Nové pneumatiky Goodyear AirMax poskytují více provozních výhod

Vyšší nosnost nápravy, nižší operační náklady a menší poškození vozovky – to jsou klíčové výhody nabízené dvěma novými nákladními pneumatikami Goodyear.

Nové pneumatiky Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5 a Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 využívají technologie Goodyear AirMax a jsou určeny pro přední nápravy nákladních vozidel v dálkové dopravě, jež operují při vysokém zatížení nápravy a kde může být problémem výška vozidla. Pneumatika Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 je také první dostupnou pneumatikou pro nákladní vozidla, která s tak malým průměrem poskytuje nosnost nápravy osm tun.

Koncept Goodyear AirMax je v rámci technologií Goodyear Max relativně nový. Vlastnosti AirMax umožňují: o jeden bar nižší tlak vzduchu v pneumatice při stejném zatížení, menší měrný tlak na vozovku, o 5 % až 6 % nižší valivý odpor, menší tuhost pneumatiky a o 12 % vyšší zatížení nápravy. Výhodou je menší poškození vozovky, až o 15 % delší kilometrový výkon, nižší spotřeba pohonných hmot, méně emisí, vyšší pohodlí a zvýšená užitná hmotnost. Pneumatiky AirMax mají nižší pracovní teplotu než běžné pneumatiky při stejném zatížení. To napomáhá snížení valivého odporu, což vede k větší životnosti a lepší protektorovatelnosti.

Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5

Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5 nahrazuje Marathon LHS 355/50R22.5, což byl unikátní rozměr představený firmou Goodyear v roce 2004. Má stejný poloměr jako 295/60R22.5 a nabízela výhodu vyšší (7,5 tuny) nosnosti nákladu, vylepšený kilometrový výkon, nižší valivý odpor a pohodlnější jízdu. Nový dezén a běhounová směs LHS II dále vylepšují valivý odpor, méně a rovnoměrněji se opotřebovávají a poskytují lepší ovládání a stabilitu. Také podávají lepší výkony za mokra. Pneumatika má 6žebrové uspořádání běhounu, čímž je zvýšen kilometrový výkon a zajištěno rovnoměrné opotřebení.

Běhounová směs pneumatiky Goodyear Marathon LHS II využívá technologii FuelMax, což vede k nízkému valivému odporu a následné nižší spotřebě pohonných hmot a nižším emisím. Ostré lamelování žeber pneumatiky a uzamykatelné lamely vylepšují vlastnosti pneumatiky při brzdění na mokré vozovce. V jednotlivých drážkách jsou umístěny vyrážeče kaménků, jež zabraňují poškození pneumatiky.

Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5

Nové pneumatiky Goodyear AirMax poskytují více provozních výhod
Nové pneumatiky Goodyear AirMax poskytují více provozních výhod

Pneumatika Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 je úplně novým rozměrem. Je to první pneumatika s malým průměrem, která poskytuje nosnost přední nápravy osm tun. K dalším výhodám ve srovnání s Goodyear Marathon LHS II 315/60R22.5, která má stejný poloměr, patří o 6 % menší valivý odpor a zvýšený jízdní komfort. Běhoun a směs jsou obdobné jako u rozměru 355/50R22.5 a poskytují stejné výhody – menší poškození vozovky, až o 15 % delší kilometrový výkon, nižší spotřebu pohonných hmot, méně emisí, více pohodlí a vyšší zatížení.

Řešení otázky poškozování vozovky se v Evropě stává stále více aktuálním. Některé země dokonce zvažují možnosti, jak penalizovat dopravce podle potenciálních škod, které jejich nákladní automobily způsobí. Nižší tlak vzduchu v pneumatice a větší stopa znamenají, že rozměr 355/50R22.5 je o 31 % a rozměr 375/50R22.5 o 20 % lepší než rozměry 295/60R22.5 a 315/60R22.5, jež nahrazují (na základě holandské metody kalkulace COST 334).

AirMax

AirMax vznikl na základě požadavků výrobců nákladních automobilů, kteří chtěli zvýšit nosnost přední nápravy, aniž by se snížil výkon automobilu či pneumatiky. Regulace emisí znamenaly další opatření, např. nákladní vozidlo Euro 6 mohlo vážit o 341 kg více než jeho ekvivalent Euro 3. To může ve výsledku znamenat ztrátu užitné hmotnosti. Dalším důvodem je přeprava velkoobjemových zásilek, jako například přeprava osobních automobilů. Důležitým argumentem se stala také míra poškození vozovky.

Koncept AirMax znamená větší vzduchovou kapacitu pneumatik, aniž by se zvýšil celkový průměr. Alternativou k větší nosnosti nákladu je udržet rozměry a zvýšit tlak vzduchu. To ale vede k těžší a mnohem tužší pneumatice, která více poškodí vozovku, zatímco pohodlí a bezpečnost nákladu se zhorší.

Pneumatika AirMax je širší, ale tlak se nezvyšuje ani nesnižuje. Kontaktní plocha je větší a homogennější, což znamená menší poškození vozovky a větší bezpečnost. Výsledná pneumatika je méně tuhá, a tak se zvyšuje pohodlí, životnost vozidla a bezpečnost nákladu. Zkrátka, operační náklady jsou sníženy díky nižší spotřebě pohonných hmot a vyššímu kilometrovému výkonu. Pro řidiče je jízda pohodlnější a možnost poškození nákladu je nižší vzhledem ke snížené tuhosti pneumatiky.

Nízký profil

Průměr pneumatiky je důležitým faktorem v celkové výšce vozidla, jež v některých zemích nesmí přesáhnout čtyři metry. Dalším faktorem je průměr ráfku, který je omezený hlavně rozměrem brzd. Současná technologie vozidel znamená, že ráfek o průměru 22.5” je pro přední nápravy těžkých nákladních vozidel nutností. Během let, zejména za účelem snížení výšky vozidla, se průměr pneumatik pro nákladní vozidla postupně snižuje tím, že se mění profil pneumatiky (poměr výšky bočnice pneumatiky a šířky běhounu). V současné době představují nejnižší profily, které Goodyear nabízí pro řízené nápravy, celých 50 %, ačkoliv u pneumatik pro přívěsy a návěsy bylo dosaženo 40 %.

Pokud má být standardní pneumatika 295/60R22.5 porovnána s pneumatikou AirMax, obě se zatížením 6 700 kg, pak standardní pneumatika vyžaduje tlak 9 barů, zatímco AirMax pouze 7,8 baru, což vede ke snížení tlaku na vozovku. To znamená menší opotřebení, vyšší životnost pneumatiky, nižší valivý odpor, menší poškození vozovky a větší pohodlí.

Životnost pneumatiky souvisí s teplem a jeho produkce během provozu je u AirMax menší. Dokonce i s větším nákladem vytváří pneumatika AirMax méně tepla než její standardní ekvivalent. Tím se prodlužuje životnost pneumatiky.

Pneumatiky Goodyear Marathon LHS rozměru 355/50R22.5 byla schválena všemi hlavními OEM. Nové pneumatiky nyní procházejí technickým hodnocením u všech výrobců nákladních automobilů, kteří o ně projevili velký zájem.

Tyto nové pneumatiky jsou v současné době již plně dostupné a stejně jako všechny nákladní pneumatiky Goodyear jsou prořezávatelné a protektorovatelné. V těchto případech lze pneumatiky protektorovat pro použití na návěsy a přívěsy.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Sortiment pneumatik Goodyear pro nákladní vozidla, autobusy a autokary zahrnuje přes 400 různých typů pneumatik ve více než 55 rozměrech. Pneumatikami Goodyear svá vozidla standardně vybavuje mnoho předních světových výrobců nákladních vozidel, včetně značek Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Mercedes a Iveco. Goodyear také dodává pneumatiky všem významným výrobcům návěsů a přívěsů.

Díky programu Fleet First, do kterého patří servisní síť TruckForce, 24hodinová silničníasistenční služba Goodyear ServiceLine24h a elektronický systém řízení pneuhospodářství FleetOnlineSolutions™, poskytuje společnost Goodyear největší rozsah specializovaných služeb ve svém oboru.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...