Hyundai Coupe je v současné generaci od jara roku 2002 nabízen alternativně s dvojicí pohonných jednotek – čtyřválcem 2,0i 16V o výkonu 101,5 kW kombinujícím vysoký výkon, sportovní charakteristiku s dobrou ekonomikou provozu a šestiválcem 2,7i V6 24V o výkonu 123 kW určeném zájemcům o vyšší dynamiku jízdy. Slabší z motorů nyní prodělal významné úpravy, díky nimž se jeho výkon zvýšil na 105,1 kW a došlo i ke zlepšení celé řady dalších parametrů.
Agregát nyní nese označení 2,0i CVVT (Continously Variable Valve Timming), což značí, že motor je nově vybaven technologií plynule proměnného časování ventilů. Tento systém přinesl zlepšení všech parametrů pohonné jednotky – maximálním výkonem a průběhem točivého momentu počínaje a spotřebou paliva a čistotou emisí konče. Konkrétně systém CVVT přinesl zvýšení výkonu motoru na 105,1 kW při otáčkách 6000 min-1 a točivého momentu na 186,3 N.m při otáčkách 4500 min-1. Díky tomu lze nyní s dvoulitrovým kupé jet až 208 km/h, a co je asi nejzajímavější – se spotřebou paliva nižší než dřív. Coupe s motorem 2,0i CVVT v mimoměstském provozu spotřebuje pouhých 6,4 litru benzínu na 100 km.
Šestnáctiventilový čtyřválec 2,0i je zástupcem rodiny agregátů Beta, přičemž toto označení ukazuje na již druhou generaci pohonných jednotek vyvinutých v rámci vlastního vývoje automobilky Hyundai. Nyní byl doplněn o vyspělý systém plynule proměnného časování sacích ventilů, který dále všestranně rozvíjí jeho kvality. Časování ventilového rozvodu je jedním z hlavních parametrů určujících výslednou charakteristiku agregátu.
Jiné nastavení je potřeba pro výrazný zátah z nízkých otáček, který je třeba například v městském provozu, další nastavení zase přináší výrazný výkon ve vysokých otáčkách, jenž je třeba pro svižnou jízdu po dálnicích. U pevných ventilových rozvodů tak konstruktéři vždy musí volit kompromis, protože daní za skvělý špičkový výkon by byl neochotný rozběh motoru z nízkých otáček, naopak dobrý tah odspoda by pak byl vykoupen neochotným vytáčením motoru. Řečeno jednou větou, je pevné nastavení ventilového rozvodu faktorem limitujícím pružnost zážehových motorů.
U motoru 2,0i CVVT zde přibyla jednotka proměnného časování, která v závislosti na otáčkách vyvolává úhlové pootočení řetězového kola vůči výfukovému vačkovému hřídeli. A jelikož tímto řetězovým kolem je poháněn sací vačkový hřídel, můžeme zde mluvit o jeho relativním natáčení vůči výfukovému vačkovému hřídeli, či chcete-li vůči samotnému klikovému hřídeli. Jednotka proměnného časování je řízena tlakem oleje, jenž je regulován solenoidovým ventilem pracujícím na základě pokynů elektronické řídicí jednotky.
Systém CVVT přinesl zvýšení nejvyššího výkonu motoru na 105,1 kW při otáčkách 6000 min-1 (dříve 101,5 kW při 6000 min-1) a zvýšení točivého momentu, jenž nyní vrcholí hodnotou 186,3 N.m při otáčkách 4500 min-1 (dříve 181,4 N.m při 4500 min-1). To se samozřejmě pozitivně projevilo na dynamice vozidla, jeho nejvyšší rychlost se zvýšila z 205 na 208 km/h. Řidič však hlavně pocítí výraznější odezvu motoru na sešlápnutí plynového pedálu v širokém spektru otáček. Zvýšení účinnosti agregátu zavedením proměnného časování ventilů je natolik výrazné, že i přes vyšší maximální výkon spotřeba paliva poklesla. Hyundai Coupe s motorem 2,0i CVVT v mimoměstském provozu spotřebuje pouhých 6,4 litru benzínu na 100 km (dříve 6,6 l/100 km), v kombinovaném režimu pak 8,0 litru na 100 km (dříve 8,4 litru) a ani ve městském provozu jeho spotřeba nepřesáhne hodnotu 10,9 l/100 km (dříve 11,4 litru).
I když technické zlepšení s sebou vždy provází i navýšení ceny, v případě značky Hyundai to neplatí. Cena Hyundai Coupe s novým motorem 2,0 CVVT je od 649 900 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.