Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)

Koncepce ‘Dynamic Lounge’ spojuje praktičnost a užitnou hodnotu vozu kategorie MPV s pohodlím, stylem a dynamikou osobního automobilu

Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)

Cena podle zvoleného motoru, převodovky, počtu sedadel a stupně výbavy od 539 900 Kč do 869 900 Kč.

Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)
Nová Toyota Verso na náš trh (podrobná informace)

Zdokonalený systém sedadel Toyota Easy Flat-7, nárůst výkonu motoru až o 20 %, pokles hladiny CO2 a spotřeby paliva až o 12 %, vyšší bezpečnost a dokonalejší dynamika jízdy s vyšším jízdním pohodlím, obratností a lepším potlačením hluku.

Vůz navržený tak, aby získal pětihvězdičkové ohodnocení v přísnějších nárazových testech organizace Euro NCAP.

Původní model Corolla Verso uvedený v roce 2002, stejně tak jako druhá generace tohoto modelu uvedená na trh o dva roky později, byly odvozeninami soudobých modelů nižší střední třídy.

Nové kompaktní MPV dnes dostává i nový název Verso, a zdůrazňuje tak použití nově upravené podlahové plošiny, pečlivě vyladěné tak, aby splnila stále různorodější požadavky dnešních zájemců o vůz typu MPV. Změna názvu má odrážet i skutečnost, že toto kompaktní MPV již není pouhým rozšířením nabídky vozů nižší střední třídy – je to nová třída sama o sobě.

Ve zcela novém interiéru najdeme zdokonalený systém sedadel Toyota Easy Flat-7 nabízející ještě vyšší prostornost, pohodlí a jednoduchost přestavby. Konstruktéři zde navíc věnovali zvláštní pozornost komfortu cestujících ve druhé a třetí řadě.

U celé nové řady Verso je použita filozofie Toyota Optimal Drive, která znamená nárůst výkonu motoru až o 20 % při současném snížení spotřeby paliva a hladiny emisí CO2 až o 12 %. Pětice nabízených motorů zahrnuje přeplňované vznětové motory Toyota D-4D 2,0 l o výkonu 126 k, 2,2 l o výkonech 150 a 177 k, ale i zážehové jednotky Valvematic 1,6 a 1,8 l nabízející výkon a hladinu emisí CO2 na vrcholu třídy.

Dokonalejší jízdní dynamika u nového modelu Verso znamená lepší ovladatelnost, menší náklony karoserie, vyšší jízdní stabilitu a pohodlí. K tomu napomáhá i špičkový koeficient aerodynamického odporu Cd na úrovni 0,295, delší rozvor náprav, širší rozchod kol přední i zadní nápravy a důkladně přepracovaná geometrie zavěšení kol.

Nové Verso přináší modernizované prvky aktivní i pasivní bezpečnosti a řešení zaměřená na ochranu chodců. Velmi tuhý skelet karoserie dobře pohlcuje nárazovou energii a vyznačuje se vysokým podílem použití vysokopevnostní oceli. Nové kompaktní MPV Toyota bylo navrženo tak, aby dosáhlo maximálního pětihvězdičkového ohodnocení v přísnějších bezpečnostních testech organizace Euro NCAP.

Nové Verso se bude vyrábět v tureckém závodu Toyota Motor Manufacturing Turkey v Adapazari, do kterého Toyota investovala již více než 1 mld. euro a kde dále posílí skvělou pověst výtečné kvality dílenského zpracování.

Toyota Verso je oproti svému předchůdci delší o 70 mm (nyní 4440 mm) a širší o 20 mm (nyní 1790 mm). Výška vozu zůstala beze změny (1620 mm)..

Všechna sedadla ve druhé i třetí řadě lze nezávisle sklápět zcela do roviny. Není přitom nutné vyjímat opěrky hlavy, které nyní mají novou plošší konstrukci. Sklápění sedadel ve třetí řadě se zjednodušilo použitím nového mechanizmu, kdy celou operaci lze provést jediným pohybem ruky. S ohledem na vyšší pohodlí cestujících ve třetí řadě je zde nyní možné také nastavovat sklon opěradel.

Zavazadelník a odkládací prostory

Po sklopení sedadel druhé a třetí řady do úplné roviny se zavazadelník nového modelu Verso prodloužil o 185 mm na výsledných 1 830 mm a zároveň rozšířil o 240 mm na 1 585 mm. Objem zavazadelníku při plném obsazení sedmi cestujícími narostl z 63 na 178 l, což je jedna z nejlepších hodnot v této třídě.

Pod podlahou zavazadelníku byl použit nový systém uspořádání pro praktické uložení cennějších předmětů mimo dohled kolemjdoucích. Velikost tohoto prostoru závisí na tom, zda je použito pět nebo sedm sedadel, resp. zda je vůz vybaven plnohodnotným, nebo pouze nouzovým rezervním kolem. Do tohoto prostoru lze dále uložit kryt zavazadelníku v době, kdy se nepoužívá.

Nové Verso coby ryzí vůz kategorie MPV nabízí i celou řadu úložných prostor, včetně dvojité přihrádky v přístrojové desce s klimatizovanou horní částí, dostatečně velkou na uložení lahve o objemu 1,5 litru, a spodní částí s dostatkem místa na autoatlas nebo mapy. Dále je zde k dispozici prostorná schránka ve středové konzole, stropní konzola a velké kapsy ve dveřích. Zásuvka pod sedadlem předního spolujezdce nabízí praktický „tajný“ úložný prostor. Řidič i přední spolujezdec mohou využívat další kapsy pro uložení mobilního telefonu a MP3 přehrávače.

Cestující ve druhé řadě mají k dispozici úložné prostory v zadní části opěradel pod výklopnými stolečky se zabudovanými držáky nápojů, připomínajícími stolky v letadlech, velké kapsy ve dveřích, nebo úložné prostory pod podlahou, dostatečně velké k uschování náhradní obuvi.

Hluk, vibrace a projevy nekultivovanosti

Konstruktéři věnovali zvláštní pozornost maximálnímu omezení hladiny hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti v kabině vozu. Nové Verso kromě tradičních řešení akustického utlumení používá jako první na světě dvoudílné obložení (horní a dolní) v místě mezi motorovým prostorem a kabinou vozu, s optimální tloušťkou volenou v závislosti na konkrétním místě tak, aby zbytečně nenarůstala hmotnost vozidla. Další akustické utlumení je použito pod kapotou, kde rovněž brání v pronikání hluku motoru do kabiny vozu.

V místě podlahy pod sedadly a v prohlubni pro rezervní kolo byly nainstalovány tlumicí panely, přičemž v novém modelu Verso pak Toyota poprvé použila nový akustický materiál s izolační vrstvou kombinující schopnosti izolace a pohlcování hluku v prostoru pro nohy.

Vibrace přístrojové desky byly omezeny na minimum díky křížovým výztužím, které upevňují konstrukci přístrojového panelu k A sloupku, příčnému nosníku a podlaze. Další nosník upevněný k podlaze vede napříč vozem pod zadními sedadly. Pronikání zvuku při nárazu kamínků odlétajících od kol zamezují ochranné vložky v podbězích kol a pryskyřičné izolace v prazích. Pronikání hluku do kabiny dále brání izolace mezi A sloupkem a vnitřkem blatníku.

Široká opatření na snížení hladiny hluku a vibrací se odráží v poklesu hladiny hluku v kabině oproti předchozí verzi o plných 2,5 dBA. K tomu napomáhá i vylepšená aerodynamika, díky níž má Verso součinitel aerodynamického odporu na vrcholu třídy: Cd činí pouze 0,295.

Toyota Optimal Drive je ukázkou té nejlepší kombinace celého spektra pokrokových technologií a snah o interní zlepšení zaměřených na maximální výkon a jízdní dynamiku, nicméně při co nejnižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2.

Všechny tyto základní technologie se zaměřují na tři klíčové aspekty vývoje hnacích jednotek:

Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky použitím velmi lehkých a vysoce kompaktních převodovek a komponent motoru, např. jako je tomu u pohonu 1,33 l Dual VVT-i.

Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic, která je výsledkem dalšího vývoje technologie časování ventilů VVT-i firmy Toyota (poprvé představené na evropských trzích v roce 2006 v modelu Auris 1,6 l). Zlepšení zahrnují nová ventilová vahadla s rolničkami, menší a lehčí písty, použití oleje o nižší viskozitě a nové manuální převodovky i převodovku Multidrive S.

Třetí oblastí je pak co nejvyšší účinnost spalování paliva. U zážehových motorů určených pro model Verso toho bylo dosaženo zvýšením kompresního poměru na 11,5:1, přepracováním sacího kanálu i konstrukce spalovací komory a zavedením olejové trysky na chlazení pístů. Všechny vznětové motory D-4D pro nové Verso těží z modernizovaného systému vstřikování paliva. Tyto agregáty byly vybaveny novými vstřikovacími ventily s piezoelektrickou technologií a systémem rozvodu paliva typu common rail s pracovním tlakem 200 MPa.

Nové Verso je již devátým modelem, ve kterém jsou nasazeny koncepce Toyota Optimal Drive. Pětice nabízených motorů zahrnuje přeplňované vznětové motory Toyota D-4D 2,0 l o výkonu 126 k, 2,2 l o výkonech 150 a 177 k DIN, ale i zážehové jednotky Valvematic 1,6 a 1,8 l nabízející výkon a hladinu emisí CO2 na vrcholu třídy.

Zážehové motory Valvematic

Technologie Valvematic je vysoce úspěšného systému časování ventilů Toyota Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent). Motory s touto technologií se pyšní vynikající účinností spalování, vysokým výkonem a bohatou rezervou točivého momentu.

Technologie Valvematic posunuje původní systém VVT-i o stupeň výše tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Takto je možné lépe regulovat objem nasávaného vzduchu i jeho rychlost, a dosáhnout tak vyšší účinnosti spalování, což v konečném důsledku znamená nárůst výkonu při nižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v dalším snížení spotřeby paliva.

Účinnost systému Valvematic je vylepšena i použitím sacího potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování paliva. Při vyšších otáčkách motoru je sací potrubí plně otevřené. Vzduch tak může putovat po kratší trase, čímž se maximalizuje objem vzduchu vstupujícího do spalovací komory, a tím i celkový výkon motoru.

Použití technologie Valvematic u zážehových motorů nového modelu Verso znamená snížení hladiny emisí CO2 a spotřeby paliva až o 12 % při současném nárůstu výkonu motoru až o 20 %.

Nový zážehový motor 1,6 l Valvematic ve spojení s novou šestistupňovou manuální převodovkou dává k dispozici výkon 132 k, tedy o 22 k více než nahrazený agregát 1,6 l VVT-i. Maximum točivého momentu přitom narostlo o 10 N.m na 160 N.m při 4 400 ot/min. Naproti tomu emise CO2 poklesly o 20 g na 158 g/km a kombinovaná spotřeba paliva činí pouze 6,7 l/100 km.

Nový agregát 1,8 l Valvematic dosahuje oproti svému předchůdci 1,8 l VVT-i podobného nárůstu výkonu. Výkon narostl o 18 k na 147 k a maximum točivého momentu se zvýšilo o 10 N.m na 180 N.m při 4 400 ot/min. Motor může pracovat v součinnosti s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou Multidrive S, která je ukázkou nejnovější bezestupňové převodovky firmy Toyota.

Při osazení šestistupňovou manuální převodovkou se emise CO2 snížily o 22 g na 162 g/km, přičemž kombinovaná spotřeba paliva dosahuje pouze 6,9 l/100 km. Vozy vybavené převodovkou Multidrive S vykazují hladinu emisí CO2 na úrovni 165 g/km a spotřebu paliva 7,0 l/100 km.

Vznětové motory D-4D

Všechny modernizované vznětové motory D-4D nabízené v modelové řadě Verso rovněž těží z výsledků filozofie Toyota Optimal Drive, a tak je charakterizuje vyšší výkon a lepší jízdní dynamika při současném snížení spotřeby paliva a hladiny emisí CO2 i pevných částic.

Nová generace piezoelektrických vstřikovacích ventilů se vyznačuje přesnějším dávkováním objemu paliva a načasováním okamžiku vstřiku. Ve spojení s vyšším vstřikovacím tlakem rozvodu paliva typu common rail (200 MPa) to znamená zkrácení doby vstřiku. Výsledkem je modernizovaná řada hnacích agregátů nabízejících snížení hladiny emisí CO2 i spotřeby paliva až o 18 %.

Všechny přeplňované vznětové motory D-4D v novém modelu Verso již dnes splňují emisní normu Euro 5. Motor o zdvihovém objemu 2,0 l lze vybavit buď oxidačním katalyzátorem (CCo) nebo filtrem pevných částic (DPF). Všechny jednotky 2,2 l používají technologii Toyota D-CAT (zkr. Diesel-Clean Advanced Technology), která zahrnuje filtr pevných částic a oxidů dusíku (DPNR).

Katalyzátor DPF odbourává uhlovodíky a oxid uhelnatý, ale současně snižuje i obsah pevných částic. Pevné částice se zachycují v pórech substrátu uvnitř filtru. Nahromaděné výfukové saze se poté spálí na pokyn systému řízení motoru. Filtr DPF je samočisticí a nevyžaduje žádnou dlouhodobou údržbu.

Podobným způsobem funguje i filtr DPNR, který dále snižuje obsah pevných částic a emise NOx na úroveň výrazně nižší než požaduje emisní norma Euro 5. Vstřikovací ventil ve výfukovém kanálu (EPI – Exhaust Port Injector) zajišťuje vstřikování paliva do proudu výfukových plynů za účelem sekundárního hoření v katalyzační komoře, čímž se minimalizuje hladina emisí oxidů dusíku i pevných částic. K dalšímu snížení emisí Nox slouží vysoce účinná recirkulace výfukových plynů s chlazením (EGR).

V paletě vznětových motorů montovaných do modelu Verso nyní najdeme i turbodiesel 2,0 D-4D s filtrem pevných částic DPF. Agregát v součinnosti se šestistupňovou manuální převodovkou nabízí výkon 126 k a točivý moment 310 N.m v pásmu od 1 800 do 2 400 ot/min. U jednotek vybavených oxidačním katalyzátorem je hladina emisí CO2 pouze 140 g/km, v případě verzí s filtrem DPF pak činí 146 g/km. Model Verso 2,0 D-4D v sedmimístném provedení vykazuje nejnižší hladinu emisí CO2 v kategorií vozů s motorizací o výkonu 110 až 140 k, která tvoří základ vozů MPV nižší střední třídy.

Přepracovaný vznětový motor 2,2 l D-4D nyní nabízí výkon 150 k  a nejvyšší točivý moment 340 N.m v pásmu od 2 000 do 2 800 ot/min. Tento agregát postavený na technologii Toyota D-CAT je spojen s novou šestistupňovou automatickou převodovkou. Dosahuje hladiny emisí CO2 na úrovni 178 g/km a průměrné spotřeby paliva 6,8 l/100 km.

Druhý přeplňovaný vznětový motor 2,2 l D-4D použitý z předchozí generace tohoto modelu se nabízí i se šestistupňovou manuální převodovkou a dává výkon 177 k a nejvyšší točivý moment 400 N.m v pásmu od 2 000 do 2 800 ot/min. Hladina emisí CO2 se přitom snížila o 19 g na výsledných 159 g/km.

Nová manuální převodovka, nová automatická převodovka a převodovka Multidrive S

Nová šestistupňová manuální převodovka se širokým rozsahem převodových stupňů byla navržena s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva a hladinu emisí CO2. K dalšímu zlepšení spotřeby paliva přispělo i snížení mechanických ztrát díky použití ložisek s nízkým třením, oleje s nízkou viskozitou a odlučovače oleje, jehož úkolem je snížit víření oleje.

Hladina hluku, vibrací a chvění se snížila díky použití nových vysokopevnostních prvků oválného a konického tvaru. Výsledkem počítačem podporovaného návrhu (CAE) je zdokonalená geometrie zubů převodových soukolí a optimalizovaný tvar převodové skříně, ložiskových opěr a pevnější rozložení žeber.

Nová šestistupňová automatická převodovka zaručuje rychlé a hladké řazení a zároveň nabízí nebývalou úroveň pohodlí tím, že odbourává projevy nekultivovanosti při změně převodových stupňů. Nová převodovka využívá systém řízení Toyota AI-SHIFT (Artificial Intelligence Shift) založený na algoritmech umělé inteligence. Řídicí systém AI-SHIFT neustále sleduje úhel otevření škrticí klapky, povely od brzdového pedálu, rychlost vozu i otáčky motoru, a v závislosti na tom upravuje i způsob řazení v souladu se stylem jízdy řidiče.

Systém AI-SHIFT disponuje režimem „Sport“, který po aktivaci volí převodové stupně agresivněji s charakterem sportovnější jízdy. Řidič má možnost řadit i manuálně, a to buďto pohybem páky sekvenčního řazení směrem vpřed a vzad, nebo za pomoci páček pod volantem. Konstruktéři firmy Toyota doplnili ruční řazení i o nový režim „Sports direct shift response“ (sportovní režim s přímým řazením). V tomto režimu si řidič vychutná pocity přímého řazení s „uzamčením“ převodového poměru od druhého do šestého stupně, kdy je k dispozici široké pásmo otáček až do červeného pole, včetně krátkých impulsů plynu generovaných při řazení dolů.

Multidrive S je ukázkou nejnovější bezestupňové převodovky Toyota.

Prostřednictvím dvou konických řemenic a jednoho klínového řemenu z vysokopevnostní oceli je k dispozici „nekonečný“ počet převodových poměrů. Systém nepřetržitě a zcela hladce mění poměr řemenice tak, aby využíval optimální točivý moment motoru s nejnižší spotřebou paliva při otáčkách, které jsou v daném okamžiku nejefektivnější.

Při vyšší zátěži motoru pak převodovka simuluje chování běžné sedmistupňové automatické převodovky. To napomáhá odbourat nepříjemný zvuk připomínající vrnění, který při prudkém zrychlování činnost bezestupňových převodovek někdy doprovází. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu (kick-down) se převodovka přepne zpět do normálního režimu, aby bylo možné zužitkovat optimální výkonové pásmo motoru.

Tlačítko ‘Sport’ dále optimalizuje výkon motoru a odezvu škrticí klapky s aktivnějším zapojením řidiče do řízení vozu. Multidrive S rovněž nabízí sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů. Ty může řidič volit buď řadicí pákou, nebo pomocí páček řazení pod volantem.

Ukazatel Eco hospodárné jízdy a ukazatel pro změnu převodových stupňů

Ve vozech Verso vybavených automatickou převodovkou nebo převodovkou Multidrive S se v kapličce přístrojů před řidičem nachází ukazatel Eco, který napomáhá dodržovat ekologický styl jízdy s nízkou hladinou emisí.

U vozů s manuální převodovkou je nově upravený ukazatel pro změnu převodových stupňů, který napovídá řidiči kdy přeřadit o stupeň nahoru nebo dolů s ohledem na optimální spotřebu paliva. Systém sledující jízdní podmínky, rychlost vozidla a pokyny od pedálu plynu může snížit spotřebu paliva o 0,5 až 3,0 %.

Pořizovací a provozní náklady

  • Filozofie Toyota Optimal Drive nabízí snížení emisí CO2 s daňovým zvýhodněním na trzích celé řady zemí
  • Nižší pojistné sazby díky konstrukci usnadňující opravy – Interval servisních prohlídek 15 000 km v kombinaci s nejnižšími náklady na servis a údržbu v dané třídě
  • Tříletá záruka (do 100 000 km)
  • Vysoká zůstatková hodnota pro soukromé i firemní zákazníky

Dynamika jízdy

  • Vyšší stabilita díky delšímu rozvoru náprav a širšímu rozchodu předních i zadních kol
  • Aerodynamické parametry na vrcholu třídy (Cd = 0,295) zaručují dokonalejší stabilitu, ovladatelnost a akustickou pohodu na palubě vozu
  • Přepracovaná geometrie zavěšení kol s ohledem na vyšší jízdní pohodlí, obratnost a potlačení hluku od vozovky
  • Elektrický posilovač řízení s aktivní kompenzací síly k otáčení volantu
  • Zdokonalená soustava brzd s kratší brzdnou dráhou

Nové Verso bylo navrženo tak, aby svému majiteli zajistilo skvělou ovladatelnost, obratnost, stabilitu a jízdní pohodlí typické pro běžný osobní vůz. K tomu napomáhá zcela nová vysoce tuhá platforma vyznačující se vyšší torzní tuhostí karoserie (nárůst o 5 %), delším rozvorem náprav (+30 mm), širším rozchodem předních i zadních kol (+23, resp. +48 mm) a výrazně přepracovanou geometrií zavěšení kol.

Aerodynamické parametry na vrcholu třídy

Pečlivě propracovaný aerodynamický design nového modelu Verso je základním předpokladem dobré ovladatelnosti, stability za vysokých rychlostí a snížení hladiny aerodynamického hluku i spotřeby paliva. Součinitel aerodynamického odporu (Cd = 0,295) přitom leží na vrcholu třídy a součinitel vztlaku dosahuje hodnoty -0,056.

Testy v aerodynamickém tunelu byly od začátku zaměřeny na co nejvyšší homogenitu návrhu karoserie, aby nebylo nutné používat dodatečně montované prvky ke zlepšení aerodynamických vlastností.

Technici věnovali zvláštní pozornost i proudění vzduchu pod podlahovou plošinou MPV. Konstrukce se vyznačuje hladkými partiemi ve spodku vozu se zakrytím motoru, palivové nádrže a zadní části podlahy. Dále jsou použity kryty kol a svislé aerodynamické žebrování v zadní části. To vše přispívá k hladšímu proudění vzduchu, redukci svislých pohybů karoserie a optimalizaci součinitele vztlaku v přední i zadní části vozu. Výsledkem je klidnější jízda v přímém směru, vyšší kontrola nad stáčivou odezvou vozidla a dokonalejší stabilita zadní části vozu, zejména pak při bočním náporu větru.

Přepracované zavěšení kol

Vzpěry McPherson na přední nápravě mají po přepracování dvojitý systém upevnění v horní části – tužší vnější upevnění k umístění pružiny a měkčí vnitřní upevnění pro tlumič. Dvojitý systém upevnění spojuje optimální ovladatelnost s nízkým přenosem hluku a prvotřídním jízdním pohodlím. Zavěšení předních kol dále těží z vyššího úhlu závleku (+6,5°) a nárůstu torzní tuhosti (1 720 N.m/st.), což se odráží ve výtečné stabilitě za jízdy v přímém směru, přirozenějších reakcích vozu na pokyny od volantu a vyšší agilitě.

K lepší odezvě od volantu přispívá i montáž předního stabilizátoru na kulových kloubech. Přepracováno bylo i zavěšení kol zadní nápravy s torzní příčkou a zabudovaným stabilizátorem. Konstrukce zvolená z důvodu kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti jen minimálně proniká do zavazadlového prostoru. Změněn byl i úhel vlečeného ramene kvůli lepší reakci řízení. Oddělený úchyt pružiny a tlumiče zase zlepšuje prostorové nároky, jízdní pohodlí i chování vozu za jízdy. Díky přímému spojení zadního čela s koncem ramene došlo ke zvýšení torzní tuhosti o 50 % (na 1 400 N.m/st.). Klopná tuhost vzrostla na 1 020 N.m/st. a rovněž se zlepšila boční řídicí síla celé soustavy.

Elektrický posilovač řízení

Elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem nabízí aktivní kompenzaci síly k otáčení volantu. Toto řešení používá Toyota na evropském trhu vůbec poprvé. Pokud systém zjistí, že řidič s ohledem na požadovanou reakci vozidla otáčí volantem příliš prudce, automaticky se sníží účinek posilovače tak, aby se pokyn od volantu omezil, a reakce tak byla hladší. Pokud navíc čidlo točivého momentu zabudované do sloupku řízení odhalí vibrace od kol, program aktivního omezování vibrací zajišťovaný elektronickou řídicí jednotkou (ECU) vyvolá kompenzační signál, který omezí vibrace dříve, než se přenesou na volant.

Oba systémy společně zajišťují přímější odezvu od řízení, výtečné pohodlí jízdy, lepší ovladatelnost s výrazně nižšími náklony i stáčivostí a vyšší stabilitu za jízdy v přímém směru.

Díky optimalizaci převodů řízení se poloměr otáčení u modelu Verso zmenšil o 0,4 m na výsledných 5,4 m, což výrazně přispělo k ovladatelnosti za nízkých rychlostí a při parkování.

Brzdy a pneumatiky

Nové Verso je vybaveno nejnovější soustavou brzd se systémem Bosch ABS 8.1 a stabilizačním systémem ESP 8, jejíž součástí je i elektronické rozdělování brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA). Soustava brzd zaručující výrazné zkrácení brzdné dráhy do zastavení zahrnuje odvětrávané kotouče vpředu o průměru 320 mm. Vozy s motorizací 2,2 l D-4D jsou vybaveny odvětrávanými kotouči o průměru 295 mm. U všech verzí jsou na zadní nápravě použity brzdové kotouče bez odvětrávání o průměru 297 mm. Na ráfky o průměru 16“ nebo 17“ se montují pneumatiky o rozměru 205/60 R16, resp. 215/55 R17. Pneumatiky vyznačující se kratší brzdnou drahou a nižším valivým odporem rovněž přispívají k nižší spotřebě paliva, nicméně jejich nižší tuhost ve svislém směru zvyšuje jízdní pohodlí.

Bezpečnost

Verso bylo navrženo tak, aby získalo maximální pětihvězdičkové ohodnocení v nově zaváděných nárazových testech organizace Euro NCAP s přísnějšími požadavky. K tomu slouží modernizované prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, opatření na ochranu chodců v případě srážky a velmi tuhý skelet karoserie dobře pohlcující nárazovou energii, kde byla ve větší míře využita i vysokopevnostní ocel.

Aktivní bezpečnost

Nové Verso lze vybavit kompletní nabídkou systémů aktivní bezpečnosti, kam patří i systém ABS poslední generace s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), který bere v úvahu aktuální stav vozovky, rychlost, zatížení vozu i dynamiku karoserie, a tak automaticky a účinně rozděluje brzdnou sílu na všechna kola.

Brzdový asistent (BA) sleduje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a podle toho usuzuje, zda nastala situace nouzového brzdění. Pokud však řidič nevyvine na pedál dostatečnou sílu, systém vyhodnotí situaci jako nouzovou a automaticky zvýší hydraulický tlak v soustavě tak, aby brzdění bylo co nejúčinnější.

Systém řízení stability vozu (VSC+) zahrnující i regulaci momentu řízení kompenzuje nedotáčivost i přetáčivost tím, že nezávisle aplikuje vhodnou brzdnou sílu na některé z kol, a současně vyvíjí točivý moment na volant tak, aby napomohl řidiči stabilizovat vůz v kritické situaci. Systém řízení trakce (TRC) zabraňuje protáčení kol na površích s nízkou přilnavostí a tam, kde je rozdílná přilnavost v levé a pravé části vozu. Asistent momentu řízení pak pomáhá eliminovat stáčivou odezvu vozidla při brzdění i akceleraci.

Pomocník pro rozjezd v kopci (HAC) zlepšuje kontrolu nad vozidlem při rozjezdu do prudkého kopce v situacích, kdy je nutno zastavit a znovu se rozjíždět na kluzkých površích. Pomocník pro rozjezd v kopci je navržen tak, aby nedocházelo k nechtěnému couvnutí vozu zpět ve chvíli, kdy řidič při stání ve svahu uvolní pedál brzdy a přešlápne na plynový pedál.

Pasivní bezpečnost

Nové Verso je standardně vybaveno sedmi airbagy. Přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy s lankovým převodem. V kapličce přístrojů před řidičem se zobrazuje upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy pro všechna sedadla. V prostoru pro nohy u řidiče a předního spolujezdce jsou dále bloky na pohlcování energie, které snižují riziko poranění nohou v případě kolize.

Energie bočního rázu je vedena napříč podlahovým panelem vozu a stropními výztužemi. Ve voze této značky se rovněž poprvé objevují bloky na pohlcení nárazové energie, instalované v prostoru okenní čáry zadních dveří a ve výšce kyčlí zadních cestujících s cílem snížit případné riziko zranění pasažérů.

K pohlcování energie bočního nárazu a snížení rizika zranění zadních cestujících dále slouží vysokopevnostní tyč pod zadními sedadly zajištěná po obou stranách kabiny hybridními výztužemi z hliníku a pryskyřice.

Bezpečnost při střetu s chodcem

Kapota nového modelu Verso má konstrukci pohlcující nárazovou energii a v prostoru za zadní hranou je použit deformovatelný materiál. K bezpečnosti v případě středu s chodcem významně pomáhá i přemístění pohonu stěračů a propojovacích dílů níže do prostoru mezi motorem a kabinou. Zámek kapoty motoru je kromě toho dostatečně vzdálen od horního povrchu kapoty. V čelní partii vozu jsou díly na pohlcení nárazové energie chránící horní i spodní část nohou chodce, přičemž další pohlcující prvky jsou v místě, kde zadní hrana kapoty navazuje na horní část blatníku tak, aby případné zranění chodce při střetu bylo co nejnižší.

Specifikace stupňů výbavy a příslušenství

Zájemci o nové Verso mohou volit mezi stupni výbavy Verso, Verso Luna, Verso Sol a Verso Premium. Výbava je bohatá i u vozů v základním provedení. Bez ohledu na stupeň výbavy je vždy použit praktický systém sedadel Toyota Easy Flat-7.

Verso

Základní stupeň výbavy označovaný jako Verso nabízí: 7 airbagů (včetně bočních airbagů pro třetí řadu sedadel), aktivní opěrky hlavy pro přední cestující, systém řízení stability vozu (VSC+) a pomocník pro rozjezd v kopci (HAC), zadní světla s technologií LED, osvětlení nástupního prostoru vozidla pomocí LED diod, audio soustavu s přehrávačem CD (s podporou souborů MP3) a 4 reproduktory, a dále automatické zamykání dveří. K ještě vyššímu pohodlí na palubě slouží praktická stropní konzola, úložné prostory pod podlahou u druhé řady sedadel, organizátor v zavazadlovém prostoru a speciální zpětné zrcátko umožňující řidiči oční kontakt s cestujícími na zadních sedadlech. Volitelným prvkem u tohoto stupně výbavy jsou přední mlhová světla a vyhřívání sedadel řidiče a předního spolujezdce.

Verso Luna

Ve stupni výbavy Verso Luna se bohatá nabídka základního stupně Verso rozšiřuje o manuální klimatizaci, přední mlhovky, volant a hlavici řadicí páky s koženým obšitím, elektrické ovládání zadních oken, audio soustavu s přehrávačem CD (s podporou souborů MP3), šesticí reproduktorů a připojením Bluetooth, zakázkové čalounění sedadel, zásuvku pod sedadlem spolujezdce a sklápěcí stolečky pro cestující ve druhé řadě. K ještě vyššímu pohodlí na palubě slouží chlazená příruční schránka, schránka ve středové konzole, větší loketní opěrka a zásuvka na 12 V vzadu. Mezi prvky příplatkové výbavy najdeme tempomat s omezovačem rychlosti (nelze s převodovkou Multidrive), dvouzónovou samočinnou klimatizaci, základní navigační systém s DVD, panoramatické střešní okno a hliníková kola o rozměru 16“.

Verso Sol

Stupeň výbavy Verso Sol rozšiřuje nabídku Verso Luna o dvouzónovou samočinnou klimatizaci, hliníková kola o rozměru 16“, automatický tempomat s omezovačem rychlosti, displej zadní kamery (se zobrazováním ve vnitřním zpětném zrcátku), inteligentní nástup bez klíčku a startování tlačítkem, dešťové a světelné čidlo a specifické čalounění sedadel. K ještě vyššímu pohodlí na palubě vozu slouží vnitřní osvětlení ve dveřích, sluneční clony integrované do zadních bočních oken a vyhřívání sedadel řidiče a předního spolujezdce. Mezi prvky příplatkové výbavy patří pokročilejší navigační systém s pevným diskem o kapacitě 10 GB (zahrnuje i zadní parkovací kameru), panoramatické střešní okno, ztmavená okna a hliníková kola o rozměru 17“.

Verso Premium

Nejvyšší stupeň výbavy označovaný jako Verso Premium rozšiřuje nabídku výbavy Verso Sol o hliníková kola o rozměru 17“, měnič na 6 CD zabudovaný do přístrojové desky, xenonové světlomety HID s automatickým vyrovnáváním výšky a ostřikovači, panoramatické střešní okno a ztmavená okna vzadu. Mezi prvky příplatkové výbavy najdeme pokročilý navigační systém s pevným diskem o kapacitě 10 GB (zahrnuje i zadní parkovací kameru).

Výroba

Nový model Verso se stejně jako jeho předchůdce vyrábí v závodu Toyota Motor Manufacturing Turkey. Výrobní závod v Adapazari byl založen již v roce 1990 a v současnosti se zde produkuje poslední model Corolla Verso a Auris ve tří- i pětidveřovém provedení. V roce 2008 zde 3 423 zaměstnanců sestavilo 60 594 vozů Corolla Verso a 65 927 vozů Auris, tedy celkem 126 521 automobilů. Od roku 2004 tento závod vyrobil bezmála 430 000 kusů s modelovým označením Corolla Verso.

Celkové investice do závodu Toyota Motor Manufacturing Turkey (včetně probíhajících a plánovaných) dosáhly objemu 1,038 mld. eur (údaj do září 2008). Tyto investice již zahrnují instalaci výrobních zařízení pro podlahovou plošinu nového modelu Verso a zařízení na vstřikování termoplastů určené k výrobě přístrojového panelu sestávajícího z měkčených plastů.

Závod Toyota Motor Manufacturing Turkey se podobně jako všechny závody firmy Toyota po celém světě zasazuje o maximální možnou kvalitu dílenského zpracování. V tomto směru pak kromě urychlených zkoušek trvanlivosti ve zkušebních komorách i v praktickém provozu provádí rozsáhlý terénní výzkum, jehož výsledky putují zpět do vývojového cyklu výrobků.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...