Tyto úpravy budou, mimo jiné, znamenat významný posun v jistotách občanů při nákupu ojetého vozidla.
Jedná se především o přístup do Registru silničních vozidel, plošný zákaz stáčení tachometrů a připojení České republiky k evropskému systému EUCARIS.
Jedním z požadavků, které Občanské sdružení Věci automobilové v připomínkovém řízení vzneslo, bylo zpřístupnění informací z Registru silničních vozidel. “Nepodařilo se sice dosáhnout takového stavu jako například u Katastru nemovitostí, kam může nahlížet v podstatě každý, ale I tak se jedná o významný posun”, říká Pavel Foltýn, předseda Občanského sdružení Věci automobilové. Podle chystané novely se totiž v §4, odst. 2 praví, že Obecní úřad obce s rozšířenou působností poskytne na žádost údaje z registru silničních vozidel fyzické nebo právnické osobě, která prokáže právní zájem na poskytnutí údajů; právní zájem neprokazuje vlastník nebo provozovatel silničního vozidla, jedná-li se o údaje k tomuto vozidlu. “V praxi to znamená, že nový majitel vozidla může po původním majiteli požadovat informace z Registru ještě před vlastní realizací nákupu”, říká Foltýn a dodává: “Předejde se tak mnohým nedorozuměním, neboť Registr, mimo jiné, obsahuje například údaje o vlastníkovi vozidla, RZ a datum jejího přidělení, datum první registrace, stát poslední registrace, údaje o technických prohlídkách, údaje o tom, zda záznam byl proveden na základě plné moci a mnoho dalších informací, které jsou pro nového vlastníka důležité”. Registrace vozidla, resp. jeho převod, se navíc bude moci realizovat pouze na základě kvalifikovaného souhlasu vlastníka a/nebo provozovatele vozidla se zápisem (ověřený nebo elektronický podpis, nebo osobní podání žádosti).
Dalším velkým posunem je konečné znění §36, odst. 4, který upravuje problematiku tzv. “stáčení tachometrů”. “
„Našemu sdružení se podařilo prosadit jednověté ustanovení, které plošně zakazuje jakoukoliv manipulaci s počítačem stavu ujeté vzdálenosti”, říká Foltýn a dodává: “Tedy žádné vyjímky ve formě oprav nebo výměn tachometru. Každý neoprávněný zásah do tachometru tak bude považován za správní delikt s pokutou až 50.000,-Kč pro fyzickou osobu a až 5.000.000,-Kč pro osobu právnickou”.
Znění §36, odst. 4: “Stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován”.
Zásadní úpravou Novely zákona 56/2001 Sb. je dále §5, odst.7, který v podstatě znamená přístup České republiky k informačnímu systému EUCARIS. „Podle tohoto ustanovení se Česká republika, resp. Ministerstvo dopravy, zavazuje zabezpečit automatizovanou výměnu údajů o silničních vozidlech, jejich vlastnících a provozovatelích podle právního předpisu Evropské unie“, říká Foltýn a dodává: „Systém EUCARIS totiž za dobu své existence pomohl odhalit na území celé Evropy tisíce vozidel s právní vadou, především tedy vozidla odcizená a vozidla s pozměněnými identifikátory“.
TISKOVÁ ZPRÁVA 03/2012
Občanské sdružení Věci automobilové, Na Pankráci 30, 140 00 Praha 4