Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 – 2. část

Podrobná informace o tomto zcela novém modelu VW Sharan, který je již v prodeji na našem trhu.

Motory – TDI/TSI

  • Sharan s nejnižší spotřebou v segmentu – pouhých 5,5 l/100 km
  • TDI: nová generace s přímým vstřikováním common rail a výkonem 103 kW/140 k, resp. 125 kW/170 kTSI: technicky vyspělé přeplňované zážehové motory s přímým vstřikováním a výkonem 110 kW/150 k, resp. 147 kW/200 k

Čtyři zážehové (TSI) a vznětové (TDI) motory s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním určené pro nový Sharan jsou až o 21 procent úspornější než srovnatelné motory předchozí generace. Motory TSI dosahují výkonu 110 kW/150 k, resp. 147 kW/200 k, zatímco jednotky TDI poskytují výkon 103 kW/140 k, resp. 125 kW/170 k. Všechny motory splňují emisní normu Euro 5 a na přání mohou být vybaveny šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která se v kombinaci s motorem TSI 147 kW/200 k dodává sériově.

Motory s výkonem až 125 kW/170 k jsou spojeny s paketem BlueMotion Technology se systémem Start-Stop a rekuperací kinetické energie pro dobíjení akumulátoru. S kombinovanou spotřebou paliva 5,5 litru na 100 km (emise CO2 145 g/km) stanovuje Sharan 2.0 TDI, který dosahuje výkonu 103 kW/140 k a nejvyšší rychlosti 194 km/h, nové měřítko hospodárnosti ve svém segmentu! Na jednu náplň sedmdesátilitrové nádrže ujede tento model teoreticky neuvěřitelných 1273 kilometrů.

BlueMotion Technology

Na českém trhu jsou všechny modely Sharan TSI a TDI s výkonem až 125 kW/170 k dodávány včetně paketu BlueMotion Technology, jehož součástí jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem, systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie pro dobíjení akumulátoru.

Systém Start-Stop:

Řidič Sharanu přijíždí k červenému semaforu, zastaví, zařadí neutrál a uvolní pedál spojky (s převodovkou DSG stačí sešlápnout pedál brzdy). To způsobí, že se motor na přechodnou dobu vypne. Na multifunkčním displeji se objeví text „Start Stop“. Jakmile se na semaforu objeví zelená, řidič sešlápne pedál spojky (nebo s DSG jednoduše uvolní brzdu) a motor se automaticky probudí k životu, text „Start Stop“ zmizí, řidič zařadí převodový stupeň a pokračuje v jízdě. Přestože v porovnání s konvenčním vozem nemusí řidič dělat nic navíc, dokáže systém Start-Stop ušetřit ve městě až 0,2 litru paliva na 100 kilometrů.

Na rozdíl od vozidel bez systému Start-Stop mají modely BlueMotion Technology speciální elektronický modul pro sledování aktuálního stavu nabití akumulátoru, zesílený spouštěč motoru, měnič DC/DC (zaručuje stabilitu napětí v elektrické soustavě vozidla) a mimořádně odolný akumulátor AGM (separátor je tvořen skelnou vatou).

Rekuperace kinetické energie: Rekuperace pomáhá maximálně využívat kinetickou energii. Během setrvačné jízdy a brzdění, tedy kdykoli řidič uvolní pedál plynu nebo sešlápne pedál brzdy, zvýší systém napětí alternátoru (generátoru) a takto vyrobenou elektrickou energií je intenzivně dobíjen akumulátor vozidla.

Díky uvedené regulaci činnosti alternátoru v závislosti na zatížení motoru a optimálnímu dobití akumulátoru může být sníženo napětí alternátoru, kdykoli je to zapotřebí, např. při akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí. Alternátor může být dokonce zcela odpojen. Tím klesá zatížení motoru a v důsledku toho i spotřeba paliva. Neustále plně nabitý akumulátor napájí elektrickou soustavu vozidla během fází s vypnutým motorem (např. na semaforech). Rekuperace kinetické energie vyžaduje speciální software pro řízení energetických toků a upravený program řídicí jednotky motoru.

Motory TDI

Pro nový Sharan jsou k dispozici dva motory TDI, které dosahují výkonu 103 kW/140 k, resp. 125 kW/170 k. Oba motory TDI jsou vybaveny katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který velmi efektivně odstraňuje z výfukových plynů oxidy dusíku (NOx). Díky tomu je Sharan jedním z nejčistějších víceúčelových vozů na světě.

TDI s výkonem 103 kW/140 k

Základním turbodieselem pro vozy Sharan je nový čtyřválec se zdvihovým objemem 1968 cm3, čtyřmi ventily na válec a přímým vstřikováním common rail, který dosahuje nejvyššího výkonu 103 kW/140 k při 4200 min-1. Nápadně tichý motor TDI s kompresním poměrem 16,5:1 poskytuje již při nízkých 1750 min-1 maximální točivý moment 320 N.m. Díky těmto klíčovým výkonovým parametrům zrychlí Sharan s mechanickou převodovkou z 0 na 100 km/h za pouhých 10,9 s. Nejvyšší rychlost je 194 km/h. V silném kontrastu k uváděné dynamice stojí skromná spotřeba paliva pouhých 5,5 l/100 km. Tomu odpovídá velikost emisí CO2 jen 143 g/km.

TDI s výkonem 125 kW/170 k

Také nový Sharan TDI o výkonu 125 kW/170 k používá přímé vstřikování common rail. Obrovské výkonové rezervy tohoto dvoulitrového vznětového čtyřválce se čtyřmi ventily na válec jsou pověstné a uplatnily se například v modelu Golf GTD. Tento motor neskrývá svůj sportovní charakter ani v Sharanu, přičemž stejně jako verze o výkonu 103 kW/140 k dokáže být přesvědčivý také mimořádně kultivovaným během.

Nejvyšší výkon mobilizuje TDI při 4200 min-1 a v rozpětí od 1750 do 2500 min-1 nabízí maximální točivý moment 350 N.m – to je dostatečná hnací síla, aby Sharan zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 9,7 s a dosáhl nejvyšší rychlosti 207 km/h. Přesto se TDI spokojí jen s malým množstvím paliva. V kombinovaném režimu to je 5,7 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 151 g/km1.

Katalyzátor SCR: (předběžné hodnoty)

Katalyzátor SCR přeměňuje za přítomnosti aditiva AdBlue oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech na dusík a vodu. Další emise snižuje rovněž sériově montovaný oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.

Oxidy dusíku jsou přeměňovány za využití synteticky vyráběného vodního roztoku močoviny AdBlue, který se uchovává v sedmnáctilitrové přídavné nádrži umístěné u podběhu levého zadního kola. Kapalina AdBlue je průběžně vstřikována do výfukových plynů prostřednictvím modulu uloženého za filtrem pevných částic a oxidačním katalyzátorem, ale před katalyzátorem SCR. Množství AdBlue je dávkováno v závislosti na množství výfukových plynů. Řídicí jednotka motoru, která získává informace od senzoru NOx za katalyzá-torem, umožňuje precizní regulaci.

Jemně atomizovaná močovina se v horkém proudu výfukových plynů před katalyzátorem SCR rozkládá na amoniak, za jehož přítomnosti reagují v katalyzátoru SCR oxidy dusíku na dusík a vodu. AdBlue je netoxická a biologicky odbouratelná tekutina bez zápachu. Její průměrná spotřeba je přibližně 0,1 litru na 100 kilometrů. Objem nádrže 17 litrů vystačí na ujetí 15 000 kilometrů mezi jednotlivými zastávkami na doplnění AdBlue.

Vstřikování common rail:

Vstřikovací tlaky až 1800 barů a speciální vstřikovací trysky s osmi otvory zajišťují mimořádně jemnou atomizaci nafty. Vstřikovací trysky jsou ovládány piezoelektricky. Tato technika umožňuje zahájit vstřikovací proces během zlomků sekundy za podpory hydraulického prvku. V porovnání s konvenčními elektromagnetickými vstřikovači umožňuje piezoelektrická technologie více flexibility v řízení vstřikovacího procesu s menšími a přesněji odměřenými dávkami paliva a vícenásobným vstřikováním s až 7 individuálními vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Předností je velmi tichý a kultivovaný běh motoru, spontánní reakce a nízké hodnoty spotřeby paliva a emisí.

Motory TSI

Sharan je jedním z prvních víceúčelových vozů na světě, který je nabízen výhradně s přeplňovanými motory s přímým vstřikováním. Díky tomu patří dynamika a mimořádná hospodárnost mezi hlavní atributy nejen u turbodieselů, ale i u přeplňovaných zážehových motorů TSI dodávaných pro vozy Sharan ve výkonových variantách 110 kW/150 k a 147 kW/200 k.

TSI s výkonem 110 kW/150 k

Novým základním motorem v modelové řadě Sharan je motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW/150 k (při 5800 min-1). Koncepce Twincharger – kombinace přeplňování kompresorem a turbodmychadlem – je mimořádně úsporná (kombinovaná spotřeba paliva: 7,2 l/100 km benzinu, produkuje nízké emise (167 g/km CO2) a nabízí vysoký točivý moment (maximálně 240 N.m mezi 1750 a 4000 min-1). Sharan s tímto motorem a mechanickou převodovkou akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,7 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 197 km/h.

Obzvlášť zajímavá je vzájemně se doplňující činnost kompresoru a turbodmychadla. Řemenem mechanicky poháněný kompresor typu Roots zvyšuje točivý momentu motoru TSI v nízkých otáčkách. Speciální vnitřní převodné ústrojí kompresoru umožňuje dosahovat vysokého plnicího tlaku i při nízkých otáčkách.

Ve vyšších otáčkách motoru se připojuje turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny (s obtokovým ventilem). V této fázi pracují kompresor a turbodmychadlo v sériovém zapojení. Kompresor je ovládán elektromagnetickou spojkou, která je integrována do modulu uvnitř vodního čerpadla. Speciální klapka zajišťuje přívod potřebného množství čerstvého vzduchu pro dané provozní podmínky k turbodmychadlu nebo kompresoru. V režimu výhradního přeplňování turbodmychadlem je klapka otevřená a vzduch se dostává do válců známou cestou jako u konvenčních motorů přeplňovaných turbodmychadlem, tedy přes přední mezichladič stlačovaného vzduchu, škrticí klapku a sací potrubí. Od 3500 min-1 předává kompresor veškerou práci turbodmychadlu.

TSI s výkonem 147 kW/200 k

Nejvýkonnějším motorem pro Sharan je jednotka TSI o výkonu 147 kW/200 k (mezi 5100 a 6000 min-1). Stejný přeplňovaný dvoulitrový motor s přímým vstřikováním zajišťuje působivou dynamiku v takových vozech, jako je aktuální Golf GTI, v němž ovšem disponuje výkonem o 8 kW/11 k vyšším. Také velký čtyřválec TSI poskytuje v Sharanu maximální výkon s minimální spotřebou paliva. Na trase dlouhé 100 kilometrů projde čtyřmi spalovacími prostory výkonného motoru s maximálním točivým momentem 280 N.m (od 1700 do 5000 min-1) průměrně jen 8,1 litru benzinu. A přesto může jet nové MPV nejvyšší rychlostí 218 km/h. Sharan 2.0 TSI zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 8,3 s, na čemž se podílí i šestistupňová převodovka DSG dodávaná s tímto motorem sériově.

Šestistupňová převodovka DSG

Jedinečné vlastnosti šestistupňové převodovky DSG pramení z použití dvou spojek v olejové lázni. První spojka ovládá liché převodové stupně (a k tomu zpátečku), druhá spojka slouží sudým převodovým stupňům. Výsledkem komplexního ovládání spojek je řazení bez přerušení toku hnací síly. Systém se vyznačuje optimálním komfortem při bezkonkurenční dynamice řazení.

Podvozek – Základní konstrukce/DCC

  • Jízdní vlastnosti Sharanu jsou srovnatelné s osobním vozem
  • Přední náprava typu McPherson, zadní náprava čtyřprvková
  • Adaptivní regulace podvozku DCC zlepšuje dynamiku a komfort vozidla

Volkswagen vyrábí velmi agilní a bezpečné vozy. Všechny modely od malého Pola až po luxusní limuzíny Phaeton jsou sériově vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ESP. Studie prováděné oddělením pro výzkum dopravních nehod společnosti Volkswagen ukazují, že jen v Německu dokáže ESP zabránit každý rok předčasnému ukončení života 1000 lidí v důsledku dopravních nehod. Také nový Sharan je sériově vybaven systémem ESP. Víceúčelový vůz, který bude opět nabízen s pohonem předních kol nebo na přání s pohonem všech kol, má velmi bezpečný podvozek s optimálním vyladěním, jež splňuje vysoké nároky jak na jízdní dynamiku, tak na jízdní komfort. Nový Sharan je dosud jediným vozem ve své třídě, který používá řízení s elektromechanickým posilovačem, který snižuje spotřebu paliva až o 0,3 l/100 km. Adaptivní regulace podvozku DCC nabízí ještě vyšší úroveň komfortu a agility. Zákazníci si mohou systém DCC alternativně zvolit místo standardního nebo sportovního podvozku, který má o 15 mm sníženou světlou výšku. Volkswagen poprvé nabízí vozy Sharan také se systémem Nivomat, který udržuje stálou světlou výšku na zadní nápravě bez ohledu na zatížení vozidla.

Základní konstrukce

Přední a zadní náprava:

Nový Sharan má přední nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými trojúhelníkovými rameny. Vzadu je čtyřprvkové zavěšení. Podvozek byl speciálně vyladěn pro specifické potřeby Sharanu. Inženýři vyztužili elasticky spojený pomocný rám a zadní závěsná ramena s ohledem na maximální užitečnou hmotnost. Pomocný rám byl navíc rozšířen, čímž se zvětšil rozchod kol a uvolnil prostor pro třetí řadu sedadel nebo širokou a rovnou ložnou plochu.

Podobně jako u karoserie se Volkswagen zaměřil i u podvozku na snižování hmotnosti, které je důležitým předpokladem pro dosažení nejnižší spotřeby paliva a emisí. Příčná ramena, naklápěcí ložiska a přední pomocný rám jsou proto vyrobeny z hliníku, což platí i pro nosníky nábojů zadních kol. Ocelová kola modelů Sharan Trendline jsou vyráběna speciální technologií, která umožňuje používat větší tloušťky stěn pouze v oblastech vystavených velkému zatížení, čímž opět klesla hmotnost.

Brzdová soustava:

Nový Sharan brzdí velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Přední kotouče mají průměr 314 mm, zadní 282 mm. Zcela nově vyvinuté přední brzdy odvádí největší práci a v automobilu značky Volkswagen jsou použity poprvé. Jejich předností je výrazně větší schopnost snášet vysoké teploty a zabrzdit vůz na mnohem kratší brzdné dráze. Podobně jako Passat a Tiguan má i nový Sharan elektronickou parkovací brzdu. Sharan také používá nejnovější generaci stabilizačního systému ESP, jehož součástí je funkce pro stabilizaci přívěsu, která přichází ke slovu pokaždé, když je k tažnému zařízení připojen naložený přívěs. Funkce pro stabilizaci přívěsu může zachránit životy a u moderního tažného vozidla je nepostradatelná.

Samozacelující se pneumatiky:

Dalším skvělým příkladem dokonalosti v nejmenších detailech jsou sériově dodávané samozacelující se pneumatiky od německého výrobce Continental. Systém ContiSeal umožňuje řidiči pokračovat v jízdě i po proražení pneumatiky hřebíkem nebo šroubem, neboť ochranná vrstva na povrchu vnitřní strany pneumatiky okamžitě utěsní otvor způsobený vniknuvším předmětem, takže vzduch nemůže unikat. Těsnění je účinné při téměř libovolném poškození pneumatiky způsobeném předměty o průměru až 5 mm. Tím lze předejít až 85 procentům všech případů poškození pneumatiky s únikem vzduchu.

Kombinace kol a pneumatik:

Základní verze Sharanu (Trendline) je vybavena pneumatikami 205/60 R 16 na ocelových kolech ve formátu 61Jx16. Vrcholná verze modelové řady, Sharan Highline, opouští výrobní závod značky Volkswagen v portugalském městě Palmela na pneumatikách 225/50 R 17 v kombinaci s koly z lehké slitiny („Sydney“ v rozměru 7Jx17).

Adaptivní regulace podvozku DCC

Pokud jde o podvozek, platí zde pravidlo, že skutečně znatelné zlepšení sportovních vlastností je vždy na úkor komfortu, a to samé platí i obráceně. Bylo by tedy ideální mít podvozek, který by se neustále přizpůsoboval vlastnostem vozovky a specifickým přáním řidiče nebo cestujících. Tohoto cíle lze dosáhnout elektronicky řízeným adaptivním tlumením. Takový systém adaptivní regulace podvozku (DCC) je nyní poprvé nabízen i pro Sharan. DCC reguluje nejen charakteristiku tlumičů, ale i účinek elektromechanického řízení.

Adaptivní regulace podvozku nabízí tři programy: „Normal“, „Sport“ a „Comfort“.

„Sport“ a „Comfort“ si řidič volí stisknutím tlačítka před řadicí pákou. Klíčová je ovšem skutečnost, že adaptivní regulace podvozku průběžně zlepšuje jízdní vlastnosti nepřetržitou regulací tlumičů v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci. Systém také reaguje na akceleraci, brzdění a změny směru jízdy. Tím je vyřešen zdánlivý konflikt mezi požadavky na sportovně tuhé a komfortně měkké odpružení. Pro posádku to znamená výrazně zvýšenou úroveň komfortu za všech okolností.

V režimu „Sport“ se Sharan promění v dynamického partnera pro rychlé svezení. Tlumení je mnohem tužší a účinek posilovače řízení se zmenší pro ještě přímější reakce. Opačným směrem se vůz vydá v režimu „Comfort“, který výrazně zlepšuje komfort, a to zejména na rozbitých cestách a při pomalé jízdě.

Adaptivní regulace podvozku je složena ze čtyř elektronicky řízených tlumičů, řídicí jednotky Gateway, která slouží jako rozhraní k datovým sběrnicím CAN v Sharanu, tří senzorů pro měření pohybů karoserie a řídicí jednotky pro regulaci tlumičů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...