Toyota Avensis má elegantní design, výbornou aerodynamiku a řadu konstrukčních novinek. A tradiční bezpečnost, která byla dále zvýšena mimo jiné i ve standardní výbavě obsaženém kolenním airbagem, kterým je Avensis vybaven jako první vůz ve své třídě. Bezpečnost Avensisu byla potvrzena v mezinárodně uznávaných bezpečnostních nárazových testech s nejvyšším hodnocením – pěti hvězdičkami.
Nový Avensis vytvořený pro Evropský trh je vyráběný v závodě Toyoty v Anglii, je prvním modelem Toyoty, který je exportován z Evropy na japonský trh. Dá se předpokládat, že Avensis se stane oblíbeným vozem jak pro podnikatele tak pro rodinné využití i u nás, dokazuje to 180 prodaných Avensisů za 1. pololetí 2003 na našem trhu.
Při prvním pohledu na sedan Avensis mě zaujaly jeho zaoblené elegantní linie nadčasového designu s vysokou přídí a masivními boky, s krátkými převisy karoserie, s vystouplými lemy blatníků a s vystouplým zadním nárazníkem.. To vše spolu s jeho výrazným nízkým těžištěm dodává Avensisu dynamický charakter a záruku stability přes jeho robustnost, která ukazuje na jeho pevnost a bezpečnost a současně velký vnitřní prostor. To ostatně plně potvrzuje, když usednete jak na jeho přední tak na jeho zadní sedadla. Interiér vozu přes svou velikost působí útulným dojmem. Elegantní palubní deska a umístění všech ovládačů a sdělovačů je podle všech ergonomických zásad. Možnost zaujmout optimální polohu pro řízení vozu mně umožnilo všestranně seřiditelné anatomicky tvarované sedadlo s velmi dobrým bočním vedením a volant nastavitelný ve dvou směrech. Uvítal jsem v interiéru vozu množství praktických kapes, přihrádek a schránek. Zavazadlový prostor dobře přístupný má objem 520 litrů. Pro informaci uvádím vnější rozměry sedana Avensisu: délka 463 cm, šířka 176 cm a výška 148 cm. Rozvor je 270 cm.
Benzinový čtyřválcový šestnáctiventilový motor 2,0 má moderní systém přímého vstřiku s inteligentním systémem proměnného časování ventilů VVT-i, který maximalizuje účinnost motoru a současně snižuje spotřebu a emise výfukových plynů. Motor dosahuje výkon 108 kW při 5700 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 196 Nm již při 4000 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje sedan s tímto motorem nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a má kombinovanou spotřebu 8,1 l na 100 km. Během testu jsem dosáhl kombinovanou spotřebu 7,8 l na 100 km, jezdil jsem však pouze se spolujezdcem a bez zavazadel
. Testovaný sedan byl vybaven pětirychlostní manuální převodovkou s dobře odstupňovanými rychlostními stupni. Konstrukce podvozku spolu s vybavením s nejmodernějšími systémy a prvky usnadňující vedení vozu a zvyšující bezpečnost mně umožňovali projíždět i ostré zatáčky vyšší rychlostí. Stabilita Avensise je v zatáčkách i při brždění velmi dobrá. Za zmínku stojí i velmi příznivé aerodynamické vlastnosti Avensisu, které byly docíleny mimo jiné promyšleným zakrytím spodku vozu. Vysokou péči věnovali konstruktéři odhlučnění motoru i podvozku, takže v interiéru vozu je mimořádně nízká hladina hluku. Toho bylo docíleno mimo jiné použitím nových tlumicích materiálů a péčí konstruktérů o každý detail, který by zvyšoval hladinu hluku v interiéru vozu. Dvakrát se mi stalo, že jsem chtěl na křižovatce startovat motor a při tom motor běžel.
Cena testované Toyoty Sedanu ve výbavě Sol Elegant s manuální převodovkou je 794 900 Kč. (S automatickou převodovkou je cena o 60 tisíc Kč vyšší.) Je nutné zdůraznit, že záruka na Avensise je tříletá, proti prorezivění dvanáctiletá.
Při porovnávání cen s jinými značkami je třeba vzít v úvahu, že základní výbava Avensisu obsahuje řadu položek, které u jiných značek této třídy jsou za příplatek jako ku příkladu boční a hlavové airbagy a kolenní airbag, systémy ABS a EBD, brzdový asistent, stabilizační systém VSC, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná sklopná vnější zpětná zrcátka, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, duální automatickou klimatizaci, přední mlhovky, audio sestava s CD přehrávačem, kazetovým přehrávačem a 8 reproduktory s ovládáním na volantu. Mimo uvedené výbava obsahuje řadu položek u této kategorie dnes již většinou běžných.
Toyota Avensis je prodáván ve verzích sedan, liftback a wagon (kombi) ve třech stupních výbavy (v závislosti na zvolené verzi a motoru) Terra, Sol Technical a Sol Elegant. Motory lze zvolit ze třech benzinových 1,6 litru (81 kW), 1,8 (95 kW) a 2,0 (108 kW), anebo jednoho naftového 2,0 l (85 kW). Podle zvolené verze a druhu zvoleného motoru a stupně výbavy jsou ceny od od 619 900 do 894 900 Kč. V provedení liftback jsou ceny vyšší o 20 000 Kč a v provedení wagon (kombi) jsou vyšší o 40 000 Kč.
Na závěr bych chtěl připomenout, že Toyota ve čtyřech klíčových oblastech: kvality a spolehlivosti vozidla, přitažlivosti automobilu, nákladů na pořízení a provoz a spokojenosti zákazníků se servisem, byla vyhodnocena ve Velké Británií po značce Lexus jako druhá ze všech hodnocených značek. Výsledky průzkumu byly vyhodnoceny na základě dotazníků vyplněných více než 24 000 britskými majiteli vozů, kteří si nové auto koupili v období září 2000 – srpen 2001.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas