Audi Q7 se šestilitrovým vidlicovým vznětovým dvanáctiválcem V12 TDI dosahuje výkony čistokrevného sportovního vozu.
Díky obrovskému výkonu 368 kW (500 k) a točivému momentu rovných 1000 Nm dokáže Audi Q7 z klidu na 100 km/h katapultovat za 5,5 sekundy a pokračovat až k mezi 250 km/h, nastavené elektronickým omezovačem.


Agregát V12 TDI je příbuzný s motorem závodního speciálu R10, který v seriálu závodů American Le Mans sklízí nepřetržitou řadu úspěchů – letos zatím z osmi startů osmkrát zvítězil! Podobá se mu koncepcí, ale blíží se mu i špičkovými výkony, zejména mohutným točivým momentem. K úctyhodným výkonům dvanáctiválce pomáhá i příznivý průběh točivého momentu, jehož maximum 1000 Nm je k dispozici už od 1750 otáček. Jedním z nejprogresivněji řešených prvků motoru je vstřikovací systém common rail značky Bosch, pracující s tlakem 2000 barů (dosud byla nejvyšší hodnota 1600 barů). Vynikající dynamiku spalování a efektivnost využití dokonale rozprášeného paliva, kterou tak vysoký tlak přináší, násobí i nejmodernější piezoelektrické vstřikovače. Dalšími technickými trumfy dvanáctiválcového Audi Q7 jsou nová šestistupňová automatická převodovka tiptronic a stálý pohon všech čtyř kol quattro.
Novým rysem v rodině vidlicových motorů Audi je rozevření nového dvanáctiválce. Jeho úhel 60o namísto obvyklých 90o usnadňuje dokonalé vyvážení setrvačných sil a tím přispívá ke kultivovanému chodu motoru. Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho kompaktní stavby. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7. Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují nesrovnatelně rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost částicových filtrů. Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %. Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Vynikající je samozřejmě i spotřeba paliva – přes mamutí sílu motoru to je v průměru jen 11,9 l/100 km.
Model Audi Q7 V12 TDI je působivý nejen množstvím použitých inovativních technologií, ale i svým vzhledem. Nejzřetelnější změnou jsou robustní ochranné podvozkové kryty na přídi i zádi vozu. Jednodílná chromovaná maska chladiče nového Audi Q7 připomíná modely Audi S6 a S8, které se svými motory V10 FSI dosahují rovněž výkony čistokrevných sportovních vozů.
Další novinkou v motorové nabídce Audi Q7 je benzinový agregát 3.6 FSI. Také výkon tohoto šestiválce o objemu 3,6 litru je pozoruhodný – 206 kW (280 k). Audi Q7 s ním zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 225 km/h. U verze s adaptivním pneumatickým pérováním, u níž lze nastavit nižší světlost podvozku, je to díky lepší aerodynamice dokonce 230 km/h. Vynikající je také průběh točivého momentu, který zůstává na maximu v celém rozsahu od 2500 do 5000 otáček. Rovněž motor 3.6 FSI má neobvyklý úhel rozevření válců, pouhých 10,6 stupně, díky čemuž je jeho stavba velmi kompaktní. I u něj je samozřejmostí progresivní technické řešení, kromě již zmíněné technologie FSI a velmi malého úhlu rozevření válců to jsou například plynule regulovatelné vačkové hřídele s kladkovými zdvihátky a hydraulickým vymezováním vůle, hnané bezúdržbovým řetězem.
Nové Audi Q7 představuje naprostou špičku v kategorii SUV. Na silnicích vyniká dynamikou sportovního vozu a v terénu posouvá hranice schopností ve své třídě – je novým výkonným SUV od tvůrce koncepce quattro. To přesvědčivě dokazuje jeho prodejní úspěch: za prvních osm měsíců tohoto roku se ho po celém světě prodalo 26 100 kusů.
V ČR si nové Audi Q7 převzalo od ledna tohoto roku již 279 zákazníků. Z tohoto počtu bylo 234 (85 %) s naftovým motorem a 45 (15 %) s benzinovým motorem. Možnosti odpočtu DPH využilo 202 (72 %) zákazníků.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas