Jeho zevnějšek dává jen tušit jeho ryzí charakter, nedramaticky zato naprosto srozumitelně předvádí své kvality. Decentní hluboký dunivý zvuk mohutného osmiválcového motoru se svěřuje prostřednictvím čtyř koncovek výfuku z ušlechtilé ocele – k velké radosti jeho majitelů téměř nehlučně.
Sportovně nahrben na mohutných nízkoprofilových pneumatikách se začleňuje bez problémů do série slavných automobilů M, tvoří vrchol filosofie, která začínala kdysi legendárním M1 a nyní vrcholí v celé paletě neobyčejných aut.
Řeč je o novém BMW M5, sportovním zástupci řady „pětek“, který oslavil světovou premiéru na Ženevském autosalónu v roce 1988. Zcela skromně tam představil poprvé své vnější i vnitřní hodnoty, a to téměř tak, jakoby se necítil dobře v té nablýskané třpytivé nádheře.
M5 vytvořil vlastní automobilovou třídu. Přitom praotec tohoto pěkně tvarovaného automobilu vytvořil před dobrým tuctem let typ vysoce výkonné limuzíny. Tehdy byly sice na jedné straně komfortní pětisedadlové automobily a na druhé straně nekompromisní dvousedadlové sportovní vozy, ale ne atraktivní kombinace obou. Až o mnoho let později přišli jiní na tento úspěšný nápad.
Se svými úspěšnými předchůdci – modely M5 na bázi řady „pětek“ – sdílí nový potomek jen jméno a nápad. V technice se změnil téměř revolučně, přidal na válcích. Osm spalovacích jednotek v osvědčeném stylu V určuje nyní pracovní dobu pod kapotou. Dosud jich bylo šest – sériově.
Sportovní vůz v limuzínovém hávu. Tento fascinující motor M, samozřejmě jádro nového M5, odráží technologickou kompetenci M GmbH. Neboť tento nadšený tým inženýrů vytvořil svou nejnovější hnací jednotkou kovové umělecké dílo. Jak jinak by se dal opsat vysoce výkonný sportovní motor, který dostane z pětilitrového obsahu válců na klikové hřídeli fascinující točivý moment až 500 newtonmetrů? Nebo je to spíše oněch přesně 400 koní (294 kW) výkonu, které činí dojem nejen tímto číslem?
Jako již legendární 3,2-litrový motor M z M3, M roadster a M coupé má i pětilitrový V8 opět zvlášť vyvinutou motroniku, zde MSS 52. Tato tajemná skříňka má obrovské „vnitřní hodnoty“: Je například zodpovědná za regulaci škrtících klapek, za termické čidlo hladiny oleje nebo dvojitý „vanos“, již známý z jiných motorů M. Tento dvojitý „vanos“, je patentovaný systém BMW M GmbH a může nastavovat zcela automaticky příklon (rozsah?) sacích a vypouštěcích vačkových hřídelí. Tím se zvyšuje především točivý moment ve spodním a středním rozsahu otáček.
Tlakem spínače lze regulovat elektronicky zvyšování výkonu motoru – i to je zvláštnost nového M5: spíše sportovní nebo spíše pohodlný. Přitom se nastaví různé charakteristiky pedálu akcelerace, který také ovlivňuje charakteristiku regulace servotronického řízení.
Samozřejmě se tato obrovská síla ovládaná elektronicky samosvorným diferenciálem a systémem DSC-3, který lze v případě potřeby vypnout, přenáší kontrolovaně na vozovku. Zkušení řidiči říkají, že dostanou toto „motorové vozidlo“ v nejpůvodnějším smyslu slova z klidu do tempa za pouhých 5,3 vteřin.
Podvozek M je přizpůsoben výkonu. Kdo však nechce zacházettak vehementně s přesně řadící šestirychlostní převodovkou, ale dává přednost spíše přidávání po troškách, dokáže akcelerovat na čtvrtý rychlostní stupeň z 80 na 120 km/hod. za pouhých 4,8 vteřin.
Nejlepší ukázkou maximálních nároků na kvalitu a perfektní techniky je podvozek M pečlivě sladěný na vysoké výkony při jízdě a oproti sérii „pětek“ poněkud hlouběji posazený. Díky důkladnému sladění pružin a tlumičů dovoluje zkušenému řidiči příčná zrychlení až do hodnoty 1,2 g – dimenze ještě nedávno nepředstavitelná pro limuzíny určené pro silniční provoz. Speciální aerodynamika s pečlivě promyšleným spodním prouděním auta se navíc postará o minimální odpor vzduchu a optimální přilnavost.
Tolik síly se musí samozřejmě zkrotit. I na to se zde myslelo, neboť nový M5 má nejen pro přední kola tak zvanou kotoučovou brzdu „compound“, také zadní kola jsou nyní takto brzděna. Výhoda této brzdy „compound“, která pochází z motocyklového sportu a kterou M GmbH adaptovalo: lepší odvod tepla díky tak zvané „plovoucí“ konstrukci, nižší hmotnost a především větší životnost brzdových kotoučů.
Díky těmto technickým detailům u pohonu a podvozku se technologická hodnota nového M5 projevuje nikoliv v pouhém odevzdaném výkonu, mnohem více ve fascinujícím způsobu, jak vzniká. Je téměř zbytečné zmiňovat to, že příslovečná účinnost technologie motorů M se postará o to, aby byly dodržovány všechny spalinové a hlukové normy na světě a dosahováno optimálního využití paliva.
Navenek je nový M5 rezervovaný. Nemusí být nutně vidět, jakou má sílu. A tak je samozřejmě u M5 opět v popředí zájmu „understatement“. Navenek to poznají jen znalci – podle jinak vytvarované čelní zástěrky s velkým sáním chladícího vzduchu a oválných mlhových světlometů, podle zcela nově navržených kol z lehkého kovu o rozměrech 8 J × 18 vpředu a 9 1/2 J × 18 vzadu s chromovým lakováním „shadow“ s vysoce výkonnými pneumatikami o velikostech 245/40 ZR 18 a 275/35 ZR 18. A přirozeně podle oněch čtyř výfukových trubek, které zdobí mohutný zadek. Navíc lze nový M5 poznat decentně podle drobných tahů písma modelu u postranních nárazníkových lišt a podle víka zavazadlového prostoru, dále podle boule se širokým ozdobným orámováním z chromu a také podle nových venkovních aerodynamických zrcátek, které lze v případě potřeby odklopit. Ve vnitřním prostoru se zákazníkovi nabídne prostředí – vždy dle gusta buď vybavením „sportovním“ nebo „exkluzívním“ – které odpovídá onomu sektoru trhu, v němž se tento neobyčejný automobil pohybuje.
Dosud se vyrobilo přes 14.000 M5. Kdo zaujme místo za vícefunkčním volantem M M5, objeví před sebou nově navržené armatury. Především otáčkoměr poskytuje dvojí zajímavé využití: Barevně rozlišená pole oznamují řidiči po nastartování, kdy dosáhl stroj M5 potřebnou provozní teplotu.
Může se zdát, že výrobní čísla nemají význam pro měřítka BMW – pro image značky představoval (a představuje) M5 něco jako klidnou skálu v příboji módních proudů. A založil zcela novou generaci vozidel, třídu, v níž spousta konkurentů říká o sobě, že dělá totéž. Apřesto: tento „vlk v rouše beránčím“ otevřel jako první zcela nový segment na trhu.
Inženýři dceřiné firmy podniku – tehdy ještě s názvem BMW Motorsport GmbH – přejali na přání některých zainteresovaných zákazníků myšlenky ze závodního sportu a transplantovali tvar motoru M1 přímo do tehdejší karosérie „pětek“ – do dneška celkem více než 14.000 krát.
Využití znalostí ze závodního sportu na silnici. Pomocí šesti jednotlivých škrtících klapek se uvolnil nakonec výkon o 286 koních, v té době nepředstavitelně mnoho u sedanu. Jen čistokrevná sportovní auta měla takový výkon a proto také první M5 vyvolal nemalé nadšení. Během 6,5 vteřiny vyspurtoval na rychlost 100 km/h. a sprintoval na maximální rychlost 250 km/hod. – díky tomu se zajímali poprvé o limuzínu dokonce řidiči rozmazlení vysokými výkony.
Ještě trochu pokrokověji ale opticky i decentněji se prezentovala v roce 1988 druhá generace M5, nyní hnalo 315 koní kupředu aktuální limuzínu „pětek“. A nakonec tu byl ještě malý výkonový přídavek: 350 koní při obsahu válců 3,8 litrů opatřily křídly dosud poslední M5 – jako limuzínu a o něco později i jako touring.
Co kdysi začalo BMW M1, vyvinulo se dávno jakožto program M v řadu automobilů zvláštního druhu. Z přání jednotlivých zákazníků v sedmdesátých letech, že chtějí jezdit ve zcela speciálním BMW, se vyvinula nejdřív filosofie a z ní pak nabídka, která se nyní člení na různé modely M3, M roadster, M coupé a M5.
Že BMW u mnoha těchto automobilů dodatečně individuálně zvýšila hodnotu, je nadmíru jasné. Neboť majitelé vysoce karátového auta, kteří navíc jezdí hodně a rádi, vyjadřují stále více přání nechat si vybavit „svůj“ vůz individuálně dle zcela specifických přání a požadavků – ať už do práce nebo pro volný čas.
převzato z BMW magazínu 1/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií