Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel

CNG vozidla začínají postupně parkovat v hromadných garážích.

1plyngaraze800

Od 1. 1. 2015 platí novela zákona 341/2014 Sb.

Ta již parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje. Pokud tedy souhlasí majitelé garáží a garáže splňují vyhláškou dané technické normy, není již s parkováním v garážích CNG vozidel problém. Nové garáže u obchodních center se již staví podle platných předpisů, kde je navíc 10 % povinnost vyhradit stání pro vozidla na plyn a tak CNG vozidla v nich již dnes běžně parkují. Z hlediska bezpečnosti řadí hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

Novela zákona zrušila již 1. 1. 2015 plošný zákaz parkování v podzemních garážích vozidel na CNG. U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl umožněn vjezd vozidlům na alternativní palivo CNG. Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště, označit vyhrazená parkovací místa atd.

Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) říká:

„V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je na Kladně nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve Frýdku – Místku,“ „Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná. Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na plyn.“

Obchodní plocha Central Kladno je 26 tisíc metrů čtverečních a centrum má celkem 650 parkovacích míst v garážích. V prostorách garáží se nachází celkem 62 stání pro automobily na plyn. Plocha OC FRÝDA je 14 800 metrů čtverečních, má v podzemních garážích celkem téměř 600 parkovacích míst a také cca 60 stání pro vozy na plyn. V případě úniku plynných palivových směsí mají garáže zajištěn okamžitý odvod plynu mimo prostory garáže, aby nedošlo k nárůstu koncentrace.

ÚAMK se rozhodlo testovat parkování CNG vozidel v garážích v ČR

„Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování, vjezd vozidlům na CNG přesto zbytečně zakazují. Nám přijde i nesmyslné, že je zakázán vjezd u patrových otevřených parkovišť a na střechách, která nejsou uzavřená a jsou přírodně odvětrávaná,“ říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.

„Upozorňovali jsme ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS), že některé povinnosti dané vyhláškou č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb se nám zdají zbytečně přehnané. Například v ČR není žádným právním předpisem a ani normativním dokumentem stanovena povinnost instalovat detektor zemního plynu v komerčních budovách, bytových domech ani rodinných domcích a není tomu tak ani v zahraničí, přesto vyhláška garážím u nás tuto povinnost nařizuje,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Samy automobilky říkají, že vozidla na CNG jsou bezpečnější

– než automobily používající benzin nebo LPG, potvrdil to i test ADAC. Výbušnost směsi případného uniklého paliva CNG se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a při úniku se rozptyluje a uniká do ovzduší. U CNG je velmi nízké riziko výbuchu, vyplývá to z jeho fyzikálních vlastností, proto ho sám HZS řadí až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

Zdroj: Český plynárenský svaz

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ikonický Volkswagen Van první generace se vrací, tentokrát jako RC stavebnice

Ikonický Volkswagen Van první generace...

Ikonický Volkswagen Transporter první generace neboli Typ 2, který je z hlediska designu mladším bratrem snad ještě slavnějšího brouka (oficiálně VW Typ 1), po letech znovu ožívá. Tentokrát v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První elektromobil CUPRA, při -30 °C

První elektromobil CUPRA, při -30 °C

CUPRA Born absolvuje před svou premiérou finální zimní testy v blízkosti severního polárního kruhu Díky této rozhodující fázi vývoje bude první 100% elektromobil CUPRA připraven podávat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA bude v právě začínající první sezoně mistrovství Extreme E závodit v nejextrémnějších podmínkách na světě

CUPRA bude v právě začínající první...

CUPRA rozšíří v mistrovství Extreme E své know-how v oblasti elektrifikace a podpoří rozvoj elektromobility, trvalou udržitelnost a ideu rovnosti Tým ABT CUPRA XE s jezdci Mattiasem Ekströmem a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra elektromobilu Kia EV6 – Kia posouvá hranice elektrické mobility cestou inspirativního designu, dechberoucích výkonů a nápaditého prostoru

Světová premiéra elektromobilu Kia EV6...

EV6 je symbolem nové značky Kia a současně prvním akumulátorovým elektromobilem postaveným na nové vyhrazené platformě E-GMP pro elektromobily Volba z několika uspořádání hnacího ústrojí s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohledem studenta: Faktory ovlivňující spotřebu a bezpečnost provozu nákladních vozidel

Pohledem studenta: Faktory ovlivňující...

Jaké faktory ovlivňují spotřebu pohonných hmot v nákladní přepravě a jak pomáhá Scania samotným řidičům? Nejen na tyto otázky se snažil odpovědět student stipendijního programu Mladí...