Na veletrhu IAA, který se koná v Hannoveru, představila Scania nové modely stavebních vozů. Mezi jejich hlavní přednosti patří nový ergonomický interiér kabin, nosnost a nízká spotřeba pohonných hmot.



Vozidla určená pro stavebnictví jsou dostupná v řadách P, R a T se všemi kabinami v několika verzích. K dispozici je široký výběr dvou, tří a čtyřnápravových podvozků. Hnací soustavy Scania jsou známé svou odolností a nízkou spotřebou. K tomu je nutno přidat celou řadu různých uspořádání náprav a typů rámů, na které mohou specializovaní výrobci snadno montovat nástavby, a také široký výběr možností pro odběr výkonu.
Charakteristickým prvkem nových modelů je robustní konstrukce ve spojení s vysokým užitečným zatížením a skvělou pohyblivostí v terénu. Tyto vlastnosti perfektně odpovídají potřebám stavebního trhu a modulární systém Scania dovoluje na míru přizpůsobit vozidla jakémukoliv typu provozu.
Robustní rámy a součásti podvozku
Rámy a podvozky jsou dostupné ve třech zátěžových třídách: M – pro střední, H – pro vysokou a E – pro extra vysokou zátěž. Nabídka obsahuje dvě výšky podvozku: N – běžná výška a H – zvýšená. Součásti rámů a podvozků jsou přizpůsobeny požadavkům na výkon, a to bez nároků na zbytečnou nadměrnou váhu.
Pro stavební provoz lze využít 9 až 16litrové motory s výkony od 270 do 580 k:
- Nový 9litrový řadový pětiválec o výkonu 270 nebo 310 k disponuje dostatečným točivým momentem již od nízkých otáček. Je proto vhodný například pro sklápěče 4×2 a dvou nebo třínápravové domíchávače betonu.
- 11- a 12litrové řadové šestiválce o výkonu 340 – 470 se mohou uplatnit u všech typů stavebních vozů, včetně těch, které mají pohon všech kol.
- 16litrový motor V8 o výkonu 500 nebo 580 k je vhodný pro nejnáročnější nasazení ve stavebnictví i pro těžkou přepravu.
Podobně koncipovaná je také nabídka v oblasti převodovek, která zahrnuje:
- 8 a 8+1 rychlostní rozsahové převodovky
- 12 a 12+2 rychlostní jednotky
- V nabídce je rovněž rychloběžná verze 12+2 rychlostní převodovky, vhodná zejména pro stavební vozidla s nápravami s kolovou redukcí.
- Automatické převodovky jsou dostupné u řady P pro některé aplikace střední zátěže.
Všechny typy převodovek lze doplnit automatizovaným systémem řazení Scania Opticruise a retardérem.
Kabiny pro všechny účely
Pro stavební vozidla lze zvolit všechny varianty kabin řady P, R i T. Novinkou je dvojice denních kabin P a R, které jsou kompromisem mezi krátkou a spací kabinou. Nová denní kabina R nabízí unikátní možnost spojení nejvýkonnějšího 16-litrového motoru V8 (500 nebo 580 k) s kompaktní kabinou.
Řada P zahrnuje:
- nízko posazenou krátkou a denní kabinu
- dvě spací kabiny – s plochou a běžnou střechou
Řada R nabízí:
- vysoko posazenou denní kabinu
- výběr ze čtyř spacích kabin – s plochou, běžnou střechou, Highline a Topline
Řada T nabízí:
- krátkou a spací kabinu se zcela rovnou podlahou
Palubní deska je dostupná v krátké nebo dlouhé verzi. Scania také nabízí několik produktů fleet managementu, včetně velkého palubního PC s dotykovou obrazovkou, kterou lze do dlouhé verze palubní desky zcela integrovat.
Mnoho interiérových doplňků je šito na míru potřebám stavebnictví, např. vinylové čalounění, gumové koberečky a nejrůznější odkládací prostory. Jednoduchá zpětná zrcátka bez aerodynamických krytů se dobře hodí do tvrdých podmínek na staveništi.