(Podrobná informace včetně technických dat a ceníku.)
První D3 z Buchloe se objevila v roce 2005
– jako model s přeplňovaným, dvoulitrovým, řadovým, čtyřválcovým motorem a přinesla několik překvapení – nebyl to první vůz se vznětovým motorem se znakem ALPINA, ale pro ALPINU bylo nezvyklé, že nevedla výkonové tabulky, a namísto toho přišla s motorem, který měl přes svou extrémní úspornost malý objem válců. Tato D3 byla později vylepšena a stala se modelem Bi-Turbo, přičemž v tomto procesu získala podstatně více kultury řízení a výkonu. Společně se širokou řadou designů karoserií a typicky harmonickou interakcí výkonu, vyváženosti a řízení, se tento model stal dosud nejprodávanějším modelem BMW ALPINA, přičemž bylo dodáno přes 2 000 vozů.
Nová D3 Bi-Turbo představená na Frankfurt Motor Show 2013
– je dalším logickým a konzistentním krokem: extrémně úspěšný a prověřený jednořadý šestiválcový vznětový motor o objemu 3 litry s Bi-Turbo přeplňováním, známý z D5 Bi-Turbo a nejnověji také z XD3, si nyní hledá cestu do nové, velmi oceňované řady BMW 3. BMW ALPINA D3 Bi-Turbo ALPINA znovu udává měřítko, přičemž kombinuje výjimečný výkon a vynikající účinnost se známými dobrými vlastnostmi ALPINY oceňovanými našimi zákazníky po celém světě.
Pohon Bi-Turbo
– využívá vynikajících vlastností základního jednořadého šestiválcového motoru BMW, vyrobeného kompletně z hliníku s objemem 3 litry, poslední generace přímého vstřikování common rail a dvoufázového turbodmychadla s variabilní geometrií turbín.
Díky volnosti, kterou nabízí malé série, inženýři dále využili potenciál této pohonné jednotky, a zejména snížených ztrát tlaku tím, že optimalizovali sací potrubí a dosáhli účinného odškrcení sacího potrubí od vstupu až k tělu vzduchového filtru, takže získali silnější a citlivější motor. Protože se rovněž využívá dostupný tlak plnicího vzduchu a vstřikování, je výsledkem maximální výkon 257 kW při 4 000 ot./min. a působivý točivý moment 700 Nm mezi 1 500 a 3 000 ot./min.
Výkon celého chladicího systému rozhodujícím způsobem ovlivňuje stabilitu a výkon plněných motorů – takže chlazení má ústřední význam i u D3 Bi-Turbo. Motoru dodává vzduch velký mezichladič s optimalizovanými vstupy a výstupy. Dva chladiče umístěné před předními podběhy kol za účelem ideálního proudění vzduchu zajišťují optimální provozní teploty všech chladiv (včetně olejového/vodního tepelného výměníku) – i při nejvyšším termodynamickém zatížení.
U výfuku jeho sběrné potrubí vyrobené z velmi odolného materiálu D5S umožnilo zvýšení maximální teploty výfukových plynů typické pro vysoký výkon o 50 OC. Následná úprava výfukových plynů pomocí filtru pevných částic a katalyzátoru NSC (zásobníkový katalyzátor NOX) usnadňuje dodržení emisních norem EU6.
Díky svému citlivému využití zvuku a snížené hlasitosti tlumiče poskytuje výfukový systém hluboký zvuk, který je překvapující u vznětového motoru, a to zejména při vyšších otáčkách motoru. Za středním tlumičem je umístěno speciální potrubí z nerezové oceli, jež je zakončeno dvěma oválnými koncovkami s logy ALPINA a Akrapovič.
Je opravdovým potěšením, když využíváte vlastností motoru při zvyšování otáček způsobem, který je poněkud atypický pro vznětový motor, a když si vychutnáváte výkon a točivý moment v kompaktní karoserii řady 3.
Kromě velkého specifického výkonu 117 k na litr objemu je působivá vynikající kombinovaná spotřeba paliva podle normy ECE, která činí pouhých 5,3 l/100 km, a emise CO2 ve výši 139 g/km.
Převodovka
Hardware osmistupňové sportovní automatické převodovky s ALPINA SWITCH-TRONIC, dále vyvíjené ve spolupráci s ZF, je zaměřen přesně na plnění požadavků vysokého točivého momentu vozu D3 Bi-Turbo. Přizpůsobená mechatronika a speciální měnič točivého momentu zajišťují maximálně účinný převod hnacího momentu a komfort pro hnací kola na zadní nápravě.
Pokud jde o software, inženýři ALPINY poskytli převodovce výjimečně zdůrazněný komfort a sportovní vlastnosti. Vysoký točivý moment při nízkých otáčkách motoru nabízí ve spojení s 8 stupni velmi rychlé řazení v automatickém režimu, přičemž nedochází ke ztrátě trakce – nenucená, uvolňující a úsporná jízda na vysoké stupně se stává potěšením.
Kromě automatického režimu je převodovka vybavena dalšími dvěma řadicími režimy vyladěnými ALPINOU. Sportovní režim je živý, dynamičtější – stupně jsou zařazeny déle a časy řazení jsou kratší. V ručním režimu řazení přebírá řidič plnou kontrolu nad zařazením každého stupně a pro vlastní řazení podle dopravní situace a stavu vozovky používá tlačítka SWITCH-TRONIC umístěná na zadní straně volantu. Přes konstantně vysokou křivku točivého momentu je systém schopen provést několik podřazení ve zlomku vteřiny, bude-li to třeba, nebo vydá-li k tomu řidič pokyn. Jestliže řidič ovlivní „ostrost“ jízdních vlastností a výkonu motoru pomocí Ovládání jízdního výkonu (viz pružení/podvozek), pak D3 Bi-Turbo zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,6 vteřiny a dosáhne maximální rychlosti 278 km/h.
S ručním režimem řazení osmistupňové automatické převodovky ZF má řidič k dispozici zcela novou funkci, kdy může nastavit Ovládání jízdního výkonu na Sport+, nebo DCC vypnuto: žádné povinné zařazení vyššího stupně. To umožňuje velmi zkušeným řidičům, aby během soustředěné jízdy řadili rychlostní stupně podle stavu vozovky (např. v úzkých zatáčkách), což brání tomu, aby za ně převodovka řadila vyšší rychlostní stupně.
U D3 Bi-Turbo je rovněž použit přizpůsobený režim ECO PRO s jízdou s uvolněným pedálem plynu. Tento režim aktivuje mnohem defenzivnější vlastnosti převodovky a pedálu plynu, což společně s dalšími funkcemi Účinné dynamiky BMW, například automatickou funkcí start-stop, v závislosti na vlastním chování řidiče při řízení, výrazně přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Pružení/podvozek
Stejně jako každý automobil vyrobený ALPINOU i nová D3 Bi-Turbo klade zvláštní požadavky na svůj podvozek. Inteligentní uspořádání podvozku umožňuje vysokou úroveň komfortu při dlouhých jízdách a v městském provozu, a rovněž výraznou jízdní dynamiku a sportovní charakter. Adaptivní sportovní podvozek ALPINY řeší střet zájmů pomocí elektronicky nastavitelných tlumičů spolupracujících s vyladěnými pružinami, doplňkovými pružinami a stabilizátorem. To umožňuje řidiči použít Ovládání jízdního výkonu k výběru nastavení podvozku a vlastností jízdní dynamiky (Eco Pro, Komfort, Sport, Sport+). Nepatrnými opatřeními provedenými na elastokinematice a rovněž u hodnot sklonu kol přizpůsobených dotčené kombinaci kola/pneumatiky bylo dosaženo neutrálního řízení, které je pro ALPINU typické. 19´´ kola ALPINA CLASSIC s pneumatikami MICHELIN Pilot Sport přispívají společně s pevnou karoserií v přední části vozu k vysoké přesnosti, precizní reakci na pohyb volantu a snadnému řízení. Celkově podvozek nabízí vysokou úroveň komfortu a sportovního charakteru, neutrální řízení v široké řadě jízdních situací a zajišťuje stabilitu – a tedy i správný pocit bezpečí i při vysokých rychlostech.
Ovládání jízdního výkonu rovněž řídí další parametry ovlivňující jízdní dynamiku, například posilovač řízení a systém ovládání jízdní stability. Ten je předmětem vlastního sportovního programu ALPINA vyvinutého pro D3 Bi-Turbo. Variabilní sportovní řízení BMW, které je montováno jako standard, disponuje progresivními charakteristikami, jež výrazně omezují otáčení volantem nezbytné například při parkování.
Optimální brzdové hodnoty poskytuje 18´´ vysoce výkonný brzdový systém s 370mm brzdovými kotouči vpředu a 345mm brzdovými kotouči vzadu. Hliníkové třmeny (čtyřpísté na přední nápravě a dvoupísté na zadní nápravě), v modré barvě a s logem ALPINA, zajišťují společně s destičkami velmi odolnými proti teplotám stabilitu pedálu a jeho vynikající reakci.
Aby byla zajištěna energická a dynamická jízda i v zimních měsících, je k dispozici kompletní sada 19´´ zimních kol ALPINA CLASSIC s pneumatikami MICHELIN Pilot Alpin PA3 M+S (8 x 19´´ vpředu, 9 x 19´´ vzadu) s 245/35 R19 93W (245/35 R19 93W C/E/ 73 dB).
Pohon všech kol
Nadstandardní pohon všech kol, který je k dispozici pro D3 Bi-Turbo Touring, využívá technických možností systému BMW xDrive, jehož inteligentní a dynamické ovládání hladce a zcela variabilně distribuuje během milisekund hnací moment na přední a zadní nápravu, čímž zajišťuje ještě lepší trakci a špičkové výkony ve všech jízdních situacích.
Jednotka řízení distribuce točivého momentu propojená se systémy řízení motoru a ovládání podvozku ALPINA výrazně zvyšuje jízdní dynamiku a agilitu, zejména při vysoké laterální akceleraci, a umožňuje neočekávaně sportovní a neutrální řízení.
BMW ALPINA D3 Bi-Turbo s pohonem všech kol je skutečně nejrychleji akcelerujícím vozem se vznětovým motorem, který kdy opustil závod v Buchloe, přičemž dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny. Systém kromě zajištění optimální trakce při akcelerování neustále sleduje jízdní podmínky a aktivně distribuuje hnací točivý moment, což zajišťuje trvalou hnací sílu a bezpečnost za všech okolností, například na sněhu nebo na povrchu vozovky s náhlými změnami v koeficientu tření.
Design a výbava
D3 Bi-Turbo s 19´´ koly ALPINA CLASSIC se jeví jako vizuálně moderní a silný vůz, přičemž tento moderní design dobře doplňují aerodynamické komponenty APLINA.
Funkční design předního spoileru zajišťuje efektivní tok vzduchu do různých chladicích modulů a vedení vzduchu na brzdy. V kombinaci se zadním spoilerem (sedan) to zajišťuje vynikající koeficienty přítlačné síly / vztlaku, což výrazně přispívá k jízdní stabilitě zejména při vysokých rychlostech. Na přední nápravě se vytváří lehká přítlačná síla, zatímco na zadní nápravě pouze nepatrný vztlak.
Nový vůz D3 Bi-Turbo disponuje praktickou škálou standardní výbavy, včetně sportovních sedadel, klimatizace a xenonových čelních světlometů. V interiéru převládají vybrané materiály a úžasná atmosféra. Prahové lišty, rohožky, emblémy na opěrkách sedadel, modrá palubní deska a ručně prošívaný sportovní volant potažený nejkvalitnější kůží LAVALINA jsou diskrétními odkazy na exkluzivní původ vozu.
Individuálnímu designu BMW ALPINA se nekladou takřka žádná omezení. Od laku přes lemování interiéru po barvu čalounění – k dispozici je vše, co nabízí rozsáhlý sortiment výbavy BMW a ALPINA. Zřídka se stává, že výrobní závod v Buchloe opustí vůz BMW ALPINA, u něhož nebude využito takřka neomezených individualizačních možností nabízených výrobním závodem ALPINA. Filozofií značky ALPINA je, že si zákazník může navrhnout svůj interiér individuálně – a ten pak bude sestaven zkušenými řemeslníky v dílně zpracovávající kůže.
Ceny BMW ALPINA D3 Bi-Turbo
Sedan Switch-Tronic | 1 485 550 Kč včetně DPH |
Touring Switch-Tronic | 1 532 750 Kč včetně DPH |
Touring Switch-Tronic AWD | 1 624 460 Kč včetně DPH |
Dostupnost pohonu všech kol a standardní výbavy se může v jednotlivých zemích lišit. Pro další podrobnosti kontaktujte autorizovaného prodejce Invelt.
Technické údaje BMW ALPINA D3 Bi-Turbo s pohonem zadní nápravy
Motor
Válce | 6 v řadě |
Průměr | 84,0 mm |
Zdvih | 90,0 mm |
Objem | 2 993 cm3 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Max. výkon | 257 kW /350 k |
při | 4 000 ot./min |
Max. točivý moment | 700 Nm |
při | 1 500–3 000 ot./min. |
Řízení motoru | BOSCH |
DDE 7.31 | |
Palivo | nafta |
Emisní třída | Euro 6 |
Převodovka:
– 8stupňová sportovní automatická (ZF 8HP70) se SWITCH-TRONIC
Převodové poměry | |
1. stupeň | 4,71 |
2. stupeň | 3,14 |
3. stupeň | 2,11 |
4. stupeň | 1,67 |
5. stupeň | 1,29 |
6. stupeň | 1,00 |
7. stupeň | 0,84 |
8. stupeň | 0,67 |
ot. | 3,32 |
Koncový převod hnacího momentu | 2,81:1 |
Výkony, spotřeba,rozměry a hmotnost BMW ALPINA D3 Bi-Turbo:
(V závorkách uvedeny rozdílné údaje pro Touring s pohonem všech kol.)
Model | SEDAN | TOURING |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,6 s | 4,6 s (4,5 s) |
Akcelerace 0–200 km/h | 17,9 | 18,0 (18,6) |
Maximální rychlost | 278 km/h | 276 km/h (274 km/h) |
Spotřeba paliva | ||
Město | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km (6,3 l/100 km ) |
Mimo město | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km (5,2 l/100 km ) |
Kombinovaná | 5,3 l/100 km | 5,4 l/100 km (5,6 l/100 km ) |
Emise CO2 | 139 g/km | 142 g/km (147 g/km) |
Kategorie účinnosti | B | B |
Rozměry | ||
Délka | 4 628 mm | 4 628 mm |
Šířka | 1 811 mm | 1 811 mm |
Výška, nezatížené vozidlo | 1 428 mm | 1 428 mm (1 431 mm) |
Rozvor kol | 2 810 mm | 2 810 mm |
Rozchod kol, přední | 1 539 mm | 1 539 mm (1 538 mm) |
Rozchod kol, zadní | 1 556 mm | 1 556 mm |
Nákladová kapacita(DIN) | l 480 kg | 495 kg–1 500 kg |
Palivová nádrž | 57 l | 57 l |
Hmotnost | ||
Nenaložené vozidlo (DIN) | 1 585 kg | 1 655 kg (1 720 kg) |
Max. povolená | 2 135 kg | 2 205 kg (2 270 kg) |
Povolené zatížení | 550 kg | 550 kg |
Max. zatížení nápravy, přední | 1 020 kg | 1 015 kg (1 075 kg) |
Max. zatížení nápravy, zadní | 1 175 kg | 1 240 kg (1 245 kg) |
Max. zatížení přívěsu, zabržděný | 1 800 kg | 1 800 kg |
Max. zatížení přívěsu, odbržděný | 750 kg | 750 kg |
(V závorkách uvedeny rozdílné údaje pro Touring s pohonem všech kol.)
Kola a pneumatiky*
ALPINA CLASSIC 19´´ s uzamykatelnými poklicemi | |
Přední | 8 x 19´´ s 245/35 ZR19 (93Y) |
Označení pneumatik EU** | E/A/ 70 dB |
Zadní | 9 x 19´´ s 265/35 ZR19 (98Y) |
Označení pneumatik EU** | E/A/ 70 dB |
Touring s pohonem všech kol standardně s 20´´ | |
Přední | 8 x 20´´ s 245/35 ZR20 (90Y) XL |
Označení pneumatik EU** | E/A/ 71 dB |
Zadní | 9 x 20´´ s 265/30 ZR20 (94Y) XL |
Označení pneumatik EU** | F/A/ 71 dB |
* Pneumatiky: 19´´ MICHELIN Pilot Sport 2 (20´´ MICHELIN Pilot Super Sport).
** Označení pneumatik EU = palivová účinnost / přilnavost za mokra / třída vnějšího hluku odvalování.
(Úpravy a chyby vyhrazeny.)
INVELT:
PRAHA: Jeremiášova 5
PLZEŇ: Rokycanská 111
www.invelt.com
www.eshopbmw.com
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií