Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Unikátní konstrukce zlepšuje bezpečnost, dynamiku i hospodárnost

Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, ovšem jeho asi nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám Audi Space Frame (ASF), vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.

Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Hlavními důvody, proč automobilka Audi tuto náročnou technologii zavedla, jsou vyšší bezpečnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší hmotnost, která se pozitivně odráží na dynamice a hospodárnosti.

Audi A8 poslední generace, které se na tuzemském trhu objevilo koncem loňského roku, dostalo zcela nově konstruovaný prostorový rám ASF, který je ještě lehčí a tužší než u předchozích modelů. Jeho torzní tuhost, která výrazně ovlivňuje komfort i stabilitu jízdy, se zvýšila o cca 60 %. A díky hliníku patří nové Audi A8 k nejlehčím vozům luxusního segmentu – jeho karoserie je totiž asi o polovinu lehčí, než kdyby byla vyrobena z konvenčních ocelových plechů. Například model Audi A8 s motorem 4.2 V8 o výkonu 246 kW váží pouze 1780 kg, což se odráží v jeho pozoruhodně dynamických vlastnostech – z 0 na 100 km/h tento model zrychluje během pouhých 6,3 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.


Prostorový rám ASF je tvořený hliníkovými protlačovanými profily pospojovanými v uzlových místech s nejvyšším zatížením multifunkčními odlitky. Rám ASF a karosářské panely jsou vzájemně pospojovány buď metodou speciálního nýtování nebo několika druhy svařování, včetně svařování MIG v ochranné atmosféře inertního plynu nebo pomocí laserového paprsku. Na karoserii nového Audi A8 je možné najít celkem 20 metrů laserových svarů, jejichž výhodou je mimořádná přesnost. Laserem jsou k rámu ASF připojeny jak boční karosářské panely, tak i celá střecha.


Výsledná komůrková konstrukce prostorového rámu ASF, funkčně podobná příhradovým trubkovým rámům, jež používají závodní vozy, zaručuje vynikající ochranu cestujících při haváriích – to potvrdily náročné bariérové testy. Hliníkový prostorový rám ASF vytváří kolem prostoru pro posádku modelu Audi A8 pevnou ochrannou „klec“, která je mnohem tužší a rozměrově stabilnější než u karosérií používajících běžnou technologii ocelových plechů.


Promyšlená konstrukce rámu ASF umožňuje efektivní rozvádění deformačních sil, vznikajících při případné havárii do celé struktury karoserie. Přední a zadní část karoserie je tvořena poddajnějšími sekcemi, ve kterých dochází k účinnému pohlcení deformační energie, zatímco zpevněná podlaha, prahy, střešní sloupky a rám střechy zaručují dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě těžkých kolizí.


Karoserie nového Audi A8 poskytuje cestujícím vysokou míru ochrany i při nárazech z boku. Do struktury dveří jsou začleněny tyčové výztuhy ze zpevněných protlačovaných hliníkových profilů, podlaha je zpevněna příčnými sekcemi a také vnitřní struktura sedadel je účinným ochranným prvkem. Nové Audi A8 díky všem svým bezpečnostním technologiím již nyní vyhovuje nejpřísnějším americkým normám FMVSS 301, které by měly vstoupit v platnost až v roce 2005. Při těchto zkouškách se posuzuje míra bezpečnosti nárazy vozů do deformovatelné bariéry v rychlosti 80 km/h.


Nespornou výhodou hliníkových konstrukcí, tedy i rámu ASF, je i jejich snadná recyklovatelnost. Hliník lze bez omezení opakovaně recyklovat, nově zpracovávaný materiál má přitom stejnou kvalitu jako původní.


V současnosti může být asi 90 % hliníku použitého v automobilu recyklováno. To má přímý vliv na spotřebu energie, neboť na výrobu druhotného hliníku se spotřebovává pouze zlomek energie potřebné k výrobě prvotního hliníku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...