Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011

Přeplňovaný pětiválec s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m s pohonem quattro se sedmistupňovou převodovkou S tronic.

Modely RS stojí na vrcholu příslušných modelových řad Audi a RS 3 Sportback, který vznikl v režii společnosti quattro GmbH, přináší nyní tuto dynamickou filozofii do kompaktní třídy.

Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011
Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011
Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011

Výjimečné postavení modelu Audi RS 3 Sportback podtrhují devatenáctipalcová kola a blatníky z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Motor – výkon a zvuk

Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011
Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011
Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011
Nové Audi RS 3 Sportback oslňujících výkonů s dodávkami zákazníkům již na jaře 2011

Novinka je doslova katapultována z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, což je nejlepší hodnota ve své třídě. Další rozlet ukončí elektronický omezovač při 250 km/h. Kompaktní vůz, který váží jen 1575 kilogramů, se však v průměru spokojí s pouhými 9,1 litry paliva na 100 km, čemuž odpovídá hodnota emisí CO2 212 gramů na km. Na této hospodárnosti se podílí elektronicky řízené olejové čerpadlo a rekuperační systém, který získává zpět kinetickou energii při zpomalování.

Výkonné pětiválce mají u značky Audi dlouhou tradici. V 80. letech s nimi porážely konkurenci závodní a soutěžní vozy i sériově vyráběné modely. Také první model Audi RS, RS 2 z roku 1994, měl pětiválcový motor. Aktuální jednotka o objemu 2,5 litru, známá již z modelu TT RS, získala nedávno od poroty vysoce postavených motoristických novinářů ocenění „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku).

Motor 2.5 TFSI dosahuje ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), čemuž odpovídá specifický výkon 100,8 kW (137,1 k) na litr. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici již při velmi nízkých otáčkách 1600 min-1 a na konstantní úrovni zůstává až do 5300 min-1. Tyto výkonové parametry vedou k vynikajícím hodnotám zrychlení z klidu i za jízdy.

Pětiválec je s délkou 49 centimetrů velmi krátký a váží jen 183 kilogramů. Jeho kliková skříň je vyrobena z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi pevný a zároveň lehký materiál. Audi je vůbec prvním výrobcem automobilů, který tento materiál používá u zážehového motoru. Odolnost bloku dále zvyšují cílené výztuhy. Lehká konstrukce motoru přispívá k nízké hmotnosti modelu Audi RS 3 Sportback a přináší velké výhody z hlediska rozdělení hmotnosti mezi nápravy. To se příznivě projevuje na jízdních vlastnostech novinky.

Motor je přeplňován velkým turbodmychadlem, které vytváří plnicí tlak až 1,2 baru. Stlačovaný vzduch proudí z turbodmychadla do mezichladiče, jehož účinnost přesahuje 80 procent. Stejně jako všechny zážehové turbomotory Audi kombinuje 2.5 TFSI přeplňování s přímým vstřikováním FSI. Spolupráce obou technologií umožnila zvolit vysokou hodnotu kompresního poměru 10,0:1. Výsledkem je ještě lepší účinnost. Klapky v sacím potrubí uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. K dobrému smíšení vzduchu s palivem přispívají rovněž oba vačkové hřídele, které jsou nastavitelné v rozsahu 42 stupňů natočení klikového hřídele.

Přenos hnací síly – rychlost a přilnavost

Kompaktní sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu pětiválce pomocí jednoho výstupního a dvou vstupních hřídelů. Jako všechny dvouspojkové převodovky je sestavena ze dvou dílčích převodovek. Řazení probíhá velmi komfortně sepnutím a rozpojením spojek v řádu setin sekundy bez vnímatelného přerušení toku hnací síly. Sedmý stupeň má dlouhý převod, který snižuje spotřebu paliva.

Řidič může provozovat sedmistupňovou převodovku S tronic ve dvou režimech automatizovaného řazení a v jednom manuálním módu. V posledně uvedeném případě lze řadit pomocí pádel na volantu nebo páky voliče. Maximální akceleraci z klidu zajistí funkce „Launch Control“ s minimálním prokluzem kol.

Hnací sílu přenáší suverénně na vozovku trvalý pohon všech kol quattro, který je zárukou dalšího zvýšení trakce, dynamiky a stability, s níž RS 3 Sportback ukáže záda všem svým konkurentům. Srdcem systému je elektronicky řízená mezinápravová lamelová spojka, která je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem. Sada lamelových spojek uvnitř spojky se otáčí v olejové lázni.

Systém quattro rozděluje hnací sílu mezi obě nápravy v závislosti na aktuálních podmínkách. Jakmile se začnou kola přední nápravy protáčet, vytvoří elektrické čerpadlo okamžitě vysoký tlak oleje, který plynule přitlačí lamely spojky k sobě tak, aby se potřebný točivý moment přenášel na zadní kola. Díky výkonnému zásobníku tlaku trvá tento proces jen několik milisekund.

Podvozek – dynamika a bezpečnost

Základem pro precizní ovladatelnost modelu RS 3 Sportback je tuhá karoserie a vyspělý podvozek. Čtyřprvková zadní náprava s rozchodem kol 1528 mm je uložena v pomocném rámu. Uspořádání ramen z vysokopevnostní oceli umožňuje odděleně přenášet podélné a příčné síly.

V případě přední nápravy, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1564 mm, se jedná o konstrukci McPherson izolovanou rovněž pomocným rámem. Důležité komponenty přední nápravy jsou vyrobeny z hliníku. Hřebenové řízení pracuje díky elektromechanickému posilovači s nejvyšší účinností, jeho převod 16,2:1 je sportovně přímý.

Odpružení zajišťují vinuté pružiny a nově vyvinuté tlumiče. Sportovní podvozek snižuje karoserii modelu RS 3 Sportback v porovnání s A3 o 25 milimetrů. Nový vrcholný model řady A3 jezdí na devatenáctipalcových litých kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami 235/35 vpředu a 225/35 vzadu. Kola mají leštěnou povrchovou úpravu se vzhledem titanu, na přání mohou být černá s červeným okrajem ráfku.

Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Třecí plochy kotoučů vpředu jsou v zájmu maximálního odvodu tepla odvrtávané a duté čepy je spojují se středem brzdového kotouče z hliníku. Během brzdění je svírají čtyřpístkové pevné třmeny lakované leskle černou barvou a opatřené logem RS. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout.

RS 3 Sportback reaguje spontánně na změnu směru jízdy a zatáčky projíždí rychle, stabilně a klidně podle pokynů precizního a citlivého řízení. Limity jsou posazené velmi vysoko a snadná ovladatelnost završuje charakter výkonného kompaktního vozu.

Interiér a exteriér – dynamický vzhled

Nový vrcholný model řady A3 ukazuje svůj koncentrovaný potenciál již na první pohled: Přední spoiler, antracitová maska chladiče Singleframe ve tvaru kosočtverce a vstupy vzduchu dodávají vozu výraznou tvář společně se světlomety Xenon plus.

Vystouplé přední blatníky vyrobené z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, markantní prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek s matným povrchem v hliníkovém odstínu a velký střešní spoiler definují boční profil vozu. Sportovní „říz“ zádi dodává leskle černý difuzor v kombinaci se dvěma eliptickými koncovkami výfuku vlevo. Loga RS 3 zdobí masku chladiče Singleframe a zadní výklopné víko.

Dynamický styl pokračuje v interiéru, který je zcela černý a ozdobený několika logy RS 3. Sportovní sedadla mají potahy z jemné kůže Nappa sešité kontrastní stříbrnou nití, ozdobné prvky se lesknou klavírním lakem nebo novou hliníkovou úpravou „Aluminium Race“. Multifunkční sportovní kůží obšitý volant má dole zploštělý věnec. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr oleje a stopky.

Společnost AUDI AG

– prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quttro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních – s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...