Od svého uvedení na evropské trhy v roku 2003 jsou modely Accord a Accord Tourer předmětem zájmu. Nyní je řada Honda Accord obohacena o zcela nový vznětový motor, který doplňuje benzinové motory DOHC i-VTEC s obsahem 2,0 a 2,4 litru a otevírá další možnosti výběru motoru pro zájemce o tento model.
Pro firmu Honda je uvedení dieselového motoru do prodeje velmi důležité, protože nový motor 2,2 i-CTDi je vůbec první vznětovou jednotkou kompletně navrženou a vyvinutou přímo společností Honda. Nový motor přináší kombinaci výkonu, elegance a účinnosti, schopnou porážet v konkurenčním střetu ty nejlepší značky na trhu.
Díky náročným cílům, vývoji mnohých nových technologií a důsledné pozornosti věnované detailům překonává Accord 2.2 i-CTDi své soupeře v celé řadě klíčových parametrů. Kombinovaná spotřeba paliva 5.4 l/100km (Accord Tourer 5.8 l/100 km) a špičkový točivý moment 340 Nm při pouhých 2,000 ot./min. zvyšují měřítka, nastavená dosud značkami Audi A4 TDi 130 a BMW 320d. Ani výkon není přehlédnutelný a 140 k při 4.000 ot./min. poskytuje vozu vysokou živost a pozoruhodné zrychlení, což společně s nízkou hlučností motoru a nízkou hladinou chvění přispívá k uvolněnému a pohodlnému vychutnávání jízdy. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za pouhých 9,4 vteřiny (Accord Tourer 10.1 vteřiny).
Tato výkonnost je doplněna nízkými výfukovými emisemi CO2 – 143 g/km u modelu Accord 2.2 i-CTDi a 153 g/km u modelu Accord Tourer – které snadno předčí přísné požadavky normy Euro IV.
Za těmito statistickými údaji se skrývají technická opatření, zahrnující přímé vstřikování common rail druhé generace, čtyři ventily na každém válci, DOHC, turbokompresor s proměnlivou tryskou a mezichladič. Zvláště významná a vůbec nejdůležitější při realizaci cílů vývojového programu byla konstrukce speciálního hliníkového bloku válců. Ta byla umožněna původním, firmou Honda vyvinutým technickým postupem, využívajícím metodu polotuhého odlévání pro výrobu vysoce pevného, kompaktního a lehkého motoru.
Charakteristiky naftového motoru 2,2 i-CTDi jsou tudíž ideální pro pohodlné cestování uživatelů modelu Accord na dlouhé vzdálenosti a dokonale doplňují další vynikající vlastnosti tohoto vozu, jako jsou výborné ovládání, vysoká výkonnost a prvotřídní aerodynamika. Motor umožňuje jízdy na dlouhé vzdálenosti bez zbytečných stresů, s mimořádně nízkou hladinou hlučnosti a s nejvyšší výkonností ale také s nejlepší hospodárností v dané třídě. Vysoké hodnoty točivého momentu zajišťují skvělé zrychlení a živost i při nízkých rychlostech během jízdy po městě, vynikající živost a zrychlení ve středních oblastech rychlostí a udržení vysoké rychlosti při nízkých otáčkách motoru; výhodou je také minimální potřeba řazení.
Naftové motory se neohřívají tak rychle jako motory benzinové, a tak vzniká problém při zajišťování vytápění kabiny, jak co do rychlosti ohřátí prostoru, tak co do dosahované teploty. Novým řešením firmy Honda bylo vyvinutí nového ohřívacího systému, který využívá systému klimatizace. V určitém režimu se ohřívá studený vzduch pomocí horkého plynu v klimatizačním okruhu. Pokud jde o výkonnost ohřívání, je tento systém mnohem účinnější než běžné topné systémy žhavící.
Další rozdíly oproti benzinovému Accordu zahrnují nastavení zavěšení kol upravené tak, aby snášelo zvýšený točivý moment, nový pomocný rám pro motor a příčnou vzpěru, umožňující osazení zvláštních závěsů motoru a nové body pro upevnění torzní tyče.
Verze modelů Accord a Accord Tourer s novým naftovým motorem i-CTDi jsou standardně dodávané na pneumatikách o rozměrech 205/55 R16, přičemž jako volitelný doplněk je možné si objednat sedmnáctipalcová kola.
Accord i Accord Tourer nabízejí prostorný interiér s vkusným vybavením, který vytváří příjemné a uklidňující prostředí. Zavazadlový prostor sedanu má objem 459 litrů. Accord Tourer má navíc důmyslný systém sklápění opěradel zadních sedadel “jediným pohybem”, takže opěradlo zadního sedadla lze skutečně jediným pohybem jedné ruky sklopit, sedák vyklopit a vztyčit a vytvořit tak plochou podlahu pro uložení nákladu. Objem zavazadlového prostoru se tak zvětší z 579 litrů na 921 litrů. A pohodlí může být ještě o stupeň větší, pokud si vůz vybavíte volitelným plně automatickým elektrickým systémem motorového pohonu otevírání a zavírání zadních dveří.
Standardní specifikace zahrnuje stěrače s dešťovým senzorem u vybraných modelů, modernizovaný systém satelitní navigace DVD ovládaný sedmipalcovou dotykovou obrazovkou jako volitelný doplněk a sestavu CD/rádio jako standardní výbavu všech verzí. Všechny verze modelů Accord a Accord Tourer jsou vybaveny dvouzónovou klimatizací, dovolující řidiči a spolujezdci na předním sedadle zvolit si samostatně a nezávisle na druhém svoji optimální teplotu, což je výbava spojována obyčejně s prvotřídními limuzínami.
Úplná sada bezpečnostních prvků, zahrnující čelní i boční airbagy, je u všech naftových verzí také doplněna hlavovými airbagy, které zajišťují zvýšenou bezpečnost v případě bočního nárazu.
Honda získala za Accord v nárazových zkouškách Euro NCAP ocenění čtyřmi hvězdičkami, a to díky důkladné konstrukci karoserie, schopné řízeně ztlumit energii nárazu; stejně tak řada opatření pro ochranu chodců při hodnocení zkoušek Euro NCAP docílila ohodnocení dvěma hvězdičkami.
Účinnost podvozku vozu Accord je podpořena karoserií, která má vyšší dynamickou tuhost než u předcházejících generací modelu Accord a zajišťuje tak rychlejší reakci na řidičovy pokyny i vysokou přesnost pohybu vozidla na vozovce. Verze Executive s naftovým motorem mají také další přednost ve využití stabilizačního systému VSA (Vehicle Stability Assist), který byl zkonstruován s cílem pomáhat řidiči zvládat řízení vozidla v zatáčkách, při zrychlování a při prudkých manévrech, nezbytných pro zabránění srážce.
Od uvedení prvního naftového pohonu ve voze Honda Concerto před více než 10 roky již Honda samozřejmě nasbírala cenné zkušenosti. V návaznosti na tyto zkušenosti byl poslední pětidveřový Civic stejně jako dvě předchozí generace modelu Accord vybaven také vznětovým motorem. V současné době použila Honda vznětový motor s přímým vstřikováním common rail 1,7 CTDi v nové generaci modelu Civic.
Honda si získává také uznání za průkopnické zavádění alternativních a hybridních hnacích jednotek do svých vozidel, kam patří například rozvoj palivových článků a systému IMA.
Naftový motor 2,2 i-CTDi vyvíjel tým, vedený šéfkonstruktérem panem Kenichi Nagahiro ze střediska Tochigi Centre. On byl osobou, zodpovědnou za konstrukční a vývojový program motorů IndyCar, který vedl až k současnému programu pro Formuli 1; a byl to on, kdo stál také za vysoce hodnocenou technologií VTEC společnosti Honda.
V pozadí za uvedením motoru 2.2 i-CTDi na trh ovšem samozřejmě stojí také zkušenost roste v Evropě díky zjišťování zákazníků, že systém vstřikování technologie common rail nabízí kombinaci vynikajícího využívání paliva s technickou vytříbeností.
V segmentu, do něhož patří model Accord, se vozy s naftovým pohonem prodávají více než jejich benzinoví konkurenti. Prodej na pěti hlavních evropských trzích, tedy ve Francii, v Německu, v Itálii, ve Španělsku a ve Velké Británii například vzrostl během posledních 10 let ze zhruba 500000 na více než 1,2 milionu prodaných vozů. To odpovídá průměrnému šedesátiprocentnímu podílu naftových motorů v uvedených pěti zemích, přičemž v Itálii a ve Francii tento podíl přesahuje 80% a ve Španělsku 70%, v Německu je to více než 50% a ve Velké Británii 40%.
Jako první v rámci firmy vyvinutý vznětový motor v pětapadesátileté historii firmy Honda, sebou přináší motor i-CTDi se zdvihovým objemem 2,2 litru také vysoká očekávání. moderní celohliníková konstrukce motoru i-CTDi výkon 140 k při 4.000 ot/min a nejvyšší točivý moment 340 Nm při pouhých 2,000 ot/min. Je to příčně uložený, čtyřválcový motor, s rozvodem DOHC, se čtyřmi ventily na každém válci, vyvažovacími hřídelemi, s přímým vstřikováním common rail druhé generace a s turbokompresorem s proměnlivou geometrií lopatek a mezichladičem. Motor již dnes snadno splňuje požadavky normy Euro IV pro omezení emisí. O vysoké kvalitě motoru hovoří také údaje o spotřebě paliva, která v kombinovaném provozu činí u sedanu 5,4 a u provedení kombi 5,8 l/100 km.
Od použití čtyřválcového motoru se zdvihovým objemem 2,2 litru a s blokem odlitým z hliníku namísto ze železné litiny nebo z oceli si Honda slibuje, že vytvořila optimální kombinaci pro vozy velikosti Accordu. Porovnáme-li spotřeby paliva v kombinovaném provozu, je hodnota 5.4 l/100 km u modelu Accord nižší než u vozů Audi A4, BMW 320d, VW Passat, Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Vectra, Mazda6, Mercedes C220 a Toyota Avensis. Uvažujeme-li o špičkovém točivém momentu 340 Nm čtyřválce 2.2 i-CTDi, zjistíme, že pouze šestiválec BMW 330d (390 Nm) a pětiválec Mercedes C270 (370 Nm) mají točivý moment vyšší, ale čtyřválcový motor Honda má zdaleka nejnižší spotřebu paliva.
Pokud jde o zrychlení z 0 na 100 km/h, Accord potřebuje 9,4 vteřiny, čímž je nejrychlejším čtyřválcovým vozem s výjimkou BMW 320d.
Plynule proměnlivý ventil pro řízení proudění nasávaného vzduchu hraje v systému inteligentního řízení spalování klíčovou roli. Je umístěn v rozvodovém potrubí sání a zajišťuje jemně odstupňovanou regulaci vířivého poměru, který se mění od úplného uzavření kanálu při chodu naprázdno a při středním zatížení motoru až po úplného otevření kanálu při vyšších otáčkách, aby trvale zajistil ideální podmínky pro spalování. Vstřikovací systém common rail, pracující s tlaky až do 1600 barů, umožňuje přesnou regulaci vstřikovacího tlaku a časování vstřiku čímž zajišťuje optimální výkon motoru při všech jízdních podmínkách. Malé množství paliva, nastříknuté před hlavním vstřikem – tzv. předvstřik – pomáhá snížit hlučnost motoru.
Systém common rail pracuje v těsné vazbě s turbokompresorem s proměnlivou geometrií lopatek, aby zajistil optimální regulaci plnícího tlaku, přičemž vyšší vstřikovací tlaky jsou nastaveny při nižších rychlostech a při spalování chudé směsi čímž dosahuje nižší spotřeby paliva i nižších hodnot emisí ve výfukových plynech. Recirkulace výfukových plynů, řízená elektricky ovládaným ventilem EGR zvyšuje objem nasávaného vzduchu a snižuje obsah oxidů dusíku a pevných částic ve výfukovém plynu. Vodní chlazení výfukových plynů před jejich recirkulací napomáhá dalšímu snížení tvorby oxidů dusíku.
Naftový motor o objemu 2,2 litru je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, specificky konstruovanou tak, aby se vypořádala s vysokými točivými momenty tohoto motoru.
Vyšší točivý moment naftového motoru oproti motoru benzinovému vyžaduje silnější hnací soustrojí, schopné zajistit kvalitu a pohodlí řízení a dlouhou životnost převodovky. Honda proto využila diferenciál se čtyřmi planetovými koly, jak kvůli jeho pevnosti, tak i kvůli kompaktní konstrukci. Toto uspořádání absorbuje sílu a snižuje zpětný náraz v hnacím ústrojí při zbrzdění. Za účelem vyrovnání se se zvlášť vysokým točivým momentem naftového motoru byla také zvolena poloosa s velkým průměrem pro propojení běžného náhonu předních kol s výstupem z převodovky.
Nový Accord a Accord Tourer s naftovým pohonem jsou doplněny prvky, jako jsou zadní spodní spoiler a nově tvarovaná výfuková trubka. Pro zabezpečení kultivovaného a klidného prostředí v kabině byla uskutečněna tato opatření: Typický problém naftových motorů – vibrace a hluk, je potlačen díky použití dvojitého setrvačníku; ten snižuje hluk, způsobovaný kolísáním otáček. Nový protihlukový kryt motoru minimalizuje hlučnost motoru při chodu naprázdno a při nízkých otáčkách během jízdy v obytných oblastech. Pro další snížení hlučnosti byl zakryt motor shora akustickým krytem a zdola spodním krycím plechem a přepážka mezi motorovým prostorem byla opatřena zvukovou izolační vrstvou, zabraňující pronikání hluku do kabiny vozidla. Velmi důležitým faktorem, napomáhajícím dosažení minimálních hodnot hluku a vibrací je použití kyvadlového typu zavěšení motoru, které je velice účinným systémem pro pohlcování vibrací, vyvolávaných kolísáním točivého momentu u naftového motoru.
Naftové motory se neohřívají tak rychle jako motory benzinové, což může způsobit problém s dostatečným přísunem potřebného tepla do kabiny. Novým řešením firmy Honda bylo vytvoření nového topného systému, kdy je studený vzduch ohříván plynem, obíhajícím v klimatizačním okruhu, a je dále ohříván v chladícím okruhu motoru. Pokud jde o způsob ohřívání, je tento systém mnohem vhodnější než běžné topení, protože není zdrojem žádných výfukových plynů.
Naftové verze modelu Accord mají hydraulicky posilované hřebenové řízení s ostrou dynamickou akcí;. Je použito jiné čerpadlo posilovače než u benzinových modelů, aby se kompenzovala nižší rychlost otáčení naftového motoru.
Model Accord 2.2 i-CTDi je standardně osazen šestnáctipalcovými koly, obutými do pneumatik 205/55 R16, které zvyšují poloměr otáčení kol ve shodě se změněnými převodovými poměry za účelem dosažení maximálního využití paliva. Na přání zákazníka může prodejce vůz vybavit sedmnáctipalcovými koly.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas