Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 – 1. část

Podrobná informace o tomto zcela novém modelu VW Sharan, který je již v prodeji na našem trhu.

Karoserie – Design/funkce/bezpečnost

Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část

Karoserie Sharanu stanovuje nová měřítka kvality a bezpečnosti, víceúčelový Volkswagen je o 22 centimetrů delší, o 30 kilogramů lehčí a jeho aerodynamika s cx = 0,299 je ideálním předpokladem pro hospodárný provoz.

Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část
Nový Volkswagen Sharan modelového roku 2011 - 1. část

Sharan modelového roku 2011 je kompletně novou konstrukcí, což se odráží v jeho vzácně vyvážených proporcích. Při délce 4,85 metru je nová generace o 22 centimetrů delší. Zároveň vzrostla také šířka o 9,2 centimetru na 1,90 metru (měřeno v úrovni klik předních dveří) a výška byla snížena o 1,2 centimetru na 1,72 metru. Výsledkem je dynamická souhra proporcí, která na silnici vytváří nepřehlédnutelnou statnou siluetu. Nový Sharan je poprvé vybaven zadními bočními posuvnými dveřmi. Ty mohou být na přání vybaveny elektrickým ovládáním s ochranou proti přivření, která zajišťuje bezpečnost při nastupování a vystupování. Inovace jsou hlavním tématem v celé konstrukci karoserie. Sharan například stanovuje nová měřítka ve svém segmentu pro statickou a dynamickou torzní tuhost karoserie. Navzdory tomu se podařilo snížit hmotnost. Provedení Sharan 1.4 TSI BlueMotion Technology je například o 30 kilogramů lehčí než srovnatelná verze předchozího modelu.

Odpovědnost za design nového Sharanu nesou Walter de Silva (šéfdesigner koncernu Volkswagen) a Klaus Bischoff (šéfdesigner značky Volkswagen). Design víceúčelového vozu vychází z nové DNA značky Volkswagen. Výsledkem je přitažlivý a funkční design karoserie charakterizovaný čistými horizontálními liniemi. Je svěží a rozhodně nepodléhá pomíjivým módním trendům. Cílem bylo vytvořit ideální tvar s vyváženými proporcemi a minimálním počtem linií.

Příď – Design a funkce

Sharan se zejména svou typickou přídí s velkým důrazem na horizontální prvky a jasně definovanou geometrií přizpůsobil nové DNA. Velmi elegantní vzhled je tvořen leskle černými horizontálními lištami v masce chladiče, integrovanými chromovanými ozdobami a logem Volkswagen provedeným rovněž v chromu. Dvojité světlomety začleněné do kapoty motoru ve tvaru písmene V lze objednat ve standardní verzi se žárovkami H7 nebo na přání v bi-xenonovém provedení.

Světlomety H7:

Světlomety H7 jsou horizontálně rozděleny elegantní příčkou na větší horní část s potkávacími a dálkovými světlomety a užší spodní část s denními světlomety a směrovými ukazateli. Pochromované dělicí příčky citují ve světlometech horizontální linie přídě a dodávají tak Sharanu ještě výraznější celkový vzhled. Velikost reflektoru potkávacích světlometů a optimální výška jejich uložení zaručují velmi dobré a široké osvětlení vozovky.

Bi-xenonové světlomety:

Uvnitř modulu bi-xenonových světlometů se nachází nově navržený světlomet pro denní svícení a poziční světla. Je tvořen 15 individuálními LED diodami uspořádanými do tvaru charakteristického „světelného podpisu“ Volkswagen. Bi-xenonové světlomety jsou také vybaveny funkcí dynamického natáčení a dálničního světla, které se automaticky aktivuje dosažením rychlosti 120 km/h. Co se týče xenonových výbojek, jedná se o typ D3S bez obsahu rtuti, které začal Volkswagen používat pro všechny xenonové světlomety svých nových modelů s velkým předstihem před zahájením platnosti příslušné zákonné normy v roce 2012.

Light Assist:

Na přání dodávaná asistenční funkce Light Assist pro dálkové světlomety je založena na kamerovém systému, který rozpoznává dopravní situace na základě detekovaných zdrojů světla a podle toho sám automaticky přepíná mezi potkávacími a dálkovými světlomety. Systém je k dispozici jak pro světlomety s halogenovými žárovkami H7, tak i pro bi-xenonové provedení.

Na přání bude možné od začátku roku 2011 objednávat systém Dynamic Light Assist

– pro ještě lepší osvětlení vozovky a dopravního značení, který byl vyvinut speciálně pro bi-xenonové světlomety. Díky kameře uložené za čelním oknem umožňuje tento systém trvalé zapnutí dálkových modulů bi-xenonových světlometů (podrobnější informace naleznete v kapitole „Výbava na přání“).

Pod světlomety a nárazníky v barvě vozu je prostor pro vstup vzduchu. Na levé a pravé straně jsou do nárazníku zapuštěny mlhové světlomety doplněné případně i funkcí směrových ukazatelů (je-li Sharan vybaven bi-xenonovými světlomety, jsou směrové ukazatele integrovány do modulu světlometů). U verzí Highline používá Volkswagen také chromované ozdobné prvky v podobě rámu spodního vstupu vzduchu a ozdobné lišty pod mlhovými světlomety.

Záď – Design a funkce

Zadní partie Sharanu jsou stejně jasně strukturované jako přední. Dominantními vizuálními prvky jsou velké zadní světlomety, jejichž tvar je inspirován předními, dále výrazný střešní spoiler a hluboko dolů protažené zadní výklopné víko (výška prahu nad zemí: 67 cm). Stejně jako u předchozí generace jsou zadní světlomety dvoudílné, pokrývají však mnohem větší plochu. Od sloupků D zasahují hluboko do zadního výklopného víka a vytvářejí nezaměnitelný noční design v podobě stylizovaného „M“. Výměna propálené žárovky je velmi snadná. Stačí otevřít malé víčko na vnitřní straně výklopného víka a uvolnit centrální šroub pro uchycení světlometu pomocí palubního nářadí. Na pravé straně vozidla má víčko podobu kontrolního panelu s 12V zásuvkou, kterou lze zatlačit dolů společně se zásuvkou, aby vznikl přístup k centrálnímu šroubu.

Elektricky ovládané výklopné víko:

Zadní výklopné víko lze na přání otvírat a zavírat pomocí elektrického ovládání, které se aktivuje tlačítkem na madlu výklopného víka, na středové konzole nebo na dálkovém ovládání. Zadní výklopné víko lze uvést do samočinného pohybu také stlačením tlačítka na víku. Podobně jako elektricky ovládané posuvné dveře je také elektricky ovládané zadní výklopné víko vybaveno systémem proti přiskřípnutí. Speciální předností elektrického ovládání je mnohem snadnější zavírání vysokého zadního víka pro menší osoby a děti (výška nad zemí: 1,89 metru). Je to také praktický komfortní prvek.

Boční profil – Design a funkce

Jedním z osobitých prvků Sharanu je hladký boční profil. Při návrhu designu nového Sharanu totiž de Silva a Bischoff kladli mimořádně velký důraz na homogenitu povrchových ploch v harmonické souhře s relativně dlouhým rozvorem 2,92 metru a celkovou délkou víceúčelového vozu. Ideální je i integrace posuvných dveří. Designéři také vytvořili jedinečný tvar bočních oken vyznačující se čistým stylistickým řešením. Okna jsou umístěna poměrně nízko, aby vytvářela pocit průhlednosti a vzdušnosti. Spodní hrana bočních oken dynamicky stoupá od přídě k zádi a přispívá tak k originálnímu charakteru střešních sloupků A a D. Designéři označují toto řešení jako zpětný úhel. Je to stylistický prvek, který je citován na přídi a zádi Sharanu a zapadá do kontextu ostatních modelů značky Volkswagen. Stříbrně eloxované podélné střešní nosiče víceúčelového vozu v provedení Sharan Highline jsou elegantně integrovány do bočního profilu. Modely Sharan Trendline mají podélné střešní nosiče v černé barvě.

Posuvné dveře:

Na rozdíl od předchozí generace je zcela nový Sharan vybaven dvěma zadními posuvnými bočními dveřmi. Díky důmyslnému kinematickému řešení se posuvné dveře otvírají a zavírají extrémně plynule a hladce. Na přání mohou mít elektrické ovládání, kdy se dveře elektricky otvírají nebo zavírají po stisknutí jednoho ze dvou tlačítek (jedno pro levé a jedno pro pravé dveře) na středové konzole před řadicí pákou, tlačítka na střešním sloupku B nebo zatažením za kliky dveří. Elektricky ovládané posuvné dveře lze také otvírat nebo zavírat pomocí dálkového ovládání. Důležitý detail: pokud je otevřené víčko palivové nádrže ve spodní části zadního bočního panelu na pravé straně, není možné otevření posuvných dveří na pravé straně zevnitř vozidla jak v elektrické, tak v manuální variantě, aby se předešlo případnému poškození. U obou verzí dveří lze plně stáhnout elektricky ovládaná okna.

Umístění klik dveří na pravé a levé straně střešního sloupku B je extrémně praktické, neboť umožňuje řidiči, případně spolujezdci otvírat přední nebo zadní dveře jediným pohybem ruky bez nutnosti měnit svou polohu. Rodiče s malými dětmi tuto funkci bezesporu ocení. Skutečnost, že se zadní posuvné dveře otvírají dozadu, vytváří také mimořádně velký vstupní otvor pro snadné nastupování k zadním sedadlům.

Posuvné dveře jsou vedeny ve třech kolejnicích, které procházejí v oblasti prahů dveří, v bočních panelech nad podběhy zadních kol a ve střešním rámu. Kolejnice ve střešním rámu je uložena v samostatném boxu, který ji chrání před vlivy okolí. Zcela volně stojící střešní sloupek B, který je viditelný při otevřených předních a zadních dveří, zdůrazňuje výjimečnou kvalitu konstrukce Sharanu.

Důležitou funkcí elektricky ovládaných posuvných dveří je možnost kdykoli zastavit proces otvírání a zavírání. To také znamená, že si lze podle aktuálních potřeb zvolit požadovanou šířku otevření. Samojisticí systém bezpečně udržuje dveře v dané poloze i ve svahu. Výkonný systém elektrického ovládání dveří disponuje navíc asistenční funkcí automatického dovírání, která posuvné dveře bezpečně dovře, dokonce i když jsou těsnění dveří namrzlá. Důležitým bezpečnostním prvkem je efektivní ochrana proti přivření, která sleduje působící síly.

Sharan je jedním z mála vozidel svého druhu, u nichž pracují souběžně dva ochranné systémy. První je umístěn na přední hraně posuvných dveří. V těsnění je zde uložena páska systému ochrany proti přivření, jejíž senzory tlaku reagují na jakýkoli kontakt s těsněním. Druhý ochranný systém spočívá v algoritmu řídicí jednotky, která za účelem detekce překážky neustále porovnává poměr mezi velikostí odebíraného proudu a rychlostí pohybu dveří. Jestliže se dveře potkají během zavírání s překážkou, automaticky se zastaví a opět se otevřou. Je-li překážka detekována při otvírání, dveře se okamžitě zastaví. Navíc se před každým zavíráním dveří ozve výstražný tón.

Aerodynamika

Nový Sharan patří mezi nejúspornější víceúčelové vozy na světě. Na tom se podílí jednak průkopnická technika poháněcího ústrojí a jednak dokonale vyvážená aerodynamika, která je u vozidla této velikosti pozoruhodná. S hodnotou součinitele čelního odporu vzduchu cx = 0,299 je nejnovější generace Sharanu jedním z nejlépe aerodynamicky řešených víceúčelových vozidel. V porovnání s již velmi dobrou předchozí generací se podařilo zmenšit aerodynamický odpor o 5 procent.

Aerodynamické vlastnosti nového Sharanu byly zkoumány a vylepšovány již v rané fázi vývoje za pomoci náročných počítačových analýz. Takto získané poznatky byly ihned použity při tvorbě prvních modelů, z nichž jeden byl speciálně vyroben v měřítku 1:1 pro měření v aerodynamickém tunelu. V další fázi se specialisté na aerodynamiku a designéři zaměřili na precizní optimalizaci jednotlivých detailů. Například tvar střešních A sloupků s optimalizovaným profilem kanálku pro odvod dešťové vody odklání proudění vzduchu z čelního okna k bočním oknům s minimálními ztrátami – tento detail přispívá jak k malému odporu vzduchu, tak k nízké aerodynamické hlučnosti a dobré viditelnosti ve vnějších zpětných zrcátkách za jízdy v dešti.

Zároveň byla jemně vyladěna aerodynamika vnějších zpětných zrcátek a jejich úchytů ke karoserii. Nový Sharan má vnější zpětná zrcátka, která kladou minimální odpor vzduchu, nevytváří prakticky žádný aerodynamický hluk a mají jen velmi malý sklon k zašpinění. Za deště navíc potlačují proudění vody přes boční okna, čímž zlepšují viditelnost a zvyšují bezpečnost.

Aerodynamická hlediska se projevila dokonce i v designu bočních spoilerů, které optimalizují proudění vzduchu přes zadní kola, aby se zmenšil jejich odpor vzduchu. Také přední spoiler a panely ve spodní části vozidla mají za úkol usměrňovat proudění vzduchu pod Sharanem s nízkými ztrátami, nižším aerodynamickým odporem a zlepšeným chlazením komponentů poháněcí a brzdové soustavy. Zadní střešní spoiler zmenšuje vzdušné turbulence za vozem. Díky pečlivě řešené aerodynamice je hladina aerodynamického hluku v interiéru nového Sharanu výrazně nižší než u předchozí generace.

Tuhost karoserie

Volkswagen se také v případě nového Sharanu úspěšně zaměřil na snižování hmotnosti. Za normálních okolností by se výrazné zlepšení ochrany cestujících v případě nehody a zvýšené požadavky na tuhost karoserie za současného prodloužení délky vozidla a integrace dvou posuvných dveří hmotnost struktury karoserie musela zvýšit na 438 kilogramů. Ve skutečnosti však hmotnost karoserie klesla o více než 10 procent na 389 kilogramů díky využití inovativních materiálů a výrobních metod.

Největší podíl na snížení hmotnosti mají za tepla tvářené oceli, které nalézají velkorysé uplatnění ve struktuře podlahy, střešních sloupků B a zejména v rámu střechy. Jen integrací komponentů rámu střechy vyrobených technologií „tailored blanks“ (laserem svařované tvarové přístřihy) klesla hmotnost o 1,4 kilogramu.

Vynikající vlastnosti za tepla tvářených komponentů vznikají během výrobního procesu, v němž je plech rozžhaven do ruda, jedním tahem vytvarován a pak v definovaném procesu ochlazen ve speciálním nástroji. Tyto komponenty nalézají uplatnění v oblastech vystavených působení extrémních sil při nárazu, aby byla i při těžkých nehodách nedotčena bezpečnostní schránka pro cestující. Za tepla tvářená ocel tvoří přesně 13 procent hmotnosti surové karoserie, čemuž odpovídá snížení hmotnosti o cca 26 kilogramů. Dalším důležitým opatřením na snížení hmotnosti je zmenšení tloušťky materiálu méně zatěžovaných dílů, jako jsou například vnější plechy karoserie, aniž by bylo nutné činit ústupky z hlediska jejich funkčnosti nebo vysoce kvalitního vzhledu. Tím se podařilo ušetřit dalších 11 kilogramů.

Mimořádně tuhá karoserie Sharanu splňuje nejvyšší standardy v oblasti akustického a vibračního chování díky inovativnímu rozmístění uzlů a bodů pohlcujících působící síly. Tříplášťová struktura karoserie optimálně využívá dostupný prostor. Celá schránka pro cestující je ohraničena optimalizovanými profily. V porovnání s předchozí generací se podařilo zlepšit využití hmotnosti (faktor lehké konstrukce) o 40 procent a zároveň výrazně zlepšit úroveň pasivní bezpečnosti při zvětšených vnějších rozměrech.

Vzhledem k uvedenému poklesu hmotnosti je o to pozoruhodnější hodnota statické torzní tuhosti Sharanu ve výši 22 400 Nm/°, která je nejlepší ve své třídě. To samé platí i pro vynikající dynamickou tuhost struktury karoserie. Statická tuhost nového Sharanu vzrostla o 63 procent v porovnání s předchozím modelem. Na základě tohoto pokroku bylo možné zlepšit akustické a vibrační vlastnosti, a tím i jízdní komfort.

Pasivní bezpečnost

Přesně 55 procent ocelové struktury Sharanu je tvořeno vysokopevnostními druhy oceli. Jak již bylo zmíněno, 13 procent z tohoto podílu tvoří za tepla tvářené komponenty. Kombinace vysokopevnostních materiálů v konstrukci bezpečnostní schránky pro cestující má výrazný vliv na pasivní bezpečnost nového víceúčelového vozu, a to ve všech myslitelných druzích nárazu od čelního, přes boční a zadní náraz až po převrácení. Podívejme se nejprve na čelní náraz:

Čelní náraz:

Struktury v přední deformační zóně pohltí značnou část nárazové energie. Nosník nárazníku vyrobený z vysokopevnostní oceli tvářené za tepla rozvádí v případě čelního nárazu s přesazením nárazovou energii do dvou bočních podélníků, v nichž je pohlcena. Profily bočních nosníků byly zvoleny tak, aby bylo ve spolupráci se zádržnými systémy dosaženo minimálního zatížení cestujících v celém průběhu křivky zpomalení. Nohy cestujících chrání příčný za tepla tvářený nosník v prostoru pro nohy. Příčný nosník rozvádí síly působící v důsledku pohybu motoru a převodovky do jiných částí struktury karoserie prostřednictvím tunelu, který je rovněž vyroben z materiálu tvářeného za tepla, a bočních prahů.

Další dráhy pro rozvádění nárazové energie mimo bezpečnostní schránku pro cestující jsou kromě podlahy vozidla umístěny také v bočních stěnách a rámech oken. Za tepla tvářený střešní sloupek A zasahuje hluboko do rámu střechy a rovněž zlepšuje stabilitu bezpečnostní schránky při vážných nehodách. Kombinace optimalizovaného průběhu zpomalení a minimální změny prostoru pro cestující umožňuje díky promyšlené konstrukci struktury karoserie vytvořit základ pro minimální možné zatížení cestujících v případě čelního nárazu.

Boční náraz:

Velmi dobré deformační vlastnosti Sharanu dále snižují biomechanické zatížení cestujících dokonce i při bočním nárazu. V tomto mimořádně nebezpečném typu nehod jsou nárazové síly zachycovány a rozváděny především prostřednictvím střešního sloupku B a bočního prahu, a proto jsou tyto komponenty vyrobeny z oceli tvářené za tepla. Příčný nosník pro druhou řadu sedadel leží mezi bočním prahem a tunelem a nese sloupek B. Díky jeho příčné tuhosti je nárazová energie rozváděna do středového tunelu. Do dveří jsou integrovány speciální výztuhy, jejichž diagonální poloha zajišťuje ochranu v případě srážky s vozidly různé výšky. Výztuhy dveří rozvádí část nárazové energie do okolní struktury karoserie.

Náraz zezadu:

Zadní struktura karoserie integruje podélné boční nosníky takovým způsobem, aby byli cestující ve druhé a třetí řadě optimálně chráněni při nárazu zezadu. Normálně při tomto druhu nárazu dochází k deformacím v oblasti zavazadlového prostoru, a tím mimo bezpečnostní schránku pro cestující.

Ochrana chodců:

Konstruktéři maximálně zvětšili deformační zónu pod kapotou motoru, aby se v případě střetu s chodcem zabránilo kontaktu s tvrdými částmi motoru. Současně jsou blatníky uchyceny na deformačních prvcích, které ztlumí intenzitu nárazu. Deformační zóna byla vytvořena dokonce i v oblasti příčného nosníku čelního okna. Příčný nosník nárazníku je také vybaven deformačním prvkem, který zajišťuje vysokou úroveň ochrany nohou.

Zádržné systémy:

Pasivní bezpečnost vozidel Sharan přivádějí k dokonalosti inovativní zádržné systémy. Jejich součástí je 7 airbagů (airbagy řidiče a spolujezdce, 2 boční airbagy v první řadě sedadel, 2 okenní airbagy mezi střešními sloupky A a D, 1 kolenní airbag na straně řidiče) a úchyty Isofix a Top Tether pro dětské sedačky ve druhé a třetí řadě sedadel. Druhá řada sedadel může být na přání vybavena integrovanými dětskými sedačkami.

Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými samonavíjecími bezpečnostními pásy. Předpínače pásů a omezovače síly vpředu snižují zatížení hrudníku. Poprvé je v segmentu Sharanu k dispozici zadní ochranný paket, který je tvořen předpínači bezpečnostních pásů a bočními airbagy pro druhou řadu sedadel (standardně u šestimístných modelů). Všechny modely Sharan jsou sériově vybaveny systémem, který řidiče upozorňuje na nepřipnuté bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Na straně spolujezdce je doplněn sledováním stavu obsazení sedadla. Sedí-li na sedadle spolujezdce osoba při rychlosti jízdy nad 25 km/h a nemá připnutý bezpečnostní pás, ozve se akustické a vizuální upozornění. Na přání může být systém sledování nepřipnutých bezpečnostních pásů rozšířen na všechna sedadla (sériově u šestimístných a sedmimístných verzí), takže řidič má pak na multifunkčním displeji přehled o tom, zda jsou připoutáni i cestující na zadních sedadlech.

V případě nárazu hraje důležitou podpůrnou funkci systém aktivace airbagů, který je tvořen řídicí jednotkou airbagů se třemi vnitřními senzory v přední části středového tunelu, předním senzorem v oblasti zámku kapoty motoru a čtyřmi satelitními senzory pro detekci bočního nárazu. Úkolem systému není jen aktivovat airbagy, ale i komunikovat s ostatními kontrolními moduly. Dále aktivuje výstražné blikače, odemyká dveře, zapíná vnitřní osvětlení a deaktivuje palivové čerpadlo. Přídavný přední senzor umožňuje ještě časnější de-tekci nárazu, čímž přispívá k ještě účinnější funkci zádržných systémů. Aby byl spolehlivě detekován náraz z boku, je jeden akcelerometr umístěn v přechodovém uzlu od střešního sloupku B do bočního prahu na každé straně vozidla a další ve spodní části střešního sloupku C. Uvedené rozmístění umožňuje detekovat kolize týkající se také zadní části vozidla.

Interiér – Koncept/funkce

  • 7 sedadel, 9 airbagů a 33 úložných prostorů
  • Koncept sedadel EasyFold zajišťuje maximální variabilitu a komfort
  • Zavazadlový prostor o objemu 2430 litrů ocení rodiny i podnikatelé

Volkswagen vyvinul pro nový Sharan zcela unikátní konfiguraci interiéru. Zákazníci mají nyní na výběr tři základní verze s 5, 6 nebo 7 sedadly. Díky novému konceptu sedadel EasyFold není již nutné vyjímat sedadla ve druhé a třetí řadě z vozidla, aby bylo možné využít maximálního ložného prostoru v interiéru. Místo toho lze zadní sedadla jednoduše a snadno složit do podlahy vozidla. Podobně jako přední sedadla mají sedadla ve druhé řadě nastavitelnou polohu v podélném směru a nastavitelný sklon opěradla v rozsahu až 20 stupňů. Nový Sharan se navíc může pochlubit stejnou kvalitou, dokonalou ergonomií a intuitivním ovládáním jako ostatní modely Volkswagen.

Přístrojová deska

Základní uspořádání přístrojové desky Sharanu je zcela novou interpretací přístrojové desky z předchozí generace. Přestože jsou klíčové přístroje a ovládací prvky pro světlomety a klimatizaci na téměř shodném místě, jsou nyní mnohem snadněji viditelné a dosažitelné. Celá přístrojová deska má striktně horizontální členění s precizně vyrobenými ozdobnými lištami, které oddělují horní a spodní část a procházejí ze strany řidiče na stranu spolujezdce. Všechny použité materiály dosahují v tomto tržním segmentu bezkonkurenční úrovně kvality, což je dále podtrženo velkorysým využitím kovových ozdobných prvků na výstupech ventilační soustavy a ovládacích prvcích a měkkým povrchem přístrojové desky vyrobené technologií povrchového pěnění plastů (slush).

Středová konzola:

Středová konzola byla úmyslně posunuta směrem k řadicí páce, aby byla v optimálním dosahu pro řidiče a spolujezdce. Nese ovládací panely audiosystémů, videosystémů a navigačních systémů a pod nimi klimatizace (Climatic nebo Climatronic). Celý ovládací panel pro tyto systémy byl přemístěn znatelně výš, aby bylo možné jednotlivé prvky rychleji nalézt a intuitivněji ovládat. Navigační systémy (RNS 315 a RNS 510) a prémiový audiosystém (RCD 510) mají navíc dotykový displej.

Pod displejem je umístěno v ideální a snadno dosažitelné poloze tlačítko výstražných blikačů. Verze Highline má nad ním uzamykatelnou úložnou schránku. V nejnižší úrovni středové konzoly je další řada spínačů pro funkce, jako je otvírání a zavírání elektricky ovládaných posuvných bočních dveří, adaptivní regulace podvozku DCC nebo nový automatický parkovací asistent Park Assist. Modely Sharan vybavené bezklíčovým systémem Keyless Access, který je pro tento model poprvé v nabídce, mají tlačítko spouštění motoru umístěné přímo před řadicí pákou na středové konzole. V obvyklé poloze mezi předními sedadly je umístěna parkovací brzda, která však již nemá podobu páky, ale intuitivně ovládatelného tlačítka, neboť všechny modely mají nyní elektronicky ovládanou parkovací brzdu. Hned za tímto tlačítkem je tlačítko pro aktivaci praktické funkce Auto Hold, která je pro Sharan novinkou a zabraňuje nechtěnému samovolnému pohybu vozidla, například při čekání na semaforech.

Přístroje:

Rychloměr a otáčkoměr, dva centrální kruhové přístroje, jsou sportovní a elegantní. Snadno čitelné stupnice jsou od okolí odděleny stříbrnými rámečky. Do otáčkoměru je vložen ukazatel teploty chladicí kapaliny a do rychloměru ukazatel množství paliva v nádrži. Multifunkční displej je uložen mezi kruhovými přístroji, jak je u vozů značky Volkswagen obvyklé. Volant a páčky na sloupku řízení budou důvěrně známé všem řidičům současných modelů Volkswagen Golf, Tiguan, Scirocco a Passat CC.

Stejně sportovní jako přístrojová deska jsou výplně dveří. Ozdobné lišty ve dveřích tvoří jednu linii s chromovanými klikami dveří. Tlačítka pro elektrické ovládání oken leží v ergonomickém okruhu řidiče a spolujezdce vpředu. Do předních dveří lze uložit lahve s pitím o objemu až 1,5 litru, do zadních dveří o objemu až 1 litr.

Koncept sedadel

První řada sedadel (řidič a spolujezdec vpředu):

Mezi velké přednosti prvních dvou generací Sharanu patřila vzpřímená pohodlná poloha sezení řidiče a spolujezdce. Také v této oblasti vývojoví inženýři dále zvýšili komfort nového modelu. Poloha sedadel je sportovnější s poněkud nižší výškou sedadel (321 mm), aby byla za všech okolností zajištěna optimální poloha sezení ve spojení s extrémně čistým uspořádáním přístrojové desky, o trochu více skloněným volantem (28 stupňů) a optimalizovaným umístěním středové loketní opěrky a řadicí páky. Poprvé se pro modely Sharan dodávají na přání elektricky nastavitelná přední sedadla (ve 12 směrech) včetně paměťové funkce na straně řidiče. Navzdory nižší celkové výšce nového Sharanu se zvětšila výška stropu nad sedákem vpředu na 1077 mm, což je o 16 mm více než dosud.

Druhá řada sedadel:

Ergonomický design druhé řady sedadel byl rovněž kompletně přepracován. Individuální sedadla lze v podélném směru posouvat v rozsahu 160 mm a cestující na nich mají nyní k dispozici více prostoru pro nohy díky různým změnám, mezi něž patří například zvýšení polohy sedáku na 373 mm. Výška stropu nad sedákem se přesto zvětšila o 14 mm na 973 mm. Důležitým argumentem pro rodiny je skutečnost, že lze obě vnější sedadla objednat opět s integrovanými dětskými sedačkami, které nabízejí mladším cestovatelům optimální úroveň bezpečnosti a komfortu. Sedačky jsou vhodné pro děti od tří let věku. Sedák je pro děti výškově nastavitelný pomocí jednoduchého mechanismu, zatímco speciální boční opěrky drží dětské tělo pevně v sedadle. Pokud si zákazník objedná Sharan s dětskou sedačkou, je příslušné sedadlo automaticky vybaveno předpínačem bezpečnostního pásu. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou vybavena úchyty Isofix pro upevnění dětských sedaček. Posuvné dveře lze objednat také se slunečními clonami, které ochrání malé děti ve druhé řadě před ostrými slunečními paprsky.

Sedadla ve druhé řadě lze také velmi snadno složit, čímž vznikne rovná ložná plocha. Stačí zatáhnout za páčku na opěradle, které se sklopí na sedák. V následujícím kroku se celé sedadlo složí do podlahy díky důmyslné kinematice skládacího mechanismu. Zadní opěrky hlavy jsou nově navrženy, aby vyhověly ještě přísnějším nárokům na bezpečnost a praktické využití. Lze je vysunout dostatečně vysoko, aby poskytly optimální ochranu také vysokým lidem, nebo zasunout na úroveň vrcholu opěradla u neobsazených sedadel. To také znamená, že je není nutné před skládáním sedadel demontovat.

Třetí řada sedadel:

Nastupování k zadním sedadlům ve třetí řadě je mnohem snazší. Jednak posuvné dveře otvírají extrémně široký vstupní otvor a jednak lze u vnějších sedadel druhé řady sklopit částečně opěradlo a celé sedadlo posunout dopředu. Mechanismus EasyFold zde byl doplněn stejně intuitivní funkcí EasyEntry, která vytváří velký prostor pro komfortní přístup ke dvěma zadním sedadlům, a to i pro dospělé osoby. Zatímco u víceúčelových vozů této velikosti jsou obě sedadla zcela vzadu vyhrazena obvykle dětem, mohou na nich v novém Sharanu pohodlně cestovat na střední vzdálenosti i dospělé osoby díky rozvoru prodlouženém o 75 mm na 2,92 m. Maximální výška stropu nad sedákem ve třetí řadě je 945 mm.

Zavazadlový prostor

Bez ohledu na to, které ze zadních sedadel je sklopeno, vznikne vždy rovná ložná plocha pro ukládání zavazadel. I když se sklopí jen sedadla třetí řady prostřednictvím jednoduchého mechanismu, který lze ovládat jednou rukou, uvolní se prostor s délkou ložné plochy 1,3 metru. Při naložení zavazadlového prostoru až do výše horní hrany opěradel druhé řady lze využít v sedmimístném Sharanu objem 711 litrů, u pětimístného Sharanu se objem zvětší na 885 litrů. Protože je instalace dělicí stěny ze síťoviny za sedadla otázkou několika jednoduchých úkonů, může být Sharan alternativně naložen až po strop bez kompromisů z hlediska bezpečnosti. Objem zavazadlového prostoru v sedmimístném Sharanu se pak zvýší na 1167 litrů a v pětimístném Sharanu na 1339 litrů. Tím ale přepravní schopnosti zdaleka nekončí. I sedadla ve druhé řadě lze individuálně velmi snadno složit. Vzniklá ložná plocha je opět zcela rovná a až k opěradlům předních sedadel má délku 2,1 metru. V této konfiguraci je objem zavazadlového prostoru při využití celé výšky interiéru až 2297 litrů u sedmimístné verze a působivých 2430 litrů u pětimístné verze.

Dalším novým plodem náročného vývoje je fixační sada pro bezpečné upevnění zavazadel za druhou a třetí řadou sedadel. Systém je tvořen dvěma pohyblivými teleskopickými tyčemi, které jsou uchyceny v kolejnicích v bočních stěnách. Teleskopické tyče lze otáčením velmi snadno odjišťovat a zajišťovat, přičemž je možné natáhnout mezi nimi síť. Systém navíc poskytuje další kotevní body pro zajištění věcí, jako jsou tašky, k bočním stěnám.

Systém úložných prostorů

Ať v roli rodinného automobilu nebo vozu pro podnikatele, nový Sharan je vždy nekompromisním praktickým víceúčelovým vozem pro každodenní život. Svědčí o tom také velká rozmanitost odkládacích přihrádek, které jsou umístěny ve dveřích, pod stropem, pod předními sedadly, před druhou řadou sedadel a v zavazadlovém prostoru. Modely Sharan s novou fixační sadou mají až 33 různých úložných prostorů. Samozřejmostí je velká odkládací přihrádka v přístrojové desce, která je ve verzi Highline uzamykatelná a má objem 3,2 litru. Sériová středová loketní opěrka s nastavitelnou délkou ukrývá mezi předními sedadly další úložný prostor. Jak již bylo zmíněno, lze do předních dveří uložit lahve o objemu až 1,5 litru a do posuvných dveří lahve o objemu až 1 litr. K tomu se řadí dva držáky nápojů vpředu a ve druhé řadě sedadel.

Klimatizační systémy

Klimatizace Climatronic:

Nejvyšší komfort nabízí na přání dodávaná třízónová automatická klimatizace Climatronic. Tento systém byl pro nový Sharan kompletně přepracován. Tři zóny (řidič, spolujezdec a zadní sedadla) umožňují individuální nastavení teploty a rychlosti proudění vzduchu. Ve druhé řadě sedadel je samostatná ovládací jednotka (v zadní části středové konzoly). Climatronic měří také vlhkost vzduchu, aby nedocházelo k její kondenzaci na čelním okně. Climatronic je součástí sériové výbavy šestimístných a sedmimístných verzí Sharanu. Vzduch je k jednotlivým sedadlům rozváděn výdechy na přístrojové desce a na stropě nad druhou a třetí řadou sedadel. Odmlžování nebo odmrazování čelního okna po spuštění motoru v zimě výrazně urychlí na přání dodávané vyhřívání předního okna. Celkový výkon systému byl v porovnání s předchůdcem ve spojení s výkonnějším kondenzátorem výrazně zvýšen.

Řízení kompresoru na základě zatížení podle požadovaného výkonu má také pozitivní efekt na účinnost systému. Díky důslednému využití nejmodernějších metod simulace proudění během vývoje vznikly ventilační a klimatizační jednotky se sníženou spotřebou elektrické energie, které zároveň dokážou zajistit posádce vyšší úroveň komfortu. Na tomto úspěchu se zčásti podílí rovnoměrná distribuce vzduchu při malé rychlosti ventilátoru. Dále byly optimalizovány individuální dráhy rozvodů vzduchu, aby klesl odpor proudění. Zároveň byly minimalizovány tepelné ztráty stěnami vzduchového potrubí. Díky tomu přispívají nové klimatizační jednotky ke snížení spotřeby paliva a množství vypouštěných emisí.

Aktuální nastavení teploty, režim rozdělování vzduchu a rychlost otáčení ventilátoru pro každou klimatizovanou zónu je viditelné na ovládacím panelu klimatizace Climatronic a na displeji rádia, resp. rádia s navigačním systémem RCD 510, RNS 315 a RNS 510. Jakmile dojde k manuální změně některého z nastavení, automaticky se objeví vyskakovací okénko na displeji uvedených systémů a zobrazí informaci o novém nastavení bez ohledu na právě zvolený režim displeje (rádio nebo náhled mapy navigačního systému).

Senzor vlhkosti pomáhá předcházet zamlženým oknům:

Výraznou předností klimatizačních systémů je nejen ochlazování interiéru, ale i vysoušení vzduchu uvnitř kabiny. Dosud běžel kompresor klimatizace nepřetržitě, aby nedocházelo ke kondenzaci vlhkosti na oknech bez ohledu na venkovní teploty. V novém Sharanu je to jinak. Vzhledem k tomu, že dojde k včasné detekci tendence ke kondenzaci vlhkosti na základě porovnávání teploty vzduchu a skla čelního okna, dochází k zapínání kompresoru pouze v případě potřeby, čímž systém přispívá ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Příslušný senzor, víceúčelové zařízení, které detekuje déšť, světlo a vlhkost, je umístěn u paty vnitřního zpětného zrcátka.

Topení:

Teplý vzduch je k cestujícím přiváděn nejen běžnými výdechy na přístrojové desce, ale i doplňkovými výdechy v prostoru pro nohy. U verzí s klimatizací Climatronic je přívod teplého vzduchu do prostoru pro nohy ve třetí řadě řešen přímější cestou prostřednictvím zadní ovládací jednotky klimatizace a samostatným vzduchovým kanálem. Výdechy vzduchu přivádějí teplý vzduch také pro druhou řadu sedadel. U modelů s motorem TDI pomáhá motoru nezávislé topení, aby byl zajištěn optimální výkon topení i v zimních podmínkách.

Sériová výbava – Trendline/Highline

  • Základní verze má 7 airbagů, ESP, klimatizaci a audiosystém
  • Sharan zdokonaluje mobilitu pro rodiny, volný čas a podnikání
  • Všechny šestimístné a sedmimístné verze mají třízónovou automatickou klimatizaci

Na českém trhu je nový Sharan nabízen ve dvou výbavových liniích Trendline a Highline s devíti různými barvami karoserie. V normální konfiguraci má Sharan 5 sedadel (2+3), na přání jsou ovšem k dispozici také šestimístné a sedmimístné varianty. V šestimístném provedení je druhá a třetí řada tvořena dvěma sedadly s čalouněnou loketní opěrkou (2+2+2). Ve druhé řadě není žádné prostřední sedadlo, ale přítomná dvě sedadla lze posunout blíž k podélné ose vozu, čímž nabídnou ještě větší komfort. Šestimístná verze je ideální pro podnikatele a firemní zákazníky. Pokud se zákazník rozhodne pro sedmimístné provedení, bude mít Sharan stejně jako pětimístná verze ve druhé řadě tři individuální sedadla (2+3+2). Bez ohledu na objednanou výbavovou linii mají šestimístné a sedmimístné verze Sharanu sériově třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, funkci EasyEntry pro snadný přístup ke třetí řadě sedadel a akustické a vizuální upozornění na nepřipnuté bezpečnostní pásy vzadu.

Sharan Trendline

Bezpečnost:

Výraz „základní model“ je bezesporu správným označením pozice modelu Sharan Trendline v rámci modelové hierarchie, ale rozsah výbavy zcela jistě přesně neodráží. Z hlediska pasivní bezpečnosti je novinka sériově vybavena například sedmi airbagy včetně kolenního na straně řidiče a úchyty Isofix pro dětské sedačky včetně horního kotevního bodu Top Tether na sedadlech ve druhé a třetí řadě. Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří automatická aktivace výstražných blikačů při náhlém prudkém brzdění a elektrické dětské pojistky proti otevření zadních dveří. Dalším sériově dodávaným systémem je elektronická parkovací brzda s asistentem rozjezdu do kopce. Samozřejmě nesmí chybět elektronický stabilizační systém ESP (včetně ABS, elektronické uzávěrky diferenciálu EDL, brzdového asistentu, stabilizace přívěsu, podpůrného protiřízení a ukazatele tlaku vzduchu v pneumatikách) v kombinaci s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na všech kolech.

Exteriér:

Vnější sériová výbava verze Trendline zahrnuje dvě chromované lišty v masce chladiče, elektricky vyhřívaná a nastavitelná vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými ukazateli LED, denní světlomety, šestnáctipalcová kola s pneumatikami 205/60 R 16, tónovaná skla oken a veškeré doplňky karoserie v barvě vozu.

Interiér:

Uvnitř je Sharan Trendline vybaven sedadly s atraktivními látkovými potahy (v „titanově černé“ se vzorky „perleťová šedá“ a „move“ na sedácích a opěradlech), výškově nastavitelným sedadlem řidiče, ozdobnými prvky z matného chromu, až 33 odkládacími přihrádkami, výškově a podélně nastavitelnou loketní opěrkou (s dalším úložným prostorem), samostatnými uzamykatelnými odkládacími přihrádkami pod podlahou zavazadlového prostoru (pětimístná verze), háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, krytem zavazadlového prostoru a automatickým zamykáním dveří, jakmile se vozidlo rozjede (deaktivovatelné). Sériová výbava zahrnuje také mnoho komfortních prvků, například centrální zamykání s dálkovým ovládáním, řízení s elektromechanickým posilovačem s regulací účinku v závislosti na rychlosti jízdy, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, elektrické ovládání oken všech bočních dveří (včetně posuvných), klimatizaci Climatic s chlazenou odkládací přihrádkou před sedadlem spolujezdce a audiosystém RCD 310 s osmi reproduktory. Je to tedy dlouhý, ale zdaleka ne vyčerpávající seznam.

Samozacelující se pneumatiky:

Dobrým příkladem dokonalosti v nejmenších detailech jsou sériově dodávané samozacelující se pneumatiky Continental. Německý výrobce pneumatik vyvinul technologii ContiSeal, která řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po proražení pneumatiky hřebíkem nebo šroubem, neboť ochranná vrstva na povrchu vnitřní strany pneumatiky okamžitě utěsní otvor způsobený vniknuvším předmětem, takže vzduch nemůže unikat. Těsnění je účinné při téměř libovolném poškození pneumatiky způsobeném předměty o průměru až 5 mm. Tím lze předejít až 85 procentům všech případů poškození pneumatiky s únikem vzduchu.

Sharan Highline (výbava navíc v porovnání s Trendline):

Exteriér:

Sharan Highline je vrcholným provedením modelové řady. Zvnějšku se model odlišuje nárazníky s chromovaným orámováním přívodu vzduchu pro chladič, sedmnáctipalcovými koly „Sydney“ z lehkých slitin s pneumatikami 225/50 R 17, vyhřívanými tryskami ostřikovačů čelního okna a stříbrně eloxovanými podélnými střešními nosiči. Optimální viditelnost zajišťují přední mlhové světlomety se statickou funkcí odbočovacích světel. Tyto světlomety jsou umístěny na krajích předního nárazníku a na spodní straně jsou ohraničeny chromovanou lištou.

Interiér:

Výbavová linie Highline zahrnuje uvnitř mimo jiné anatomická sportovně-komfortní sedadla čalouněná Alcantarou (barvy: „černá Titan“, „šedá Palladium“ nebo „béžová Corn Silk“), ozdobné prvky „stříbrná Titan“, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci Climatronic, osvětlení podlahy pro sedadla v první a druhé řadě sedadel, multifunkční počítač „Plus“, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor, funkce „coming home“ a „leaving home“, tříramenný multifunkční volant a hlavici řadicí páky v kůži.

Výbava na přání – Rozsah výbavy na přání/asistenční systémy

  • Nový parkovací asistent Park Assist řídí ještě inteligentněji než dosud; Light Assist ovládá dálkové světlomety
  • Sklopné tažné zařízení činí z Sharanu ideální vozidlo pro jízdu s přívěsem
  • Adaptivní regulace podvozku DCC zdokonaluje komfort a jízdní dynamiku

V závislosti na zamýšleném používání, individuálních požadavcích a vkusu si mohou zájemci o Sharan zvolit nejvhodnější variantu ze tří nabízených konfigurací sedadel a dvou výbavových linií Trendline a Highline. Výbava na přání zahrnuje nový systém Light Assist (automatické ovládání dálkových světlometů), elektrické ovládání bočních posuvných dveří a zadního výklopného víka, adaptivní regulaci podvozku DCC, automatické udržování stálé světlé výšky Nivomat, sportovní podvozek, novou generaci parkovacího asistentu Park Assist, zadní kameru Rear Assist, rádia s navigačním systémem RNS 315 a RNS 510, audiosystém RCD 510, zvukovou aparaturu Dynaudio s výkonem 300 W, panoramatické střešní okno, fixační sadu s kolejničkami, popruhem a přepážkou se síťoviny a bezklíčový systém Keyless Access včetně spouštění motoru tlačítkem. Motoristé, kteří jezdí na dovolenou s obytným nebo jiným přívěsem, jakož i majitelé koní a lodí ocení sklopné tažné zařízení.

Další možnosti pro individualizaci vozidla nabízejí šestnáctipalcová a sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Pro modely Sharan Trendline jsou k dispozici šestnáctipalcová kola „Brisbane“ nebo sedmnáctipalcová kola „Jarama“, která lze zvolit i pro Highline.

Volkswagen Sharan se dodává v 9 barvách. Základní barvy jsou „šedá Urano“ a „bílá Candy“. Zákazníci si mohou také vybrat z metalických laků „hnědá Toffee“, „stříbrná Leaf“, „stříbrná Reflex“, „šedá Pantheon“, „šedá Indium“ a „modrá Night“ dodávaných na přání. Volkswagen nabízí pro vozy Sharan také elegantní perleťový lak „černá Deep“.

Hlavní prvky výbavy na přání a asistenční systémy

Regulace dálkových světlometů Light Assist

Regulace dálkových světlometů Light Assist je zcela nově vyvinutým asistenčním systémem, který využívá kameru ke sledování dopravní situace před vozem na základě detekce zdrojů světla a následně automaticky přepíná mezi potkávacími a dálkovými světlomety. Tento systém pracuje při rychlosti jízdy 60 km/h a vyšší. Light Assist citelně zvyšuje komfort řidiče a bezpečnost jízdy. Systém je k dispozici pro světlomety s halogenovými žárovkami H7 i pro bi-xenonové světlomety.

Regulace dálkových světlometů Dynamic Light Assist

Ještě lepší osvětlení vozovky a dopravního značení umožňuje systém Dynamic Light Assist navržený pro bixenonové světlomety s integrovanými odbočovacími a tlumenými světlomety. Díky kameře integrované za čelním oknem zůstávají moduly dálkových světlometů trvale aktivní a kužel světla je odcloňován pouze v těch oblastech, u nichž systém došel na základě analýzy k závěru, že by způsobovaly oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Zatímco regulaci dálkových světlometů Light Assist lze objednávat ihned od uvedení Sharanu na trh, funkce Dynamic Light Assist bude následovat později.

Parkovací asistent Park Assist

Volkswagen zavádí do modelů Sharan jeden z nejvyspělejších parkovacích asistenčních systémů na světě v podobě nové generace parkovacího asistentu Park Assist. Na rozdíl od systémů první generace, které pomáhaly zaparkovat vůz pouze na podélně situovaná parkovací místa, umožňuje nový parkovací asistent Park Assist automaticky zaparkovat vůz také na parkovací místa kolmo k vozovce. Systém se aktivuje stlačením tlačítka na středové konzole. Řidič si zvolí stranu, kde chce parkovat, aktivací směrového ukazatele.

Pokud parkovací asistent Park Assist detekuje pomocí 12 ultrazvukových senzorů (4 vpředu, 4 vzadu, 2 vpravo a 2 vlevo s dosahem 4,5 metru) dostatečně velkou mezeru pro zaparkování, může začít asistované zaparkování vozidla. Řidič zařadí zpátečku a pak už jen ovládá pedál plynu a brzdy. Sharan zajišťuje řízení. Podpora řidiče dále zahrnuje optickou signalizaci na multifunkčním displeji a akustické upozornění na překážky kolem vozidla, které se postupně mění z přerušovaného signálu na souvislý, jak se zmenšuje vzdálenost vozidla od překážky. Poprvé dokáže tento systém také aktivně brzdit v rámci určitých limitů, ačkoli odpovědnost za brzdění je stále na řidiči. Při podélném a kolmém parkování a v zatáčkách snižuje systém v případě potřeby rychlost na 7 km/h, a to ze dvou důvodů. Pokud by se vozidlo pohybovalo v těchto fázích podstatně rychleji, systém by musel z bezpečnostních důvodů asistované parkování přerušit. Zároveň je řidič záměrně trhavým brzděním upozorněn na to, že rychlost vozidla musí být snížena.

Celý systém byl dále optimalizován. Parkovací asistent Park Assist dokáže nyní vůz podélně zaparkovat i do velmi těsných mezer (délka vozidla plus 80 centimetrů), v zatáčkách, na dlažebních kostkách a mezi stromy nebo jinými překážkami. A protože i při manévrování během vyjíždění z parkovacího místa může jít o centimetry, poskytuje nový parkovací asistent Park Assist podporu řidiči i při opouštění parkovacího místa, pokud je před vozidlem volný prostor o délce alespoň 50 centimetrů.

Systémy signalizace překážek a zadní kamera

Nový Sharan je nabízen se čtyřmi různými asistenčními systémy pro manévrování a parkování. Nejvyšší úroveň představuje parkovací asistent Park Assist pro automatické parkování, kdy vůz přebírá řízení místo řidiče.

Akustický parkovací systém Park Pilot:

Nejjednodušším ze čtyř systémů pro bezpečné manévrování je Park Pilot, systém pro určování vzdálenosti překážek od přední a zadní části vozidla. Pracuje s ultrazvukovými senzory a informuje řidiče akustickým signálem, a to tak, že s přibližující se překážkou se přerušovaný tón postupně zrychluje, až nakonec splyne v tón souvislý.

Optický parkovací systém:

Vyspělejší varianta systému Park Pilot je doplněna optickým parkovacím systémem, který je automaticky zahrnut do výbavy Sharanu, pokud se zákazník rozhodne pro rádio s navigačním systémem RNS 315 nebo RNS 510 v kombinaci se systémem Park Pilot. Displej ukazuje vozidlo shora a symbolicky jsou na něm zobrazeny potenciální překážky vpředu a vzadu přesně podle jejich polohy.

Zadní kamera Rear Assist:

Třetím systémem, který lze pro Sharan objednat, je zadní kamerový systém Rear Assist. Tento systém je nabízen v kombinaci s jedním z kombinovaných přístrojů rádia a navigačního systému (RNS 315, RNS 510). Obraz z kamery, která sleduje prostor za vozem, je přenášen na dotykový displej, jakmile řidič zařadí zpátečku. I v tomto případě může být souběžně aktivován optický parkovací systém.

Obraz z kamery je přenášen přímo na dotykový displej v reálném čase. Orientační linie ukazují dráhu pohybu vozidla. Pomocí zadní kamery si řidič všimne i těch nejmenších překážek za vozem. Zadní kamera Rear Assist navíc zjednodušuje připojení přívěsu. Obraz z kamery zpracovává speciální procesor, takže řidič sleduje dění na dotykovém displeji podobně jako ve zpětných zrcátkách.

Adaptivní regulace podvozku DCC

Adaptivní regulace podvozku DCC plynule upravuje tlumení každého individuálního kola na základě signálů ze senzorů pohybů karoserie a kol (až tisíckrát za sekundu). Tlumení během zlomku sekundy ztuhne při akceleraci, brzdění a změně směru jízdy, aby byly optimálně splněny požadavky na ovladatelnost a omezeny nežádoucí pohyby karoserie při dynamických změnách. Adaptivní regulace podvozku vyhodnocuje signály z řízení s elektromechanickým posilovačem, motoru, převodovky, brzdové soustavy a asistenčních systémů a na základě těchto dat vypočítává a nastavuje požadovanou intenzitu tlumení.

Automatická regulace tlumení DCC umožňuje tímto způsobem dynamičtější kontrolu bočního naklánění karoserie (například při rychlé změně jízdního pruhu) a v situacích, které jsou méně dynamicky vyhrocené, přináší výrazné zvýšení komfortu. Adaptivní regulace podvozku DCC tím řeší konflikt mezi požadavkem na dynamické jízdní vlastnosti a komfortní odpružení.

Aby si řidiči mohli přizpůsobit činnost systému svým individuálním preferencím, nenabízí DCC pouze program „Normal“ s běžným základním nastavením tlumení, při němž jsou ovšem všechny kontrolní funkce plně aktivní, ale také režimy „Sport“ a „Comfort“, které jsou aktivovány speciálním tlačítkem na středové konzole. Naposledy zvolený režim se ukládá do paměti a je automaticky aktivní při dalším spuštění motoru Sharanu.

Bezklíčový systém Keyless Access

umožňuje zamykat a odemykat vůz, spouštět a vypínat motor bez manipulace s klasickým klíčkem od dveří nebo zapalování. Jakmile ruka uchopí kliku předních dveří, systém provede autorizaci na základě úspěšné komunikace s transpondérem v kapse nebo kabelce nastupující osoby a dveře Sharanu odemkne (včetně zámku sloupku řízení, který je v tomto případě elektrický), deaktivuje imobilizér a na přání dodávaný poplašný systém a umožní spuštění motoru prostřednictvím tlačítka na středové konzole. Sharan lze zvenku zase uzamknout dotykem na speciálně označený povrch. Alternativně může být vůz odemknut a zamknut samozřejmě i zevnitř vozidla nebo prostřednictvím dálkového ovládání.

Funkce bezklíčového systému:

Uchopení kliky dveří způsobí v podstatě „vzbuzení“ Sharanu. Indukční elektrické pole je do okolí vyzařováno z vnějších antén (v klikách obou předních dveří je po jedné anténě), které vyhledávají elektronické zařízení s platným identifikačním kódem ve vzdálenosti až 1,5 metru od Sharanu. Pokud anténa dostane odpověď, putuje obdržený kód do příslušné řídicí jednotky v Sharanu. Tento proces proběhne rychleji než mrknutí oka. Je-li kód správný, dveře se odemknou. Vozidlo je vybaveno třemi doplňkovými anténami pro lokalizaci „klíče“. Další antény kontrolují, zda není vysílač s identifikačním kódem umístěn uvnitř vozidla. Kvůli ochraně dětí nemůže být například motor Sharanu spuštěn, pokud se vysílač s identifikačním kódem nalézá mimo vozidlo, i kdyby to mělo být jen o několik centimetrů. Pokud si tedy řidič odloží „klíček“ na střechu, pak není možné, aby nasedl a s vozem odjel.

Panoramatické střešní okno

Po modelech Golf Variant, Tiguan, Touran a Touareg je Sharan pátým vozem značky Volkswagen s panoramatickým střešním oknem (Scirocco a Passat CC lze také objednat s panoramatickým výklopným a posuvným střešním oknem). Panoramatické střešní okno Sharanu má o 300 procent větší plochu než konvenční posuvné střešní okno. Přední část dvoudílné střechy sahá až k sloupkům B a může být elektricky vyklopena nebo zcela otevřena. Determální sklo pohlcuje 99 procent veškerého ultrafialového záření. Střešní okno je také vybaveno elektricky ovládanou sluneční clonou.

Výklopné tažné zařízení

Sharan je ideálním vozidlo pro tahání přívěsů díky nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu 2400 kilogramů (verze TDI: s maximálním stoupáním 8 %). Z toho důvodu nabízí Volkswagen pro Sharan nové výklopné tažné zařízení. Stisknutí tlačítka v pravé stěně zavazadlového prostoru elektricky uvolní výklopný systém a tažné zařízení se vysune ze své klidové polohy. Nyní stačí lehký tlak k zajištění tažného zařízení do provozní polohy (bezpečné zajištění potvrdí lehké zaklapnutí a kontrolka LED na tlačítku).

Rádia s přehrávačem CD a navigačním systémem

RCD 310, 510:

Pro nový Sharan jsou k dispozici dvě rádia s přehrávačem CD (RCD) a 2 rádia s navigačním systémem (RNS). Všechny přístroje umí přehrávat soubory MP3. Sériový systém pro všechny modely na českém trhu je RCD 310 (včetně dvojitého tuneru a 8 reproduktorů). Prémiovým audiosystémem je RCD 510 s integrovaným měničem CD, čtečkou pro paměťové karty SD a dotykovým displejem. Na přání mohou být přístroje RCD 310 a RCD 510 doplněny také modulem DAB pro příjem digitálního rozhlasového vysílání.

RNS 315:

Cenově atraktivní vstup do světa rádií s navigačním systémem nabízí nový přístroj RNS 315 s pětipalcovým dotykovým displejem (400 x 240 pixelů), přehrávačem CD, čtečkou paměťových karet SD a dvojitým tunerem. Čtečku paměťových karet SD lze použít pro ukládání navigačních dat (okopírovaných z navigačního CD) a souborů MP3 pro přehrávání hudby. RNS 315 může být také doplněn modulem DAB.

RNS 510:

Prémiovým modelem mezi rádii s navigačním systémem je RNS 510, který je vybaven dotykovým displejem 6,5“, přehrávačem DVD, hlasovým ovládáním, jednou čtečkou paměťových karet SD a extrémně rychlým pevným diskem o kapacitě 30 GB.

Zvuková aparatura Dynaudio

Jako rozšíření systému RNS 510 nabízí Volkswagen zvukovou aparaturu od značky Dynaudio, skandinávského specialisty na HiFi, která byla speciálně uzpůsobena pro nový Sharan. Systém vybavený osmi nízkorezonančními reproduktory a osmikanálovým zesilovačem DSP o výkonu 300 W nabízí mimořádně dobrou kvalitu zvuku. Dva samostatné dvoupásmové reproduktory vpředu a vzadu jsou zodpovědné za precizní reprodukci výškových a středových tónů. Fyzický rozměr dodávají zvuku dva basové reproduktory vpředu o průměru 200 mm a dva basové reproduktory vzadu o průměru 168 mm.

Třízónová klimatizace Climatronic

Všechny modely Sharan jsou vybaveny klimatizační jednotkou Climatic. Třízónová automatická klimatizace Climatronic je nabízena na přání (3 zóny pro řidiče, spolujezdce vpředu a zadní sedadla). V tomto případě mají cestující ve druhé řadě k dispozici vlastní ovládací panel. Climatronic měří také vlhkost vzduchu a zabraňuje srážení vlhkosti na předním okně (podrobný popis naleznete v kapitole Interiér).

Elektricky ovládané posuvné dveře

Posuvné dveře Sharanu lze na přání objednat s elektrickým ovládáním. Zevnitř mohou být dveře elektricky ovládány jedním ze dvou tlačítek (pro dveře na pravé a levé straně) na středové konzole před řadicí pákou, tlačítkem na příslušném střešním sloupku B nebo samotnou klikou dveří. Elektricky ovládané posuvné dveře lze navíc otvírat a zavírat dálkovým ovládáním.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...