O historii Toyoty Yaris

Historie modelu Toyoty Yaris, který nahradil úspěšný Starlet a dnes je jednoznačným světovým bestsellerem Toyoty, se váže k roku 1995.

Tehdy přistoupil k rýsovacímu prknu v evropském designérském centru EPOC (European Office of Creation) v Bruselu řecký designér Sotiris Kovos.

O historii Toyoty Yaris

Sotiris Kovos se narodil v Aténách roku 1965. Po studiích v Řecku a Velké Británii pracoval pro několik značek, aby později zůstal ve službách největší japonské automobilky Toyota. V roce 1995 vytvořil Kovos základní koncept kompaktního vozu segmentu B. Již úvodní skici konceptu připomínaly zepředu pozici startujícího atleta.

V roce 1997 na autosalonu ve Franfurtu spatřila světlo světa první oficiální studie vozu nazvaná Funtime a sklidila okamžitě velké nadšení veřejnosti.

Paralelně začala vznikat také verze s prodlouženou zádí ve stylu Mini-Van s označením Funcargo. Také o rok později, v roce 1998, se v Ženevě představila modifikovaná verze konceptu Funtime, ale téhož roku přichází Sotiris Kovos na podzimním autosalónu v Paříži s předvýrobní verzí nového vozu a také s jeho novým jménem – Toyota Yaris.

O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris

Koncept Funcargo se nakonec proměnil v modelové označení Yaris Verso. Jako novinka se ve své konečné sériové podobě představil Yaris veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1999. V březnu téhož roku startuje v Evropě prodej obou modelových verzí v Evropě. Originální koncepce Toyoty Yaris zaznamenala ihned po svém uvedení na trh velký ohlas a vůz záhy atakoval vrchol svého segmentu B. Společně s verzí Yaris Verso se jej do konce roku 1999 prodalo 140 254 kusů, v roce 2000 potom 232 085 kusů.

Přestože byl Yaris automobilem „z Evropy“ se stal prodejním šlágrem také na japonském trhu. Zde si jej pod názvem Vitz oblíbili zejména mladí zákazníci. V Americe si poté získal srdce zákazníků jako Toyota Echo.

Hlavní výhodou první generace Toyoty Yaris byla její unikátní prostorová koncepce. Při zachování kompaktních vnějších rozměrů (délka 3610 mm, šířka 1660 mm, výška 1500 mm) nabízela opravdu velkoryse pojatý vnitřní prostor. V modelu Yaris proto mohli snadno a pohodlně cestovat čtyři dospělí cestující se zavazadly nebo pětičlenná rodina. S vozem se přitom díky jeho nevelkým vnějším rozměrům snadno parkovalo a manévrovalo i v hustém městském provozu. Design v sobě spojoval emoce a funkčnost. Yaris měl na tehdejší dobu mnoho praktických prvků jako například nízkou podlahu zavazadlového prostoru, krátký přední převis karoserie, posuvná zadní sedadla nebo unikátní fluorescentní sdružený přístroj s digitálním displejem, umístěný netradičně ve středu přístrojové desky.

O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
  • Všechny kvality moderní Toyoty Yaris potvrdilo v listopadu 1999 udělení prestižního evropského ocenění „Car of the Year 2000“.
  • O dosažené úrovni bezpečnosti vozu výmluvně svědčilo špičkové čtyřhvězdičkové hodnocení (29 bodů, 85 %) v testech Euro NCAP, zveřejněné v září 2000.
  • Po začátku prodeje byl nabízen v úrovních výbavy Sol nebo Terra s moderním zážehovým motorem 1,0 l, který byl vybaven systémem VVT-i , inteligentní technologií variabilního časování ventilů Toyota. Díky tomu činil výkon motoru 68 koní (50 kW). Litrový agregát s označením 1SZ-FE dokonce obdržel výroční cenu Engine of the Year 1999.

Od té doby zisk tohoto významného titulu ještě čtyřikrát zopakoval (v letech 2007-2010).

O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
O historii Toyoty Yaris
  • O šest měsíců později nabídku pohonných jednotek Toyoty Yaris rozšířil dynamický čtyřválec 1,3 l VVT-i, který disponoval výkonem 86 koní (63 kW). Zároveň přibyla luxusní a sportovní úroveň výbavy Luna.
  • V únoru 2001, přichází do Evropy zcela nová sportovně laděná verze Yaris T-Sport. Její pozoruhodný čtyřválec 1,5 l VVT-i měl výkon 106 koní (78 kW) a spolu s modifikovaným řízením a pérováním přinesl v této třídě novou úroveň jízdních prožitků. Yaris TSport měl o 20 mm snížené pérování, 15´´ litá kola, integrovaný široký přední i zadní spoiler se zakomponovanými světlomety do mlhy, sportovní masku chladiče a boční lišty – tyto prvky ještě více zvýraznily dynamický charakter Yarisu TSport.
  • Poté přichází na řadu Yaris s novým vznětovým motorem 1,4l D-4D. Ten byl představen v čase, kdy nebývalým způsobem narůstal zájem o dieselové motory na evropském trhu, a pro Toyotu byl další příležitostí k dosažení střednědobého cíle pětiprocentního podílu na evropském trhu, anebo vyjádřeno počtem prodaných vozů, dosažení čísla 800 000 do roku 2005. Motor D-4D o objemu 1,4 nabízel vynikající hodnotu spotřeby paliva při zachování vysoké výkonnosti. Yaris hatchbaack diesel dosahoval spotřeby 4,2 l/100 km v kombinovaném cyklu. Vůz tím dosahoval potenciálního jízdního dosahu více jak 1 000 km.
  • V roce 2001 se také přesouvá výroba Yarise do Evropy, do výrobního závodu ve francouzském Valenciennes.
  • Rok 2003 byl ve znamení faceliftu modelu Yaris, který se projevil především v oblasti předních a zadních světlometů, částečně také v interiéru. Posun vpřed ale znamenala nová technologie motorů, která sice výkon mírně omezila, ale zato splnila emisní limity Euro4.

Novinkou byla rovněž nabídka robotizované převodovky MMT. Naprostým vrcholem byla poté limitovaná verze Yaris TS Turbo s přeplňovaným motorem 1,5l, disponujícím výkonem 110kW.

Jeden tento exemplář byl tehdy zakoupen společností Toyota Motor Czech pro novinářské testy. Celou dobu prodeje modelu Yaris první generace charakterizovalo jeho několik akčních verzí, jako například Stinger, Blue a Dream.

  • V třídě malých MPV vozů se prezentoval od roku 2000 model Yaris Verso. Ten byl taktéž vybaven zážehovými motory 1,3l a 1,5l a také dieselem 1,4l D-4D. Jeho služby ocenili především drobní podnikatelé, zejména pro jeho užitné vlastnosti a úložnou plochu.
  • Evropský bestseller Toyoty se také úspěšně prezentoval v motoristickém sportu. V Německu byl několik sezón pořádán okruhový seriál Yaris Cup a v České republice se Yaris prosadil v rallye, kde dokonce získal titul mistra republiky díky zkušené posádce Marcel Tuček a Václav Tesař.
  • V roce 2005 představuje Toyota na autosalónu ve Frankfurtu druhou generaci modelu Yaris, který na úspěchy svého předchůdce úspěšně navázal v mnoha směrech, především ve spokojenosti zákazníků a proslulé spolehlivosti.

Rok 2011 je pro tento velmi úspěšný model japonské Toyoty dalším významným mezníkem:

Před deseti lety – v lednu roku 2001 se přesunula výroba Yarise do Evropy, do výrobního závodu ve francouzském Valenciennes.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...