Na fotografiích řada Transportérů od T1 až po poslední nový Multivan:
Jen těžko by šlo najít v automobilové historii podobnou modelovou řadu, která se stala doslova legendou, jako se to podařilo lehkých užitkovým vozům Volkswagen Transporter. První Transporter vyjel v roce 1950 a záhy se stal nedílnou součástí toho, čemu se s odstupem let říká „německý hospodářský zázrak“.
Extrémně spolehlivý, robustní, hospodárný a provozně nenáročný užitkový voz pomáhal ve všech sférách ekonomiky. Po 53 letech nastupující model Transporter páté generace lze po technické stránce už jen těžko porovnávat s jeho slavným prapředkem. Transporter v průběhu desetiletí dospíval, zvětšoval se a díky vyspělým technologiím byl schopný vyrovnat se se stále náročnějšími úkoly.
Nový Volkswagen Transporter poslední generace je v mnoha ohledech výjimečným a nezaměnitelným modelem v celém svém segmentu lehkých užitkových vozů. Jestliže už v případě modelů předchozí generace se hovořilo o bezpočtu verzí a provedení, nový Transporter přidává do modelové škály ještě další varianty – vůbec poprvé se v nabídce objeví tři různé výšky střechy a novinkou je i komfortní verze Shuttle, určená pro pohodlnou přepravu osob.
Design Transporteru je elegantní a zároveň maximálně funkční. V základní verzi celkem 489 cm dlouhý, 191 cm široký a 196 cm vysoký vůz je charakteristický velkými rovnými plochami své téměř pravoúhlé skříně, což jasně naznačuje mimořádně velký vnitřní prostor.
Zákazníci budou moci vedle základního provedení s rozvorem 300 cm volit také model s rozvorem prodlouženým na 340 cm. Ložná plocha těchto verzí, krytá odolným plechem, je dlouhá 254, resp. 294 cm. Vnitřní výška skříně činí – podle provedení střechy – 139 cm/164 cm/195 cm. Objem nákladového prostoru se pohybuje od 5,9 m3 až po 9,3 m3, užitečná hmotnost (v závislosti na provedení) začíná na 795 kg a vrcholí hodnotou 1245 kg.
Propracovaná konstrukce modelu Transporter jej přímo předurčuje pro celou řadu karosářských variant, jako je např. tradiční skříňové provedení, vůz s termoizolační nebo chladicí nástavbou, tahač návěsů, valník. Firmy, zabývající se speciálními nástavbami, si mohou objednávat podvozky s jednoduchými nebo zdvojenými kabinami.
Pro nový Transporter je připraveno celkem šest nových motorů – čtyři vznětové a dva zážehové. Základním zážehovým motorem je dvoulitrový čtyřválec o výkonu 85 kW/115 k, jehož točivý moment vrcholí na hodnotě 170 Nm. Zážehový šestiválec dává ze svého objemu 3,2 l výkon 173 kW/235 k (točivý moment 315 Nm), což z něj dělá nejsilnější motor řady Transporter.
Čtveřice populárních vznětových agregátů uvádí čtyřválec 1,9 TDI se systémem přímého vstřikování nafty „čerpadlo-tryska“, který je naladěný na výkon 63 kW/86 k, nebo 77 kW/105 k. Točivý moment těchto motorů TDI činí při otáčkách 2000 min-1 200, resp. 250 Nm. Zákazníci, kteří požadují ještě mohutnější zátah, mohou zvolit pětiválec TDI se vstřikováním systému „čerpadlo-tryska“ o objemu 2,5 l, jehož výkon činí 96 kW/130 k, nebo 128 kW/174 k a točivý moment 340 Nm, resp. 400 Nm.
Motory přenášejí svůj výkon na přední kola prostřednictvím pěti- nebo šestistupňových převodovek. Výborné jízdní vlastnosti, kterými se nový užitkový model vyrovná moderním osobním vozům, staví na nezávislém zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a vlečených ramenech se separátně uloženými pružinami a tlumiči v tzv. miniblokovém uspořádání na zadní nápravě. Přílišné naklánění vozu v zatáčkách redukují zkrutné stabilizátory na obou nápravách. Novinkou, která pozitivně ovlivňuje především jízdní komfort i bezpečnost, je uložení motoru a příčných ramen předního zavěšení na pomocném rámu. Robustní pomocný rám slouží jako velmi důležitý prvek, chránící při případné havárii prostor pro cestující.
Také pracoviště řidiče svým pojetím a kvalitním zpracováním všech detailů míří vysoko nad obvyklé standardy třídy lehkých užitkových vozů. Řidič má k dispozici spoustu praktických odkládacích schránek a přihrádek, přímo do středu palubní desky je začleněná plocha pro odložení nejrůznějších dokumentů, přičemž rozházení těchto dokumentů např. v průvanu brání praktická svorka. Řidič má k dispozici všestranně seřiditelné sedadlo, řadicí páka ve formě „joysticku“ je začleněna přímo do palubní desky, kde je v pohodlném dosahu. Díky tomuto řešení je navíc možné snadno procházet dozadu do nákladového prostoru vozu. Vedle sedadla řidiče je možné na přání namontovat dvousedadlo pro spolujezdce, v jehož základně se ukrývá prostorná odkládací schránka. Vysokou kvalitu modelu Transporter nové generace podtrhuje i tříletá záruka na lak karoserie a dvanáctiletá záruka proti prorezivění.
Základní ceny nového Volkswagen Transporteru jsou bez DPH podle zvoleného motoru, rozvoru a karoserie od 480 090 do 664 450 Kč, s DPH od 585 710 do 810 629 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.