První generace Toyoty Yaris byla uvedena na trh v roce 1999. Yaris je v Evropě nejprodávanějším modelem značky Toyota. Celkově se v Evropě prodalo již 1,2 miliónu tohoto modelu.
Nový Yaris ve tří- a pětidveřovém provedení:
Nový Yaris při zahájení prodeje nabízí motory:
- Zážehový tříválec 1,0 l VVT-i má výkon 69 k/51 kW při 6000 min-1 a točivý moment 93 Nm při 3600 min-1. Maximální rychlost 155 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,7 sekund (s robotizovanou převodovkou 16,9 s) a kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km (5,3 l).
- Zážehový čtyřválec 1,3 VVT-i má výkon 87 k/64 kW při 6000 min-1 a točivý moment 121 Nm při 4200 min-1. Maximální rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 sekund (s robotizovanou převodovkou 13,1 s) a kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km (5,8 l).
- Čtyřválcový turbodiesel 1,4 D-4D má výkon 90 k/66 kW při 3600 min-1 a točivý moment 190 Nm v rozmezí 1800 až 3000 min-1. Maximální rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 sekund (s robotizovanou převodovkou 11,8 s) a kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km (4,5 l).
Nový Yaris je dodáván s manuální pětistupňovou převodovkou. V pětidveřovém provedení s motorem 1,3 a s turbodieselem 1,4 D-4D ve výbavě Sol též s elektronicky ovládanou robotizovanou pětistupňovou manuální převodovkou (MultiMode), ta umožňuje s pomocí dvojice elektromotorů a elektronicky ovládané spojky samočinné řazení. Pracuje ve třech režimech: M umožňující sekvenční řazení, E pro automatické řazení, a Es pro rychlejší automatické řazení.
Proporcím nové generace vozu Yaris dominuje dynamický tvar, který jemně přechází od přední kapoty až do samotného těla karoserie. Celek vhodně doplňuje klínovitá spodní linie bočních oken, která dodává velmi dynamický výraz pohybu. Dojem pevnosti a stability je navozen také koly umístěnými co možná nejvíce v rozích karoserie. Nový Yaris zaujme zejména integrovaným předním nárazníkem se zvýrazněnými svislými křivkami, vznikajícími na kapotě motoru a vedoucími až ke spodnímu okraji nárazníku. Ze zadního pohledu vyniká dynamický tvar boků, jež plynule přecházejí do zádi a spojují se v okolí dominantního znaku Toyoty.
Nový Yaris vyniká množstvím odkládacích prostorů. V součtu je objem odkládacích prostorů o 30% větší než u předchozího modelu.Specialitou nového modelu Yaris jsou zadní sedadla. Nabízejí možnost nezávislého posunování a sklápění obou jeho částí rozdělených v poměru 60:40. Jejich konstrukce Toyota Easy Flat dovoluje jejich snadné sklopení a vytvoření zcela rovné podlahy zavazadlového prostoru. Při zcela vpřed posunutých zadních sedadlech činí objem zavazadlového prostoru 363 litrů včetně 50litrového prostoru pod podlahou. Při sklopených zadních sedadlech vznikne v zádi nového modelu Yaris zavazadlový prostor o objemu 737 l (po horní okraj opěradel předních sedadel). Zadní sedadla lze sklápět bez nutnosti vyjímání opěrek hlav.
Do interiéru nového modelu Yaris proniká mnohem méně hluku a vibrací než do předchozí verze. Toho bylo dosaženo celou řadou nekonvenčních řešení, mezi nimiž jsou například dvojitá těsnění dveří.
Zdokonalena byla také ergonomie přístrojové desky. Nový Yaris obsahuje i vícefunkční palubní počítač, který zobrazuje informace o čase, vnější teplotě, dojezdu, spotřebě paliva a průměrné rychlosti. Ovladače audiosystému jsou ve snazším dosahu. Nová Toyota Yaris může být vybavena třetí generací bezklíčkového odemykání a startování.
Nový Yaris je prvním automobilem Toyota vybaveným novou generací vlastního audiosystému. Jednotka CD přehrávače umí číst i soubory MP3 či WMA (Windows Media Audio). Audiosystém je vybaven funkcí CD-TEXT, která zobrazuje jméno interpreta a skladby na displeji, pakliže je jimi nahrávka vybavena. Součástí je též digitální zvukový procesor DSP s funkcí Live-ACS (Live Acoustic System), která zvýrazňuje basy a nezkreslí přitom střední tóny. Ve výbavě je také ekvalizér s trojicí přednastavených režimů. Tato zařízení jsou dostupná pouze ve verzích Yaris Sol a Yaris Lux. Audiosystémy ve vozech Yaris Sol a Yaris Lux jsou navíc připraveny na instalaci navigačního systému.
V nárazových testech Euro NCAP získal nový Yaris 5 hvězdiček a 35 bodů – nejvyšší ohodnocení ze všech vozů Toyota. První automobil vyvinutý v rámci náročnějších standardů při střetu s jiným vozem, První automobil, který je vybaven druhou generací aktivních opěrek hlav, deformovatelným sloupkem volantu a bezpečnostním brzdovým pedálem. ISOFIX je standardem pro krajní zadní sedadla.
Elektrický posilovač řízení nejnovější generace zajišťuje jemnější a lineárnější reakce při prvotním otočení volantu. Samotný posilový účinek byl optimalizován novou datovou mapou v elektronické řídicí jednotce systému. Zesílena byla také převodka řízení a její uložení do karoserie. Souhrn všech těchto zdokonalení přináší mnohem citlivější řízení ve všech rychlostech.
I přes zvětšené vnější rozměry a zmenšený přední převis se může nový Yaris pochlubit zmenšeným poloměrem otáčení, který je s hodnotou 4,4 m nejmenší v dané kategorii (4,7 m pro modely vybavené koly 185/60 R 15).
Nový Yaris strávil v aerodynamickém tunelu celkově 1000 hodin a byl testován až do rychlosti 180 km/h. Tak rozsáhlé testování umožnilo použití účinných řešení pro zdokonalení aerodynamických vlastností nového modelu Yaris. Důraz byl kladen například na pohyb vzduchu pod vozem. Upraven byl nejen přední spoiler, ale také spodní kryt motoru, deflektory před koly, střední část vozu, stejně tak jako spodní tvar palivové nádrže. Pro omezení turbulencí v zádi vozu byl instalován také spodní kryt mezi prostorem pro rezervní kolo a zadním nárazníkem. Tento díl nebyl dosud k vidění na žádném jiném automobilu Toyota. Spojení těchto konstrukčních řešení zajistilo dosažení v daném segmentu extrémně nízkého koeficientu čelního odporu vzduchu cx = 0,30.
Aplikace originálního know-how, které se osvědčilo již na modelech Avensis a Corolla Verso – což jsou automobily, které ve svých kategoriích vynikají nejmenšími náklady na údržbu – znamená, že Yaris učinil značný krok vpřed i v této oblasti. Zmenšení doby servisní údržby pro model Yaris 1,0 o 28%, pro model Yaris 1,4 D-4D byl snížen kumulativní čas potřebný pro servisní údržbu z 6,8 hodiny na 3,6 hodiny, což značí redukci o 38 %.
Nový Yaris může být vybaven systémem bezklíčkového odemykání a startování Smart Key, které omezuje (když ne znemožňuje) vypáčení vozu. Zámky dveří a jejich pohony jsou plně integrovány a schovány ve dveřích. To je značný pokrok ve srovnání s předchozí generací modelu Yaris.
Oproti stávající generaci modelu Yaris byla přemístěna elektronická řídicí jednotka imobilizéru na velmi obtížně přístupné místo.
Výsledkem všech zmiňovaných opatření je vynikající ohodnocení týkající se zabezpečení proti krádeži britským New Vehicle Security Assessment, na jehož základě pojišťovny snížily u modelu Yaris pojistné sazby. Yaris byl označen jako vynikající ve všech hodnocených kritériích (bezpečnost elektroinstalace, zabezpečení karoserie a identifikační znaky vozu).
Na základě údajů společnosti Eurotax je zřejmé, že současná generace modelu Yaris vyniká vysokou zůstatkovou hodnotou.
Nový Yaris je dlouhý 375 cm, široký 170 cm a vysoký 153 cm. Rozvor je 246 cm.
Nový Yaris přichází v několika stupních výbavy. Základní je provedení označené Base, který má výbavu překonávající standardy obvyklé u vozů dané kategorie. Obsahuje mimo jiné protiblokovací systém (ABS), systém elektronické distribuce brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA). Dále posilovač řízené, palubní počítač, dvojici čelních airbagů, výškově nastavitelný volant a CD přehrávač s rádiem a čtyřmi reproduktory. Stabilizační systém VSC, protiprokluzové zařízení TRC, boční airbagy, nafukovací clony, kolenní airbag a další jsou dostupné ve vyšší výbavě.
Ceny nové Toyoty Yaris ve třídveřovém provedení jsou podle zvoleného motoru a stupně výbavy od 264 900 Kč včetně DPH, v pětidveřovém provedení jsou podle zvoleného motoru, převodovky a stupně výbavy od 279 900 Kč včetně DPH.
Vzhledem k bohaté výbavě obsažené již v základní ceně jsou výše uvedené ceny většinou nižší oproti srovnatelným modelům ostatních značek na našem trhu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.