Nové BMW řady 7 má velmi zajímavé technické novinky (5)
Již ve čtyřech článcích jsme vás informovali o nových motorech pro BMW 735i a 745i, jeho řídícím systému iDrive a o aktivním podvozku Dynamic Drive, o jeho vybavení radarem a senzory, v dnešním pátém článku o podstatném snížení hlukové hladiny u nových BMW 7.
Nové BMW řady 7: Snižování hlukové hladiny.
Hluk. Lidé v moderních aglomeracích se čím dál tím více stávají jeho obětí. Hlukové emise ohrožují psychiku člověka a ještě zvyšují každodenní pracovní stres. Hluk je všude. V kancelářích hučí ventilátory počítačů, kopírovací stroje, klimatizace. Na ulicích trhají ušní bubínky sirény sanitek, hasičů a policejních vozů, o hluku běžících motorů ani nemluvě. V bavorské automobilce BMW se rozhodli s hlukem bojovat a dopřát ticho alespoň těm, kdo usednou za volant. Jde však o něco víc, než umlčet stovky koní pod kapotou. Mluvíme-li dnes o akustice ve vozidle, spojují s tím téměř všichni řidiči pracovní hluk motoru. Několik málo jich možná při tom myslí ještě na hluk větru vznikající za jízdy, ale téměř nikdo na četné hydraulické a elektrické agregáty, které pracují skrytě a řidiči v mnoha ohledech pomáhají. První poválečný model BMW 501 měl pouze 3 elektromotory, v nové BMW 7 je nainstalováno přes 80 elektrických pomocníků. Bez jemného technického výbrusu akustiků by jízda v takovém moderním vozidle byla dnes provázena mnoha obtížnými zvuky, neustálým hučením motorů a jejich převodových ozubených kol, klapáním relé, bubláním hydraulického oleje a syčením ventilátorů.
Proto se tovární akustikové vrhli na všechny zdroje hluku. Přitom však také překvapivě zjistili, že některé zvuky je naopak třeba zachovat. Nebyl by jistě problém vyvinout třeba zcela bezhlučné zavírání dveří. Ale člověk potřebuje při ovládání řady funkcí mít zpětnou vazbu. Musí si být třeba jist, že dveře zaklaply a centrální zamykání funguje, či že se elektricky ovládané okno otevírá. Nejlépe si to ověří sluchem. I o tyto zvuky se však starají akustikové, kteří zajišťují příjemný zvuk bez kolísání. Všechny ostatní elektromotory, které se starají o provozní funkce vozidla bez zásahu řidiče, nesmí však být za jízdy ani za klidu v novém BMW 7 významně slyšitelné.
|
---|
Jednou z největších inovací v nové BMW 7 je aktivní podvozek Dynamic Drive, který udržuje kabinu stále ve vodorovné poloze. Tento podvozek byl jednou z největších technických i akustických výzev při zabudování do vozidla. Dynamic Drive klade maximální požadavky na hydraulické a regulační komponenty. Ve zlomcích sekundy jsou hydraulické kapaliny natlakovány až na 200 barů, jemným potrubím vedeny s přesností na milimetry do příslušných zařízení, odtlakovány, v chladicích smyčkách zchlazeny na provozní teplotu a ve vyrovnávacích nádržích dopravovány zpět. Ventily se v rytmu jízdy prudce otvírají, přepouštěcí kanály se uvolňují a motory odvádějí v mžiku enormní výkony, aby udržely karoserii vozidla ve vodorovné poloze, zejména tehdy, projíždí-li vozidlo sérií ostrých zatáček. Vždy, když jsou hydraulické kapaliny v pohybu, způsobují hluk, který se šíří celou konstrukcí vozidla. Během jízdy po silnici s mnoha zatáčkami se tato hra opakuje ve stovkách cyklů.
Už jen zaručit funkční spolehlivost tak složitého systému po celou dobu životnosti vozidla při konstantní přesnosti a bez předčasné únavy materiálu představuje pro techniku obrovskou výzvu. Celý systém musí mimo to pracovat neslyšně. Nesmí být jen tichý. To nestačí. Pro zákazníka nesmí být slyšitelný. Mezi vozidlem se zařízením Dynamic Drive a bez něho nesmí existovat akustický rozdíl. Akustikům se nakonec podařilo snížit podíl hluku oproti původnímu stavu o 40 dB. To odpovídá přibližně snížení hluku projíždějícího nákladního vozidla na hluk vydávaný při šustění novin.
Stejnou námahu si akustikové BMW dají s každou relevantní součástí – ať je sebemenší. Za dřevěným panelem přístrojové desky je například umístěn malý elektrický větrák, který zásobuje teplotní čidlo řízení klimatizace vzduchem z vnitřního prostoru vozidla, a umožňuje rychlé určení teploty. Bez akustické optimalizace by i tento maličký ventilátor vydával velmi slyšitelný hluk. Akustikové tedy postavili model větráčku v měřítku 10:1, neboť objekt v této velikosti je lépe přístupný pro měřicí přístroje. Na tomto vzoru pak byly provedeny základní optimalizační studie o aeroakustice větráku. Na konci série testů a drobných prací pak byly poznatky převedeny zpět do miniaturního provedení. Teprve pak mohla začít konstrukce celého komplexu ventilátoru motoru. Výsledkem je malý, při všech provozních stavech neslyšný ventilátor, který splňuje ty nejnáročnější požadavky na akustiku kabiny nové luxusní limuzíny BMW.
V úterý jsme vás informovali o nových motorech BMW řady 7, ve středu o řídícím systému iDrive, ve čtvrtek o aktivním podvozku Dynamic Drive,v pátek o využití radarů a senzorů a dnes o významném snižování hluku u nových modelů BMW řady 7. Tím jsme stručně vyčerpali technické novinky, o kterých jsme vás chtěli informovat. Zítra nám zbývá pro úplnost podat vám informaci o základních cenách nových modelů BMW 7 : 735i a 745i a taktéž o cenách vybraných doplňků a výbav.
19. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií