Nové BMW řady 7 má velmi zajímavé technické novinky (1)
Nové BMW řady 7 má motor s nižší spotřebou a vyšším výkonem, revoluční elektronické ovládání vozu, nový aktivní podvozek, radar k zajištění plynulé jízdy, senzory umožňující pohodlné zaparkování a podstatně sníženou hladinu hluku.
Nové BMW řady 7 bylo představeno v září na frankfurtském autosalonu v Německu. Dealeři BMW v naší republice očekávají v těchto dnech dodávku prvních objednaných těchto luxusních vozů.
|
---|
Vzhledem k tomu, že technických novinek u nového BMW řady 7 je opravdu mnoho a jsou velmi zajímavé, vás s nimi seznámíme v šesti článcích, které postupně otiskneme v průběhu tohoto a příštího týdne. Dnešní o nových zdokonalených osmiválcových motorech, zítřejší o revolučním elektronickém ovládání vozu Dynamic iDrive, ve čtvrtek o aktivním podvozku Dynamic Drive, v pátek o vybavení vozu radarem a senzory, v pondělí příští týden o podstatně sníženém hluku nového BMW řady 7 a konečně v úterý – 20. listopadu vás budeme informovat jak o základních cenách obou verzí sedanu BMW 735i a 745i, tak i o cenách vybraných doplňků a výbav.
Nové motory BMW řady 7
|
---|
První zdokonalený benzinový osmiválcový třicetidvouventilový motor BMW pro model BMW 735i má objem 3,6 litru a maximální výkon 200 kW (272 k) při 6 200 ot/min.Nejvyšší kroutící moment 360Nm dosahuje při 3 700 ot/min. Výrobce udává maximální rychlost BMW 735i s tímto motorem 250km/h (na tuto hranici je nejvyšší rychlost z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena) a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekund.
Druhý zdokonalený benzinový třicetidvouventilový osmiválcový motor BMW pro model BMW 745i má objem 4,4 litru a maximální výkon 245 kW (333 k) při 6 100 ot/min.Nejvyšší kroutící moment 450Nm dosahuje při 3 600 ot/min. Výrobce udává maximální rychlost BMW 745i s tímto motorem 250km/h (na tuto hranici je nejvyšší rychlost z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena) a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekund.
|
---|
Zdokonalené osmiválcové motory BMW nových modelů 735i a 745i mají díky použité patentované technologii Valvetronic o 14% nižší spotřebu a zároveň o 14% vyšší výkon než jeho předchůdce. Tyto vlastnosti přináší zcela převratná technologie, umožňující plně proměnnou regulaci množství pohonné směsi přicházející do válců pomocí ventilů s průběžně nastavitelným zdvihem. Nový motor BMW se tak zbavil nutnosti použití škrtící klapky a stal se proto ještě živějším než v minulosti. Jedná se o technologický posun, srovnatelný s přechodem od karburátoru k přímému vstřikování či od mechanického ovládání chodu motoru k elektronickému.
Škrtící klapka byla pro konstruktéry konvenčních motorů vždy nepostradatelnou technologií, bez které by řidič musel nechat stále běžet motor na plné obrátky.Pokud není škrtící klapka zcela otevřena, snižuje se výkon motoru a jeho kroutící moment a zvyšuje se spotřeba paliva. Technologie Valvetronic umožnila poprvé v historii motoru volně „dýchat„ a tím zvýšila jeho výkon. Díky velmi úzkým štěrbinám mezi sacími ventily a jejich sedly vstupuje směs benzínu se vzduchem do válců velkou rychlostí, dokonale rozprášená téměř na jednotlivé atomy. Díky tomu se mnichovským vývojářům podařilo vytvořit mimořádně výkonný osmiválec, který má však spotřebu jako běžný čtyřválec vyššího obsahu a jeho provoz je po ekonomické stránce srovnatelný s dieselovým motorem.
Vlastnosti nového motoru ještě vylepšuje využití technologie plně proměnné délky sacího potrubí, se kterou přichází BMW jako první automobilka na světě. Délka sacího potrubí má zásadní vliv na sílu kroutícího momentu motoru při různých rychlostech. Pro každou se kvůli různě dlouhým tlakovým vlnám hodí jiná délka potrubí. Sací potrubí v nových motorech BMW je schopno měnit svou délku v rozsahu od 231 milimetrů do 673 milimetrů během necelé vteřiny, což dává možnost využít maximálního kroutícího momentu v celém rozsahu otáček motoru.
Inženýři BMW zároveň provedli zásadní přestavbu motoru i z hlediska hmotnosti a použitých materiálů, aby vyrovnali váhový přírůstek spojení s použitím nových technologií. Řada součástek byla odlehčena a většího využití také nalezly aluminiové prvky. Nový motor přináší díky technologii Valvetronic i zlepšení řady dalších vlastností. Kromě mnohem rychlejší akcelerace lépe startuje za studena a má mnohem kultivovanější chod na volnoběh. Nové motory BMW řady 7 mají zároveň špičkový interval výměny oleje po 40 000 kilometrech a splňují přísné evropské emisní limity EU4.
Zítra uvedeme další článek o BMW řady 7 – o jeho elektronickém ovládání.
13. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií