Nové motory Scania s vylepšenými provozními vlastnostmi

Vrcholem nové řady je jednotka V8 o výkonu až 620 k a 3000 Nm.

Zákazníci společnosti Scania mají od podzimu 2005 možnost volit mezi motory s výkonem od 230 do 620 k, novými převodovkami a nápravovými převody. Tak si mohou zvolit ideální hnací ústrojí pro jakýkoliv typ přepravy, bez ohledu na úroveň emisí.


Motory Scania zleva – 9 litrů, 16 l a 12 l:

Nové motory Scania s vylepšenými provozními vlastnostmi
Nové motory Scania s vylepšenými provozními vlastnostmi
Nové motory Scania s vylepšenými provozními vlastnostmi


Již od uvedení pětiválcového 9litrového motoru byla řada motorů Scania plně modularizována, s využitím identické spalovací komory pro celou platformu motorů. Scania se tak může soustředit na vývoj v oblasti vstřikování a spalování pro jedinou základní koncepci a dosáhnout tak vysoké úrovně vylepšení a doladění provozních vlastností. Modulární systém společnosti Scania umožňuje vzájemnou kombinaci velkého množství kompatibilních součástek mezi různými řadami motorů. Dále vysoce zefektivňuje servisní služby, zásobování náhradními díly i doškolování personálu v rámci servisní sítě.

Prestižní hnací ústrojí V8 – 620, 580, 560 a 500 k


V nabídce je nejvýše postavený nový motor Scania V8 s unikátním spojení vysokého výkonu 620 koní a krouticího momentu 3000 Nm. V náročném terénu a při jízdě do kopců vyniká svojí výkonností a provozními vlastnostmi.


Motory Euro 3 (580 k) a Euro 4 (560 k) dosahují krouticího momentu 2700 Nm a volba mezi nimi se tak stává otázkou emisních úrovní, nikoli jízdní výkonnosti.


Verze o výkonu 500 k dosahuje v případě jednotek Euro 3 a Euro 4 krouticích momentů 2400 Nm. U motoru Euro 5 pak 2500 Nm.


Všechny motory Euro 4 i Euro 5 těží z nového tvaru křivky průběhu krouticího momentu s jeho rychlejším nárůstem a širším rozsahem nejvyšších hodnot. Vstřikování paliva probíhá u všech motorů V8 prostřednictvím systému Scania PDE. Pro dosažení norem Euro 4 a Euro 5 se využívá systému Scania SCR.


Výroba jednotek Euro 4 je plánována od února 2006. Motory Euro 5 se začnou vyrábět v květnu 2006.

Hospodárná 11/12-litrová hnací ústrojí – 470, 420, 380 a 340 k


Výkony těchto motorů je předurčují pro použití v nejrozšířenějším segmentu vozidel, a to dálkových i stavebních. Výkonnostní hodnoty řadových šestiválců Scania Euro 4 a Euro 5 se od Euro 3 neliší, avšak provozní vlastnosti byly díky novému tvaru křivky průběhu krouticího momentu u všech motorů vylepšeny.


Změna v objemu motorů z 11 na 12 litrů v případě jednotek Euro 4 o výkonu 340 a 380 k významně zvýšila hodnotu krouticího momentu, a to o 100 Nm. Toto vylepšení provozních vlastností řidič bezpečně pocítí, zvláště díky širšímu rozsahu nejvyšších hodnot krouticího momentu a jeho rychlejšímu nárůstu. Díky vyššímu měrnému objemu lze také lépe recyklovat výfukové plyny.


Vstřikování paliva probíhá u všech 12-litrových motorů prostřednictvím systému Scania HPI (u 11-litrové jednotky prostřednictvím Scania PDE). Soulad s normou Euro 4 zajišťuje systém Scania EGR, v případě Euro 5 se jedná o technologii SCR.


Výroba jednotek Euro 4 je plánována od září 2005. Motory Euro 5 se začnou vyrábět od února 2006.

9-litrová hnací ústrojí s vysokým krouticím momentem – 310, 270 a 230 k


Nový pětiválec o objemu 9litrů, uvedený na trh v roce 2004, se již díky svým provozním charakteristikám a robustnosti setkal s velkým zájmem u zákazníků. Navzdory své menší velikosti se tato jednotka chová jako větší motory Scania a dodává dostatečný krouticí moment již od nízkých otáček. Regulace emisí probíhá prostřednictvím systému Scania EGR a vstřikování paliva je zajišťováno systémem Scania PDE.


9-litrové motory Scania jsou nejčastěji používané v rozvážkových (230, 270 a 310 k) a stavebních (270 a 310 k) vozech, dále potom v dálkové přepravě (310 k). Začátek výroby je plánován již na tento měsíc.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...