam, kde ostatní končí, my začínáme!
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií