Nové Audi Q7 ve velmi podrobné informaci

Nová Q7 je lehčí, hospodárnější a disponuje mnoha prvky ze světa high-tech.

1nauq7pal1000

1nauq7cfelek720

Druhá generace Audi Q7

– fascinuje inovativní technikou v oblastech poháněcího ústrojí, podvozku, asistenčních, informačních a zábavních systémů, jakož i konektivity. Velké SUV je až o 325 kilogramů lehčí než předchůdce a jeho emise CO2 jsou až o 50 g/km nižší. Po uvedení modelu Q7 na trh bude později následovat Audi Q7 e-tron quattro – první vůz na světě s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení, vznětovým šestiválcem a pohonem všech kol quattro.

Vnější design

Nové Audi Q7 má v porovnání s předchůdcem štíhlejší proporce. Velké SUV je s délkou 5,05 metru, rozvorem 2,99 metru, šířkou 1,97 metru a výškou 1,74 metru (s ocelovými pružinami) o 37 milimetrů kratší a o 15 milimetrů užší, zatímco výška je přibližně shodná.

Proporce nového modelu Audi Q7 jsou harmonické, robustní střešní sloupky zdůrazňují stabilitu a nabídku prostoru. Výrazné horizontální linie ohraničují plochy s atleticky napnutým povrchem a mimořádně precizními tvary, přestože jsou vnější panely vyrobeny kompletně z hliníku.

Maska chladiče Singleframe s výraznými příčkami z lesklého hliníku je širší a nižší než u předchůdce. Její trojrozměrné těleso je centrálním prvkem na přídi a výrazný rámeček zasahuje až do světlometů. Silné kontury zdůrazňují také velké otvory pro přívod vzduchu, jejichž vnitřní část je rozčleněna dvěma příčkami.

Markantní design: Světlomety

Světlomety velkého SUV navazují na masku chladiče Singleframe. I u nich vyvolává prostorové zpracování intenzivní dojem hloubky. Stejně jako maska chladiče jsou nahoře ohraničeny kapotou motoru, a jejich spodní hrana probíhá v úrovni druhé lamely masky chladiče Singleframe. Sériově se montují světlomety LED, které jsou stejně jako na přání dodávané světlomety Matrix LED vybaveny světly pro denní svícení, jejichž světlovody tvoří společně s ukazateli směru tvar dvojitého šípu, který je novým, nezaměnitelným „světelným podpisem“ rodiny Audi.

U světlometů Matrix LED jsou dálková světla v každém světlometu rozdělena na 15 jednotlivých elektroluminiscenčních diod, které používají tři reflektory. Kamera na vnitřním zpětném zrcátku analyzuje dopravní situaci. Řídicí jednotka zapíná a vypíná jednotlivé diody na základě těchto informací v závislosti na situaci nebo mění intenzitu jejich světla v 64 krocích. V důsledku toho existují miliony různých variant rozložení světla. Highendové světlomety Audi mohou díky tomu excelentně osvětlovat vozovku za všech okolností, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu.

Mezi funkce světlometů Matrix LED patří také inteligentní natáčení kuželu světla do zatáček. Je-li vůz vybaven na přání dodávaným navigačním systémem MMI Navigation plus, začnou světlomety svítit do zatáčky na základě údaje o trase již krátce před otočením volantu. Audi dodává v kombinaci se světlomety LED a Matrix LED dynamické ukazatele směru na zádi – jejich jednotlivé segmenty se rozsvěcují v rychlém sledu z vnitřní strany k vnější.

Typické quattro: Profil

V profilu nového modelu Audi Q7 pokračuje atraktivní střídání linií a ploch. Ze světlometů a masky chladiče Singleframe vycházejí kontury, které vizuálně napínají plochy kapoty motoru. Z horního rohu světlometu vychází pro vozy quattro typická linie, která člení boční plochy a nad koly vytváří decentní svaly jako malá vzpomínka na klasické modely Audi quattro. Podběhy kol jsou velké a výrazné – i toto zdůraznění kol je pro vozy quattro typické.

Vnější zpětná zrcátka jsou umístěna na dveřích pod spodní okenní lištou, což dodává boční partii sportovní charakter a vytváří místo pro malé trojúhelníkové okno. Dveře jsou protaženy hluboko dolů a přesahují boční prahy. Do spodní části dveří jsou integrovány ochranné lišty s nápisy quattro. Linie prahů směrem k zádi stoupá. Toto řešení v kombinaci s klesající linií střechy a dlouhou plochou bočních oken karoserii vizuálně odlehčuje.

Důraz na šířku: Záď

Zadní výklopné víko přesahuje masivní, strmě postavené střešní sloupky D, což je typický prvek modelů Audi Q. Na celé zádi dominují horizontální linie, které umocňují šířku nového modelu Audi Q7. Velké zadní světlomety LED jsou variací na motivy předních světlometů. Koncová světla, která se rozsvítí po zapnutí zapalování, tvoří i zde tvar dvojitého šípu. V obou horních komorách je uloženo brzdové světlo, vnitřní část světlometů působí svým prostorovým uspořádáním lehce a elegantně.

Pouzdra zadních světlometů mají lichoběžníkový tvar a jejich vnitřní hrany směřují ke kolům. Tato kontura pokračuje lakovanou plochou jako hrana vymezující prostor pro registrační značku. Protože osvětlení vozu musí být viditelné i při otevřeném zadním výklopném víku, má nové Audi Q7 v zadním nárazníku přídavné světlomety. Ve spodní části nárazníku ústí dvě velké, hranaté koncovky výfukové soustavy.

Vzorníky barev: Jedenáct odstínů laků

Audi nabízí pro nový model Q7 jedenáct barev laků karoserie, z toho je pět nových. Nemetalické laky jsou k dispozici v odstínech bílá Carrara a černá Night, metalické laky v odstínech hnědá Argus, béžová Carat, stříbrná Floret, bílá Glacier, šedá Graphite, černá Orca, modrá Ink a bílá Tofana. Šedá Daytona završuje exteriérový paket S line. Zákazník si kromě toho může vybrat svůj oblíbený odstín ze speciální nabídky individuálních laků Audi exclusive.

V závislosti na přání zákazníka dodají velkému SUV robustní, elegantní nebo sportovní charakter ozdobné vnější prvky. Ozdobné lišty mají novou matnou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku. V sériovém provedení jsou lišty na dveřích a ochranný kryt spodní části vozu vpředu lakovány stříbrným odstínem, zatímco povrch mřížky masky chladiče, spodní části nárazníků a podběhů kol má zrnitou strukturu v odstínu antracitu. Na přání jsou všechny vnější díly karoserie lakovány v barvě vozu.

Druhou alternativou je exteriérový paket S line, jehož nárazníky, lišty na dveřích a střešní spoiler mají mimořádně markantní design. Na přídi jsou otvory pro přívod vzduchu vzájemně propojeny, na zádi nahrazuje difuzor ochranný panel spodní části vozu. Mřížka masky chladiče a lamely na krytech bočních otvorů pro přívod vzduchu mají nový lesklý lak v tmavě šedém odstínu.

Interiér

Nové Audi Q7* nabízí nejprostornější interiér v segmentu prémiových SUV. Přestože je nová generace celkově o trochu kompaktnější, překonává i vnitřními rozměry předchůdce, například prostorem pro kolena, šířkou ve výši ramen a výškou stropu nad sedákem (plus 41 milimetrů v první řadě). Všichni cestující mohou pohodlně nastupovat díky širokým a vysokým dveřím, které mohou být na přání vybaveny funkcí elektrického dovírání.

Jako salonek: Vnitřní prostor

Interiér zprostředkovává pocit rozlehlosti, velkorysosti a kultivované elegance jako v moderním salonku. Přehledné uspořádání a logický koncept ovládání vytvářejí dokonale funkční celek, v němž jsou všechny linie napnuté a striktně horizontálně orientované. Ozdobné obložení je stejně jako v luxusním sedanu dvoudílné a kombinace různých materiálů vytvářejí působivé kontrasty.

Velký oblouk, který obepíná přední část interiéru, se táhne v elegantním zakřivení ze dveří na jedné straně do dveří na druhé straně. Přístrojová deska je štíhlá. Její čelo, jemuž na straně spolujezdce dominuje nízký pás výdechů ventilační soustavy, nemá žádnou vizuální návaznost na konzolu středového tunelu. Díky tomu působí interiér ještě lehčím dojmem. Samotná konzola je zkosená jako ovládací panel, který nese na levé straně páku voliče převodovky tiptronic a na přání dodávaný MMI all-in-touch, vpravo je komfortní zóna s držáky nápojů a otočný ovladač hlasitosti.

Audi nabízí různé varianty volantu, které mají v závislosti na verzi tři nebo čtyři ramena, kruhový nebo dole zploštělý věnec, vyhřívání a elektrické nastavování polohy. Společným rysem jsou multifunkční ovládací prvky a pádla pro manuální řazení. U sportovních volantů je spodní rameno tvořeno otevřeným ozdobným prvkem se vzhledem hliníku.

Lehká konstrukce a komfort: Sedadla vpředu

Sedadla v novém Audi Q7 byla od základu nově vyvinuta. V porovnání se sedadly v předchozím modelu jsou o téměř 19 kilogramů lehčí, z toho připadá úspora pěti kilogramů na přední sedadla. Sedadla zprostředkovávají příjemnou vzpřímenou polohu sezení a nabízejí nejlepší boční vedení a oporu těla. Opěrky hlavy lze nastavovat nejen výškově, ale na přání i jejich vzdálenost od zadní části hlavy.

Audi nabízí několik variant sedadel, kdy již v sériové výbavě získává zákazník elektricky nastavitelná sedadla s potahy v kombinaci umělé a pravé kůže. Další možností jsou sportovní sedadla s výraznými bočnicemi. Na vrcholu nabídky stojí individuální anatomická sedadla s nastavitelnými bočnicemi, jejichž polohu lze seřizovat v 18 směrech. Tato sedadla kombinují elektrické nastavování s pneumatickým ovládáním pro bočnice a bederní opěrku. Kožené čalounění je perforované a sedadla řidiče a spolujezdce jsou na povel tlačítka odvětrávaná a vyhřívaná. Na přání se dodává rovněž masážní funkce. V tomto případě jsou záda hýčkána deseti vzduchovými komorami, jejichž naplňování a vyprazdňování je řízeno podle pěti různých programů a intenzit. Dalším samostatným prvkem výbavy na přání je odvětrávání pro přední sedadla.

Velkorysá: Sedadla vzadu

Také ve druhé řadě sedadel čeká na cestující nejvyšší úroveň prostoru a komfortu. Opěradla – dělená v poměru 35:30:35 % – mají nastavitelný sklon opěradel v 16 krocích. Vnější sedadla zadní lavice plus, dodávané na přání, jsou podélně posuvná v rozsahu jedenácti centimetrů.

Audi dodává nový model Q7 na přání v sedmimístném provedení – obě samostatná sedadla ve třetí řadě jsou homologována jako dětské sedačky skupiny III pro děti do hmotnosti 36 kg. Jejich opěradla, dělená v poměru 50:50 %, lze stisknutím tlačítka elektricky vzpřímit, resp. sklopit a složit do podlahy. Vnější sedadla ve druhé řadě jsou z důvodu zajištění pohodlného přístupu ke druhé řadě vybavena náročným mechanismem, díky němuž je lze kompaktně složit a opět zase rozložit do vzpřímené polohy.

Všechna sedadla ve druhé a třetí řadě jsou vybavena úchyty Isofix/i-Size pro dětské sedačky. Když se k tomu připočte i sedadlo spolujezdce vpředu, lze v novém Audi Q7 upevnit až šest dětských sedaček. Odkládací schránky a držáky pro nápoje jsou velkoryse dimenzovány. Do přihrádek ve dveřích je možné odložit například lahve o objemu 1,5 litru.

Výkonná a účinná: Automatická klimatizace

Nové Audi Q7 je sériově vybaveno nově vyvinutou dvouzónovou automatickou klimatizací, jejíž koncept ovládání vystačí s několika tlačítky a ovládacími prvky. Alternativně je k dispozici luxusní čtyřzónová klimatizace, u níž jsou ukazatele teploty integrovány do otočných ovládacích prvků. Stav důležitých funkcí je zobrazován na displeji TFT. Zobrazení se zvětší, jakmile se prst přiblíží ke kolébkovému spínači s kapacitním senzorem pohybu. Cestující vzadu mohou používat vlastní ovládací panel. Pro čtyřzónovou automatickou klimatizaci je k dispozici také ionizátor pro zlepšení kvality vzduchu.

Dvouzónové a čtyřzónové automatické klimatizace nabízejí mimořádně vysokou kvalitu vzduchu. Čerstvý i recirkulovaný vzduch zbavují i těch nejmenších částeček jemného prachu. Pás výdechů ventilační soustavy zajišťuje nepřímou ventilaci bez průvanu a navíc zvětšuje množství cirkulujícího vzduchu. Obě klimatizace mají nízkou spotřebu energie díky novinkám v konstrukci elektrického pohonu ventilátoru, přívodu čerstvého vzduchu, účinnému chladicímu okruhu a velmi flexibilnímu řízení.

Nekompromisní: kvalita zpracování

Veškeré materiály v novém Audi Q7 jsou vybrány a zpracovány s nejvyšší pečlivostí. Ovládací prvky, jakou jsou otočný ovladač hlasitosti, tlačítko Start-Stop, ovladač automatické klimatizace a dokonce i otočné spínače vnitřního osvětlení, se lesknou hliníkovou povrchovou úpravou. Všechny ovládací prvky se ovládají snadno a bez vůle.

Vývojáři velkého SUV precizně definovali všechny zvuky, dráhy pohybu a síly, které jsou potřebné k ovládání. Úzké spáry mají rovnoměrný průběh. V mnoha oblastech jsou jen tak široké, jak to vyžaduje teplotní roztažnost materiálů.

Interiér včetně zavazadlového prostoru je kompletně osvětlen technikou LED. Paket osvětlení je součástí sériové výbavy. Již v tomto případě zapínají osvětlení přihrádek ve dveřích kapacitní spínače citlivé na dotyk. Na přístrojové desce a ve výplních dveří jsou umístěny extrémně tenké světlovody LED pro osvětlení kontur, které zvýrazňuje hlavní linie.

Jako doplněk si mohou zákazníci zvolit dekorační osvětlení, které zahrnuje osvětlené prahové lišty a doplňkové osvětlení kontur na konzole středového tunelu. Řidič modelu Q7 může v této verzi měnit podobu vnitřního osvětlení. V MMI má na výběr několik profilů, pět zón a 32 odstínů barvy osvětlení kontur. Barvy se mění také v závislosti na zvoleném režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.

Progresivní: Barvy a materiály

Paleta barev a materiálů pro interiér byla od základu nově sestavena. Přístrojovou desku lze rozdělit do dvou barevných zón – pro tmavou horní část jsou na výběr odstíny černá, šedá Granite a hnědá Criollo, zatímco pro spodní část si mohou zákazníci zvolit černou, šedou Rock a béžovou Pistachio. Stejné barvy jsou v nabídce také pro čalounění sedadel, pro které jsou navíc k dispozici odstíny hnědá Cedar a hnědá Nougat. Čalounění stropu (na přání z Alcantary) může být v odstínech stříbrná Lunar, béžová Linen nebo černá.

Podobně rozmanitá a stylově vytříbená jsou i dvoudílná ozdobná obložení. V sériové výbavě je obsažena verze se stříbřitě šedým diamantovým lakem (v horní části) a spodní lištou v provedení eloxovaný hliník v odstínu antracitu. Alternativně je na výběr jedenáct dalších kombinací – s dřeveným ozdobným obložením z dubu nebo ořešáku a hliníkem, s leskle nebo matně lakovanými plochami. Dřevěná ozdobná obložení jsou k dispozici také jako dýha z vrstveného dřeva s označením Beaufort. Pro vrcholnou verzi kombinuje nabídka společnosti quattro GmbH černé dřevo Beaufort a hliník.

Také nabídka čalounění sedadel odráží luxusní charakter nového Audi Q7. Kromě sériové kombinace kůže/umělá kůže jsou na výběr kůže Cricket, kombinace Alcantara/kůže a mimořádně ušlechtilá kůže Valcona. Nabídku završují tři kožené pakety.

Sportovní paket S line převleče celý interiér do černé, resp. šedé Rotor. Sportovní sedadla jsou čalouněna kombinací Alcantara/kůže a jsou zdobena kontrastním prošíváním. Na opěradlech předních sedadel jsou reliéfní loga S. Ozdobné obložení je tvořeno kombinací laku v odstínu chromu, šedé Slate a hliníku Sono. Na kůží obšitém sportovním volantu, prahových lištách a blatnících jsou loga S line. Výbavu završují 20“ kola a adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension sport.

Ještě exkluzivnější je Audi design selection hnědá Murillo. Horní část přístrojové desky je obšitá kůží v odstínu šedá Granite s kontrastním prošíváním v odstínu hnědá Murillo. Čalounění klimatizovaných individuálních anatomických sedadel s nastavitelnými bočnicemi kůží Valcona, loketních opěrek ve výplních dveří, komfortní středové loketní opěrky a konzoly středového tunelu je v odstínu hnědá Murillo s kontrastním prošíváním v odstínu šedá Granite. Spodní část přístrojové desky je potažena kůží v odstínu hnědá Murillo, strop je čalouněn Alcantarou v odstínu stříbrná Lunar. Ozdobné obložení je k dispozici v provedení kartáčovaný hliník Sono s tmavě hnědým platanovým dřevem s otevřenými póry. Výbava Audi design selection hnědá Murillo je završena paketem kompletního koženého čalounění, včetně zadní strany opěradla, kontrastního prošívání, kobercových rohoží z luxusního veluru a slunečních rolet.

Mimořádně variabilní: Zavazadlový prostor

Nové Audi Q7 poskytuje velký, mimořádně variabilní zavazadlový prostor, který při obsazení všech sedmi sedadel nabízí objem 295 litrů. U pětimístné verze to je 890 litrů a sklopením opěradel sedadel ve druhé řadě vznikne zavazadlový prostor o objemu 2075 litrů. V porovnání s předchůdcem je práh zavazadlového prostoru o téměř pět centimetrů níž nad zemí.

Zadní výklopné víko je sériově vybaveno elektrickým pohonem. Na přání nabízí Audi komfortní klíček s ovládáním gestem – víko se otvírá nebo zavírá na povel pohybu nohy, který je rozpoznán senzorem v nárazníku. Alternativně může řidič zavřít víko tlačítkem na víku nebo klíčku s dálkovým ovládáním.

Háčky na tašky, upevňovací oka, kryt zavazadlového prostoru a dělicí síť patří k sériové výbavě nového Audi Q7. Na přání je nabízen elektricky ovládaný kryt zavazadlového prostoru včetně ochranné lišty prahu zavazadlového prostoru z ušlechtilé oceli, otočná rohož a kolejnicový systém s teleskopickou tyčí, zajišťovacím popruhem a variabilními upevňovacími oky.

Nové velké SUV značky Audi si excelentně poradí i s přívěsem. S oběma nabízenými motory lze za něj připojit přívěs s nejvyšší přípustnou hmotností až 2,7 tuny (při 12% stoupání), s adaptivním vzduchovým odpružením adaptive air suspension to může být dokonce až 3,5 tuny. Společně s elektricky ovládaným tažným zařízením je dodáván asistent pro manévrování s přívěsem.

Zobrazovací systémy a ovládání

Nové Audi Q7 otvírá novou kapitolu také v oblastech zobrazovacích systémů a ovládání. V zorném poli řidiče se nachází sériově dodávaný panel přístrojů s analogovým kruhovým otáčkoměrem a rychloměrem. Mezi nimi je umístěn sedmipalcový barevný displej informačního systému řidiče (FIS), který nabízí atraktivní grafická zobrazení s vysokým rozlišením. V závislosti na výbavě to může být například rozhlasová stanice, seznam skladeb, navigační mapa nebo černobílé obrazy z asistenta nočního vidění.

Fascinující grafika: Audi virtual cockpit

Na přání se pro Audi Q7 dodává Audi virtual cockpit v kombinaci se systémem MMI Navigation plus s MMI all-in-touch. Audi virtual cockpit má podobu displeje TFT s úhlopříčkou 12,3 palce a rozlišením 1440 x 540 pixelů, který nabízí ostrá zobrazení s fascinujícími detaily. Ručička otáčkoměru je například nově vypočítávána 60krát za sekundu, aby byl zaručen její absolutně plynulý pohyb.

Řidič má na výběr dva režimy zobrazení. V režimu „Infotainment“ dominuje displeji centrální plocha, na níž se zobrazuje navigační mapa nebo seznamy z oblastí telefonu, rádia a audiosystému. Otáčkoměr a rychloměr jsou umístěny po levé a pravé straně jako malé kruhové přístroje. V klasickém režimu je prostřední plocha menší a přístroje mají přibližně stejnou velikost jako na analogovém panelu přístrojů.

Řidič ovládá Audi virtual cockpit – stejně jako displej FIS na analogovém panelu přístrojů – prostřednictvím sériově dodávaného multifunkčního volantu. Ovládacími prvky na levém rameni se prochází položkami menu palubního počítače, audiosystému a – v závislosti na výbavě – telefonu a navigačního systému. Na pravé straně volantu je otočný ovladač hlasitosti, tlačítko pro hlasové ovládání, expresní ovládání telefonu a funkci Skip pro rychlou změnu rozhlasové stanice nebo hudební skladby.

Vznášející se obraz: Průhledový displej HUD

Nové Audi Q7 může být na přání vybaveno průhledovým displejem HUD (Head-Up Display), který promítá důležité informace jako symboly a čísla na plochu 200 x 80 mm na čelním okně. Displej TFT, podsvícený bílou diodou LED, vytváří barevný obraz, který je dvěma asférickými zrcadly zvětšován a otáčen. Zrcadla navíc vyrovnávají optické distorze, způsobované geometrií skla čelního okna. Celý systém je vizuálně nenápadně integrován do přístrojové desky.

Řidič má dojem, že se informace před ním vznášejí ve vzdálenosti cca 2,1 metru. Oko je zaznamená extrémně rychle, protože nemusí měnit zaostření na dálku. Řidič si může prostřednictvím MMI stanovit, jaké informace má displej zobrazovat, a také si může upravit výšku a jas zobrazení. Sklo čelního okna má speciální tvar, aby se zabránilo vzniku zdvojeného obrazu.

S haptickou zpětnou vazbou: MMI all-in-touch

Uprostřed přístrojové desky je umístěn monitor MMI pro řidiče a spolujezdce vpředu, který se elektricky vysune po zapnutí systému. Displej má úhlopříčku 8,3 palce a poskytuje náročná grafická zobrazení ve vysokém rozlišení.

K ovládání slouží terminál MMI na konzole středového tunelu. Ve vrcholné variantě se systémem MMI Navigation plus nese označení MMI all-in-touch a integruje otočné tlačítko a dva kolébkové spínače pro základní menu.

Nejdůležitějším uživatelským rozhraním je však touchpad. Jeho antracitový povrch ze skutečného skla je extrémně odolný vůči poškrábání a nabízí excelentní vlastnosti pro klouzavý pohyb prstu po povrchu. Na této ploše může řidič zadávat znaky nebo dělat víceprstová gesta, například pro změnu měřítka mapy či procházení seznamem. Zápěstí přitom spočívá pohodlně na páce voliče převodovky tiptronic. Zadání každého znaku je akusticky i hapticky potvrzeno – kliknutím, které lze vnímat prstem. Tento impulz je vyvolán závažím, které se vysokou rychlostí pohybuje elektricky pod touchpadem.

Jako u chytrého telefonu: Logika ovládání

V systému MMI nového Audi Q7 lze téměř všechny údaje zadat v několika krocích. Snadné ovládání bez složitých schémat používá logiku moderních chytrých telefonů. Vyhledávání MMI například funguje jako internetový vyhledávač na základě zadaného textu. Uživatel dostane odpověď na svůj dotaz zpravidla již po několika písmenech a systém přitom zohledňuje i polohu vozidla. Například při vyhledávání restaurace musí řidič zadat jen její jméno a první písmena města a systém automaticky nabídne seznam výsledků včetně adres – tato funkce je dostupná po celé Evropě. Na stejném principu funguje i vyhledávání hudebních titulů, alb a rozhlasových stanic.

Na levém a pravém okraji touchpadu jsou tlačítka pro přístup do menu různých funkcí a položek, které inteligentně doplňují mnoho oblastí ovládání. Například v menu Rádio si může řidič vybrat frekvenční pásmo, v menu Mapy získat dopravní informace. S funkcemi a volbami se může nechat vést do zadaného cíle, ukázat si parkoviště v okolí nebo uložit cíl do seznamu oblíbených destinací. Podél horního okraje dotykové plochy je osm volně programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, například pro preferovanou rozhlasovou stanici, kontaktní údaje a multimediální soubory.

Také hlasové ovládání systému MMI Navigation plus plně odpovídá aktuálnímu stavu techniky a rozumí nesčetným formulacím z běžné hovorové řeči. V menu Telefon může řidič například vytočit telefonní číslo slovy „Chci telefonovat s Peterem Müllerem“. V oblasti navigace pomohou povely jako „Kde mohu natankovat?“ nebo „Kde je nejbližší italská restaurace?“. Toto ovládání přirozenou řečí, které umožňuje také diktování SMS, je k dispozici rovněž v menu Rádio a Media.

Výpočetní centrála: Modulární platforma informačních a zábavních systémů

Za systémem MMI Navigation plus s MMI all-in-touch v novém Audi Q7 stojí enormní výpočetní výkon modulární platformy informačních a zábavních systémů MIB. Centrální řídicí jednotka spojuje na nejtěsnějším prostoru dvě hlavní jednotky – Radio Car Control Unit a MMX-Board (MMX = Multi-Media eXtension).

MMX-Board integruje kromě pracovní paměti a paměti flash rychlý procesor Tegra od partnera značky Audi, společnosti NVIDIA, který zpracovává veškeré funkce související s připojením k internetu, přehráváním multimediálních souborů, hlasovým ovládáním, navigací a telefonováním. MMX-Board je koncipován jako zásuvný modul – Audi může jeho techniku v rámci vývoje průběžně aktualizovat a velmi rychle tak řidičům nabízet pro jejich automobil nejnovější trendy z oblasti spotřební elektroniky.

Druhá generace MIB, která pracuje v novém Audi Q7, používá procesor NVIDIA Tegra 30, čtyřjádrový čip z řady Tegra 3. Procesor s taktovací frekvencí více než 1 GHz a rychlou grafickou kartou může ovládat dva displeje a realizovat osm miliard početních operací za sekundu. Procesor Tegra 30 spolupracuje s grafickým programem od specializované firmy Rightware, který umožňuje trojrozměrné zobrazování. Audi virtual cockpit používá vlastní procesor Tegra 30, který úzce spolupracuje s tímto procesorem v MIB.

Informační a zábavní systémy a Audi connect

Na přání dodávaný systém MMI Navigation plus s MMI all-in-touch má rozsáhlou výbavu, která zahrnuje mechaniku DVD, dvě čtečky paměťových karet, paměť flash, Audi sound system, Audi music interface se dvěma vstupy USB, rozhraní Bluetooth a monitor s úhlopříčkou 8,3 palce a vysokým rozlišením. MMI Navigation plus s MMI touch umožňuje přístup k funkci hlasového ovládání chytrého telefonu, zobrazuje a předčítá e-maily z mobilního telefonu a poskytuje pět bezplatných internetových aktualizací navigačních map v intervalu šesti měsíců. Tento systém úzce spolupracuje s mnoha asistenčními a bezpečnostními systémy v novém Audi Q7*.

Připojení k internetu prostřednictvím LTE: Audi connect

Další součástí vrcholného systému je hardwarový modul Audi connect. Modul LTE/UMTS zajišťuje velmi rychlé připojení k internetu s rychlostí stahování až 100 MBit/s. Integrovaný hotspot WLAN umožňuje cestujícím připojení přenosných koncových zařízení k internetu a vyřizování elektronické pošty. Při řidiče jsou připraveny internetové služby Audi connect, které jsou po dobu prvních tří měsíců k dispozici zdarma, poté mohou zákazníci Audi Q7 uzavřít tříleté předplatné za příslušný poplatek.

Audi connect nabízí rozmanitou škálu služeb, která sahá od navigace s mapovými podklady Google Earth a Google Street View, přes dopravní informace online a vyhledávání parkovacích míst, až po přístup k sociálním sítím Twitter a Facebook, které jsou přizpůsobeny pro používání v automobilu. Funkce Online Media Streaming otvírá prostřednictvím mnohostranné aplikace Audi MMI connect přístup ke službám Aupeo! a Napster. Hudební data jsou přitom přenášena prostřednictvím WLAN z chytrého telefonu do systému MMI Navigation plus a odtud do audiosystému.

S uvedením modelu Q7 na trh představí Audi novou nabídku služeb connect. Nové rozhraní Audi smartphone interface rozšíří výbavu vozu o systémy Apple Car Play a Android Auto. Pokud řidič připojí ke vstupu USB mobilní telefon s operačním systémem iOS nebo Android (iOS od 7.1, Android od 5.0 Lollipop), převezme Audi smartphone interface příslušné zobrazovací a ovládací prostředí. Jádrem nabídky jsou internetové hudební služby s přístupem k obrovské nabídce portálů Google Play Music a iTunes. Obě platformy kromě toho nabízejí navigační funkce a připomínání zpráv a termínů.

Jak Apple Car Play, tak i Android Auto jsou integrovány do filozofie ovládání vozů Audi – aplikace lze ovládat hlasovými povely, otočným tlačítkem nebo na multifunkčním volantu. Nabídku budou průběžně rozšiřovat tzv. aplikace třetích stran, jako např. Pandora, Spotify a WhatsApp. Další služby může řidič nového Audi Q7 používat prostřednictvím bezplatné aplikace pro chytré telefony MMI connect. Z mobilního telefonu lze do automobilu přenášet cíle z Google Maps, speciální cíle (body zájmu, POI – points of interest) a termíny ze služby City Events. Tyto služby budou pro Českou republiku dostupné později.

Multimediální systémy: Informační a zábavní moduly

Portfolio multimediálních systémů pro nové Audi Q7 završuje celý systém modulů. Sériově dodávané MMI Radio plus zahrnuje Audi sound system, hlasové ovládání, Audi music interface se dvěma vstupy USB a rozhraní Bluetooth. Elektricky výsuvný monitor MMI má úhlopříčku sedm palců. Centrem terminálu MMI je velké otočné tlačítko a celou jednotku doplňuje osm volně programovatelných tlačítek pro nejoblíbenější funkce.

Na přání nabízí Audi měnič DVD a dva tunery pro digitální rozhlasové a televizní vysílání. Dalším prvkem výbavy na přání je Audi phone box, který bezdrátově propojí mobilní telefon s anténou vozidla a umožňuje nabíjení telefonu prostřednictvím vstupu USB. Krátce po uvedení na trh bude následovat bezdrátové nabíjení v souladu se standardem Qi, u něhož je elektrická energie přenášena indukčně z cívky ve dně přihrádky pro telefon do přijímací cívky v chytrém telefonu. Audi phone box je integrován do středové loketní opěrky.

Nový zážitek z poslechu: Audiosystémy s prostorovým zvukem

Pro náročné fanoušky hi-fi jsou v novém Audi Q7 na přání k dispozici audiosystémy Bose nebo Bang & Olufsen s novým způsobem prostorové reprodukce zvuku. Dva (u systému Bose), resp. čtyři (u systému Bang & Olufsen) přídavné reproduktory ve střešních sloupcích A vytvářejí prostorovou dimenzi výšek, díky níž zní reprodukovaná hudba lehce a otevřeně jako z velkého virtuálního pódia.

Nová technologie prostorové reprodukce zvuku, která se v současnosti dostává do kin a obývacích pokojů, vytváří v automobilu netušené dimenze zážitků z poslechu. Inteligentní software vypočítává z běžných nahrávek ve formátech stereo nebo 5.1 informace pro třetí rozměr a zpracovává je pro reproduktory ve střešních sloupcích A. Zatímco Bose k tomu používá své vlastní algoritmy (Bose Advanced Staging Technology), využívá systém Bang & Olufsen proces, který Audi vyvinulo společně s Fraunhoferovým institutem pro integrované okruhy (ISS) v Erlangenu.

Srdcem audiosystému Bose s prostorovým zvukem je patnáctikanálový zesilovač o výkonu 558 W. Inovativní algoritmus Bose analyzuje komponenty hudební skladby a umisťuje je dokonale na virtuální zvukové pódium. Za tím účelem napájí 19 reproduktorů, z nichž některé mají kryty osvětlené světlovody LED. Audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System s prostorovým zvukem zahrnuje 23 reproduktorů, jejichž hliníkové ozdobné kryty mají nový design a v oblasti dveří jsou rovněž osvětleny. Subwoofer s průměrem 25 centimetrů generuje intenzivní basy, zatímco výšky mají na starosti dvě akustické čočky z masivního hliníku, které se při zapnutí audiosystému vysouvají z přístrojové desky. Velmi účinný zesilovač poskytuje výkon 1920 W.

Důmyslný zábavní systém pro cestující vzadu: Audi tablet

Audi tablet s 10,1“ displeji s vysokým rozlišením (1920 x 1200 pixelů) je zcela nově koncipovaný flexibilní informační a zábavní systém, který je prostřednictvím WLAN propojen se systémem MMI Navigation plus, a má tak přístup k menu Rádio, Média, Navigace a funkce Car. Data jsou přenášena oběma směry – cestující na zadních sedadlech mohou například odeslat řidiči plánovanou trasu, opačně může pro ně řidič ze systému MMI Navigation plus pustit rozhlasovou stanici nebo přehrávání multimediálních souborů. Zvuk je reprodukován palubní zvukovou aparaturou nebo sluchátky.

Audi tablet používá operační systém Android a podporuje technologii NFC (NFC = Near Field Communication), jejímž prostřednictvím lze přenášet data z chytrého telefonu bezdrátově na krátké vzdálenosti. Systém disponuje vnitřní pamětí s kapacitou 32 GB a prostřednictvím paměťové karty microSD může být jeho kapacita dále rozšiřována. Technickým základem je nový, velmi rychlý procesor NVIDIA Tegra 40.

Kliknutím na tlačítko „more“ v úvodním menu je aktivován přístup k internetu – například k jednomu milionu aplikací a her, filmům a hudbě, audioknihám, elektronickým knihám a kancelářským aplikacím. Integrovanou kameru s rozlišením Full HD lze využívat k videohovorům prostřednictvím služby Skype. Po jízdě si může uživatel vzít Audi tablet z vozu s sebou a dál ho používat v režimu bez přístupu k internetu nebo s připojením k externí síti WLAN.

Audi tablet dává najevo svůj velmi kvalitní charakter tělem z eloxovaného hliníku, který je vyfrézovaný z jednoho kusu. Včetně svého akumulátoru je důsledně koncipován pro použití v automobilu. Bez problémů snáší také vysoké nebo velmi nízké teploty, držák na opěradle předního sedadla má nastavitelný sklon, při nehodě neohrožuje bezpečnost cestujících a v případě potřeby je odnímatelný. Audi tablet se dodává jednotlivě nebo jako sada dvou kusů.

Asistenční systémy

Žádný jiný model v tomto segmentu nenabízí v současnosti tolik asistenčních systémů jako nové Audi Q7*. Některé z nich jsou součástí sériové výbavy, na přání dodávaná řešení jsou k dispozici buď samostatně, nebo v paketech City, Parking a Tour, přičemž paket Tour je propojen se systémem MMI Navigation plus s MMI touch. V porovnání s předchozí generací modelu Q7 jsou téměř všechny systémy zcela nové nebo zásadně zdokonalené.

Více bezpečnosti: Sériově dodávané systémy

Již v sériově dodávaném informačním systému řidiče je zahrnuta funkce doporučení přestávky k odpočinku, která analyzuje způsob řízení a upozorňuje řidiče, jakmile se objeví první příznaky únavy. Dalšími prvky sériové výbavy jsou asistent pro rozjezd, tempomat, nastavitelný omezovač rychlosti, parkovací senzory vzadu a bezpečnostní systémy Audi pre sense basic a Audi pre sense city.

Systém Audi pre sense basic propojuje různé systémy vozidla. Jakmile rozpozná nestabilní chování vozidla, aktivuje preventivní ochranná opatření pro cestující. Bezpečnostní pásy vpředu jsou elektricky přitaženy a okna i střešní okno se uzavřou. Navíc jsou aktivována výstražná světla, aby byli varováni vzadu jedoucí řidiči.

Audi pre sense city sleduje situaci před vozidlem při rychlosti jízdy do 85 km/h a detekuje například vozidla a chodce. Za tím účelem používá sériově montovanou přední kameru na skle čelního okna, která zaznamenává dění až do vzdálenosti 100 metrů od vozu. Hrozí-li kolize, upozorňuje řidiče v několika odstupňovaných krocích (upozornění, výstražné přibrzdění a automatické nouzové brzdění), v případě potřeby zahájí maximální zpomalení. Při rychlostech do 40 km/h lze nehodám v rámci systémových omezení zcela zabránit. Ve vyšších rychlostech (až 85 km/h) může být předchozím brzděním snížena nárazová rychlost.

Nelze-li již kolizi zabránit, podporuje multikolizní brzda řidiče i během nehody cíleným brzděním, jímž může být zabráněno vzniku smyku a dalších kolizí. V případě potřeby aktivuje Audi pre sense city stejná ochranná opatření jako Audi pre sense basic.

Součást asistenčního paketu Tour: Adaptivní tempomat

V asistenčním paketu Tour hraje hlavní roli adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control), který udržuje bezpečnou vzdálenost nového Audi Q7 od vpředu jedoucího vozidla. Řidič může nastavit vzdálenost a dynamiku činnosti systému v několika krocích.

Systém, který používá v první řadě dva radarové senzory vpředu, pokrývá kompletní rozsah rychlostí od 0 do 250 km/h. Jeho funkce Stop&Go brzdí nové Audi Q7 až do úplného zastavení a na přání řidiče zajistí také automatické pokračování v jízdě, jakmile se vozidlo vpředu rozjede. Je-li systém ACC deaktivován, ukazuje od rychlosti 60 km/h vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a upozorňuje na příliš malý odstup. Řidič si přitom může nastavit požadovaný odstup.

Součást asistenčního paketu Tour: Asistent pro jízdu v dopravní koloně

Asistent pro jízdu v dopravní koloně je další funkcí ACC, která je schopna v dopravní koloně popojíždějící rychlostí 0 až 65 km/h převzít za řidiče řízení na silnicích v dobrém stavu. Systém používá radarové senzory a videokameru. V rámci systémových omezení řídí vozidlo jemnými zásahy do řízení a následuje vpředu jedoucí kolonu. Asistent pro jízdu v dopravní koloně se přitom orientuje podle podélného značení na vozovce a ostatních vozidel.

Pokud se asistent pro jízdu v dopravní koloně dostane na hranici svých možností, například pokud se kolona rozjede nebo před větší zatáčkou, musí osoba za volantem opět převzít řízení. Systém řidiče upozorňuje v několika krocích. V posledním kroku je velké SUV bezpečně automaticky zastaveno.

Společně s ACC je součástí výbavy bezpečnostní systém Audi pre sense front, který pomáhá zabraňovat kolizím s vozidly jedoucími vpředu, resp. zmírňovat jejich následky. Systém v nebezpečné situaci vyzývá řidiče odstupňovaným upozorňováním – vizuálními a akustickými signály, jakož i krátkým brzdným impulzem. Pokud řidič nereaguje, následuje nejprve autonomní částečné zpomalení a poté maximální zpomalení – za předpokladu, že se vozidlo vpředu pohybuje. A i v tomto případě přitahuje systém bezpečnostní pásy a aktivuje opatření systému Audi pre sense basic. Audi pre sense front je funkční také při vypnutém systému ACC.

Součást asistenčního paketu Tour: Prediktivní asistent efektivity

Adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) úzce spolupracuje se systémem MMI Navigation plus, kamerovým asistentem pro rozpoznávání dopravních značek (dodává se i samostatně) a prediktivním asistentem efektivity, dalším progresivním systémem z asistenčního paketu Tour. Tento systém samočinně přizpůsobuje nastavenou rychlost jízdy aktuálním provozním podmínkám – topografii trasy, omezením rychlosti a vpředu jedoucím vozidlům.

Prediktivní asistent efektivity používá – i při vypnutém navigačním systému – data o průběhu trasy, aby upozorňoval řidiče na situace, v nichž by byla smysluplná nižší rychlost jízdy. Rozpoznává zatáčky, kruhové objezdy a křižovatky, úseky s klesáním, obce nebo značky omezující rychlost – v mnoha případech dlouho před tím, než je řidič spatří. V panelu sdružených přístrojů, resp. na panelu Audi virtual cockpit se pak objeví příslušný pokyn. Je-li aktivní displej asistenčních funkcí, vidí řidič diferencovaná grafická zobrazení.

Na přání řidiče řídí tento systém volnoběžnou funkci osmistupňové samočinné převodovky tiptronic za určitých rámcových podmínek (v závislosti na rychlosti jízdy a sešlápnutí pedálu plynu), takže nové Audi Q7 pak dojede setrvačností na volnoběh do zóny pomalé jízdy. Volnoběžný provoz je aktivován pouze tehdy, může-li trvat několik sekund. Jakmile skončí, SUV opět samočinně zrychlí na nastavenou rychlost, je-li aktivován systém ACC. Prediktivní asistent efektivity má s touto vysoce propojenou inteligencí potenciál snížit spotřebu paliva při jízdě mimo město až o deset procent.

Součást asistenčního paketu Tour: Další systémy

Audi active lane assist, další systém z asistenčního paketu Tour, podporuje řidiče při jízdě v jízdním pruhu od rychlosti 65 km/h. Systém sleduje podélné značení na vozovce videokamerou a kromě toho používá i další data. Pokud se nové Audi Q7 přibližuje k podélné čáře bez zapnutého ukazatele směru, pomůže systém řidiči udržet vozidlo v jízdním pruhu mírným zásahem do řízení s elektromechanickým posilovačem.

Řidič si přitom může vybrat, zda chce být podporován průběžně nebo až krátce před přejetím podélné čáry. Pokud se rozhodne pro brzký zásah, udržuje systém vozidlo uprostřed jízdního pruhu. Navíc jsou nastavitelné vibrace ve volantu. Audi active lane assist se dodává také samostatně.

Asistenční paket Tour je doplněn vyhýbacím asistentem a odbočovacím asistentem. Vyhýbací asistent podporuje řidiče, pokud se musí nové Q7 vyhnout překážce ve snaze zabránit kolizi. Z dat videokamery a radarových senzorů bleskurychle vypočítává vhodnou trajektorii jízdy, přičemž je zohledňována vzdálenost, šířka a poloha vpředu jedoucího vozidla. První akcí je výstražné přibrzdění, které řidiče upozorní na nebezpečí. Jakmile řidič začne otáčet volantem, systém mu pomůže prostřednictvím zásahů posilovače objet překážku.

Asistent pro odbočování sleduje během pomalé jízdy při odbočování vlevo protijedoucí vozidla. Q7 brzdí v nebezpečné situaci až do úplného zastavení. Tento zásah způsobí, že je Audi Q7 udržováno ve vlastním jízdním pruhu. Systém je aktivní v rozsahu rychlostí od dvou do deseti km/h, jakmile řidič aktivuje levý ukazatel směru.

Asistenční paket City

Asistent pro změnu jízdního pruhu Audi side assist (k dispozici i samostatně) je systém z asistenčního paketu City. Podporuje řidiče od rychlosti jízdy 15 km/h při změně jízdního pruhu. Za tím účelem používá dva radarové senzory na zádi s dosahem cca 70 metrů. Pokud se ve slepém úhlu pohybuje nebo rychle přibližuje jiné vozidlo ve slepém úhlu, rozsvítí se v krytu příslušného vnějšího zpětného zrcátka výstražná LED. Pokud řidič i přesto zapne ukazatel směru, rozsvítí se LED jasným světlem několikrát za sebou.

Systém Audi side assist je propojen se systémem Audi pre sense rear, který aktivuje preventivní ochranná opatření při hrozícím nárazu zezadu. Systém je aktivní v pozadí i při deaktivovaném systému Audi side assist, s výjimkou provozu s přívěsem.

Také asistent pro sledování dopravy vzadu používá senzory na zádi. Řidič je díky nim při aktivovaných parkovacích senzorech varován během pomalého couvání, například při vyjíždění z příčného parkovacího místa, před ostatními vozidly, která by mohla být zdrojem ohrožení. Upozorňování následuje v několika stupních – vizuálně na monitoru MMI, akusticky a případně prostřednictvím krátkého brzdného impulzu.

Upozorňování na přijíždějící vozidla při vystupování přichází ke slovu, jakmile velké SUV zastaví. Pokud se v této situaci přibližují zezadu vozidla a cyklisté, upozorní řidiče a všechny spolucestující při otevření dveří. Systém používá světlovody LED ve dveřích, které jsou součástí světelného paketu – speciální vysokovýkonné diody LED se v nebezpečné situaci rozzáří červeně. Po vypnutí zapalování zůstává funkce upozorňování na přijíždějící vozidla při vystupování v pohotovosti ještě po dobu cca tří minut.

V asistenčním paketu City: Asistent pro jízdu s přívěsem

Slouží-li nové Audi Q7 jako tažné vozidlo, může řidič při couvání aktivovat asistenta pro jízdu s přívěsem. Pak už stačí jen zařadit jízdní režim R a citlivě přidávat plyn. Otočným tlačítkem v MMI nastavuje přitom průběžně úhel, v němž chce zatočit. Při požadavku jízdy přímým směrem jednou na tento ovládací prvek poklepe. Obraz ze zadní kamery na monitoru MMI mu pro orientaci ukazuje pomocné linie. Asistent pro jízdu s přívěsem natočí volant a zajistí stabilní jízdu s přívěsem zvoleným směrem. Řidič tak řídí celou soupravu s otočným tlačítkem MMI.

Technickým základem asistenta pro jízdu s přívěsem je otočný senzor v tažném zařízení, který zaznamenává úhel zalomení soupravy. Před použitím by měl řidič ujet několik metrů s přívěsem, aby se s ním systém seznámil. Asistent pro jízdu s přívěsem umožňuje jízdu rychlostí až deset km/h. Je-li úhel zalomení příliš velký, systém řidiče upozorní a v nouzovém případě soupravu zastaví.

Další dva systémy završují asistenční paket City – parkovací senzory plus s akustickým a vizuálním upozorňováním a zadní kamera. Oba systémy jsou k dispozici také jednotlivě.

Asistenční paket Parking

Ideálním doplněním asistenčního paketu City je asistenční paket Parking. Jeho součástí je parkovací asistent (dodává se i samostatně), který řídí nové Audi Q7 téměř samočinně na podélná i příčná parkovací místa pomocí dvanácti ultrazvukových senzorů a zajistí i vyjetí vozidla z podélného parkovacího místa. Kromě toho je součástí paketu prostorový kamerový systém, který ukazuje na monitoru MMI různé náhledy bezprostředního okolí vozu, včetně virtuálního pohledu z ptačí perspektivy a zobrazení okolí přídě a zádě v rozsahu 180 stupňů. Tyto funkce jsou velmi přínosné v nepřehledných výjezdech nebo ve spolupráci s asistentem pro sledování dopravy vzadu.

Asistent nočního vidění

Samostatně dodávaný asistent nočního vidění používá infračervenou kameru, která reaguje na teplo vycházející z objektů. Na základě toho je sestavován černobílý obraz, který může řidič sledovat na displeji na panelu přístrojů, resp. na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Chladnější okolí má tmavou barvu, zatímco lidé a zvířata jsou zobrazovány nápadně jako světlé plochy. Systém s dosahem až 300 metrů rozpoznává osoby a také větší zvířata až do vzdálenosti cca 100 metrů, přičemž na ně upozorňuje řidiče žlutým označením.

Je-li rozpoznána nebezpečná situace, zazní výstražný signál. Na panelu přístrojů a průhledovém displeji, dodávaném na přání, se objeví výstražný symbol. Pokud je nové Audi Q7 vybaveno asistentem pro dálkové světlomety nebo světlomety Matrix LED, osvítí osoby při jízdě mimo město třemi krátkými světelnými impulzy.

Koncepce lehké konstrukce

Nové Audi Q7* stanovuje v segmentu velkých SUV nová měřítka v oblasti lehké konstrukce. S motorem 3.0 TFSI má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 1970 kilogramů, jako 3.0 TDI 1995 kilogramů. V porovnání s předchůdcem to je až o 325 kilogramů méně.

K tomuto pokroku významně přispěla karoserie, která je díky kombinované konstrukci s rozmanitými materiály až o 71 kilogramů lehčí. Dveře, které jsou, stejně jako všechny vnější panely karoserie, vyrobeny z hliníku, přispívají k úspoře dalšími 24 kilogramy. Také v oblasti podvozku nalezli vývojáři velký potenciál pro úsporu hmotnosti – 27 kilogramů u přední nápravy a 40 kilogramů u zadní nápravy. Poháněcí ústrojí přispělo 20 kilogramy, výfuková soustava 19 kilogramy.

Lehká konstrukce zasahuje do všech oblastí vývoje u značky Audi, což je v novém Q7 patrné z mnoha komponentů, u nichž se podařilo snížit hmotnost. Sedadla jsou o téměř 19 kilogramů lehčí, modulový příčný nosník pod přístrojovou deskou o 3,5 kilogramu a podlaha zavazadlového prostoru o 4 kilogramy. Brzdy přispěly k nižší hmotnosti 8,5 kilogramu, kabelové svazky 4,2 kilogramu, chladicí soustava motoru 8,7 kilogramu a motor 3.0 TDI 2,5 kilogramu. Brzdový pedál je vyroben z hliníku – úspora hmotnosti: 1010 gramů.

Nové Audi Q7 dosahuje skvělých výsledků také v ekologické bilanci díky vysoké hospodárnosti, plynoucí z výrazně nižší hmotnosti. Za celý životní cyklus – od získávání výchozích materiálů, přes výrobu, až po recyklaci po ujetí 200 000 kilometrů – je množství emisí CO2 o 16 procent nižší než u předchůdce. V oblasti výroby jsou emise CO2 vzhledem k energetické náročnosti získávání primárního hliníku o trochu vyšší, ale již po cca 34 000 kilometrech je na tom nové Audi Q7 z hlediska ekologické bilance lépe než vůz s ocelovou konstrukcí.

Jízdní dynamika

Vynikající jízdní dynamika patří mezi hlavní rysy modelu Q7. Pozoruhodné vnější rozměry, odpovídající koncepci SUV, a velkorysý interiér přitom nesmí negativně ovlivňovat potěšení z jízdy. Cílem bylo vytvořit SUV s jízdními vlastnostmi sportovního sedanu a zároveň s excelentním jízdním komfortem.

U Audi Q7 se projevuje jízdní dynamika v každé situaci. Při rychlé jízdě po dálnici působí klidným dojmem, na silnicích plných zatáček se projevuje s nevšední agilitou a díky řízení všech kol, dodávanému na přání, je mimořádně obratné při manévrování v těsných prostorech.

Rozhodujícími faktory jsou přitom, mimo jiné, precizní řízení s elektromechanickým posilovačem a snížení hmotnosti nové přední a zadní nápravy.

Světlá výška vozidla a odpružení obou náprav je přizpůsobováno zatížení vozidla prostřednictvím adaptivního vzduchového odpružení adaptive air suspension, z čehož plynou další přednosti v oblasti jízdní dynamiky. Řidič může díky systému Audi drive select nastavit charakteristiku podvozkových systémů a pohonu od sportovní s bezprostředními reakcemi až po harmonicky komfortní.

Karoserie

Rozhodující roli v koncepci lehké konstrukce nového Audi Q7* hraje karoserie s úsporou hmotnosti 71 kilogramů. Konstruktéři Audi použili koncepci ASF (Audi Space Frame), s níž mají již dvacetileté zkušenosti. Prostorový rám ASF z různých materiálů je založen na novém konceptu, do něhož jsou integrovány velké komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení a hliníku.

Při tváření za tepla včetně tvrzení jsou plechy nejprve v peci zahřívány na teplotu cca 900 stupňů Celsia, a hned poté putují do lisu. Ve vodou chlazeném nástroji je plech prudce ochlazen na cca 200 °C – tím vznikne struktura s extrémní pevností v tahu, která umožňuje zvolit tenčí stěny s odpovídajícím snížením hmotnosti.

Díly tvářené za tepla včetně tvrzení tvoří velmi pevný skelet prostoru pro cestující modelu Q7 – vyztužují přechod mezi přední částí vozu a interiérem, bočními prahy, podlahou, přední částí oblouku střechy a střešními sloupky B. Jejich podíl v konstrukci skeletu karoserie činí dvanáct procent.

Díly z hliníku mají podíl 41 procent

Věže pružicích a tlumicích vzpěr v motorovém prostoru, do nichž je integrována konzola ložiska pro horní rameno nápravy, sousední ložiska závěsů, spojovací díly mezi prahy a podélnými nosníky, jakož i výztuhy závěsů zadního výklopného víka jsou vyrobeny z hliníkových tlakových odlitků z vlastní produkce Audi. U předních podélných nosníků a dalších nosných dílů přední části vozu, koncových úseků zadních podélných nosníků a dvou dílů v zádi se používají hliníkové profily, které umožňují velmi účinné pohlcování energie při nárazu.

Rozměrné části podlahy prostoru pro cestující a zavazadlového prostoru, zadních podběhů kol a střechy jsou vyrobeny z hliníkových plechů. Tento lehký materiál má celkový podíl ve struktuře karoserie 41 procent. Dveře, které jsou o 24 kilogramů lehčí než u předchůdce, přední blatníky, kapota motoru a zadní výklopné víko jsou rovněž vyrobeny z hliníkového plechu.

Při výrobě dílů a jejich sestavování se používají různé metody spojování, z nichž mnohé byly nově vyvinuté. Jednou z nich je válcové obrubování rámu boční stěny při výrobě střešních sloupků B s nejvyšším stupněm pevnosti, které umožňuje realizovat úzké obruby pro patřičně velké a komfortní vstupní otvory dveří.

Při svařování s třecími prvky, které je rovněž novou technologií, proniká rychle rotující ocelový nýt pod vysokým tlakem do hliníkového plechu a vytváří pevné spojení s ocelovým plechem, který je umístěn dole. Prorážecí nýtování, klinčování a závitořezné šrouby jsou tzv. studené spojovací metody z repertoáru značky Audi.

Tuhost a akustický komfort: Torzní prstence

Tři torzní prstence – jeden vodorovný a dva svislé – vyztužují přední část vozu, oblast střešních sloupků C a otvor pro zadní výklopné víko nového Audi Q7. Významně přispívají k výrazně vyšší statické a dynamické tuhosti karoserie, která zůstává zachována i se skleněným panoramatickým střešním oknem, dodávaným na přání. V úrovni druhé řady sedadel probíhá pod středovým tunelem masivní příčná vzpěra.

Torzní prstence tvoří hlavní základ pro přesné jízdní vlastnosti a suverénní komfort bez rušivých vibrací a hluku v interiéru. Dalším faktorem je náročná izolace agregátů a náprav od karoserie.

Akustická skla předního a bočních oken a rozsáhlý koncept těsnění dveří a zadního výklopného víka jsou součástí sériové výbavy. Okna jsou ozdobena elegantními ozdobnými lištami. Na přání dodává Audi okna z akustického skla a kromě toho jsou na výběr také tmavě tónovaná skla. K prvotřídním aeroakustickým vlastnostem přispívají detaily, jako je umístění vnějších zpětných zrcátek na dveřích pod bočními okny.

Velké SUV se může pochlubit také vrcholnou úrovní pasivní bezpečnosti a ochrany cestujících. Při kolizi s chodcem je kapota motoru bleskurychle nadzdvihnuta pyrotechnickými prvky, aby nedošlo ke kontaktu hlavy s tvrdými díly motoru.

Lehce vzduchem: Aerodynamika

Nové Audi Q7 je na vrcholu svého segmentu také z hlediska aerodynamického odporu vzduchu. Nejlepší hodnota cx je 0,31 se vzduchovým odpružením a snížením světlé výšky v dálničním režimu. Střešní spoiler na strmě klesající zádi optimalizuje odtržení proudění vzduchu od karoserie společně s lištami po pravé a levé straně zadního okna a malé kontury v horních světlometech.

Rovněž pod karoserií je vzduch cíleně veden. Robustní kryt, který slouží také jako ochrana spodní části vozu, kompletně uzavírá motorový prostor zespodu. Pod prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem jsou kryty, které tlumí také aerodynamický hluk a chrání plechy před působením soli a odletujících kamenů, otevřené pouze v místech uložení výfukové soustavy. Dokonce i ramena zadní nápravy jsou speciálně zakryta a vybavena miniaturním spoilerem, který snižuje vztlak.

Také motorovým prostorem proudí vzduch beze ztrát. Q7 3.0 TDI s výkonem 160 kW (218 k), který rozšíří nabídku později, má nastavitelný otvor pro přívod chladicího vzduchu. Tuto funkci zajišťuje žaluzie s dvanácti lamelami, která je umístěna v pouzdru mezi maskou chladiče Singleframe a hlavním chladičem chladicí soustavy. Žaluzie je uzavírána v situacích, kdy je nízká potřeba chladicího vzduchu.

Motory

Nové Audi Q7* přichází na český trh se dvěma přeplňovanými motory V6 – 3.0 TFSI a 3.0 TDI. Jejich spotřeba paliva je v porovnání s předchůdcem o 28 %, resp. o 23 % nižší – to odpovídá snížení emisí CO2 až o 50 gramů na kilometr. Nové Audi Q7 díky nim stanovuje nová měřítka hospodárnosti v segmentu velkých SUV s pohonem všech kol.

Systém start-stop je u obou agregátů v sériové výbavě. Pokud řidič například přijíždí k červenému semaforu, vypne se motor již krátce před zastavením vozidla. Systém je propojen s asistenčním systémem ACC včetně funkce pro jízdu v dopravní koloně, který se dodává na přání. Pokud se vpředu jedoucí vozidlo po zastavení rozjede, motor nového Q7 se opět samočinně spustí. U obou motorů jsou navíc součástí výbavy generátory zvuku, které cíleně modulují zvuk motoru.

Přeplňování kompresorem: 3.0 TFSI

Jednotka 3.0 TFSI má zdvihový objem 2995 cm3 (vrtání x zdvih 84,5 x 89,0 milimetru). Nejvyšší výkon 245 kW (333 k) odevzdává mezi 5500 a 6500 otáčkami za minutu, maximální točivý moment 440 N.m je k dispozici od 2900 do 5300 otáček za minutu. Kompresor je uložen mezi řadami válců, svírajícími úhel 90° a je v případě potřeby poháněn klikovým hřídelem prostřednictvím řemenu. Plnicí tlak dosahuje hodnoty až 0,8 baru. Dva mezichladiče stlačovaného vzduchu integrované do skříně kompresoru snižují teplotu vzduchu, aby se do spalovacích prostorů dostalo více kyslíku.

Kompaktní třílitrový vidlicový šestiválec s blokem motoru z hliníkové slitiny nabízí bleskurychlé reakce díky krátkým dráhám proudění plynů, mohutnou hnací sílu a sonorní zvuk. Nové Audi Q7 s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a může jet nejvyšší rychlostí 250 km/h. Průměrná spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu EU pouhých 7,7 litru na 100 kilometrů (179 g CO2 na km).

Motor 3.0 TFSI je vybaven účinnými technologiemi pro hospodárnou jízdu. Elektromagnetická spojka odpojuje kompresor při zatížení až do 250 N.m a otáčkách do 4000 min-1. Benzin je vstřikován přímo do válců systémem FSI a nepřímo do sacího potrubí, aby se snížila tvorba pevných částic. Vačkové hřídele sání a výfuku lze natáčet v rozsahu 50, resp. 40 stupňů úhlu natočení klikového hřídele. Tření v řetězovém rozvodu, na pístních kroužcích a vačkových hřídelích bylo sníženo. Chladič motorového oleje, čerpadlo chladicí soustavy, vložky válců a klikový hřídel byly rovněž přepracovány. Kompresní poměr byl zvýšen na 10,8:1.

Mohutná hnací síla: 3.0 TDI

Motor 3.0 TDI v novém Audi Q7 TDI, jehož řady válců jsou uspořádány do V/90° a válce vykazují zdvihový objem 2967 cm3 (vrtání x zdvih 83,0 x 91,4 milimetru), poskytuje nejvyšší výkon 200 kW (272 k) a točivý moment 600 N.m, druhou uvedenou hodnotu v rozpětí od 1500 do 3000 min-1. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 6,3 sekundy, nejvyšší rychlost je 234 km/h. Motor 3.0 TDI se v průměru spokojí s 5,7 litru paliva na 100 km (149 g CO2 na km).

Motor V6 TDI imponuje četnými highendovými řešeními. Blok motoru z velmi pevné litiny s vermikulárním grafitem je velmi lehký, celý motor váží jen 190 kilogramů. Dna pístů jsou ochlazována rozstřikovaným olejem, pístní kroužky a čepy jsou optimalizovány pro minimální tření. Blok motoru a hlavy válců mají oddělené chladicí okruhy. Aby byly sníženy ztráty tlaku, jsou vodní pláště hlav válců podle potřeby dvoudílné.

V porovnání s předchozím agregátem je i vodou chlazené turbodmychadlo přepracováno, olejové čerpadlo pracuje adaptivně. Mimořádně lehké vačkové hřídele jsou duté. Vstřikovací soustava common rail vytváří tlak 2000 barů. V řetězovém rozvodu nahrazují vložená ozubená soukolí velká řetězová kola vačkových hřídelů.

Komponenty systému čištění výfukových plynů jsou u nového motoru 3.0 TDI extrémně kompaktní a uložen v blízkosti motoru. Oxidační katalyzátor je pro optimální účinnost umístěn v minimální vzdálenosti od výstupu z výfukového turbodmychadla, aby byla maximálně využívána teplota výfukových plynů. Ve stejném tělese se nachází filtr pevných částic s integrovaným katalyzátorem SCR (selective catalytic reduction).

Tento kombinovaný systém odstraňuje z výfukových plynů pevné částice a oxidy dusíku. Díky kombinaci filtru pevných částic a SCR byla vzdálenost systému SCR zkrácena z více než dvou metrů u předchůdce na pouhých 30 centimetrů. To umožňuje rychlou aktivaci katalyzátoru po studeném startu. Vodou chlazený dávkovací modul vstřikuje potřebné množství aditiva AdBlue. Přípravu redukčního činidla (z AdBlue a oxidů dusíku vznikají dusík a voda) zajišťuje plnoprůtokové směšovací zařízení s krátkou dráhou pro směšovací proces. Na přání dodává Audi pro Q7 nádrž na AdBlue s objemem zvětšeným z 12 na 24 litrů.

Běh motoru TDI je velmi kultivovaný a bez vibrací. Důležitým faktorem jsou přitom adaptivní hydraulická ložiska, která spojují motor s pomocným rámem přední nápravy. Rušivé vibrace jsou při volnoběhu eliminovány měkkou charakteristikou ložiska, za jízdy jsou ložiska tužší, aby byly potlačovány nežádoucí pohyby motoru.

Ještě úspornější: 3.0 TDI s výkonem 160 kW (218 k)

V dubnu 2016 bude následovat druhá verze motoru 3.0 TDI s výkonem 160 kW (218 k) a točivým momentem 500 N.m (od 1250 do 3000 min-1). Tato jednotka se od výkonnějšího TDI liší v několika detailech. Zejména v oblasti řízení motoru došlo k úpravě řízení chladicí soustavy a chladiče oleje, jakož i spalovacího procesu. Hospodárnost je příkladná: 3.0 TDI (předběžné údaje) s výkonem 160 kW (218 k) spotřebuje v průměru 5,5 litru paliva na 100 kilometrů, čemuž odpovídají emise CO2 144 gramů na kilometr. Nové Q7 zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a pokračuje k nejvyšší rychlosti až 216 km/h.

Čtvrtým agregátem pro nové Audi Q7 je 2.0 TFSI s výkonem 185 kW (252 k) a točivým momentem 370 N.m, který je určen především pro asijské trhy a USA.

Převodné ústrojí

Od základu nově vyvinuté ústrojí pro přenos hnací síly v novém Audi Q7* je mnohem „štíhlejší“ než u předchůdce, což se odráží v jeho hmotnosti, která je o 20 kilogramů nižší. Nový mezinápravový diferenciál quattro nahrazuje dosavadní rozdělovací převodovku a je integrován do osmistupňové převodovky tiptronic.

Komfortní osmistupňová samočinná převodovka tiptronic

Nová osmistupňová převodovka tiptronic je klasická samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu, která řadí hladce, rychle a spontánně. Vysoký počet převodových stupňů umožňuje udržovat motor co nejčastěji v oblasti ideálních provozních otáček. Vysoké rozpětí převodů 7,1:1 navíc umožnilo zvolit dlouhý převod nejvyššího stupně, který snižuje otáčky a spotřebu paliva. Nižší převodové stupně mají naproti tomu sportovně krátké převody.

Velkou předností nové převodovky je vysoká účinnost. Již základní konstrukce planetových soukolí a řadicích prvků zaručuje nízké odpory a vysokou účinnost. Olejové čerpadlo pracuje s relativnou nízkou úrovní tlaku, převodovka je prostřednictvím výměníku tepla propojena se systémem řízení chladicí soustavy motoru.

Nově vyvinutý tlumič torzních vibrací závislý na otáčkách motoru umožňuje provozovat agregáty nového Audi Q7 při extrémně nízkých otáčkách v oblasti 850 min-1. Jeho závaží se pohybují v opačné fázi k torznímu kmitání motoru, a výrazně tak eliminují nežádoucí vibrace. Přemosťovací spojka kapalinového měniče může být aktivována již velmi brzy – i tento faktor výrazně přispívá k hospodárnosti.

Hydraulický zásobník zajišťuje funkci start-stop. Při opětovném spuštění motoru je olej vtlačen do systému prostřednictvím pružiny, aby byla zajištěna připravenost převodovky k provozu během nejkratší možné doby. Technické detaily, jako je důmyslný systém odvzdušnění, vytvářejí u nové osmistupňové převodovky tiptronic předpoklady pro jízdu v terénu a brodivost až 500 mm.

Řidič modelu Q7 může nechat pracovat novou osmistupňovou převodovku tiptronic v automatických provozních režimech D a S nebo může sám zasahovat do dění – prostřednictvím elegantní, nízké páky voliče na konzole středového tunelu nebo sériově dodávaných pádel na volantu. V obou případech jsou pokyny pro převodovku přenášeny elektronickou cestou – by wire.

Řídicí jednotka osmistupňové převodovky tiptronic využívá data na přání dodávaného systému MMI Navigation plus, na jejichž základě vypočítává nejlepší strategii řízení pro každý úsek trasy. Ve spolupráci s prediktivním asistentem efektivity, dodávaným na přání, a systémem ACC zařadí volnoběh, pokud se tím ušetří palivo. Toho je dosaženo otevřením jedné ze spojek v oblasti ozubených soukolí. Setrvačná jízda je možná až do rychlosti 160 km/h.

Bleskurychlé přerozdělování: Trvalý pohon všech kol quattro

Ve skříni osmistupňové převodovky tiptronic je uložen samosvorný mezinápravový diferenciál – srdce pohonu quattro. Koncept s integrovaným mezinápravovým diferenciálem a diferenciálem přední nápravy v převodovce tiptronic je výrazně kompaktnější a lehčí než rozdělovací převodovka předchůdce. Toto řešení má lví podíl na úspoře hmotnosti v převodném ústrojí.

Za běžných provozních podmínek přenáší mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím hnací sílu na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Pokud ztratí přilnavost kola jedné nápravy, může být bez jakékoli prodlevy přeneseno až 70 procent hnací síly na přední kola nebo až 85 procent hnací síly na zadní kola. Tyto hodnoty svornosti jsou vyšší než u předchůdce, což umožňuje ještě jasněji definované rozdělování hnací síly a velmi precizní spolupráci se systémy řízení jízdní dynamiky, která je pro řidiče sotva zaznamenatelná.

Jako doplněk pohonu quattro funguje systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy s inteligentním softwarem. Je-li v zatáčce příliš odlehčeno vnitřní poháněné kolo, vydá řídicí jednotka pokyn k jeho cílenému, minimálními přibrzdění. Díky tomu zůstává chování vozu po delší dobu neutrální, jízdní vlastnosti jsou ještě preciznější, agilnější a stabilnější. Trakce je ještě vyšší.

Také diferenciál zadní nápravy byl nově vyvinutý a má nižší hmotnost než u předchůdce. K pomocnému rámu zadní nápravy je připevněn ve čtyřech místo dosavadních tří bodů – tento koncept umožňuje použití relativně měkkých, komfortních ložisek.

Podvozek

Nové Audi Q7* je velmi komfortním cestovním vozem. Na dálnicích vyniká klidnou, suverénní jízdou s excelentním komfortem odpružení – zejména ve verzi s adaptivním vzduchovým odpružením a tlumením adaptive air suspension, dodávaným na přání. V zatáčkách na běžných silnicích přesvědčí svou mimořádně snadnou ovladatelností, precizností a agilitou a díky velkému překřížení náprav projede i tam, kde asfalt končí. V porovnání s předchůdcem bylo sníženo těžiště velkého SUV o 50 milimetrů, mimo jiné díky nižšímu uložení motoru.

Také podvozek se může pochlubit od základu novou konstrukcí. V porovnání s předchůdcem má celkově o více než 100 kilogramů nižší hmotnost, což je důležitý faktor pro agilitu. Pětiprvková konstrukce přední a zadní nápravy nahradila nápravy s dvojicemi příčných ramen u předchůdce. Příčné a podélné síly působí odděleně – v příčném směru jsou ložiska sportovně tuhá, v podélném směru naproti tomu komfortně měkká.

Minus 27 kilogramů: Přední náprava

Přední kola jsou zavěšena na dvojicích spodních a horních příčných ramen, které doplňuje spojovací tyč. Přední náprava má rozchod kol 1679 milimetrů. V porovnání s předchůdcem je o 27 kilogramů lehčí. Závěsná ramena a naklápěcí ložisko jsou kovaná z hliníku, hnací hřídele jsou duté a u příčného zkrutného stabilizátoru se tloušťka stěny mění podle potřeby. K opatřením pro lehkou konstrukci patří rovněž pětiúhlé náboje kol z kované oceli, hliníkové těhlice z hliníku a pomocné rámy z hliníku a ocelového plechu.

Další novinkou v novém Audi Q7 je hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem. Na rozdíl od hydraulického posilovače u předchůdce odebírá elektromechanický posilovač energii pouze při změně směru, čímž snižuje spotřebu paliva. Převod řízení 15,8:1 je sportovně strmý, posilovač pracuje v závislosti na rychlosti jízdy. Řízení úzce spolupracuje s důležitými asistenčními systémy.

Elektromechanický posilovač řízení zprostředkovává citlivou zpětnou vazbu, reaguje spontánně a pracuje s vysokou precizností. Převodka řízení je umístěna v úrovni středů kol, řídicí síly jsou tak přenášeny bezprostředně na kola. K velmi kompaktní konstrukci přispívá koncentrické uspořádání hřebenové tyče a posilovače.

Minus 40 kilogramů: Zadní náprava

V případě zadní nápravy byla hmotnost snížena o 40 kilogramů. Pět štíhlých závěsných ramen – horní ramena jsou z prostorových důvodů výrazně zakřivena – je vyrobeno z oceli, resp. hliníku, přičemž jejich konstrukce se v detailech liší pro verze s ocelovým nebo vzduchovým odpružením. Rameno, které nese pružinu, má podobu výtlačně lisovaného profilu z hliníku. Stejně jako u přední nápravy zajišťuje kinematika nápravy velmi precizní vedení kol a účinné potlačování nežádoucích pohybů karoserie při dynamických změnách.

Těhlice zadní nápravy jsou vyrobeny z hliníku, zatímco pomocný rám je z vysokopevnostní oceli. Elastomerová ložiska z pryžových směsí s vysokým tlumicím účinkem umožňují široké rozpětí tuhosti v podélném a příčném směru. Rozchod kol je 1691 milimetrů.

Výkonný systém pro řízení jízdní dynamiky: Audi drive select

Sériově dodávaný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select završuje mnohostranný charakter nového Audi Q7. V závislosti na výbavě ovlivňuje činnost až dvanácti technických modulů. Sériově mezi ně patří osmistupňová převodovka tiptronic, elektromechanický posilovač řízení, řídicí jednotka motoru, automatická klimatizace a zvuk motoru. Kromě toho může být systém rozšířen o prvky výbavy na přání, jako je adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension, nové řízení všech kol, světlomety a adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control).

Sériově nabízí Audi drive select pro řidiče režimy efficiency, comfort, auto, dynamic, individual a offroad. V kombinaci s adaptivním vzduchovým odpružením adaptive air suspension je navíc k dispozici také režim allroad a režim offroad je rozšířen na lift/offroad. Vzduchové odpružení, které funguje i jako systém pro udržování stálé světlé výšky, je dalším nově vyvinutým systémem. Jeho tlumiče jsou lehčí než u předchůdce a celý systém má o cca deset kilogramů nižší hmotnost. Na přední nápravě obklopují vzduchové pružiny tlumiče, na zadní nápravě jsou uloženy odděleně.

Centrální řídicí jednotka ECP (Electronic Chassis Platform) pro všechny systémy v oblasti karoserie a podvozku řídí činnost tlumičů v milisekundovém taktu pro každé kolo zvlášť. Elektromagneticky ovládané ventily v tlumičích mění proudění hydraulické kapaliny – tento koncept umožňuje mimořádně velké rozpětí mezi sportovní a komfortní charakteristikou.

Adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension může podle potřeby měnit světlou výšku karoserie. V úrovni offroad, která je omezena do rychlosti 80 km/h, je světlá výška 25 mm nad normální úrovní, v úrovni lift (do 30 km/h) je světlá výška ještě o dalších 35 mm vyšší. Pro komfortní nakládání se karoserie na povel tlačítka sníží o 55 milimetrů. Při rychlosti jízdy 120 km/h, resp. 160 km/h, dojde k automatickému snížení v krocích po 15 mm. Tím dochází ke snížení aerodynamického odporu vzduchu a zvýšení jízdní stability.

V závislosti na nastaveném režimu Audi drive select se nepatrně liší míra snížení světlé výšky. Na přání dodává Audi adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension také ve sportovní verzi.

Inovace v segmentu: Řízení všech kol

Dalším systémem, dodávaným na přání, pro nové Audi Q7 je řízení všech kol. Tato technika není v segmentu SUV dosud vůbec nabízena. Na zadní nápravě je umístěn systém řízení s elektrickým vřetenovým pohonem a dvěma spojovacími tyčemi řízení, který natáčí zadní kola v závislosti na situaci o několik stupňů ve stejném nebo opačném směru vůči předním kolům.

V nízkých rychlostech jsou zadní kola natáčena v opačném směru. Velké SUV je díky tomu ještě agilnější, jeho průměr otáčení je až o jeden metr menší – řidič tento výrazný přínos uvítá při manévrování a parkování. Při pomalé jízdě rychlostí 5 až 15 km/h mohou být zadní kola natočena až o pět stupňů v opačném směru. Ve vyšších rychlostech jsou zadní kola natáčena ve shodě s předními koly, a to až o 3,5 stupně. Tím se zlepšuje reakce vozu na pohyby volantu a zvyšuje stabilita při vyhýbacích manévrech.

Nové Q7 jezdí sériově na kolech s průměrem ráfku 18“ a pneumatikami rozměru 255/60, resp. 235/65 u vstupního modelu s motorem TDI. Alternativně jsou od Audi a quattro GmbH na výběr další kola v různých designech a rozměrech. Devatenáctipalcová kola mají pneumatiky rozměru 255/55, 20“ kola pneumatiky rozměru 285/45 a 21“ kola pneumatiky rozměru 285/40. Všechny pneumatiky mají optimalizovaný valivý odpor bez kompromisů v oblasti provozních vlastností. Sériová výbava zahrnuje sadu pro opravu pneumatiky a systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách. Na přání se dodává nouzové náhradní kolo a systém s aktivním měřením tlaku v pneumatikách.

Výkonná: Brzdová soustava

Nové Audi Q7* je bezpečně zpomalováno velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, které jsou na přední nápravě svírány tuhými a zároveň lehkými šestipístkovými třmeny z hliníku. Na přední nápravě mají kotouče průměr 350 nebo 375 milimetrů, na zadní nápravě 330/350 milimetrů, v závislosti na výbavě/motoru velkého SUV. Později zařadí Audi do nabídky brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které jsou mimořádně lehké a odolné vůči opotřebení. Elektromechanická parkovací brzda, doplněná funkcemi pro komfortní udržování zabrzděného vozu a rozjezd vozidla, působí na zadní kola.

Také elektronicky řízený stabilizační systém ESC patří k nové generaci, která pracuje výrazně citlivěji a precizněji než systém v předchozím modelu. V režimu ESC Offroad jsou zásahy do řízení motoru dalekosáhle deaktivovány a brzdové zásahy mají mírnější charakter. Pokud jede nové Q7 v terénu, připouští stabilizační systém v zájmu vyšší úrovně trakce při brzdění a akceleraci vyšší míru blokování, resp. prokluzu kol.

Mezi četné funkce systému ESC patří také asistent pro sjíždění strmých svahů, který udržuje rychlost jízdy při sjíždění strmého svahu v terénu v rozmezí od čtyř do 30 km/h na hodnotě, kterou řidič stanovuje pedály plynu a brzdy.

Na průchodnost terénem nového Audi Q7 má pozitivní vliv kromě možnosti velkého překřížení náprav také světlá výška až 245 mm. Společně s adaptivním vzduchovým odpružením adaptive air suspension a MMI Navigation plus je součástí výbavy ukazatel, který v názorných a přesných zobrazeních ukazuje úhly náklonu vozidla v příčném i podélném směru. Řidič má možnost rozšířit možnosti displeje o doplňkové informace. Informační paket „Úhel“ ukazuje úhel natočení volantu a maximálně dosažitelný sklon a „Poloha“ informuje o nadmořské výšce, světových stranách a souřadnicích GPS. Vzduchový filtr byl přemístěn z oblasti světlometů na motor, což je výhoda při brodění.

Výbava

Předprodej nového Audi Q7* byl zahájen 1. dubna a od června je tato novinka u českých prodejců Audi. S motorem 3.0 TDI byla cena stanovena na 1 699 900 Kč, verze poháněná motorem 3.0 TFSI přijde na 1 769 900 Kč.

Velkorysá: Sériová výbava

Sériová výbava je velkorysá. Vnější výbava zahrnuje mimo jiné 18“ kola z lehké slitiny, systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, přední a zadní světlomety LED, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým natáčením dolů při zařazení zpětného chodu, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru a podélné střešní nosiče.

Nové Audi Q7 nabízí v interiéru středovou loketní opěrku vpředu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, tlačítko start-stop pro motor, multifunkční volant obšitý kůží s pádly pro manuální řazení, hliníkové prahové lišty, osvětlení interiéru LED, elektromechanickou parkovací brzdu, sklopná opěradla s nastavitelným sklonem ve druhé řadě, dělicí síť a kryt zavazadlového prostoru. Čtyři kotevní úchyty Isofix, šest airbagů a integrovaný systém opěrek hlavy slouží bezpečnosti, systém start-stop snižuje spotřebu paliva.

Informační systém řidiče FIS s velkým barevným displejem, tempomat s nastavitelným omezovačem, parkovací senzory vzadu, systém jízdní dynamiky Audi drive select a senzor světla/deště završují paletu komfortní výbavy. Zábavu zajišťují MMI Radio plus s rozhraním Bluetooth, Audi music interface a Audi sound system. Představiteli výkonných bezpečnostních systémů jsou asistent pro rozjezd, multikolizní brzda a Audi pre sense basic a Audi pre sense city.

Mnohostranná: Výbava na přání

Také nabídka výbavy na přání je maximálně mnohostranná. Vnější díly karoserie v barvě karoserie a exteriérový paket S line propůjčují velkému SUV individuální vzhled. Audi montuje na přání 19“ až 21“ kola, systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách a světlomety Matrix LED. Mezi další prvky výbavy na přání ze světa high-tech patří adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension – nabízené rovněž ve sportovní verzi – a řízení všech kol.

Pro sportovní rekreační aktivity může být nové Audi Q7 objednáno navíc s elektricky výsuvným tažným zařízením (v paketu s asistentem pro jízdu s přívěsem), elektricky ovládaným krytem zavazadlového prostoru, kolejnicovým systémem se sadou pro zajištění zavazadel a otočnou rohoží. Každodenní provoz zpříjemní komfortní klíček s gestovým ovládáním.

Komfort v interiéru zvyšuje paket osvětlení a dekorační osvětlení interiéru, panoramatické skleněné střešní okno, elektrické dovírání dveří, akustická skla oken, tmavě tónovaná skla, vyhřívané sklo čelního okna, sluneční rolety pro zadní část interiéru, čtyřzónová automatická klimatizace (na přání také s ionizátorem) a nezávislé topení. Na přání montuje Audi boční airbagy také pro druhou řadu sedadel.

Výběr je velký také v oblasti sedadel. Nabídka zahrnuje elektricky nastavitelná přední sedadla, na přání i s pamětí pro sedadlo řidiče nebo obě přední sedadla, elektricky nastavitelná sportovní sedadla vpředu, mnohostranně nastavitelná individuální anatomická sedadla s nastavitelnými bočnicemi vpředu s masážní a bez masážní funkce, podélně nastavitelné opěrky hlavy, komfortní středovou opěrku vpředu a masážní funkci vpředu. Zadní lavice plus s posuvnými sedadly propůjčuje interiéru nového Audi Q7 ještě větší variabilitu a s třetí řadou sedadel poskytuje pohodlí až sedmi osobám.

Atraktivní paleta barev a materiálů zahrnuje čalounění kůžemi Cricket a Valcona, kombinacemi kůže/umělá kůže a kůže/Alcantara a čalounění stropu Alcantarou. U dvoudílného ozdobného obložení existují početné možnosti kombinací. Tři kožené pakety, sportovní paket S line a Audi design selection hnědá Murillo osloví mimořádně náročné individualisty.

Inovativní ovládání a zobrazování

Nové Audi Q7 přesvědčí v oblasti ovládání a zobrazování multifunkčními volanty v různých designech, průhledovým displejem HUD (Head-Up Display), digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit a systémem MMI Navigation plus s MMI all-in touch – díky němu může řidič a cestující využívat internetové služby Audi connect prostřednictvím hardwarového modulu Audi connect. Mezi další informační a zábavní moduly patří Audi tablet pro cestující na zadních sedadlech, nové rozhraní Audi smartphone interface, měnič DVD, Audi phone box s funkcí bezdrátového nabíjení, sériově dodávané rozhraní Bluetooth a digitální tunery pro příjem rozhlasového a televizního vysílání. Audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System a Bose Soundsystem ohromí svou technologií prostorového zvuku.

Široký výběr: Asistenční systémy

V oblasti asistenčních systémů nabízí Audi Q7 aktuálně nejširší výběr na světovém trhu. Kromě sériově dodávaných systémů jsou jako samostatné prvky výbavy na přání k dispozici aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu Audi active lane assist, Audi side assist, parkovací senzory plus, parkovací asistent, asistent nočního vidění, zadní kamera a kamerové rozpoznávání dopravních značek.

Řada dalších systémů je nabízena v paketech. Asistenční paket Tourta pro jízdu v dopravní koloně, Audi active lane assist, prediktivního asistenta efektivity, Audi pre sense front, asistenta pro vyhýbací manévry a asistenta pro odbočování. V asistenčním paketu City jsou zahrnuty kromě parkovacích senzorů plus, zadní kamery a systému Audi side assist také systémy Audi pre sense rear, upozorňování na vozidla při vystupování a asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání.

V kombinaci s asistenčním paketem City nebo i samostatně dodává Audi asistenční paket Parking, který zahrnuje parkovacího asistenta a prostorový kamerový systém. Dalším paketem je Technology selection. Jeho součástí jsou asistent pro noční vidění, průhledový displej HUD (Head-Up Display) a Audi virtual cockpit.

 Hodnoty spotřeby paliva a emisí uvedených modelů:

(Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se liší podle zvolených kol, resp. pneumatik a nezávisí pouze na efektivitě využívání paliva vozidlem, ale jsou ovlivňovány také stylem jízdy a dalšími netechnickými fakt.)

Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic (200 kW) (pětimístná verze):

  • Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,1 – 5,7
  • Kombinované emise CO2 v g/km: 159 – 149

Audi Q7 3.0 TFSI quattro tiptronic (245 kW) (pětimístná verze):

  • Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,1 – 7,7
  • Kombinované emise CO2 v g/km: 189 – 179

Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic (200 kW) (sedmimístná verze):

  • Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,2 – 5,9
  • Kombinované emise CO2 v g/km: 163 – 153

Audi Q7 3.0 TFSI quattro tiptronic (245 kW) (sedmimístná verze):

  • Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,3 – 7,9
  • Kombinované emise CO2 v g/km: 193 – 183

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...