Palivem pro tuto mašinku byl arašídový olej.
Po probrání motoru k životu
– si musel velice oddechnout, protože na nové myšlence pracoval po celé roky. Tato nová myšlenka spočívala v tom, že vyšší stlačení zápalné směsi v motoru by mohlo způsobit její samovznícení a tím by se nahradily svíčky potřebné k zapálení paliva v běžných motorech s vnitřním spalováním.
To bylo 10. srpna 1893. A je vysoce nepravděpodobné, že by si Diesel — narozený německým rodičům v Paříži v roce 1858 — možná mohl představovat, jak motor nesoucí jeho jméno zrevolucionizuje svět dopravy.
Původní Dieselův plán byl vysvětlen v titulku dokumentu, který zveřejnil rovněž v roce 1893: “Teorie a konstrukce racionálního tepelného motoru, který by nahradil parní stroj a současný spalovací motor.”
Diesel sice fušoval do parních strojů, vedoucí hnací jednotky jeho éry, ale shledal je málo účinnými. Jeho cílem bylo vyvinout daleko účinnější motor, který by spoléhal na teplo vyvolané stlačením a zapálením a tím by došlo k eliminaci komponentů a umožnilo by se používání téměř jakéhokoliv druhu paliva.
Dřívější dieselové motory
– byly velké, těžké a velice hlučné. Diesel prohlásil, že vyvinul svůj motor za účelem poskytnutí levné hnací síly pro továrny, dílny a jiné stacionární aplikace, ale již v roce 1886 byl Karlu Benzovi udělen patent na motorové vozidlo a svět cestování a dopravy se začal pomalu měnit.
Jedním z prvních podporovatelů Dieselova motoru byl Adolphus Busch, spoluzakladatel pivovarského impéria Anheuser-Busch se sídlem v St. Louis. Busch, který byl německého původu, byl tak moc přesvědčen o budoucnosti nového motoru, že po určitou dobu vlastnil všechna práva prodej dieselových motorů ve Spojených státech a v Kanadě. V roce 1912, Diesel a jeho žena Martha, odcestovali do Ameriky, aby navštívili Busche v St. Louis a Tomáše Edisona v East Orange, New Jersey.
Edison popsal motor jako “jeden ze skutečně pamětihodných úspěchů lidstva.“ Za několik let se dieselové motory staly lehčími a čistšími a současně se přizpůsobily téměř každému motorovému vozidlu jakož i zemědělskému zařízení a havarijním elektrogenerátorům. V dnešní době téměř všechny silniční nákladní automobily jsou poháněny dieselovými motory a stejně tak je tomu i u lodí, železničních lokomotiv a stavebních strojů.
Avšak nikde v Americe není úspěch moderního vznětového motoru
– tak zřetelný jako v automobilovém průmyslu, kde se registrace automobilů s čistými dieselovými motory zvýšily od roku 2010 o 24 procent. Vzhledem k tomu, že jsou vznětové motory až o 20 až 40 procent hospodárnější než jejich benzinové protějšky, objevují se nové automobily s dieselovými motory v předváděcích místnostech autosalonů USA v neustále se zvyšujících počtech. A to přesto, že motorová nafta je v USA typicky dražší než benzín. Přidejte zvýšený točivý moment dieselu, jeho delší životnost a nižší náklady na údržbu a snadno pochopíte, proč jsou automobily se vznětovými motory pro zákazníky stále více a více přitažlivější.
Společnost s největším vlivem na trhu automobilů se vznětovými motory je Volkswagen, která nabízí sedm modelů těchto automobilů. Více než 20 procent obratu VW v USA jsou diesely. Automobilky Audi a Mercedes-Benz nabízí rovněž několik dieselových modelů a nové diesely automobilek BMW, Chevrolet, Porsche, Mazda a Chrysler jsou dnes buďto již v předváděcích místnostech nebo se tam velice brzo objeví.
Celkem vzato, spotřebitelé v USA mají
– v současné době na výběr již 22 druhů automobilů se vznětovým motorem, SUV a dodávek, což je dvojnásobkem oproti stavu před pěti lety. Kromě toho, výzkumní pracovníci společnosti J.D. Power and Associates předpokládají, že se prodej dieselových automobilů za dalších 10 let téměř ztrojnásobí a dosáhne tak více než 10 procent všech prodejů automobilů v USA. V Evropě činí v současné době prodej dieselových automobilů asi 50 procent všech prodejů.
Zatímco američtí spotřebitelé zcela jasně těží z toho, že na galon motorové nafty ujedou několik mil navíc a také z toho, že zastávky u čerpacích stanic nebudou tak časté, mají automobilky ještě jinou další motivaci: limity federálních norem na úsporu paliva se v roce 2025 velice přiblíží k průměru najetí 55 mil na jeden galon. Automobilový průmysl investuje miliardy do takových zlepšení jako je přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem, lehčí materiály a pneumatiky s menším valivým odporem — a to všechno s cílem najetí více mil na jeden galon. A proto, v případě přidání automobilu s dieselovým motorem do výrobkového portfolia společnosti, je úspora paliva naprosto zaručena.
Kdyby tady byl Rudolf Diesel dnes
– pak by byl pravděpodobně značně šokován — ale na druhé straně také hrdý — vidět jakým jeho motor transformoval do automobilového průmyslu.
Vždyť jeho hlavním cílem vždy bylo poskytnout výkon co možné nejefektivněji. A že uspěl, o tom nemůže být nejmenší pochybnosti.
Autor komentáře William Noack
– je penzionovaný výkonný vedoucí pracovník automobilky General Motors, který píše o trendech automobilového průmyslu.
Servisem a opravami systémů vysokotlakého vstřikování nafty do válců vznětových motorů
– se zabývá firma T.A.D Praha, která zastupuje v České republice 4 z 5 největších světových (evropských) výrobců vstřikovacích systémů.
Více informací o firmě TAD Praha
– na obsáhlé prezentaci