Cena podle zvoleného motoru, stupně výbavy a pohonu předních anebo všech kol od 399 900 do 569 900 Kč.
Kijokatsu Miura, hlavní konstruktér modelu Urban Cruiser: „Uvědomili jsme si, že zákazníci hledající vůz segmentu B (třída malých vozů) očekávají od nového vozu určitou přidanou hodnotu, kterou jim musíme nabídnout. Touto hodnotou jsou výkonové parametry, díky kterým mohou zákazníci bez výčitek svědomí cestovat nejen po městě, ale i v době volna na horách nebo při zdolávání serpentin pokrytých sněhem.“
Nová Toyota Urban Cruiser nabízí majiteli jedinečné zážitky za volantem vozidla do města schopného zdolávat cesty všeho druhu.
V tomto ohledu spojuje tři klíčové atributy:
- 1) dlouhodobé zkušenosti automobilky Toyota na poli konstrukce a výroby robustních terénních vozů
- 2) pohodlí a všestrannost kompaktního hatchbacku určeného do města
- 3) spotřebu paliva a hladinu emisí CO2 na vrcholu třídy díky koncepci Toyota Optimal Drive
Robustní a trvanlivou konstrukci nového modelu Urban Cruiser doplňuje systém aktivního řízení točivého momentu Active Torque Control a pohon všech kol (AWD), nejvyšší úroveň bezpečnosti cestujících, dokonalejší záběr, vysoká míra stability a ovladatelnosti za všech klimatických podmínek. To vše přispívá k radosti z jízdy s tímto vozem.
I přes své kompaktní rozměry, ideální pro pohyb ve městě, těží model Urban Cruiser z nejnovějšího know-how automobilky Toyota pro konstrukci, použitého u vozů jako je iQ nebo Yaris. Nabízí dostatek prostoru pro pětici cestujících i praktičnost, všestrannost a dobrou využitelnost zavazadlového prostoru očekávanou od důmyslně navrženého kompaktního vozu. Reaguje přitom na stále různorodější potřeby aktivního životního stylu dnešních vysoce náročných zájemců o malé vozy segmentu B.
Filozofie Toyota Optimal Drive je odpovědí na požadavky zájemců o malé vozy, kteří volají po stále ekologičtějších parametrech. Tato filozofie spojuje nejrůznější novátorská řešení, jejichž výsledkem je nižší spotřeba paliva i hladina emisí CO2, nicméně bez negativních dopadů na atraktivní jízdní dynamiku a živé reakce vozu.
Model Urban Cruiser se na evropských trzích objeví již v květnu 2009. Je plánován prodej nejméně 25 tisíc těchto vozů ročně, přičemž pohon všech kol by se měl objevit u 30% prodaných vozů.
Nový výrazný vůz obohacuje měnící se tržní segment
Nový Urban Cruiser byl navržen pro vysoce konkurenční třídu malých vozů (segment B) na evropských trzích, která se v poslední době rozčlenila do několika kategorií. Tyto kategorie se co do velikosti od roku 2002 více než zdvojnásobily. K tomuto růstu přispěl stále vyšší počet zájemců hledajících výraznější vůz odpovídající jejich aktivnímu životnímu stylu.
Volba pro zákazníky s dobrodružnou povahou, vyznávající aktivní životní styl
Urban Cruiser byl navržen pro podnikavé zákazníky vyznávající aktivní životní styl. Tito zákazníci, nespokojení s tradičními hatchbacky segmentu B, hledají takový automobil, který by vyjadřoval smysl pro hodnotu a individualitu. Zpravidla se jedná o nesezdané jednotlivce a mladé páry ve věku přes 30 nebo 40 let. Zájemci o model Urban Cruiser se budou často rekrutovat z lidí, kteří chtějí spojit aktivní životní styl se snahami o ochranu životního prostředí.
Výrazný design: drsnější kabát, kultivovaný interiér
Urban Cruiser splňuje potřeby cílové skupiny zákazníků, kterým nabízí jedinečný a stylový vzhled robustního vozu do každého terénu v kompaktním balení vozu určeného do přeplněných měst. Vysoce kvalitní interiér nabízí dostatek prostoru pro všech pět cestujících, praktičnost, všestrannost a využitelnost zavazadlového prostoru očekávanou od běžného hatchbacku, ale s vyšší úrovní pohodlí a kultivovanosti než je obvyklé u vozů segmentu B určených pro cesty všeho druhu.
Kompaktní rozměry usnadňující pohyb ve městě
Urban Cruiser je díky svým kompaktním rozměrům (délka 3 930 mm, šířka 1 725 mm a výška 1 525 mm, resp. 1 540 mm u provedení AWD) ideální volbou do přeplněných městských ulic. I přes svůj kompaktní zevnějšek však Urban Cruiser nabízí dostatek prostoru pro pětici cestujících včetně zavazadel, na čemž se podílí i dlouhý rozvor (2 460 mm) tohoto modelu.
Urban Cruiser nabízí vysokou obratnost, stabilitu a vyvážené jízdní vlastnosti, které dále vylepšuje pohon všech kol AWD (volitelná výbava) v kombinaci s motorizací 1,4 l D-4D. Atraktivitu tohoto nového vozu do města s robustním vzhledem zvyšuje i aktivní a pasivní bezpečnost na vrcholu třídy.
Hladina emisí CO2 na vrcholu třídy bez negativních dopadů na dynamiku jízdy
Model Urban Cruiser díky filozofii Toyota Optimal Drive splňuje stále rostoucí požadavky na vozy co nejméně zatěžující životní prostředí. Nová Toyota určená do města i na všechny druhy cest výrazně šetří palivem a zároveň reaguje na celoevropské zdaňování vozů s vysokou hladinou emisí CO2. Přestože emise CO2 u tohoto vozu oscilují pouze kolem 130 g/km, vůz dokáže nabídnout zábavnou jízdní dynamiku, ať již při cestování po městě nebo za jeho hranicemi. Zájemci o Urban Cruiser budou moci volit mezi dvěma moderními a vysoce účinnými motory: novým zážehovým motorem 1,33 l dual VVT-i s funkcí Stop & Start, nebo novým vznětovým motorem 1,4 l D-4D. Vznětová hnací jednotka spolupracující s pohonem všech kol dosahuje hladiny emisí CO2 na úrovni pouze 130 g/km; to je celosvětově nejlepší hodnota v kategorii osobních vozů s pohonem všech kol.
Kijokatsu Miura, hlavní konstruktér modelu Urban Cruiser: „Přestože délka tohoto vozu nedosahuje ani čtyři metry, svými tvary působí velmi bezpečně a robustně. Napomáhá k tomu jeho jedinečný široký postoj, nápadné nárazníky a pneumatiky velkého průměru. Vnější vzhled působí jedinečně a novátorsky již od prvního okamžiku, kdy tento vůz spatříte.“
Robustní vnější vzhled dle tradice terénních vozů Toyota
Urban Cruiser spojuje robustní a atletický vzhled vozu Toyota pro všechny druhy cest s kompaktními rozměry automobilu vhodného do města a s praktickým pětidveřovým uspořádáním. Atraktivní vnější kabát tohoto nového modelu splňuje požadavky náročných zákazníků hledajících vůz segmentu B vyčnívající z davu.
Robustní a nápadný postoj Urban Cruiseru je akcentován vysokým pontonem karoserie, markantními prahy dveří a výraznými podběhy kol. Určení modelu pro všechny druhy cest hlásá černé provedení některých komponent ve spodní části karoserie, jako je spodní hrana předního i zadního nárazníku nebo spodní obložení dveřních prahů. Robustní vzhled modelu Urban Cruiser lze ještě více zdůraznit speciálním karosářským kitem pokrývajícím všechny spodní partie vozu.
Příslušnost modelu Urban Cruiser k celé rodině vozů Toyota lze okamžitě rozpoznat podle ztvárnění čela vozu, kde zaujme mohutné vodorovné žebro začleněné do masky chladiče, vzad ubíhající světlomety zakusující se do předních blatníků, nebo členitý nárazník s integrovanými mlhovými světly. Výsledkem je široký a rozhodný postoj tohoto nového modelu. Při pohledu z boku je robustní a atletický design Urban Cruiseru dále zvýrazněn vyklenutými podběhy kol, výraznou linií pod úrovní oken a klenutými dveřními panely. Velká vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, zajišťující skvělý výhled vzad, byla navržena s ohledem na optimální aerodynamiku a co nejnižší hluk při rychlé jízdě.
Široce rozkročený postoj Urban Cruiseru při pohledu zezadu akcentuje nízké zadní okno, dynamicky tvarovaná karoserie a široký rozchod kol v kombinaci s velkými pneumatikami. Ochranný plast na zadním nárazníku, ladící s podobně vyvedeným nárazníkem vpředu, hlásá příslušnost vozu ke kategorii městských automobilů určených pro cesty všeho druhu. Zadní sdružené svítilny se zabudovanými mlhovkami jsou opatřeny krytem ve dvoubarevném provedení v červené a bílé. Do horní části výklopné zádi je zabudováno brzdové světlo z LED diod.
Urban Cruiser standardně vyjíždí na velkých kolech o průměru 16“. Ve výbavě Terra standardně najdeme 16“ ocelová kola s ozdobnými kryty. Modely ve výbavě Sol pak krášlí nápadná hliníková kola s leštěným povrchem.
Dokonalejší aerodynamika
I přes svůj robustní vnější kabát se Urban Cruiser pyšní pozoruhodnou aerodynamikou, kterou charakterizuje součinitel aerodynamického odporu (Cd) pouhých 0,315. Toho bylo možné dosáhnout pečlivým vyladěním proudění vzduchu kolem celé karoserie. Zvláštní pozornost pak konstruktéři věnovali obtékání ploché střechy a zadního spoileru, a dále optimalizaci úhlu bočních stran střechy vozu. Z pohledu aerodynamiky byl optimalizován i spodní panel předního nárazníku a vnější zpětná zrcátka. Doplnění speciálních krytů kolem předních i zadních kol pak výrazně snižuje víření vzduchu v podbězích.
Vysoce kvalitní interiér z evropského designového centra Toyota návrhářského studia ED2 firmy Toyota.
Výsledkem je úroveň kvality a kultivovanosti nevídaná mezi malými vozy této kategorie. Výrazné horizontální pojetí celé přístrojové desky zdůrazňuje světlý a prostorný interiér tohoto modelu. Pečlivé začlenění konkávních povrchů obložení dveří napomáhá dosáhnout atributů bezpečnosti pasažérů na vrcholu dané třídy.
V kapličce přístrojů před řidičem za nereflexním kouřovým sklem najdeme soustředné kružnice ukazatelů rychlosti a otáček, kde se ručičky obou ukazatelů pohybují ve stejném poli připomínajícím obrazovku radaru. Design „plovoucích“ středových přístrojů spojuje vkus, originalitu, vynikající ergonomii všech ovládacích prvků a vysokou funkčnost. Středové přístroje i panely dveřních spínačů mají kovově stříbrnou povrchovou úpravu, která podtrhuje kvalitu a kultivovanost celého interiéru.
K hospodárné jízdě napomáhá ukazatel změny převodových stupňů, který doporučuje řadit tak, aby řidič dosáhl co nejnižší spotřeby paliva a minimální hladiny emisí CO2.
Prostornost, všestrannost, vysoká užitná hodnota
Dlouhý rozvor náprav (2 460 mm) v kombinaci s krátkými převisy (785 mm vpředu, resp. 685 mm vzadu) znamená pozoruhodně prostorný interiér, a to i přes poměrně kompaktní vnější rozměry. Základní objem zavazadelníku 314 l lze po sklopení zadních sedadel zvýšit na 749 litrů.
Interiér vyvedený v tmavě šedé barvě doplňují sedadla čalouněná vysoce kvalitní žerzejovou tkaninou ve třech různých provedeních. Sportovní sedadla vpředu mají speciální tenký profil, čímž se výrazně zvětšuje prostor pro nohy zadních cestujících.
K dispozici jsou dva typy zadních sedadel, oba se zdokonaleným mechanizmem sklápění: verze s poháněnou přední nápravou je vybavena sedadly dělenými v poměru 60:40 s možností posuvu, nastavení sklonu opěradla a sklápění jedním pohybem, zatímco verze s pohonem všech kol má sedadla dělená v poměru 60:40 s možností nastavení sklonu a s mechanizmem sklápění ve dvou částech.
Na potřeby aktivního životního stylu zákazníků hledajících malý vůz tohoto typu pak Urban Cruiser reaguje nabídkou celé řady úložných prostor. Ve voze tak najdeme horní a spodní příruční schránku v přístrojové desce, kapsy ve dveřích vpředu schopné pojmout dokumenty formátu A4 a lahev, držáky lahví v zadních dveřích, středový držák lahve vzadu, praktickou schránku vedle ruční brzdy, další schránku vpředu po straně řidiče, dvojité držáky nápojů mezi řidičem a předním spolujezdcem a také držák na nápoje po straně před spolujezdcem vpředu, prakticky umístěný před výdechem klimatizace z důvodu chlazení v parném letním počasí.
Nový Urban Cruiser těží z nejmodernější koncepce Toyota Optimal Drive, která zahrnuje široké spektrum inovací na poli hnacích jednotek potvrzujících přední postavení automobilky Toyota v oblasti ochrany životního prostředí a snah o dosažení trvale udržitelné mobility. Koncepce standardně používaná ve všech vozech značky Toyota je klíčová ke splnění cíle, kterým je průměrná hladina emisí CO2 všech modelů značky pod 140 g/km. Koncepce Toyota Optimal Drive je ukázkou té nejlepší kombinace celého spektra pokrokových technologií zaměřených na optimální rovnováhu mezi co největší radostí z jízdy, nízkou spotřebou paliva a nízkou hladinou emisí. Všechny tyto základní technologie se zaměřují na tři klíčové aspekty vývoje hnacích jednotek: snížení hmotnosti motoru, odbourání zbytečných mechanických ztrát a maximalizace účinnosti spalování.
Urban Cruiser se nabízí s novým zážehovým motorem 1,33 l Dual VVT-i s funkcí Stop & Start, nebo vznětovým motorem 1,4 l D-4D. U obou motorizací je použita nová šestistupňová manuální převodovka. Pohonné jednotky s výhodou využívají součásti s nízkým třením, velmi lehkou a kompaktní konstrukci a vyšší účinnost spalování typickou pro koncepci Toyota Optimal Drive.
Nový zážehový motor 1,33 l Dual-VVT-i
Nový zážehový motor 1,33 l s inovativní funkcí „Stop & Start“ využívá technologii proměnného časování ventilů dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent) a pracuje s pozoruhodně vysokým kompresním poměrem (11,5 : 1). Dokáže vyvinout max. výkon 74 kW / 101 k DIN a nejvyšší točivý moment 132 N.m při 3 800 ot/min. Spojuje tak výtečnou jízdní dynamiku s nízkou spotřebou paliva na úrovni 5,5 l/100 km a hladinou emisí CO2 pouze 129 g/km. Pohonná jednotka, při jejímž vývoji byly využity rozsáhlé zkušenosti značky Toyota v motoristickém sportu, je výjimečně lehká a kompaktní, s malým vrtáním a prodlouženým zdvihem válců, což se projevuje v příznivém poměru mezi výkonem a hmotností jednotky.
U motoru je použit speciální kryt hlavy válců a sací potrubí z pryskyřice, přičemž sací kanál byl optimalizován s ohledem na ideální proudění vzduchu přispívající k vyšší účinnosti spalování. Technologie Dual VVT-i zlepšuje odezvu na pokyny pedálu plynu v celém spektru otáček tím, že upravuje časování u přívodu směsi paliva se vzduchem a výfukových ventilů v závislosti na momentálních podmínkách. Kromě zvýšení točivého momentu v nízkém a středním pásmu otáček motoru se tento systém podílí na snížení emisí a zlepšení spotřeby paliva.
Nová technologie Stop & Start
Nová funkce Stop & Start použitá u zážehového motoru 1.33 l automaticky vypíná hnací jednotku při zastavení vozidla. V městském cyklu se tak výrazně snižuje spotřeba paliva i hladina emisí CO2 (až o 4 %). Systém Stop & Start používaný ve vozech Toyota používá jako první na světě převodový mechanizmus startéru, který je permanentně v záběru. Toto řešení má dvě hlavní výhody: velmi tichý chod a rychlé znovuspuštění. Funkce Stop & Start vypíná motor vždy, když jej není potřeba. Když se vůz zastaví a řidič přesune řadicí páku do pozice N (neutrál) při současném uvolnění spojkového pedálu, systém motor automaticky vypne. Musí však být splněny další podmínky, aby funkce neměla nepříznivé dopady na jízdní pohodlí či bezpečnost. Motor se například nevypíná v případě, že dosud nebyla dosažena požadovaná teplota v kabině vozu. Když se této teploty dosáhne, klimatizace se přepne do režimu „ECO“ a povolí automatické vypnutí motoru. Kvůli bezpečnosti se motor automaticky znovu spustí v případě nízkého napětí akumulátoru, nebo pokud se vůz uvede do pohybu.
Modernizovaný vznětový motor 1,4 l D-4D
Vznětový motor 1,4 l D-4D s rozvodem paliva typu common rail a možností volby mezi pohonem všech kol nebo pouze přední nápravy doznal komplexních konstrukčních změn. Přeplňovaný agregát standardně vybavený filtrem pevných částic DPF používá mezichladič plnicího vzduchu a nejnovější technologii piezoelektrického vstřikování. Piezoelektrické vstřikovací ventily pracující s výjimečně vysokým vstřikovacím tlakem 160 MPa mohou dodávat větší a přesnější objem paliva, a to dvojnásobně rychleji než běžné vstřikovací ventily. Díky své vyšší pracovní rychlosti mohou zajistit i několik vstřiků paliva během jediného pracovního taktu, čímž se optimalizuje spalování. Výsledkem je rychlá odezva na pokyny od plynového pedálu při nižší spotřebě paliva i hladině emisí.
Vznětová jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 66 kW/90 k a maxima točivého momentu 205 N.m v pásmu od 1 800 do 2 800 ot/min. Provedení s pohonem přední nápravy vykazuje spotřebu paliva 4,5 l/100 km a hladinu emisí CO2 pouze 118 g/km. Verze AWD s pohonem všech kol pak spotřebuje 4,9 l/100km a dosahuje emisí CO2 na úrovni 130 g/km, což je celosvětově nejnižší hodnota mezi osobními vozy se stálým pohonem všech kol.
Nová šestistupňová manuální převodovka
Nová šestistupňová manuální převodovka vyvinutá pro vozy s motorizací 1,33 l Dual VVT-i a 1,4 l D-4D rovněž využívá koncepci Toyota Optimal Drive. Řazení probíhá nesmírně tiše a hladce, nová převodovka vykazuje výjimečnou účinnost a díky širokému rozpětí šestého stupně pak i velmi nízkou spotřebu paliva.
Pohon všech kol AWD s aktivním řízením točivého momentu Active Torque Control
Hnací jednotka 1,4 l D-4D pro Urban Cruiser je k dispozici s pohonem AWD se systémem aktivního řízení točivého momentu. Tento systém v součinnosti s dalšími systémy řízení trakce ve vozidle naprosto hladce zajišťuje optimální rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (v poměru od 100:0 až po 50:50) v závislosti na dynamice jízdy a převládajícím stavu vozovky.
Nový systém AWD používá elektronicky řízenou spojku před diferenciálem zadní nápravy, a přispívá tak k lepšímu záběru všech kol a vyšší stabilitě při rychlém průjezdu zatáčkami. Při zrychlování nebo rozjezdu na povrchu s nízkou přilnavostí se točivý moment rozděluje na všechna čtyři kola, aby při akceleraci nedocházelo k prokluzu. Při průjezdu zatáčkou nízkou rychlostí se snižuje příděl hnacího momentu na zadní kola, aby se zamezilo brzdění v ostrých zatáčkách. Během brzdění se elektronicky řízená spojka deaktivuje s ohledem na optimální účinek systému ABS. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment vede na kola zadní nápravy pouze v nezbytných situacích, což se odráží v nižší spotřebě paliva.
Systém aktivního řízení točivého momentu AWD je plně automatický. Pomocí spínače na přístrojovém panelu lze však tento systém ručně aktivovat, například kvůli lepšímu záběru na bahnité nebo zasněžené cestě. V takovém případě systém rozděluje maximum točivého momentu na kola zadní nápravy. Pokud rychlost vozidla překročí 40 km/h, režim „Lock“ se deaktivuje a systém opět sám přejde do režimu „Auto“.
Zavěšení kol se vzpěrami McPherson vpředu a torzními tyčemi vzadu
Nový Urban Cruiser používá k zavěšení kol přední nápravy vysoce tuhý a prostorově nenáročný systém se vzpěrami McPherson, který je zárukou výtečného jízdního pohodlí s minimálními náklony karoserie v kombinaci s agilní jízdní dynamikou. Zavěšení kol zadní nápravy používá torzní příčku a zabudovaný stabilizátor. Konstrukce zvolená z důvodu kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti jen minimálně proniká do zavazadlového prostoru. Systém zavěšení kol vyniká prostorovou nenáročností a prvotřídním jízdním pohodlím a ovladatelností.
Elektrický posilovač řízení (EPS)
Elektrický posilovač řízení (EPS) s proměnným účinkem je zárukou optimální ovladatelnosti v přeplněných ulicích měst, ale i přesné odezvy od volantu za jízdy vysokou rychlostí. Modernizovaný systém použitý v modelu Urban Cruiser spotřebovává elektrickou energii pouze v době, kdy je účinek posilovače zapotřebí. Výsledkem je nižší spotřeba paliva než v případě tradičního hydraulického posilovače. EPS rovněž nepoužívá žádnou hydraulickou kapalinu, a tak nevzniká ani použitý olej, který by zatěžoval životní prostředí.
Karoserie pohlcující nárazovou energii
Nový Urban Cruiser byl navržen s ohledem na nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti cestujících i ochrany chodců v případě střetu. U velmi tuhého skeletu karoserie s dobrým pohlcováním nárazové energie byla ve větší míře využita i vysokopevnostní ocel. V obložení dveří je použit materiál na pohlcování nárazové energie, který slouží ke zmírnění dopadů na cestující v oblasti zad a hrudníku v případě boční kolize. Nárazovou sílu boční kolize dále pohlcuje i deformovatelná konstrukce loketní opěrky ve dveřích. Kapota nového Urban Cruiseru má konstrukci pohlcující nárazovou energii a v prostoru za zadní hranou je použit deformovatelný materiál. Zámek kapoty motoru je kromě toho dostatečně vzdálen od horního povrchu kapoty. V čelní partii vozu jsou díly na pohlcení nárazové energie chránící horní i spodní část nohou chodce, přičemž další pohlcující prvky jsou v místě, kde zadní hrana kapoty navazuje na horní část blatníku tak, aby případné zranění chodce při střetu bylo co nejmenší. U motorku stěračů čelního skla je z tohoto důvodu také použita deformovatelná konzola.
Sedm airbagů SRS
Všechna provedení modelu Urban Cruiser jsou vybavena celkem sedmi airbagy SRS, včetně předních airbagů pro řidiče a spolujezdce vpředu, kolenního airbagu řidiče, dvou bočních airbagů a dvojice hlavových záclonových airbagů pro přední i zadní cestující.
Tříbodové bezpečnostní pásy ELR (samonavíjení s automatickým blokováním)
Na všech sedadlech vpředu i vzadu jsou použity tříbodové bezpečnostní pásy ELR (s automatickým blokováním v případě nouze) vybavené předpínačem a omezovačem síly. Systém ELR je navržen tak, aby blokoval bezpečnostní pás v okamžiku, kdy tah pásu překročí přednastavenou hodnotu. Při kolizi pak omezovač síly částečně sníží napětí pásu tak, aby se snížila nárazová síla v oblasti hrudníku pasažéra.
Aktivní opěrky hlavy vpředu
Na předních sedadlech modelu Urban Cruiser jsou použity aktivní opěrky hlavy snižující riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Pokud dojde k zadnímu nárazu dostatečnou rychlostí, opěrky hlavy se automaticky posunou směrem vpřed a mírně nahoru, a tak podepřou hlavu řidiče i předního spolujezdce.
Výkonné kotoučové brzdy vpředu i vzadu
Na přední nápravě modelu Urban Cruiser jsou použity kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 275 mm. U verze 2WD jsou na zadní nápravě kotouče o průměru 259 mm, v případě verze AWD mají zadní kotouče průměr 279 mm.
Systémy aktivní bezpečnosti ABS, EBD, BA, TRC a VSC
Nový Urban Cruiser je standardně vybaven systémem ABS, elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), brzdovým asistentem (BA), systémem řízení trakce (TRC) a systémem řízení stability vozu (VSC).
Elektronické rozdělování brzdné síly EBD spolupracuje se systémem ABS tak, aby se na jednotlivá kola vyvíjela optimální brzdná síla vzhledem k aktuálnímu stavu vozovky. EBD tak napomáhá dosáhnout vysoké stability jízdy při zatáčení a brzdění. Pokud řidič v nouzové situaci nevyvine dostatečně silný tlak na brzdový pedál, BA to zjistí a účinek soustavy brzd posílí. Totéž provede v případě, že řidič uvolní pedál brzdy příliš brzy.
Systém řízení trakce TRC nepřetržitě sleduje a reguluje výkon přenášený na vozovku prostřednictvím kol automobilu. Pokud systém zjistí nižší přilnavost některého z kol, okamžitě určí nejlepší způsob jak záběr kola obnovit, a to buď omezením hnacího momentu dodávaného kolu, jemuž hrozí prokluz, nebo v extrémnějších případech i krátkým přibrzděním kola, dokud se záběr neobnoví.
Systém řízení stability vozu VSC je určen k tomu, aby zabránil ztrátě kontroly nad vozem v případě příliš rychlého nájezdu do zatáčky nebo na kluzké vozovce, kde hrozí nebezpečí smyku. Systém VSC vyhodnocuje stabilitu vozidla a riziko nedotáčivého, nebo naopak přetáčivého smyku. K tomu využívá čidla sledující rotaci karoserie vozu, rychlost kol a tlak vyvíjený na brzdový pedál. Systém obnovuje stabilitu vozu tím, že jemně vyvíjí na příslušná kola regulovanou brzdnou sílu.
Nižší servisní náklady
Servisní interval u modelu Urban Cruiser v délce 15 000 kilometrů efektivně využívá životnosti všech komponent, přičemž součásti jako např. brzdové destičky se mění pouze v případě, že jsou plně opotřebovány.
Nový vůz do města s lehce terénními ambicemi využívá bezúdržbový rozvodový řetěz, levný olejový filtr, v němž je třeba vyměnit pouze jeden prvek, a zapalovací svíčky s dlouhou životností. Náklady na údržbu snižuje i to, že není třeba používat drahé syntetické oleje.
Urban Cruiser rovněž těží z rekordně nízkých nákladů na opravy, typických pro značku Toyota. Řada součástí byla vyvinuta speciálně tak, aby náklady na opravy v případě kolize byly co nejnižší. Figurují zde položky jako nosné držáky světlometů, které jsou navrženy tak, aby se v případě nehody zlomily dříve, než dojde k poškození samotného světlometu, a dále velký přední nárazník, který v případě nárazu zamezuje poškození kapoty. Struktura karoserie byla navržena s ohledem na co nejnižší náklady na opravy v případě lehké kolize. Očekává se, že v testech poškození německých pojišťovacích společností díky tomu bude vůz zařazen do třídy 17 (provedení 1,4 l D-4D AWD).
Systém monitorování intervalu výměny oleje (OMMS – Oil Maintenance Monitoring System)
Model Urban Cruiser s přeplňovaným vznětovým motorem 1,4 l je vybaven systémem monitorování intervalu výměny oleje (OMMS), který nepřetržitě sleduje využití motoru a na základě toho stanovuje optimální interval výměny motorového oleje. Díky použití automatického seřizování ventilů u jednotky 1,3 l dual VVT-i není potřeba pravidelně seřizovat ventilové vůle po celou dobu životnosti motoru. Spojky se rovněž seřizují automaticky, a díky použití automatického napínače není nutné pravidelně kontrolovat napnutí pomocného řemene. Pomocný řemen má předepsanou životnost 105 000 km a chladicí kapalina motoru se mění až po 150 000 km.
Nízká sazba emisních daní a nízké náklady na palivo
Díky použití koncepce Toyota Optimal Drive je zážehový i vznětový motor modelu Urban Cruiser vysoce hospodárný. Výhodou pro zákazníky jsou tak nejen nižší účty za palivo, ale v důsledku nižší hladiny emisí CO2 i nižší sazba daně v řadě evropských zemí.
Osvědčená kvalita značky Toyota
Při konstrukci karoserie Urban Cruiseru byly využity více než padesátileté zkušenosti automobilky Toyota na poli konstrukce a výroby robustních terénních vozů; karoserie byla navržena tak, aby ji nenapadla koroze po celou dobu životnosti vozidla. Antikorozní vlastnosti vylepšuje i použití plechů z pozinkované oceli u většiny komponent karoserie. Ochranný nátěr spodku zase brání působení koroze v důsledku poškození laku od odlétajících kamínků.
Výroba šetrná k životnímu prostředí
Výrobní závody firmy Toyota patří mezi nejekologičtější na světě. Při jejich vytápění i chlazení se často využívá sluneční energie, obklopuje je bohatá zeleň a při výrobě se neprodukuje prakticky žádný odpad, který by bylo nutné vyvážet na skládku. U modelu Urban Cruiser se snížil objem škodlivých těkavých organických látek (VOC) používaných k výrobě součástí v interiéru. Podvozkové partie chrání akrylát, a tak odpadá použití polyvinylchloridu (PVC).
Snadná demontáž po skončení životnosti vozidla
Recyklaci usnadňují značky pro demontáž uvedené na velkých dílech vozu, jako je přední nárazník, přístrojový panel, panely všech dveří, obložení u nákladové hrany a panel výklopné zádě. Kromě toho jsou označeny i materiály součástí o hmotnosti pod 100 g, což může demontáž dále zjednodušit. Zájemci o nový Urban Cruiser mohou volit mezi stupni výbavy Terra a Sol. Výbava je bohatá i u vozů v základním provedení.
Terra
Urban Cruiser v základním stupni výbavy Terra nabízí: protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC), systém řízení trakce (TRC), sedm airbagů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, elektricky ovládaná okna vpředu, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, audio soustavu (tuner/CD) se šesti reproduktory a podporou souborů ve formátu MP3, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení, optitronové přístroje, ukazatel změny převodových stupňů, kola z lisované oceli o rozměru 16“, střešní spoiler a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie s ukazatelem směru.
Sol
Stupeň výbavy Sol doplňuje komplexní nabídku výbavy Terra o hliníková kola o rozměru 16“ ve vysoce leslkém provedení, automatickou klimatizaci, audio soustavu (tuner/CD) se šesticí reproduktorů, vstupem aux-in a připojením Bluetooth®, elektricky ovládaná zadní okna, volant obšitý kůží s ovládáním audio soustavy i telefonu a hlavici řadicí páky obšitou kůží. Dále je ve výbavě systém bezklíčového nástupu do vozidla a spouštění motoru tlačítkem Smart Entry&Start a elektrochromatické (stmívatelné) vnitřní zpětné zrcátko.
Specifikace
Motor 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D 2WD 2WD AWD
- Počet válců 4 válce v řadě
- Typ paliva Benzín Nafta Nafta
- Ventilové ústrojí 16v DOHC 8v SOHC 8v SOHC
- Zdvihový objem (cm3) 1329 1
- Vrtání x zdvih (mm) 72,5 x 80,5 73,0 x 81,5 73,0 x 81,5
- Kompresní poměr (:1) 11,5 16,5 16,5
- Max. výkon kW (k) při ot/min 74 (101) / 6 000 66 (90) / 3 800 66 (90) / 3 800
- Max. točivý moment (N.m při ot/min) 132 / 3 800 205 / 1 800 až 2 800 205 / 1 800 až 2 800
- Hladina emisí Euro 4
Převodovka
- 6st. manuální
Brzdy a systémy
- Kotoučové vpředu s odvětráváním, vzadu bez odvětrávání, ABS, EBD, BA, VSC, TRC
Zavěšení kol
- Vpředu Vzpěry McPherson, Vzadu Torzní tyče
Řízení
- Elektrický posilovač řízení (EPS), řízení hřebenové
- Převodový poměr řízení 1:15,8
- Počet otáček volantu mezi krajními polohami 2,56
- Min. poloměr otáčení – obrys karoserie 5,9 m
- Min. poloměr otáčení – stopa pneumatiky 5,5 m
Výkonové parametry 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D 2WD 2WD AWD
- Nejvyšší rychlost 175 km/h
- 0-100 km/h 12,5 11,7 11,7
Spotřeba paliva 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D 2WD 2WD AWD
- Město (l/100 km) 6,6 5,3 5,8
- Mimo město (l/100 km) 4,9 4,0 4,4
- Kombinovaná (l/100 km) 5,5 4,5 4,9
- Objem palivové nádrže 42 l
Emise CO2 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D 2WD 2WD AWD
- Město (g/km) 154 139 153
- Mimo město (g/km) 115 106 11
- Kombinované (g/km) 129 11 130
Vnější rozměry
- Celková délka 3930 mm, šířka 1725 mm, výška 1525 – 1540 mm
- Rozvor 2460 mm
- Rozchod kol vpředu 1485 mm, vzadu 1490 mm
- Převis vpředu 785 mm, vzadu 685 mm
- Min provozní světlá výška 160 – 140 mm
- Nájezdový úhel vpředu 19 stupňů, vzadu 32 stupňů
- Součinitel aerodynamického odporu 0,314 – 0,318 Cx
Hmotnost vozidla
- Pohotovostní (kg) 1195 – 1350
- Celková hmotnost vozidla (kg) 1590 – 1700
- Nejvyšší hmotnost přívěsu brzděného 800 kg, nebrzděného 550 kg
Zavazadlový prostor
Objem zavazadlového prostoru zadní sedadla nesklopená 314 až 388 l, sklopená 749 l, délka 650 mm, šířka 1006 mm a výška 935 mm
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií