Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Zrychlení 0-100 km/h za 6,7 sekund a průměrná spotřeba pouze 9,6 l nafty na 100 km.

Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Nabídka pohonných jednotek pro luxusní limuzíny Audi A8 se rozšiřuje o osmiválcový turbodiesel V8 s přímým vstřikováním 4,0 TDI s výkonem 202 kW (275 k). Tento přeplňovaný dvojicí turbodmychadel je prvním TDI reprezentantem zcela nové řady vidlicových motorů Audi a představuje naprostou špičku ve třídě přeplňovaných vznětových motorů.

Audi A8 quattro poháněné motorem 4.0 TDI svojí jízdní dynamikou připomíná sportovně laděné vozy – luxusní limuzína s hliníkovým prostorovým rámem dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,7 s a její nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h.


Obdivuhodná dynamika Audi A8 4.0 TDI quattro vychází především z mohutného točivého momentu nového motoru – jeho nejvyšší hodnota činí 650 Nm. Přes skvělé výkonové parametry je nový agregát 4.0 TDI pozoruhodně hospodárný – průměrná spotřeba modelu Audi A8 4.0 TDI quattro činí pouhých 9,6 l nafty na 100 km jízdy! Díky velmi umírněné spotřebě a dostatečně objemné palivové nádrži může tento model ujet téměř 940 km bez nutnosti doplňovat palivo.


Turbodiesel 4.0 TDI je charakteristický nízkými kompaktními rozměry a nízkou hmotností – blok agregátu je ze speciální uhlíkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a zároveň snižuje váhu motoru asi o 15 procent na 270 kg. Nově vyvinutá řídicí jednotka motoru Bosch EDC16 se stará o přesná dávkování i časování vstřikování paliva do válců, řídí plnicí tlak turbodmychadel a ovládá i systém recirkulace výfukových plynů. Motor 4.0 TDI se spouští pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce, propracované předžhavící zařízení zaručuje, že i při velmi nízkých teplotách se motor spustí během okamžiku.


Vstřikovací systém „common-rail“ motoru V8 TDI pracuje s tlaky až 1600 barů, což zaručuje dokonalou atomizaci paliva a vytvoření optimální směsi paliva a vzduchu. Sedmiotvorové vstřikovače jsou vybaveny přesnými a velmi rychle reagujícími solenoidovými ventily. Vyspělý systém „common-rail“ dokáže vstříknout přesně stanovenou dávku paliva vícekrát během jediného pracovního cyklu toho kterého válce – před vstřikem hlavní dávky paliva je zařazen první a druhý předvstřik.


Každý válec motoru 4.0 TDI má čtyři ventily, které zaručují dokonalou výměnu směsi. Zdvihátka ventilů s rolnami a systémem hydraulického vymezování vůle snižují třecí ztráty rozvodového mechanismu a tedy i jeho spotřebu. Díky všem těmto technologiím má motor nejenom vysoký výkon a točivý moment, ale zároveň i klidný a tichý chod, nízkou spotřebu a emise.


Na výborných výkonových parametrech, zejména na dosažení mohutného točivého momentu už v pásmu velmi nízkých otáček, má velkou zásluhu také přeplňování motoru dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Lopatky turbodmychadel se nyní nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování lopatek zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především v pásmu nízkých otáček. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a známá „díra pod plynem“, tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí pedálu plynu, je v případě agregátu V8 TDI zcela neznámým pojmem. Obě řady válců mají i vlastní mezichladiče stlačeného vzduchu.


Výkon motoru 4.0 TDI se přenáší na všechna kola modelu Audi A8 quattro prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem. Šest pečlivě odstupňovaných rychlostí dovoluje optimálně využít výkonový potenciál motoru při dynamické jízdě a zároveň zaručuje velmi nízkou spotřebu paliva. Převodovka tiptronic dovoluje manuální řazení rychlostních stupňů selektivním způsobem pomocí páky voliče na středovém tunelu, za příplatek se dodává i ovládání prostřednictvím páček na multifunkčním volantu.


Audi A8 4.0 TDI je na trhu v ČR v současné době možné objednávat za cenu od 2 610 000 Kč včetně DPH.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...