
Nabídka pohonných jednotek pro luxusní limuzíny Audi A8 se rozšiřuje o osmiválcový turbodiesel V8 s přímým vstřikováním 4,0 TDI s výkonem 202 kW (275 k). Tento přeplňovaný dvojicí turbodmychadel je prvním TDI reprezentantem zcela nové řady vidlicových motorů Audi a představuje naprostou špičku ve třídě přeplňovaných vznětových motorů.
Audi A8 quattro poháněné motorem 4.0 TDI svojí jízdní dynamikou připomíná sportovně laděné vozy – luxusní limuzína s hliníkovým prostorovým rámem dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,7 s a její nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h.
Obdivuhodná dynamika Audi A8 4.0 TDI quattro vychází především z mohutného točivého momentu nového motoru – jeho nejvyšší hodnota činí 650 Nm. Přes skvělé výkonové parametry je nový agregát 4.0 TDI pozoruhodně hospodárný – průměrná spotřeba modelu Audi A8 4.0 TDI quattro činí pouhých 9,6 l nafty na 100 km jízdy! Díky velmi umírněné spotřebě a dostatečně objemné palivové nádrži může tento model ujet téměř 940 km bez nutnosti doplňovat palivo.
Turbodiesel 4.0 TDI je charakteristický nízkými kompaktními rozměry a nízkou hmotností – blok agregátu je ze speciální uhlíkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a zároveň snižuje váhu motoru asi o 15 procent na 270 kg. Nově vyvinutá řídicí jednotka motoru Bosch EDC16 se stará o přesná dávkování i časování vstřikování paliva do válců, řídí plnicí tlak turbodmychadel a ovládá i systém recirkulace výfukových plynů. Motor 4.0 TDI se spouští pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce, propracované předžhavící zařízení zaručuje, že i při velmi nízkých teplotách se motor spustí během okamžiku.
Vstřikovací systém „common-rail“ motoru V8 TDI pracuje s tlaky až 1600 barů, což zaručuje dokonalou atomizaci paliva a vytvoření optimální směsi paliva a vzduchu. Sedmiotvorové vstřikovače jsou vybaveny přesnými a velmi rychle reagujícími solenoidovými ventily. Vyspělý systém „common-rail“ dokáže vstříknout přesně stanovenou dávku paliva vícekrát během jediného pracovního cyklu toho kterého válce – před vstřikem hlavní dávky paliva je zařazen první a druhý předvstřik.
Každý válec motoru 4.0 TDI má čtyři ventily, které zaručují dokonalou výměnu směsi. Zdvihátka ventilů s rolnami a systémem hydraulického vymezování vůle snižují třecí ztráty rozvodového mechanismu a tedy i jeho spotřebu. Díky všem těmto technologiím má motor nejenom vysoký výkon a točivý moment, ale zároveň i klidný a tichý chod, nízkou spotřebu a emise.
Na výborných výkonových parametrech, zejména na dosažení mohutného točivého momentu už v pásmu velmi nízkých otáček, má velkou zásluhu také přeplňování motoru dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Lopatky turbodmychadel se nyní nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování lopatek zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především v pásmu nízkých otáček. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a známá „díra pod plynem“, tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí pedálu plynu, je v případě agregátu V8 TDI zcela neznámým pojmem. Obě řady válců mají i vlastní mezichladiče stlačeného vzduchu.
Výkon motoru 4.0 TDI se přenáší na všechna kola modelu Audi A8 quattro prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem. Šest pečlivě odstupňovaných rychlostí dovoluje optimálně využít výkonový potenciál motoru při dynamické jízdě a zároveň zaručuje velmi nízkou spotřebu paliva. Převodovka tiptronic dovoluje manuální řazení rychlostních stupňů selektivním způsobem pomocí páky voliče na středovém tunelu, za příplatek se dodává i ovládání prostřednictvím páček na multifunkčním volantu.
Audi A8 4.0 TDI je na trhu v ČR v současné době možné objednávat za cenu od 2 610 000 Kč včetně DPH.