Nová Toyota Auris je od 6. prosince v prodeji na našem trhu (podrobná informace včetně akčních ceníků)

Nový Auris je lehčí, dynamičtější, vybavený nejmodemější technikou a provozně hospodárnější než u předešlých generací.

1. Nová Toyota Auris

Nová Toyota Auris je od 6. prosince v prodeji na našem trhu (podrobná informace včetně akčních ceníků)

Konstrukční tým se zaměřil na hmotnostní úspory, úpravy podvozku, optimalizaci tvarů karoserie a vylepšování hnacího ústrojí. Velmi úzce také spolupracoval s týmem designérů, aby architektura tohoto modelu odpovídala i zvolenému stylu.

Nový Auris přináší smělejší, sebejistější a uhlazenější styl, vylepšenou jízdní dynamiku, kvalitnější design interiéru a další zdokonalení zaměřená na spotřebu paliva, včetně plně hybridního provedení, které je vlajkovou lodí této konstrukční řady.

Vylepšení aerodynamiky se společně s úsporou hmotnosti o 50 kg a zdokonalením motoru odrazilo ve snížení spotřeby paliva a emisí CO2 napříč celou konstrukční řadou, což opět přispělo ke snížení provozních nákladů i celkových nákladů spojených s vlastnictvím vozu.

Po uvedení nového Aurisu na evropské trhy se očekává, že přibližně třetinu prodejů budou tvořit verze s plně hybridním pohonem, třetinu se vznětovým motorem a zbývající třetinu se zážehovým motorem.

Nový Auris Hybrid

Nová Toyota Auris je od 6. prosince v prodeji na našem trhu (podrobná informace včetně akčních ceníků)

– dosahuje v dané třídě špičkových emisních parametrů na úrovni pouhých 87 g/km a neprodukuje prakticky žádné emise NOx nebo pevných částic. Zároveň přináší znatelné výhody v celkových vlastnických nákladech, a to díky nižšímu zdanění v řadě evropských zemí i menším nákladům na servis a údržbu.

Nový Auris, navržený především pro Evropu, kde je tento model nejúspěšnější, se vyrábí v britském závodu Toyota Motor Manufacturing UK, společně s modelem Avensis.

2. Dynamičtější design exteriéru

Nová Toyota Auris se zcela novým designem exteriéru působí sebejistějším, elegantnějším a dynamičtějším stylem. Nová tvář Aurise spojuje designový jazyk Under Priority se ztvárněním světlometů a LED světel pro denní svícení ve stylu Keen Look.

Nižší stupňovitý profil střechy snižující aerodynamický odpor, delší boční zasklení se třemi panely a nápadnější stoupající okenní čára karoserie. Snížení celkové výšky o 55 mm přispělo ke zmenšení průmětu čelní plochy a ke špičkové aerodynamice – Cd pouze 0,277.

Celková délka modelu Auris narostla na 4 275 mm, zatímco rozvor 2 600 mm zůstal beze změny. Průmět čelní plochy nového Aurisu se oproti současnému modelu výrazně zmenšil. Vůz je celkově nižší o 55 mm, bez dopadů na pohodlí cestujících, a tak se nový Auris stal jedním z nejnižších modelů v segmentu.

Designový jazyk Under Priority se odráží ve velké lichoběžníkové spodní části masky chladiče vsazené do předního nárazníku a menší horní části masky chladiče ubíhající po celé šířce vozu mezi novými světlomety. Pod klínovitou křivkou kapoty, které dominuje nové větší logo Toyota (posazené níže, než tomu bylo u předchůdce), se nachází horní část masky chladiče s vodorovně umístěným chromovým dekorem uprostřed, který je opticky protažen až ke sdruženým světlometům s cílem zdůraznit celkovou šířku vozidla. Uvnitř užších sdružených světlometů smělejšího vzhledu se nachází vodorovný chromový dekor, který přechází do tvaru připomínajícího ‘obočí’, jenž akcentuje výjimečně tenkou mezeru mezi kapotou a projektorovou jednotkou světlometů, ať již výbojkových (HID), nebo halogenových. Do pokrokově řešené karoserie jsou začleněna i LED světla pro denní svícení, která podtrhují jedinečný vizuální otisk nového Aurisu. Velká spodní část masky chladiče, lemovaná integrovanými mlhovými světly s chromovým dekorem, zaujme povrchovou úpravou v klavírní černé v kombinaci s průběžným chromovým dekorem spodního aerodynamického spoileru.

Při pohledu z boku zaujme strmě skloněné čelní sklo navazující na nový nižší a aerodynamičtější profil střechy. Další stylistickou změnou je prodloužení bočního zasklení se třemi panely nad silnějším přehybem pod stoupající okenní čárou. Mírně se upravila poloha vnějších zpětných zrcátek v prostoru předních bočních oken. U prostředních B-sloupků je použita povrchová úprava v klavírním černém laku. V kombinaci s chromovým dekorem okenní čáry a dynamičtějším stylistickým ztvárněním zadního sloupku se tak ještě více zdůrazňuje nižší, elegantnější a sportovnější silueta nového Aurisu.

Světlá výška nové Toyoty Auris nepatrně poklesla. Ztenčení mezery mezi podběhy kol a pneumatikami a lepší postavení kol vzhledem ke karoserii se odrazilo v uhlazenějším a aerodynamičtějším vzhledu nové generace tohoto modelu. Zákazníci mohou vybírat mj. z nových okrasných krytů kol o průměru 15″ a 16″, resp. z litých kol 16″ a 17″.

V širší výklopné zádi vozu, v její horní části se nachází integrovaný střešní spoiler a lemují ji nová zadní sdružená světla zasahující do boků karoserie, která akcentují tvar zadního křídla i okénka ve výklopné zádi, stejně tak jako silnější osazení nad podběhy zadních kol. Nový zadní nárazník s integrovanými odrazkami v samotných rozích ještě zdůrazňuje široký, stabilní a sportovní postoj nového Aurisu při pohledu zezadu.

Pro nový Auris se bude nabízet deset barev laku karoserie, z toho čtyři jsou zcela nové (šedá, avantgardní bronzová, tmavá ocelová a modrá). Perlově bílý lak je vyhrazen pouze pro verze s plně hybridním pohonem.

Specifický design exteriéru hybridního provedení

Při pohledu zvenčí nový plně hybridní model Toyoty používá jedinečné prvky, podle nichž lze vlajkovou loď této konstrukční řady snadno rozpoznat, zatímco v interiéru najdeme ukazatele, ovládací prvky a čalounění používané výhradně u této hybridní verze.

Ve spodní části masky chladiče a u difuzoru vespod zadního nárazníku je použito metalické lakování v odstínu grafitu, určené výhradně pro hybridní verzi; loga Toyoty na kapotě a na výklopné zádi jsou vyvedena v již tradiční hybridní modré barvě. Další loga s označením hybridního pohonu najdeme na předních blatnících a na výklopné zádi. Pouze u hybridní verze najdeme zadní sdružená světla používající LED technologii.

Litá kola 15″ ve stříbrném tónu, anebo 17″ v odstínu grafitu charakterizuje nový design, určený výhradně pro Auris Hybrid.

Aerodynamické parametry na vrcholu třídy

Zcela nový design exteriéru znamená skvělé aerodynamické parametry a přispívá k vyšší stabilitě jízdy i lepší spotřebě paliva.

Aerodynamický odpor vozidla se výrazně snížil vlivem poklesu celkové výšky vozu o 55 mm, zmenšením průmětu čelní plochy a i novým stupňovitým profilem střechy hladce navazující na dynamický klínovitý profil kapoty. Zadní spoiler nyní zcela integrováný do zadní části střechy a díky hladké návaznosti na zadní sloupky minimalizuje víření vzduchu vznikající na zádi vozidla.

Nemenší pozornost byla věnována i nejhladšímu proudění vzduchu pod novým Aurisem. S ohledem na co nejlepší aerodynamiku se pod podlahou nachází přední spoiler, spodní absorbér, spodní kryt motoru, přední aerodynamické krytky u kol, spodní kryty ve středové části podlahy, spodní kryty po straně v oblasti palivové nádrže, kryt v zadní části podlahy vozidla a zadní aerodynamické krytky u kol.

Aerodynamiku v podvozkových partiích vylepšuje rozmístění vertikálních křidélek na spodních krytech uprostřed a v zadní části podlahy vozidla, které uhlazují proudění vzduchu pod vozidlem a přispívají k lepší ovladatelnosti i stabilitě jízdy za vysokých rychlostí.

Díky těmto komplexním opatřením v oblasti aerodynamiky se u nového Aurisu snížil součinitel aerodynamického odporu Cd z původní hodnoty 0,292 na pouhých 0,277; hodnota CdA (koeficient odporu x čelní plocha) poklesla z 0,67 na pouhých 0,61.

3. Vyšší kvalita, ucelenější pojetí interiéru

Konstrukce nového interiéru klade důraz na vyšší kvalitu vnímanou smysly a intenzivnější pocit jednotnosti s ucelenějším charakterem – k čemuž přispívá konzistentní použití řezů písma, barev, osvícení a povrchových úprav. Kabina vozu nabízí cestujícím větší prostor i vyšší míru pohodlí.

Nový a čistší návrh interiéru pracuje s vylepšenou funkčností a kvalitnějšími materiály. Přístrojová deska spojuje nápadnou horizontální křivku poukazující na šířku a prostornost kabiny v přední části s ergonomičtějším rozvržením ukazatelů a ovládacích prvků se zohledněním potřeb řidiče.

Návrh s vyšší orientací na řidiče je ještě posílen nápadnou křivkou horní části kapličky přístrojů ubíhající dál nad středovou konzolou s optickým zaměřením na oblasti kokpitu řidiče.

V nové kapličce přístrojů je použit jednoduchý design s dvojicí nebo trojicí kruhových stupnic s bílými ručičkami a čísly. Stejný typ písma je použit u všech ukazatelů; konzistenci po vizuální stránce dokládá i podsvícení ukazatelů v kapličce přístrojů a na středové konzole v čistě modrém tónu.

Povrchovou úpravu v kvalitním saténově stříbrném tónu najdeme u dekorů kolem přístrojů, na středové konzole, na dekoru tunelu převodovky, u ovladačů klimatizace a audio soustavy a na klikách dveří. Dekor ve stříbrném laku je použit u výdechů ventilace, panelu audio soustavy, tunelu převodovky a na volantu. U vyšších stupňů výbavy je i samotná přístrojová deska čalouněna pravou kůží s efektním baseballovým stehem. Kvalitu vnímanou smysly a optickou harmonii v novém interiéru dále podporuje vyšší kvalita povrchové úpravy na omak, se zvláštní pozorností věnovanou všem povrchovým texturám, kterých se cestující pravidelně dotýkají.

U horní části přístrojového panelu a u osazení dveřních výplní je použit materiál měkký na dotek; sloupky v kokpitu vozu jsou čalouněny látkou. Hlavice řadicí páky používá nový design a volant je potažen nejkvalitnější jemnou kůží Nappa s jednoduchým baseballovým stehem. Na pomocných madlech a madlech ve dveřích je povrchový materiál s jemnou texturou; opěrky rukou ve dveřích jsou čalouněné.

Nově navržená sedadla s větším rozsahem nastavení v podélném i svislém směru nabízejí velmi pohodlný posaz. Řidič nyní sedí o 40 mm níže. Nově vyvinutá sportovní sedadla, dodávaná standardně ve stupni výbavy Style, nabízejí vylepšenou boční oporu.

Sedadla ve stupních výbavy Live a Active jsou čalouněna vysoce kvalitní látkou; ve stupni Style se navíc používají červené panely čalounění. U stupně výbavy Lounge jsou sedadla čalouněna černým velurem, přičemž polštář sedadla je čalouněn pravou kůží. Jako výbava na přání se nabízí černé celokožené čalounění (ke stupni Lounge); výhradně k hybridní verzi lze objednat kožené čalounění v ledově šedém tónu. Nový Auris se bude nabízet s novým barevným schématem interiéru v černém odstínu s matnými texturami. Matný povrch se vzhledem pravé kůže je tvořen spojením geometrického vzoru teček s texturou kůže.

Díky nové konstrukci předních sedadel se zvětšil prostor pro kolena zadních cestujících o 20 mm. Rovněž se zvětšily dveřní otvory pro nástup zadních cestujících. Délka zavazadelníku narostla o 50 mm a současně se zvětšila šířka výklopné zádě o 90 mm. Všechna provedení, včetně verze s hybridním pohonem, nabídnou větší prostor pro zavazadla, který nyní činí 360 litrů. K jeho všestrannějšímu využití přispívá i dvojitá podlaha a sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60:40.

O praktičnosti interiéru nového Aurisu nejlépe vypovídají funkční prvky výbavy:

příruční schránka v přístrojové desce, držák slunečních brýlí, věšáky, schránka na mince, 4 držáky nápojů a 4 držáky na lahev, posuvná loketní opěrka ve středové konzole s držákem dokumentů, úložný prostor na drobnosti v přístrojové desce a zadní středové konzole, trojice zásuvek 12 V pro napájení příslušenství a zásuvka AUX pro připojení externích zařízení, snímací kryt zavazadlového prostoru, háčky v zavazadelníku a dvojitá podlaha zavazadlového prostoru.

Specifický design interiéru u hybridního provedení

Předností verze Auris Hybrid je změna zástavby modulu s akumulátory pod zadní sedadlo, přičemž objem zavazadelníku se nyní shoduje s ostatními verzemi této konstrukční řady.

Auris Hybrid jako jediná verze používá ukazatel a monitor úsporné jízdy ECO v kapličce přístrojů před řidičem, páku voliče elektronického řazení v hybridní modré barvě a dekory přístrojového panelu určené pouze pro tuto verzi.

Ve stupni výbavy Active se používají dekory přístrojového panelu z kartáčovaného hliníku v hybridním modrém tónu, zatímco u nejvyššího stupně výbavy lze volit z kožených intarzií v ledově modrém nebo černém barevném tónu.

4. Vylepšená jízdní dynamika

Nová řada Auris byla navržena tak, aby si řidič lépe vychutnal požitek z jízdy. Zároveň se zvýšila i míra pohodlí.

Nižší, lehčí a tužší

Díky celkové výšce 1460 mm (pokles o 55 mm) je nový Auris jedním z nejnižších zástupců nižší střední třídy. Široké nasazení vysokopevnostní oceli v konstrukci karoserie, zejména v její horní části, napomohlo snížit celkovou hmotnost nového Aurisu v průměru o 50 kg a zároveň posunout těžiště vozu směrem dolů. Využití vysokopevnostní oceli kromě toho umožnilo optimalizovat konstrukci otvoru zadních dveří – což dále přispělo k vyšší tuhosti karoserie. Na vyšší tuhosti má podíl i začlenění nových výztužných prvků do spodní části karoserie i v přední a zadní části vozu.

Nižší těžiště vozu

Díky lehčím vysokopevnostním materiálům v horní části struktury karoserie a snížení posazu řidiče až o 40 mm je těžiště nového Aurisu výrazně nižší než u první generace tohoto modelu. Nízké těžiště je přitom klíčovým parametrem určujícím ovladatelnost, stabilitu za vysokých rychlostí a jízdní pohodlí. Vůz s nižším těžištěm má menší tendenci k naklánění v zatáčkách. Díky nižším náklonům karoserie se konstruktéři nového Aurisu mohli soustředit na naladění systému zavěšení kol v zájmu jízdního pohodlí a dynamických vlastností.

Přepracované zavěšení kol a vyšší jízdní pohodlí

Přepracování se dotklo celé řady komponent zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson, včetně horní nosné konstrukce, dorazů propružení, vinutých pružin a tlumičů. Snížení tuhosti pružin a jemné vyladění tlumičů napomohlo zlepšit jízdní pohodlí a ovladatelnost.

Nový způsob uchycení prvků zavěšení kvůli utlumení vysokofrekvenčních kmitů a hluku od vozovky; nové dorazy propružení zase zlepšují jízdní stabilitu i pohodlí.

Nový Auris používá na zadní nápravě buď dvojité lichoběžníkové zavěšení, nebo konstrukci s torzní příčkou. Oproti první generaci tohoto modelu se dvojité lichoběžníkové zavěšení týká všech verzí se zážehovým motorem 1,6 l, vznětovým motorem 2,0 l a plně hybridním pohonem. Verze se zážehovým motorem 1,33 l nebo vznětovým motorem 1,4 l používají zadní zavěšení s torzní příčkou.

U dvojitého lichoběžníkového zavěšení byla optimalizována charakteristika pouzdra vlečeného ramene; podobně jako u zavěšení předních kol se i zde používají nové vinuté pružiny a tlumiče s menší tuhostí a lepšími tlumicími schopnostmi.

Zdokonalený elektrický posilovač řízení (EPS)

Díky lepší kontrole náklonů karoserie mohli konstruktéři použít přímější řízení (s poměrem 14,8 namísto 16,0), což bylo klíčové pro zvýšení přesnosti řízení i požitku z jízdy. Současně proběhly konstrukční změny u sloupku řízení, kde se snížily vibrace na minimum a zároveň zvýšila zpětná vazba.

Nová řídicí logika elektrického posilovače rovněž potlačuje kolísání síly potřebné k otáčení volantu v důsledku nekvalitního povrchu vozovky, což se odráží v přesnějším vedení vozu ze strany řidiče. K celkově kultivovanému chodu volantu přispívá i to, že řídicí jednotka soustavy řízení rovněž reguluje moment samočinného vracení volantu v závislosti na rychlosti vozidla.

Širší opatření na snížení hladiny hluku, vibrací a chvění

Díky celé řadě vylepšení parametrů hluku, vibrací a chvění může nový Auris nabídnout pohodlnější jízdu, která je navíc zřetelně tišší. Hluk od motoru a odvalování pneumatik je v kabině utlumen díky širokému nasazení hlukově izolačních materiálů v motorovém prostoru, podbězích předních kol a v přístrojové desce.

Přenos hluku od motoru do kabiny vozu je maximálně utlumen použitím izolačních hmot na kapotě a na přepážce mezi motorovým prostorem a kabinou, ale i vnější izolací panelu přístrojové desky.

Hluk od vozovky je pohlcován dalším zvukově izolačním materiálem v podbězích kol a použitím silnější a celkově větší akustické hmoty v podlaze vozu. Pronikání hluku do kabiny vozu dále brání zavedení bočních krytů a boční izolace v podbězích kol.

5. Hospodárný plně hybridní pohon i zážehové a vznětové motory

Všechny motory používají nový systém řízení dobíjení akumulátoru, který snižuje zatížení alternátoru při generování elektrické energie, a tak přispívá k nižší spotřebě paliva

Na přání bezespojková automatizovaná manuální převodovka MultiMode a bezestupňová převodovka (CVT) Multidrive S.

S uvedením nové Toyoty Auris se průměrná hladina emisí CO2 sníží na pouhých 109 g/km, což oproti předchozí generaci znamená pokles v průměru o dalších 13 %.

Klíčovou roli hraje nová nabídka motorizací pro nový Auris. Zákazníci nyní mohou volit špičkové plně hybridní ústrojí, které doplňuje dva zážehové a dva vznětové motory, nabízející výhody technologie Toyota Optimal Drive v oblasti výkonových parametrů i spotřeby paliva.

Očekává se, že přibližně třetinu prodejů nového Aurisu na evropském trhu bude tvořit verze s plně hybridním pohonem, třetinu varianta se vznětovým motorem a zbývající třetinu se zážehovým motorem. To dokládá nejen široké možnosti výběru pro zájemce o tento vůz, ale i to, že plně hybridní pohon se již etabloval jako mainstreamová volba a zdaleka není určen jen úzké skupině zájemců.

Výkon plně hybridní soustavy pohonu

Auris s plně hybridním pohonem dosahuje v dané třídě špičkových emisních parametrů – jen 87g/km v evropském kombinovaném cyklu.

Zážehový motor 1,8 l VVT-i a elektromotor soustavy pohonu HSD mohou fungovat nezávisle nebo ve vzájemné součinnosti. Dohromady vyprodukují maximální systémový výkon 136 k a umožňují Aurisu Hybrid zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,9 s a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h.

Díky vylepšené aerodynamice a nižší hmotnosti nové generace došlo i ke zlepšení pozoruhodně nízkých emisí CO2 Aurisu Hybrid, a to na 87 g/km (s 15″ koly).

Pokud se Auris Hybrid pohybuje v jedinečném režimu elektromobilu,

– kterým vozy s polohybridním systémem pohonu nedisponují (režim EV lze ručně navolit), produkuje dokonce nulové emise CO2, NOx a pevných částic za jízdy na vzdálenost až 2 km při rychlosti cca do 50 km/h (v závislosti na stavu dobití akumulátoru a jízdních podmínkách).

Hnací ústrojí Aurisu Hybrid bylo navrženo tak, aby se zážehový motor při jízdě po městě zapojoval v nejmenší možné míře.

Vylepšený systém pohonu Hybrid Synergy Drive

Úpravou řídicí logiky systému Hybrid Synergy Drive s hladkým přenosem pomocí planetových převodů bylo dosaženo hladší a přirozenější zpětné vazby při akceleraci vozidla, s lepší vazbou mezi rychlostí vozidla a otáčkami motoru.

Mezi pokročilé technologie v oblasti motoru patří chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR), elektrické vodní čerpadlo, konstrukce bez pomocného hnacího řemene, snížení tahové síly pístních kroužků a optimalizace výkonu olejového čerpadla.

Použití motoru s Atkinsonovým cyklem v kombinaci se systémem chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) pak znamená výraznou optimalizaci spotřeby paliva i snížení hladiny emisí.

U zážehového motoru s Atkinsonovým cyklem je asymetrické rozdělení fáze expanze a komprese, kdy se sací ventily zavírají později, a komprese se oddaluje. Tímto se dosahuje vysokého expanzního poměru při nižší kompresi, a tak se účinněji přeměňuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je v důsledku toho nižší než u motorů s běžným spalovacím cyklem. Systém recirkulace výfukových plynů (EGR) vede nazpět ochlazené výfukové plyny do spalovací komory, čímž dále snižuje provozní teplotu motoru.

Nasazení elektrického vodního čerpadla napomáhá k lepšímu zahřátí motoru a snížení třecích ztrát systému chlazení, což se opět odráží ve snížení spotřeby paliva. Konstrukce bez mechanického řemene snižuje tření, a tak přispívá ke snížení spotřeby.

Po změně zástavby modulu s akumulátory pod zadní sedadlo se přívod chladicího vzduchu přemístil z boku sedadel do míst u spodního krytu pod sedadly. Díky tomuto přemístění má nasávaný vzduch nižší teplotu, což zlepšuje chlazení akumulátoru, a tedy i hospodárnost provozu.

Technologie Toyota Optimal Drive

Pod označením Toyota Optimal Drive se ukrývá příkladná kombinace celého spektra pokrokových technologií a snah o interní zdokonalení zaměřených na optimální rovnováhu mezi radostí z jízdy, spotřebou paliva a nízkou hladinou emisí.

Všechny tyto základní technologie se zaměřují na tři klíčové aspekty vývoje hnacích jednotek:

Prvním je snížení hmotnosti hnací jednotky použitím velmi lehkých a vysoce kompaktních převodovek a komponent motoru. Toto opatření se vztahuje na všechny nové pohonné jednotky používané u modelu Auris.

Druhou oblastí je minimalizace mechanických ztrát nasazením technologie Valvematic, která je výsledkem dalšího vývoje VVT-i, u zážehového motoru 1,6 l. Zahrnuje nová ventilová vahadla s rolničkami, menší a lehčí písty u obou verzí zážehového motoru, použití oleje o nižší viskozitě a šestistupňové manuální převodovky pro všechny motorizace nového Aurisu.

Třetí oblastí jsou snahy o dosažení co nejvyšší účinnosti spalování. U zážehových motorů určených pro nový Auris toho bylo dosaženo zvýšením kompresního poměru na 11,5:1, použitím technologie Valvematic, přepracováním sacího kanálu i konstrukce spalovací komory a olejové trysky na chlazení pístů. Zlepšením obou vznětových motorů pro nový Auris je nízký kompresní poměr, optimalizované rozměry spalovací komory a účinnější chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR).

Vznětové motory

Přeplňovaný vznětový agregát 2,0 l D-4D

– o výkonu 91 kW v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou prodělal řadu technických vylepšení a nyní je standardně vybaven i funkcí Stop & Start.

Kvůli zvýšení točivého momentu v nižších otáčkách je jednotka vybavena novým kompaktním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a stejnosměrným elektromotorem, ložisky o nižším tření a elektrickým akčním členem.

Vylepšení v rámci okruhu mazání a chlazení s cílem snížit emise CO2 zahrnují dvoustupňové olejové čerpadlo s vylepšenou olejovou tryskou, optimalizaci vodního čerpadla s nižší průtokovou rychlostí, nebo např. dvoukomorovou olejovou vanu k rychlejšímu zahřátí motoru na provozní teplotu.

K dalšímu snížení emisí přispěla nová strategie řízení žhavicích svíček nebo vylepšená konstrukce a povrchová úprava filtru DPF.

Díky použití krytu hlavy válců, konzoly chladiče oleje a vodního potrubí z umělé pryskyřice poklesla hmotnost motoru o 3 kg. K dalšímu snížení spotřeby paliva přispěla nižší míra tření daná použitím podtlakového čerpadla s malým třením, hladce běžícího rozvodového řetězu a oleje s nízkou viskozitou. Na podstatném snížení hladiny hluku a vibrací má svůj podíl lepší spalování díky novému tvarování pístů s vyhloubením pro spalovací prostor a nové strategii řízení žhavicích svíček.

Výrazně tišší přepracovaná jednotka 2,0 D-4D nyní poskytuje nejvyšší točivý moment 310 Nm při 1600 až 2400 ot/min, přičemž v nízkých otáčkách je k dispozici točivý moment 300 Nm při pouhých 1400 ot/min. Díky vylepšené křivce točivého momentu bylo možné použít delší zpřevodování, a tak snížit spotřebu paliva i hladinu hluku. Emise CO2 se snížily o 19 % ze 138 na 112 g/km v kombinovaném cyklu. Průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu rovněž poklesla z 5,2 na 4,3 l/100 km.

Vznětový motor 1,4 l D-4D

– splňující požadavky emisní normy EURO 5 v součinnosti buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovou převodovkou MultiMode dosahuje nejvyššího výkonu 66 kW maxima točivého momentu 205 Nm v nízkém pásmu otáček od 1 800 do 2 800 ot/min.

Přeplňovaný vznětový motor 1,4 D-4D 90 rovněž těží z výhod vylepšené technologie Toyota Optimal Drive, a tak přichází s vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou při současném snížení spotřeby paliva a hladiny emisí CO2 i pevných částic.

Nová generace piezoelektrických vstřikovacích ventilů

– se vyznačuje přesnějším dávkováním objemu paliva a načasováním okamžiku vstřiku. Díky velmi krátké době reakce piezoelektrických vstřikovacích ventilů je možné používat vysokorychlostní vícefázové vstřikování paliva. Výsledkem této technologie je pomalejší rozpínání palivové směsi, dokonalejší prohoření paliva ve spalovací komoře, a tedy i nižší tvorba pevných částic, stejně tak jako produkce emisí NOx a CO2.

Ve spojení s vyšším vstřikovacím tlakem rozvodu paliva typu common rail (160 MPa) to znamená zkrácení doby vstřiku. Řidič se tak může těšit z rychlejší odezvy motoru při nižší spotřebě paliva i hladině emisí CO2.

Pod krytem rozvodového řetězu se nachází nový dvojstupňový ventil hydraulického ovládání. Přínosem je snížení tření při nízkém hydraulickém tlaku otevíráním či zavíráním přetlakového ventilu v závislosti na jízdních podmínkách.

Doba zahřívání motoru je maximálně zkrácena díky zástavbě nového systému obtoku chladicí kapaliny, jenž napomáhá snižovat tepelné ztráty chladicí kapaliny motoru v době po startu.

V kombinaci s manuální převodovkou a funkcí Stop & Start pak vylepšená pohonná jednotka 1,4 D-4D 90 vykazuje kombinovanou spotřeba paliva 3,8 l/100 km a produkuje emise CO2 pouhých 99 g/km – to znamená snížení o 0,6 l/100 km, resp. 10 g/km.

Zážehové motory

Motor 1,33 l

– využívá časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent) a vysoký kompresní poměr 11,5:1, který přispívá k vysoké tepelné účinnosti tohoto motoru. Nejvyšší výkon této jednotky je 73 kW a nejvyšší točivý moment činí 128 Nm při 3 800 ot/min.

Těmto vynikajícím dynamickým parametrů odpovídá spotřeba paliva od 5,4 l/100 km a emise CO2 od 125 g/km, což oproti minulé generaci představuje snížení o 0,4 l/100 km, anebo 11 g/km.

Pohonná jednotka, při jejímž vývoji byly využity rozsáhlé zkušenosti automobilky Toyota v motoristickém sportu, je výjimečně lehká a kompaktní díky malému vrtání a prodlouženému zdvihu válců, což se odráží v příznivém poměru mezi výkonem a hmotností motoru. U motoru je použit speciální kryt hlavy válců a sací potrubí z pryskyřice, přičemž sací kanál byl optimalizován s ohledem na ideální proudění vzduchu přispívající k vyšší účinnosti spalování.

Technologie Dual VVT-i zlepšuje odezvu na pokyny pedálu plynu v celém spektru otáček tím, že upravuje časování u přívodu směsi paliva se vzduchem a výfukových ventilů v závislosti na momentálních podmínkách. Kromě zvýšení točivého momentu v nízkém a středním pásmu otáček motoru se tento systém podílí na snížení emisí a zlepšení spotřeby paliva.

Motor 1,6 l Valvematic

Technologie Valvematic je výsledkem dalšího vývoje vysoce úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Dual Variable Valve Timing-intelligent) automobilky Toyota. Motory s touto technologií se pyšní vynikající účinností spalování, vysokým výkonem a bohatou rezervou točivého momentu.

Technologie Valvematic posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Takto je možné lépe regulovat objem nasávaného vzduchu i jeho rychlost, a dosáhnout tak vyšší účinnosti spalování, což v konečném důsledku znamená nárůst výkonu při nižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v dalším snížení spotřeby paliva.

Účinnost systému Valvematic je vylepšena i použitím sacího potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování. Při vyšších otáčkách motoru je sací potrubí plně otevřené. Vzduch tak může putovat po kratší trase, čímž se maximalizuje objem vzduchu vstupujícího do spalovací komory, a tím i celkový výkon motoru.

Pohonná jednotka 1,6 l Valvematic v součinnosti buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou Multidrive S dosahuje nejvyššího výkonu 97 kW a maxima točivého momentu 160 Nm při pouhých 4400 ot/min.

V kombinaci s manuální převodovkou dosahuje tento agregát kombinované spotřeby paliva 5,9 l/100 km a hladiny emisí CO2 jen 138 g/km – což znamená pokles o 0,7 l/100 km, anebo 12 g/km. S převodovkou MultiDrive S je spotřeba paliva i hladina emisí ještě nižší, a to 5,7 l/100 km, resp. 134 g/km.

Nový systém řízení dobíjení baterie

Auris ve verzi se zážehovým nebo vznětovým motorem je nyní vybaven novým systémem řízení dobíjení baterie, díky kterému se za jízdy snižuje zatížení motoru alternátorem vyrábějícím elektřinu, a tedy klesá spotřeba paliva.

Systém reguluje množství energie produkované alternátorem v závislosti na momentálních jízdních podmínkách. Při zpomalování systém zvyšuje napětí vyráběné elektřiny kvůli maximálnímu dobíjení akumulátoru, ale jindy se toto napětí naopak snižuje. Výsledkem je pokles celkového zatížení motoru vlivem generování proudu, a tedy i nižší spotřeba paliva.

Převodovka MultiMode

Na přání se pro nový Auris se vznětovým motorem 1,4 D-4D 90 nabízí automatizovaná manuální převodovka MultiMode bez spojkového pedálu, vybavená i režimem plně automatického řazení. Řidič si může vybrat jeden ze dvou režimů plně automatického řazení, případně řadit manuálně pomocí páček pod volantem.

Při navolení režimu E (Economy – hospodárný provoz), M (Manual – manuálně) nebo R (Reverse – zpětný chod) je řazení podobné jako v případě běžné automatické převodovky. V režimu E vůz řadí automaticky tak, aby dosahoval co nejnižší spotřeby paliva. Při navolení režimu ES (Sport) se charakteristika řazení přesouvá do vyššího pásma otáček pro sportovnější pocit z jízdy.

Bezestupňová převodovka (CVT) MultiDrive S

– nově nabízená v novém Aurisu v kombinaci se zážehovým motorem 1,6 l Valvematic, disponuje režimem plně automatického hladkého řazení, resp. sportovním režimem sekvenčního řazení se sedmi stupni.

V automatickém režimu je systém řazení optimalizován s ohledem na tichý chod a spotřebu paliva, kdy je převodovka vždy přesně sladěna s motorem díky monitorování úhlu sešlápnutí akceleračního pedálu, rychlosti vozidla a brzdné síly.

V režimu Sport je systém optimalizován s ohledem na rychlejší odezvu a přímou vazbu s motorem; kroky řazení lze volit buď pákou voliče převodovky, nebo pomocí páček pod volantem.

V režimu Sport se též optimalizuje přesnost kontroly při průjezdu zatáčkou. Když systém zjistí zpomalování, automaticky podřadí a využije brzdění motorem ke zvýšení brzdné síly. Na výjezdu ze zatáčky systém uplatní logiku prediktivního podřazování, aby zajistil volbu optimálního převodového poměru pro požadovanou úroveň zrychlení.

Technologie Stop & Start

– na přání se zážehovým motorem 1,33 l Dual VVT-i a vznětovým motorem 1,4 l D-4D (součástí standardní výbavy u vznětového motoru 2,0 l D-4D) automaticky vypíná pohonnou jednotku při zastavení vozidla. Opětné spuštění motoru je nesmírně rychlé a nedoprovází jej prakticky žádné zvuky ani vibrace. V městském cyklu se tak v závislosti na jízdních podmínkách může výrazně snížit hladina emisí CO2 i průměrná spotřeba paliva.

Když se řadicí páka přesune do pozice N při současném uvolnění spojkového pedálu, funkce Stop & Start automaticky zastaví motor, a tak napomáhá ke snížení spotřeby paliva. Po sešlápnutí pedálu spojky se motor sám znovu spustí s prodlevou necelých 0,5 sekundy.

Technologie Toyota Stop & Start umožňuje nepřerušený chod klimatizace; prodloužila se průměrná doba vypínání chodu naprázdno při spuštěné klimatizaci.

Pokud je zapnuta klimatizace a v interiéru dosud není požadovaná teplota, motor se automaticky nevypne. Když se této teploty dosáhne, klimatizace se přepne do režimu „ECO“ a povolí automatické vypnutí motoru. Kvůli bezpečnosti se motor automaticky znovu spustí v případě nízkého napětí akumulátoru, nebo pokud se vůz uvede do pohybu.

V souvislosti s funkcí Stop & Start se při každém automatickém vypnutí motoru rozsvítí ukazatel ‘Stop & Start’. Čítač funkce ECO kromě toho zobrazuje celkovou dobu, po kterou byl během jízdy motor vypnutý. Dále je k dispozici souhrnný čítač ECO (s možností vynulování), který zobrazuje celkovou akumulovanou dobu, po kterou byl motor vypnutý v situacích, kdy by jinak běžel na volnoběh.

6. Strategie a obsah stupňů výbavy

Systém Toyota Touch

Nový přístup k cenově dostupnému multimediálnímu systému představuje rozhraní Toyota Touch (pro nový Auris od stupně výbavy Active) s plně barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1″.

Rozhraní Toyota Touch zahrnuje tuner AM/FM s receiverem DAB+ (na přání), přehrávač CD/MP3, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth s možností streamování audia, konektor AUX, USB port pro připojení přenosných hudebních přehrávačů a funkce pro zobrazení grafiky alba iPodu.

Na displeji lze zobrazovat monitorování toků energie hybridní soustavy pohonu a údaje o spotřebě paliva; standardně se dodává i zadní kamera.

Modernizovaný systém Toyota Touch & Go

– staví na základní multimediální jednotce Toyota Touch. Zákazníkům přináší mapovou navigaci představující cenově nejvýhodnější nabídku na trhu, další vylepšení konektivity a přístup k online obsahu a aplikacím, včetně nové aplikace Twitter.

Modernizovaná navigace, zahrnující všechny nejoblíbenější funkce, jako např. vyspělé dopravní funkce s prémiovým informačním obsahem v 10 evropských zemích a varování na radary i bezpečnostní kamery (v souladu s legislativou), nyní přináší obrázky zachycující křižovatky, pohledy na tunely, funkci automatického přibližování a vylepšený způsob varování na radary a rychlostní omezení.

Systém byl vylepšen tak, aby poskytoval přesnější odhadované časy příjezdu, lepší volby trasy za použití databáze způsobů provozu (na základě dat nashromážděných v minulosti) se zohledněním průměrných rychlostí na jednotlivých úsecích trasy v závislosti na času, dni a měsíci.

Systém kromě toho zahrnuje i nové dopravní funkce, které poskytují relevantnější zpětnou vazbu a přístup k informacím o dopravní situaci na trase užitečným pro řidiče. Ve spojení s kompatibilním mobilním telefonem (prostřednictvím Bluetooth) se mohou uživatelé připojit k vyhledávací službě Google Local Search – největší a nejaktuálnější vyhledávací databázi na světě.

Touch & Go dále rozšiřuje základní multimediální jednotku o funkci odesílání a přijímání SMS zpráv prostřednictvím obrazovky, včetně obrázku kontaktní osoby (na kompatibilních chytrých telefonech s připojením Bluetooth).

Již nyní je k dispozici několik aplikací ke stažení, včetně informací o cenách paliva, počasí a volných parkovacích místech; byla vyvinuta i nová aplikace Twitter App, díky které mohou majitelé zůstat v kontaktu s 500 miliony uživatelů sítě Twitter i v průběhu cesty.

Aplikace Twitter, která je v mainstreamové nižší střední třídě jedinečná, je k dispozici ve všech vozech vybavených systémem Toyota Touch & Go. Uživatelé mohou za jízdy používat celou řadu osobních šablon i šablon generovaných systémem (z bezpečnostních důvodů je zablokováno zadávání vlastního textu a adres URL). Aplikace je plně integrována do vestavěné navigace, a tak součástí šablon mohou být i informace o cíli cesty a odhadovaném čase příjezdu.

Rozhraní Toyota Touch & Go bylo navrženo tak, aby nabídlo dostatečnou flexibilitu při zachování cenové dostupnosti. Systém lze snadno aktualizovat a stahovat nejnovější funkce, aktuální mapy a poslední aplikace, okamžitě jak jsou k dispozici.

Rozšířený systém Toyota Touch & Go Plus

– nabízený pro vozy ve stupni výbavy Lounge, doplňuje pozoruhodnou multimediální soustavu Toyoty s dotykovou obrazovkou o řadu nových pokrokových technologií. Systém podporuje rozšířené rozpoznávání hlasu pro zadávání adres do navigace, jednorázové zadávání cíle cesty, vyhledávání a přehrávání hudby nebo vyhledávání telefonních kontaktů a volání.

Systém synchronizovaný s kompatibilním mobilním telefonem (pomocí připojení Bluetooth) dokáže odesílat a přijímat e-maily či zobrazovat váš osobní kalendář. Dále podporuje převod textu do hlasové podoby pro SMS zprávy, e-maily a dopravní zprávy. Součástí Go Plus je i databáze Gracenote umožňující přesný hlasový výběr nejrůznějších audio souborů uložených na přenosném zařízení, včetně komfortní hudební funkce „přehrávej podobné skladby“. Modernizovaný systém podporuje i souběžné provádění aplikací (multi-tasking).

Pokročilé mapové podklady satelitní navigace obsahují i modely největších měst a významných bodů ve 3D (v závislosti na dostupnosti databáze). Součástí systému je tříletá bezplatná aktualizace mapových podkladů a softwaru, přičemž uživatelé mohou aktualizace získat buďto prostřednictvím místního prodejce, nebo na stránkách my.toyota.eu.

Prémiová audio soustava JBL GreenEdge

Nový Auris může být vybaven touto soustavu s devíti reproduktory a technologií GreenEdge. Technologie GreenEdge jsou navrhovány jako komplexní celek s cílem zajistit, aby reproduktory, zesilovač, ekvalizér, a dokonce i rozmístění komponent dohromady fungovalo jako soudržný a efektivní systém, přinášející nízkou spotřebu elektřiny v kombinaci s vysokou kvalitou zvuku.

Srdcem soustavy je kompaktní a výkonný zesilovač JBL GreenEdge. Technologie Tracking Power používaná tímto zesilovačem měří intenzitu audio vstupu v reálném čase, a do zesilovacího obvodu se tak dodává pouze nezbytné množství elektrické energie. Tímto se výrazně snižují tepelné ztráty, což vede k 50% poklesu spotřeby energie.

Vysoce účinné reproduktory JBL GreenEdge jsou schopné produkovat dvakrát intenzivnější zvuk než tradiční reproduktory při stejné spotřebě energie. Používají speciálně navržené akustické čočky, které šíří výkonnější zvukové vlny v ještě širším kmitočtovém spektru.

Nový Auris nabízí parkovací asistent SIPA (Simple Intelligent Park Assist)

– jenž se standardně dodává ve stupni výbavy Lounge, resp. na přání ve stupni výbavy Active. Jeho použití usnadňuje a zároveň velmi urychluje funkce Easy Set. Systém používající ultrazvuková čidla v bocích předního a zadního nárazníku rozpozná použitelné parkovací místo pro podélné parkování. Poté automaticky použije správnou posloupnost natočení volantu k zaparkování vozu na cílovém místě; řidič ovládá pouze rychlost vozidla.

Prohlédněte si

Prohlédněte si

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...