Odvrácená strana léta – roste počet usmrcených na silnicích. Škody na zdraví jsou nejvíce rostoucí položkou v účtech povinného ručení, 35 miliónů pro jednoho zraněného nemusí stačit.
Asistenční služby a servisy jsou v létě více vytíženy. Česká pojišťovna registruje denně až 200 událostí poškození čelního skla.
Léto, prázdniny, dovolená, vrchol domácí motoristické sezóny. Na tuzemskou dovolenou jezdí téměř 80 % Čechů autem. Bohužel dopravní nehody si dovolenou neberou. Lidé si sice navykli na dovolenou do zahraničí cestovat letadlem a z tohoto důvodu také celkový počet nehod v letních měsících klesá, oproti ostatním měsícům však narůstá počet usmrcených na silnicích. Během loňských prázdnin zemřelo na českých silnicích 208 lidí, což je o 56 zmařených životů více než v roce 2006. Tehdy se ovšem řidiči báli nově zavedeného bodového systému, který začal platit 1. července.
A jak se do statistik Ministerstva vnitra zapíše letošní léto? Naváže-li na černý týden od 19. do 25. května, kdy na českých silnicích přišlo o život 25 lidí, což je letošní rekord, pak nejspíš ve smutečním hávu.
Pro cestu na dovolenou v zahraničí volí auto 40 % Čechů. Ani jim se nehody nevyhýbají, čeští konzulární pracovníci se v roce 2007 zabývali 233 dopravními nehodami s účastí českých občanů. A to jistě nejsou zdaleka všechny nehody, ke kterým došlo. Nejvíce – 116, se jich stalo v Chorvatsku. Následuje mimo jiné Polsko s 18 a Slovensko s devíti případy.
Nehody Čechů v zahraničí řešené českými konzuláty:
V roce 2005 řešily konzuláty 272 nehod, v roce 2006 395 nehod a v roce 2007 233 nehod. (Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí.)
Život je čím dál tím dražší
S rostoucí životní úrovní rostou nejen hmotné škody, ale zejména nároky poškozených při dopravních nehodách. Obyčejný motorista si ani nedokáže představit, jaké škody může svým počínáním na silnici způsobit a co vše se z jeho povinného ručení poškozeným vlastně platí. A hlavně, jak nepředstavitelně vysoké částky to mohou být. Na tento fakt reaguje i novela zákona o povinném ručení, která je v platnosti od června a která obsahuje navýšení základních limitů pojistného plnění při škodách na majetku z dosavadních 18 mil. na 35 mil.
Z titulu povinného ručení jsou u škod na zdraví hrazeny platby zdravotní pojišťovně za veškerou léčbu každého zraněného při nehodě. Dalšími nároky jsou úhrada za ztížení společenského uplatnění, bolestné či náhrada ušlého výdělku. A jsou tu ještě další náklady, jako je příspěvek na zdravotní pomůcky, na pečovatelku nebo jinou výpomoc v domácnosti. Náklady se pak šplhají do mnoha i desítek milionů korun, neboť se poškozeným některé hradí doživotně.
Celkové závazky pojišťoven vůči poškozeným v oblasti povinného ručení vzrostly mezi roky 2004 a 2006 o 10 miliard korun (28 %) z 36,1 mld. korun na 46,4 mld. Kč. Částky představují součet vyplaceného pojistného plnění v daném roce a hodnotu dosud nevyplacených, ale již vzniklých škod, na které pojišťovny ze zákona vytvářejí rezervy. Ve stejném období se také zvýšil podíl škod na zdraví na celkových škodách z 24 na 41 %.
Průměrný celkový závazek vzniklý v souvislosti s poškozením zdraví dosáhl v roce 2006 téměř 500 tisíc korun, což je o 56 % více než v roce 2002. Nárůst je způsoben jak zvyšujícími se nároky poškozených , tak i samotným zvýšením nehodovosti.
35 milionů nestačí? Někdy ne.
Dávno minulé jsou doby, kdy pojišťovny uhradily veškeré škody bez ohledu na jejich výši. Dnes platí zákonem dané limity výplaty pojistného plnění. Novela zákona o povinném ručení od letošního června navýšila základní limity pojistného plnění při škodách na majetku z dosavadních 18 milionů na 35 mil. korun. Limit při škodě na zdraví nebo usmrcení zůstává ve výši 35 milionů.
Z archivu České pojišťovny
Ani současné limity pojistného plnění ale někdy nestačí. Škody nad tento limit pak musí uhradit viník nehody, byť byl řádně pojištěn. Nevěříte?
Smrt, dvě těžká a jedno lehké zranění má na svědomí dopravní nehoda, která se stala po čelní srážce osobního automobilu s autobusem před Vysokým Mýtem ve východních Čechách. Řidič osobního automobilu předjížděl na plné čáře a za jeho chybu zaplatili jeho dva spolujezdci. Jeden z nich životem, druhý, dnes 24letý mladík, úrazem páteře a doživotním připoutáním na invalidní vozík. Kromě zcela nehybných nohou má částečně ochrnuté také ruce. Z povinného ručení bylo zatím vyplaceno 16 milionů korun, v rezervách je dalších 31 milionů a je oprávněný předpoklad, že dojde k přečerpání limitu původních 50 milionů Kč u varianty Bonus Exclusive.
Také 30letému motocyklistovi, tatínkovi malého dítěte se v momentě převrátil život naruby, když mu na hlavní silnici v Ústí nad Labem nedala přednost nepozorná řidička osobního automobilu. Zbytek svého života stráví na vozíku a odkázán na pomoc dalších osob. Doposud mu bylo za ztížení společenského uplatnění, náklady na výpomoc ošetřovatelky, rehabilitaci, ztrátu na výdělku a další náklady vyplaceno téměř 16 milionů korun. S dalšími nejméně 33 miliony se do budoucna počítá.
Projíždějící auto nestihlo zabrzdit u Anděla v Praze 5 před přechodem pro chodce a ve snaze zabránit nehodě řidič strhl volant a vjel na chodník. V ten moment tam procházel úspěšný 29letý regionální obchodní ředitel významné společnosti. Ze svých zranění se léčil téměř rok a přes veškerou snahu lékařů zůstane do konce života ochrnutý na dolní polovinu těla. Česká pojišťovna, u které byl viník nehody pojištěn, vyplácí Jiřímu rentu 52 tisíc korun měsíčně plus dalších 10 tisíc korun jako příspěvek na výpomoc v domácnosti. Celkové náklady na pojistné plnění dosáhnou zhruba 82 milionů korun.
Parné léto pro řidiče, asistenční služby i autoservisy
Čas prázdnin, dovolených a výletů je vrcholem motoristické sezóny. Své o tom ví v kancelářích asistenčních služeb i v autoservisech.
„V letních měsících pravidelně zaznamenáváme nárůst poruch a nehod z důvodu vysokých teplot, a to především v zahraničí. Hlavní příčinou nehod je únava z dlouhé cesty a nižší soustředěnost řidičů vlivem horka. U poruch vedou problémy plynoucí z technického stavu vozidel, nedostatečného chlazení motoru, vybití baterií apod., které jsou typické především pro pomalou jízdu v kolonách, zejména v kopcovitém terénu přímořských letovisek. Sezónní nárůst zásahů v zahraničí zahrnuje hlavně drobné opravy vozidel na místě poruchy, odtahy nepojízdných vozidel do servisů, nalezení nejbližšího autorizovaného servisu a telefonické tlumočení klientům s místní policií a servisy,“ uvedl Marek Jaroš z asistenční služby International SOS Assistance, která poskytuje asistenční služby klientům České pojišťovny.
Léto má svá specifika i v autoservisech. Častější škody na vozech sice přináší zima a v létě je pomačkaných plechů méně, ale škody jsou mnohem vyšší. Je to tím, že zimní kalamity donutí řidiče jet opatrněji, srážky v létě bývají větší. „V létě navíc vzroste počet nehod motorkářů, které obvykle dosahují vysokých škod,“ komentuje Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny.
„V létě k nám jezdí sice méně havarovaných aut, zato s mnohem vážnějšími „diagnózami“,“ potvrzuje Radek Pečenka, vedoucí servisu AB Auto Brejla v Praze 4.
Řidiče do autoservisů v létě však nepřivádějí jen následky nehody, ale také požadavky na běžnou údržbu nebo třeba rozbité čelní sklo. To potvrzuje Radek Tichý z Autosklo-servis CZ. „Největší nápor zažíváme těsně před začátkem prázdnin, kdy se lidé snaží dát do pořádku svá auta před dovolenou. A pak hned začátkem září, kdy opravují nebo vyměňují poškozená skla z léta. Obecně totiž v létě praskají skla častěji, což je dáno vysokými teplotami. Mnoho defektů vzniká motoristům například při mytí auta na prudkém slunci, takže i malá prasklinka se může několikanásobně zvětšit. Pokud taková prasklina vznikne, lze ji ještě, pokud není přímo ve výhledu řidiče, opravit. Je však třeba nastalou situaci řešit co nejrychleji. Největší počet závad skel je způsoben častými opravami na silnicích, ale i třeba sekáním trávy v úvozech kolem nich a větším množstvím odlétajících kamínků nebo štěrku.“ Právě od jara do podzimu je ideální počasí pro technologie používané na opravu silnic. V tomto ohledu je špatnou i dobrou zprávou to, že za poslední roky jde do staveb a oprav silnic mnohem více peněz. Podle Karla Hanzelky bude z Ministerstva dopravy letos do silnic investováno 55 miliard korun. Zvýšený stavební a pracovní ruch na silnicích stojí za nárůstem oprav čelních skel u automobilů.
Každý pracovní den praskne průměrně 200 čelních skel
Jamka, prasklinka nebo „pavouk“ na čelním skle od kamínku nepotěší žádného řidiče. Jen Česká pojišťovna registruje v průměru každý pracovní den zhruba 200 škodních událostí poškození čelního skla, jejich počet roste především po zimě a v období před dovolenými. Z toho asi 87 % řidiči nárokují z připojištění čelního skla, zbytek z povinného ručení. Ročně tak Česká pojišťovna proplatí téměř 50 tisíc čelních skel s celkovými náklady na pojistné plnění téměř půl miliardy korun. Není divu, že se jedná o nejčastěji požadovaný typ připojištění.
Ti, kteří spoléhají na povinné ručení, mají situaci o něco těžší. Musí totiž doložit viníka, který potvrdí, že kamínek skutečně odletěl od jeho auta. V provozu zastavit vůz a přemluvit jeho řidiče, aby souhlasil s proplacením škody ze svého povinného ručení, čímž přijde o slevové bonusy, není sice nemožné, ale… umíte si to asi představit. Proto většina řidičů spoléhá na připojištění čelního skla. Cena tohoto připojištění je řádově okolo jednoho tisíce korun.
Co s tím sklem?
Žádná věda – zajet do servisu, nechat sklo vyměnit a pak to vyřešit s pojišťovnou. Ale když chcete mít jistotu, že vám pojišťovna proplatí celou vynaloženou částku, když se chcete vyhnout zbytečné administrativě a když nemáte času nazbyt, je lepší volat nejdříve pojišťovnu. „Řidiči, který hlásí škodu na telefonu našeho klientského servisu, doporučí operátor smluvní opravnu, která se nachází v nejbližším okolí. Ihned po opravě, tj. zpravidla ještě týž den odpoledne, motorista s vozidlem odjíždí, aniž by cokoliv platil, s výjimkou případné spoluúčasti v případě havarijního pojištění. Nemusí řešit ani žádnou administrativu, vše proběhne jen mezi servisem a pojišťovnou,“ vysvětluje Václav Bálek z České pojišťovny.
S opravou rozbitého skla by řidiči neměli otálet, protože ve chvíli, kdy je prasklina nebo jiné poškození v místech dosahu stěračů větší než dva centimetry, hrozí jim sankce v podobě zákazu pokračování v jízdě, trestných bodů a pokuty.