Plně hybridní systém pohonu full-hybrid poprvé kombinuje řadový šestiválec BMW s elektrickou silou.
Nový koncepční vůz je spojením dynamiky, úspornosti a pokrokovosti nového BMW řady 5 Sedan s progresivními technologiemi, které jsou již ve výrobě v modelech BMW ActiveHybrid X6 a BMW ActiveHybrid 7.
Ústrojí pohonu představené v BMW Concept řady 5 ActiveHybrid je tvořeno spojením zážehového řadového šestiválce s technologií TwinPower Turbo, osmistupňovou samočinnou převodovkou a elektrickým motorem. Aplikací technologií BMW ActiveHybrid na již tak extrémně úsporný „konvenční“ motor bylo dosaženo snížení spotřeby i produkce emisí o více než 10 %. Kromě toho má však elektromotor také asistenční funkci, která zvyšuje sportovní jízdní projev automobilu.
Celkovou účinnost vozu významně zvyšuje zejména inteligentní hospodaření s energiemi. Propojení jednotlivých celků vozu a optimalizace energetických toků mezi nimi v závislosti na jízdní situaci je jedním z klíčů příkladné úspornosti.
Hnací ústrojí konceptu BMW Concept řady 5 ActiveHybrid umožňuje také plně elektrický, tedy zcela bezemisní provoz. Při jízdě v městském provozu ve standardním režimu spotřebu paliva účinně snižuje funkce Auto Start Stop, která byla integrována do hybridního systému vozu a vypíná spalovací motor například při zastavení na semaforu nebo v koloně vozidel. Prvotřídní komfort i v těchto podmínkách, kdy je spalovací motor vypnutý, zajišťuje, stejně jako v případě modelu BMW ActiveHybrid 7, nezávislý elektrický kompresor klimatizace.
Program vývoje hybridních vozidel BMW ActiveHybrid je jednou z hlavních částí přístupu BMW EfficientDynamics.
Nový koncepční vůz, postavený na základě nového BMW řady 5, představuje další vývojový stupeň přístupu BMW ActiveHybrid, který specifickou kombinací spalovacího motoru a elektromotoru dokonale naplní požadavky kladené na dynamický sedan vyšší střední třídy.
BMW neustále zdokonaluje svoji modulární hybridní koncepci, která spočívá v promyšleném spojování různých funkčních prvků do jednoho celku tak, aby celkový výsledek dokonale ladil s charakterem a zamýšleným používáním konkrétního automobilu. V součinnosti se strategií BMW EfficientDynamics znamená toto efektivní používání různých hybridních technologií velmi účinné snižování spotřeby paliva a produkce emisí.
V BMW Concept řady 5 ActiveHybrid je použit speciálně pro tento model vyvinutý kompaktní elektromotor, který je umístěný mezi spalovacím motorem a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Tento elektromotor, zásobovaný elektřinou z akumulátorů umístěných v zadní části vozu, disponuje výkonem 40 kW.
Zážehový motor spojuje s elektromotorem automaticky pracující spojka.
Součinnost obou motorů je velmi účelná, protože elektromotor je schopen zážehovému motoru asistovat již od nulových otáček. Výsledkem interakce obou zdrojů síly je proto spontánní a dynamická akcelerace kdykoliv je to potřeba.
Účelně integrovány, účinně řízeny:
Vysokonapěťové akumulátory dodávají elektřinu elektromotoru i palubní síti vozu. Při sejmutí nohy z plynového pedálu nebo při brzdění se elektromotor změní na generátor dobíjející akumulátory. Tím přeměňuje kinetickou energii, která by se jinak ztratila ve formě tepla v brzdové soustavě, na elektřinu, jež je uschována pro další využití. Jedná se tedy o dodatečnou energii získanou bez potřeby jediné kapky paliva.
Jedná se o stejný princip, který již několik let funguje ve vozech BMW ve formě systému regenerace kinetické energie. Rozdíl je ale v tom, že elektromotor je schopen výrazně zvýšit účinnost celého systému a množství rekuperované energie.
Také vysokonapěťové akumulátory byly vyvinuty přímo pro tento koncepční vůz. Jsou uložené v robustní schránce umístěné v blízkosti zadní nápravy BMW Concept řady 5 ActiveHybrid. Jedině tak jsou akumulátory v největším bezpečí a současně přispívají k optimálnímu rozložení hmotnosti. Vyspělý řídicí systém neustále monitoruje stav nabití vysokonapěťových akumulátorů a řídí nejen jejich nabíjení, ale též chlazení.
Kromě elektromotoru zásobují akumulátory elektřinou také kompletní palubní síť vozu. Díky tomu je kromě jiného možné aktivovat klimatizaci s nezávislým elektrickým kompresorem, kdykoliv je to potřeba. A to i pomocí dálkového ovladače. Je tedy možné vychladit interiér vozu ještě před nastartováním motoru. Všechny komfortní a bezpečnostní funkce vozu jsou tedy zachovány i při jízdě výhradně na elektrický pohon nebo při vypnutí motoru funkcí Auto Start Stop.
Na rozdíl od běžných hybridních vozů, jejichž zvýšená účinnost je omezena především na jízdu v městském provozu, se hybridní vozy BMW – BMW ActiveHybrid X6 a BMW ActiveHybrid 7 – vyznačují významně nižší spotřebou paliva a produkcí emisí také při jízdě vysokými rychlostmi. Tohoto výsledku se podařilo dosáhnout použitím velmi vyspělé elektroniky, která zajistila mimořádně intenzivní spolupráci a součinnost mezi spalovacím motorem a elektromotorem, jež zvyšuje účinnost ústrojí jako celku.
BMW Concept řady 5 ActiveHybrid opět rozšířilo záběr této řídicí elektroniky na další systémy vozu. Díky tomu může být pro čistou radost z jízdy, tolik typickou pro vozy BMW, použito více energie obsažené v palivu a vysokonapěťových akumulátorech.
Spolupráce obou zdrojů hnací síly je v BMW Concept řady 5 ActiveHybrid ovlivňována mnoha různými faktory tak, aby se co možná nejlépe přizpůsobila požadavkům řidiče.
Množství parametrů, s nimiž řídicí elektronika pracuje a současně má nad nimi kontrolu, je ve světě automobilů zcela výjimečná. Dokonalé propojení jednotlivých systémů vozu umožňuje, aby řídicí elektronika účinně ovlivňovala a optimalizovala toky energií doslova v celém automobilu.
Velmi specifickou vlastností energetického managementu BMW Concept řady 5 ActiveHybrid je schopnost přizpůsobení se nejen aktuální jízdní situaci, ale také podmínkám, které teprve nastanou. Řídicí elektronika pracuje s daty, jež mohou indikovat změny v okolí vozu, a porovnává je s potřebami řidiče. Podle toho připravuje jednotlivé systémy ústrojí pohonu, ale i jiných celků vozu, na případné změny.
Pro tuto analýzu „budoucnosti“ automobil využívá informací nejen o činnosti ústrojí pohonu a podvozku, ale také z čidel asistenčních systémů řidiče. Do konečného výpočtu se započítávají také informace o profilu cesty z navigačního systému, který systému dává nejpřesnější informace o příchozích podmínkách. Souhrn všech uvedených a mnoha dalších informací umožní, aby automobil využíval dostupnou energii s maximální možnou účinností.
Když například systém rozpozná, že zanedlouho přijde dálniční klesání, dojde k takovému řízení úrovně nabití akumulátoru, aby se následně v maximální míře využilo klesání k jeho dobití.
Když například automobil ví, za jak dlouho se dojede do cíle cesty, může dopředu plně nabít akumulátor. Tak bude mít dostatek elektřiny k tomu, aby bylo možné dříve vypnout spalovací motor a do cíle dojet čistě na elektřinu. Tímto předvídáním je možné prodloužit dojezd na čistě elektrický pohon o celých 30 %.
BMW Concept řady 5 ActiveHybrid: budoucnost radosti z jízdy a úspornosti.
Další účinná optimalizace automobilu jako celku v konceptu BMW Concept řady 5 ActiveHybrid je ukázkou mimořádných možností přístupu BMW EfficientDynamics. Nová generace hybridního systému, představená právě v BMW Concept řady 5 ActiveHybrid, rozšiřuje obzory a současně nastiňuje budoucí směr dalšího vývoje programu BMW AcitveHybrid, který se zdokonaluje v každé oblasti s cílem zachování typické identity značky.
BMW Concept řady 5 ActiveHybrid je proto dynamičtější, úspornější a přizpůsobivější než všechny ostatní hybridní automobily. Díky tomu se BMW Concept řady 5 ActiveHybrid mezi hybridními vozy projevuje jako typické BMW.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.